• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwolnią kurort

Mariusz Kurzyk
6 lipca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
To będzie koniec korków w Sopocie. Powstały plany budowy drogi pod miastem. Inwestycja kosztować będzie około 800 milionów złotych.

- Ruch po alei Niepodległości jest bardzo wzmożony - przyznaje Mariusz Mulica, kierownik referatu ruchu drogowego sopockiej policji. - Powodem jest to, że kierowcy nie mają żadnej alternatywnej drogi. Oczywiście oprócz obwodnicy, z którą Sopot nie ma bezpośredniego połączenia.

Problemy na Alei

- Kierowcy wjeżdżają nam od strony Gdańska i Gdyni, więc siłą rzeczy te skrzyżowania są zakorkowane - dodaje Mariusz Mulica. - Będzie jeszcze gorzej, bo samochodów wcale nie ubywa, tylko przybywa. Mamy sporo kolizji, ale są to np. stłuczki związane ze zmianą pasa ruchu lub gwałtownym hamowaniem na światłach.

Jednak trudności na drogach to tylko część kłopotu. Każdego roku Sopot staje przed problemem hałasu i emisji spalin - często na granicy dopuszczalnej normy lub nawet ich przekroczenia. Miasto postanowiło znaleźć rozwiązanie.

Najlepszy pomysł

- Rozważaliśmy różne możliwości - przyznaje Andrzej Chrzanowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie. - Odrzuciliśmy możliwość poszerzenia Alei Niepodległości, ponieważ wiązałoby się to z wyburzeniem stojących przy niej kamienic. Budowa estakady nad kolejką SKM także nie rozwiązałaby problemu - zwłaszcza hałasu i spalin. Pozostał, zresztą nie nowy, pomysł budowy tunelu. Nie ma innego rozwiązania.

Tunel wytłumi hałas, a zastosowanie nowoczesnych filtrów wyeliminuje spaliny.

50 m pod ziemią

Trasa Średnicowa, bo tak nazwano całą inwestycję, ma mieć ok. 4,3 km długości. Pod ziemią znajdzie się jej większa część - 2,6 km. Tunel zostanie poprowadzony przez centrum miasta - pomiędzy Kamiennym Potokiem na wysokości ul. Wejherowskiej, a Wyścigami przy ul. 3-go Maja. Będzie miał po dwa pasy w obu kierunkach jazdy.

- Sopot znajduje się na ciągach wodnych i tunel trzeba będzie poprowadzić pod nimi - dodaje Chrzanowski. - Niewykluczone, że nawet 50 metrów pod ziemią. To pokaże jednak opracowanie, które uwzględni wszelkie warunki geologicznne.
Sopot w liczbach

107.000 samochodów przejeżdża codziennie drogami Sopotu
40.000 samochodów pokonuje każdego dnia trasę Gdańsk-Gdynia (przez Sopot)
16 wypadków miało miejsce na terenie Sopotu w I połowie br. (w analogicznym okresie 2005 r. było ich 14)
131 to liczba kolizji, jakie zgłoszono funkcjonariuszom sopockiej drogówki do 27 czerwca br. (do końca czerwca 2005 r. - 118)
44 proc. - o tyle przekroczony jest dopuszczalny poziom hałasu w strefie uzdrowiskowej
70 proc. to według prognoz wzrost natężenia ruchu w Sopocie do 2015 r.
4,3 km wyniesie całkowita długość tzw. Trasy Średnicowej w Sopocie
2,6 km to odcinek tunelu, jaki biec będzie przez centrum miasta pod Al. Niepodległości
800 mln zł - tyle wynosi szacowany koszt budowy tunelu
150 mln euro to kwota dofinansowania o jaką ubiega się Urząd Miasta w Sopocie

Opinie (27)

  • Nie tunel a droga różowa to rozwiązanie

    Tunel jest najdroższym rozwiązaniem. O wiele droższym niż np. przedłużenie drogi różowej z Gdyni, którą można poprowadzić na skraju lasu. Tunel ponadto jest niebezpieczny. W razie pożaru zginie masa ludzi, nawet jeśli będą wyjścia ewakuacyjne.

    • 0 0

  • No nareszcie - brawo !!!

    Nareszcie ktoś po tylu latach poszedł po rozum do głowy...
    jeśli jeszcze uda się to zrealizować to już chyba będzie 21 wiek w naszym drogownictwie (w szczególności).

    • 0 0

  • CIEKAWE KTO WAM SFINANSUJE TE DROGI ???

    JA PODATKOW NIE PLACE, NIE PLACILEM I PLACIC NIE BEDE. INTELIGENTNI LUDZIE ROBIA TO SAMO. MALO TEGO VATU TEZ PLACE BARDZO MALO BO ZAKUPY ROBIE BEZ VATU. I CO WY KREATURY SAMOCHODOWE NA TO POWIECIE? KREDYTY? HAHAHA!!! PREDZEJ TO JA WAM SPRYWATYZUJE DROGI A POTEM ZJEM WSZYSTKO TO CO DLA WAS STANOWILO JAKAS WARTOSC. SPOLECZENSTWO TO PSYCHOMANIAKALNE MASY KTORYMI STRUJE SIE JAK DZIECMI. MNIE TO NIE GRZEJE ANI NIE ZIEBI DLATEGO MAM TO GDZIES !!!

    SPRYWATYZUJCIE DROGI A POTEM JE ZAORZCIE, BEDZIECIE MIEC POTEM MARZENIA !!! AMEN!!!

    • 0 0

  • Aldwyn przejedź się gdyńskim trolejbusem:)

    Oczywiście z klimą, to Ci główka trochę ostygnie :)

    • 0 0

  • hahaha

    nie maja na asfalt na ziemi nie maja na sciezki rowerowe a chca miec na tunel? za co ? za bilety na MOLO ?:D:D

    • 0 0

  • A najbardziej ynteligentni "ludzie"...

    siedzą w pierdlu prędzej lub później.

    • 0 0

  • Taaaa...

    Ale jak już robić porządnie to tylko droge betonową w tym tunelu, wytrzyma wiecej a nie że dwa lata po wybudowaniu tunelu go zamkną pod budowę bo w asfalcie będą koleiny :/ by też mogli na wszystkich drogach przelotowych położyć płyty takie jak w niemczech bezpieczniejsze, wytrzymalsze, wydajniejsze i bardziej efektowne. Ale taki tunel to dobra sprawa spaliny zostaną zlikwidowane przez filtry, będzie w tunelu szybciej, ale pewnie za to zrobią go tunelem płatnym :D o ile wogóle powstanie :P

    • 0 0

  • Uwolnić kurort od jego Prezydenta

    To powinno byc na pierwszym planie, a reszta napewno pomyślnie się ułoży.

    • 0 0

  • a moze tak morze pod morze w to miejsce wytwornie kielbasy wyborczej

    • 0 0

  • Spokojnie, obywatele

    Kiedy podają, że powstały plany, to pewnie oznacza, że ktoś coś wymyślił, narysował rysunek, pokazał 'o, tu' i na palcach policzył miliony. Budowa takiego tunelu w centrum miasta, gdzie sami przyznają budowniczowie, że będzie nielekko (zważmy jeszcze na bliskość morza), to dziesięć lat. Przyznaję, że ilekroć bywam w Sopocie w centrum to poziom hałasu mnie przeraża (oprócz zimy, kiedy śnieg pada sobie równo i nie ma mocnych), ale plan jest.... no, zresztą zobaczymy. Jedna w artykule prawda jest na pewno - coś z tym zrobić trzeba.
    Pozdrawiam wszystkich myślących (czyli: nie dotyczy adn!).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane