• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa zmusi lotnisko w Gdańsku do zwolnienia stu osób?

Maciej Korolczuk
27 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy. Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy.

Ponad 100 pracowników Służby Ochrony Lotniska może zostać zwolnionych z Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Wkrótce ich obowiązki mają przejąć pracownicy służby celno-skarbowej. - To kompletny absurd. Jeśli ustawa wejdzie w życie, a wszystko na to wskazuje, będę musiał zwolnić 2/3 wykwalifikowanej i doświadczonej załogi - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Posłowie partii rządzącej tłumaczą zmiany "kwestiami bezpieczeństwa".



Jak oceniasz poziom obsługi pasażerów na gdańskim lotnisku?

Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która zmienia kompetencje pracowników Służby Ochrony Lotniska i przekazuje ich obowiązki w ręce celników, przeszedł już drugie czytanie w Sejmie i właśnie trafił do Senatu. Jeśli nie zostaną zgłoszone żadne poprawki, ustawa trafi do podpisu na biurko prezydenta. Cały proces legislacyjny ma się zakończyć jeszcze w tym roku.

Ustawa w znacznym stopniu uderzy w pracowników Służby Ochrony Lotniska zatrudnionych przez gdańskie lotnisko. Obecnie pracuje tam 150 osób na etatach SOL. Wkrótce nawet 100 z nich może stracić pracę. Dlaczego? Jeden z zapisów ustawy przekazuje ich obowiązki w kwestii kontroli bezpieczeństwa pracownikom służby celno-skarbowej, a więc państwowej służbie mundurowej.

Nie było żadnych konsultacji

- To kompletny absurd, którego nie rozumiem - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Rębiechowie. - Nie pojmuję, dlaczego mamy teraz wymieniać wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, w których inwestujemy, z którymi od lat pracujemy nad najwyższym standardem usług, na celników, a więc ludzi - którzy z całym szacunkiem - nigdy nie mieli nic wspólnego z kontrolą bezpieczeństwa na lotnisku. Jestem bardzo ciekaw, kto stoi za tym absurdalnym pomysłem, który dla wielu portów lotniczych w kraju oznaczać będzie duże kłopoty. To dla mnie tym bardziej zaskakujące, że nikt tego projektu nie konsultował z branżą lotniczą.
Jak mówi Marcin Horała, poseł PiS z Gdyni, ustawa w takim kształcie ma zapewnić lepsze bezpieczeństwo w jednym z kluczowych sektorów, jakim jest lotnictwo cywilne.

- Nie było większych zastrzeżeń do pracy pracowników SOL. Ale skoro służby państwowe czuwają nad naszym bezpieczeństwem w pomniejszych sektorach np. w kwestii utrzymania dróg czy utrzymania czystości, to tym bardziej zasadne jest, by w niepewnych czasach newralgiczne kwestie były także po stronie państwowych służb mundurowych - wyjaśnia.
Potrzeba 1,3 tys. etatów. Koszty? Nieznane

Na razie nieznane są koszty wymiany pracowników SOL na celników. Wiadomo, że chodzi o ponad 1,3 tys. etatów w skali całego kraju.

- Propozycja spotkała się z akceptacją środowisk celniczych. Jest wśród nich wielu przeszkolonych funkcjonariuszy operacyjnych, dodatkowo część z nich trzeba będzie dodatkowo przeszkolić i podnieść ich kwalifikacje - dodaje Horała.
Dlaczego obowiązków od SOL nie przejmie Straż Graniczna, która pełniła tę funkcję przed 2012 r.? Zabrania tego znowelizowana wówczas ustawa o Prawie Lotniczym, na mocy której przekazano te kompetencje ze Straży Granicznej na SOL.

Zapytaliśmy też, co się stanie z pracownikami, którzy wkrótce pożegnają się ze stanowiskami. Czy ustawodawca przewiduje płynne przejście do służb mundurowych, by wrócili na lotnisko, ale już na pensji z budżetu państwa?

