- 1 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (104 opinie)
- 2 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (227 opinii)
- 3 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (50 opinii)
- 4 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (90 opinii)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (156 opinii)
- 6 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (252 opinie)
W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów
Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.
- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.
W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.
- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.
Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.
Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.
Miejsca
Opinie (246) ponad 10 zablokowanych
-
2017-05-11 06:59
Proponuje
1. Kupic jeszcze więcej zagranicznego szrotu
2. Chwalić się na cały kraj jakie Gdańsk ma nowoczesne tram
3. Podwyższyć ceny biletów i płakać ze wszystko się psuje i kosztuje pieniążki :(
Skutecznie się to sprawdza już trochę lat, sprawdzi się jeszcze...- 5 0
-
2017-05-11 09:26
Ja najbardziej lubię jeździć tramwajami Konstal 104N. Przestronne, pojemne, nie za zimno, nie za ciepło, jak w tych nowych Pesach. To dobra polska konstrukcja.
- 1 3
-
2017-05-11 09:46
Za to muzea w dobrej formie i 6 baniek dla kopiących.
- 2 0
-
2017-05-14 15:31
Ta firma to porazka
Jacy zarzadzajacy taki stan rzeczy, pesy nowe naprawiane, kasele staly w krzakach w Niemczech , ludzie przemeczeni brakuje osob do pracy.
Ale na zewnatrz super wszystko gra!- 2 0
-
2017-05-14 15:36
Kurde czytam komentarze szlak mnie trafia
Co ma wyslanie motorniczego na nauke jazdy do sytuacji zlego zarzadzania firma kiedy brakuje ludzi kur.... Do naprawy taboru i sprowadza sie szroty z Niemiec , co ma motorniczy do przeladowanego tramwaju? Puknij sie w czerep!
- 2 0
-
2023-12-17 17:10
FALA kupi
A to system Fala nie zarządzi tak popytem i podażą że nie będzie problemu. Przecież za tak duże pieniądze można oczekiwać choć jednego realnego efektu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.