- Nie przewidujemy szybszej ścieżki zatrudnienia w sektorze administracji skarbowej. Tak naprawdę miejsc pracy nie ubędzie, bo jeśli przysłowiowy Kowalski zatrudniony w SOL będzie musiał odejść z pracy, to na jego miejsce pojawi się inny Iksiński. Te zmiany oznaczają też oszczędności dla wielu lotnisk, bo znaczną część zatrudnienia pracowników państwo weźmie teraz na siebie - przekonuje poseł PiS.
Nie przekonuje to jednak prezesa gdańskiego lotniska.

- Co mi z tych oszczędności, jak tracę wartości - z punktu widzenia pracodawcy - niepoliczalne? Trudno jest mi wycenić świetny, bo wypracowany latami poziom obsługi pasażera, dbania o jego komfort i bezpieczeństwo w stresującym dla niego momencie, bo takim jest kontrola na lotnisku, gdy myślę, że za chwilę mojego pracownika zastąpi funkcjonariusz państwowy. Mam nadzieję, że nie odbędzie się to ze stratą dla wszystkich pasażerów - dodaje Kloskowski.
Mało czasu na zmiany

Jak czytamy w projekcie ustawy, gdy wejdzie ona w życie, władze gdańskiego lotniska będą miały tylko osiem miesięcy na zawarcie umowy z przedstawicielami administracji skarbowej i przejęcie przez ich pracowników obowiązków od SOL. Ustawodawca zastrzegł też, że pracownicy SOL będą mogli pracować przy kontroli bezpieczeństwa maksymalnie 18 miesięcy od momentu wejścia ustawy w życie.

Decyzja o wzmocnieniu służby celnej staje się bardziej zrozumiała gdy przypomnimy, że kilka miesięcy temu przez kraj przetoczyła się fala ich protestów. Celnicy sprzeciwiali się planom rządu, który ogłosił, że od 1 stycznia 2017 r. służby celne, pracownicy izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej będą działać w ramach jednej instytucji - Krajowej Administracji Skarbowej. Według celników ta decyzja miała oznaczać ich marginalizację, a docelowo - likwidację. Przekonywali też, że to jedyna formacja w administracji publicznej, która wykazuje znaczne wpływy do budżetu państwa. Rocznie to nawet 100 mld zł. Zapewnienie więc celnikom pracy przy kontroli pasażerów na lotniskach może być dla nich formą rekompensaty.

Miejsca

Opinie (623) ponad 10 zablokowanych

  • AG (2)

    prywatna firma ochroniarska,pracownicy z łapanki z ulicy-porażka!! a ich Szef,szkoda gadać, nareszcie zajmą sie tym wykwalifikowani celnicy

    • 13 10

    • e

      celnicy nie sa wykwalifikowani w ochronie idioto

      • 3 1

    • Wykfalifikowani w czym??? w szukaniu fajek w bagazach i dawaniu mandatow?? Poczekam az twoja rodzina bedzie leciec, za odkladane przez 4 lata pieniadze, czarterem do Hurgady i "celnik" bedzie bardziej skupiny na liczeniu flaszek wódy niz na tym ze w kolejce obok stoi jakis koleś w turbanie i cos do siebie mamrocze, wtedy bede odswierzac wiadomosci namietnie, zeby zobaczyc w ktorej strefie powietrznej spadl czarterek z wujkem Gienkiem, ciocia Grazynka i ich synkiem Alankiem.

      • 1 2

  • rąbany pis (2)

    skurczysyny pisowskie

    • 14 8

    • spoko... ZNAJDZIESZ NOWĄ robotę

      Szukają na nocki do sprzatania przystanków i pomocników pomocnika zbrojarzy na budowę forum Raduni.

      • 4 2

    • zapraszam do lektury

      www.newsweek.pl/polska/lotnisko-w-gdansku--tam-gdzie-laduje-tusk,96092,1,1.html

      • 3 2

  • Horała

    - kolejny idiota z tej bandy pasożytów i zdrajców

    • 7 8

  • ... (4)

    Jestem za wprowadzeniem ustawy. Rozumiem, że pan Kloskowski jest właścicielem lub udziałowcem firmy ochraniającej lotnisko. Znaczy, że ma z tego kasę i tyle. Jak tak głośno krzyczy to krzyczy o pieniądze.
    Służba celna jest dobrze przygotowana do wykonywania zadań ochrony. Polec pan sobie np. do Bergen to pan zobaczysz co dzieje się na lotnisku i kto go pilnuje. U nas jest jeszcze lajcik. Tam są żołnierze z bronią i ostrą amunicją.
    Pan Kloskowski niech tak nie kwili i tak zarabia niezłą kasę jako prezes.

    • 12 13

    • o ja

      co ty pitolisz sluzba celna dobrze przygotowana do ochrony razem z paniami z urzedu skarbowego jak ma byc przygotowana jak nigdy tego nie robili?twoj debilizm razi po oczach jak mozna byc takim tumanem

      • 2 2

    • nooo

      "Tam są żołnierze z bronią i ostrą amunicją. "
      a SOL w kaburach ma pewnie tylko banany

      • 2 1

    • matka wie, że ćpiesz?

      • 1 0

    • aa

      Jestes debilem?

      • 0 1

  • Czy to prawda? (3)

    http://www.newsweek.pl/polska/lotnisko-w-gdansku--tam-gdzie-laduje-tusk,96092,1,1.html

    • 5 2

    • dzięki

      za link

      • 4 3

    • to nieprawda (1)

      "Sąd Apelacyjny w Warszawie nakazał tygodnikowi Newsweek (Ringier Axel Springer Polska) publikację przeprosin za naruszenie dóbr osobistych spółki Port Lotniczy Gdańsk w tekście Tam gdzie ląduje Tusk z września 2012 roku."

      • 1 1

      • Sąd uniewinnił Pruszków, dzięki Wałęsie.

        • 1 0

  • macie co chcieliście głosując na pIS

    ciemo-lud

    • 12 9

  • tymczasem Gosiewska chce od nas 5 MILIONÓW

    za poległego męża - nie wiem która kolejna katolicka żona

    • 13 4

  • Natępne

    idiotyczne dzialania władzy. Horala będzie gadal ,że to potrzebne i porównuje to z nadzorem trawników. Jak widać taki sam fachowiec jak cała reszta pisu. Glupkowate gadanie i totalna rozpierducha wszystkiego co działa od lat i daje radę.
    Mam nadzieje ,że 3 to za dużo ,że stanie sie to za 1.

    • 9 8

  • Dobra zmiana

    Mam takie wrażenie, że ten nowy rząd to robi coś tylko dla dobrego PR, coś tak czuje, że nie doczekają końca

    • 9 4

  • Ustawa LOTNISKA do niczego nie zmusi. (5)

    Jak nie wierzycie to porozmawiajcie z pasem startowym...
    i JESZCZE COŚ
    Kompania Obsługi Lotniska brzmi lepiej...Już dawno wytłumaczył mi to szef KOL St. Chor. Janek K. z Goleniowa, obecnie emeryt.

    Ach wy kocury...Szkoda, że nie trafiliscie do 2 pułku lotnictwa myśliwskiego...Poznalibyście życie...Nie to co zomo owska unitarka :-)

    Ochroniarzy dziadków jest w PL z 300 K. znjadziecie nową robotę, gdzieś w kanciapie na jakiejś budowie, albo w Forum Raduni jako ochroniarze...

    Rozpędzić !

    • 9 14

    • gdy zdarzało ci się latać (2)

      to byś widział kto pracuje w SOL. Dziadków tam nie ma i nie potrzeba tez tępych trepów

      • 4 1

      • czy ty rozmawiasz często z pasem startowym? (1)

        Widzę że tak, po tych banialukach

        • 0 0

        • to było do powyżej, oczywiscie

          • 0 0

    • mama wie że ćpiesz

      • 1 0

    • Jest jedno ale

      W wojsku KOL nie zajmuje się służbą wartowniczą a utrzymaniem technicznym i eksploatacyjnym, taka różnica.
      Pozdrowienia dla rezerwistów 2, 9 i 41 PLM !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane