- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
W Gdyni pojawią się nowe midibusy
W przyszłym roku w Gdyni pojawią się nowe midibusy, mniejsze od standardowych autobusów - dzięki zwrotności świetnie sprawdzają się na węższych ulicach. Siedmioletni kontrakt na obsługę sześciu linii będzie kosztował blisko 26,5 mln zł.
Mieszkańcy chcą więcej linii midibusowych
W ostatnim czasie mieszkańcy zgłaszali się z postulatem rozszerzenia kursowania linii nr 204 na niedzielę. Autobusy łączą Kamienną Górę z centrum i Działkami Leśnymi. Problem w tym, że jeżdżą tylko od poniedziałku do soboty. Mieszkańcom obiecano, że zmieni się to od października, kiedy w ramach nowej umowy przewozowej na ulice wyjadą nowe pojazdy.
Czytaj też: kontrabuspas w Gdyni już działa
Problem w tym, że pierwszy przetarg na wieloletnią obsługę linii midibusowych został unieważniony, bo jedyna dostarczona oferta przewyższała możliwości finansowe Gdyni.
W drugim podejściu został zmieniony czas obowiązywania umowy.
- ZKM przygotował i ogłosił następne postępowanie przetargowe, z terminem realizacji zamówienia od 1 października 2020 roku, mając na uwadze, że bardziej odległy termin zamówienia, niewymagający wprowadzenia pojazdów zastępczych do czasu wyprodukowania i dostarczenia nowych, pozwoli na obniżenie ceny ofertowej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Osiem autobusów, sześć linii, 26,5 mln zł
W postępowaniu zgłosiła się jedna firma - Przewozy Autobusowe Gryf z Żukowa. Gdynia ofertę przyjęła. Umowa zakłada obsługę sześciu linii midibusowych - 102, 145, 153, 203, 204, 252 - we wszystkie dni tygodnia, ośmioma autobusami miejskimi niskopodłogowymi. Czas trwania umowy to 1 października 2020 r. - 31 grudnia 2027 r. Dopiero za rok linia nr 204 będzie jeździła w niedziele.
Z budżetu miasta na obsługę linii midibusowych w tym czasie trzeba będzie wydać blisko 26,5 mln zł.
Nowe pojazdy mają być zarejestrowane najwcześniej w lipcu 2020 roku. Autobusy muszą spełniać standardy środowiskowe i wyposażenia ZKM, znane z innych kursujących pojazdów, więc należy spodziewać się sporej zmiany w taborze - podobnej do przeprowadzonej w ostatnich tygodniach.
Rozkład ZKM Gdynia
Liczą na to także społecznicy, chwalący Gdynię za inwestycję w tabor, podkreślając, że trzeba także inwestować w rozwój linii.
Społecznicy: potrzeba więcej linii autobusowych
- Gdyńskie władze słusznie chwalą się poprawą taboru - to będzie kolejna partia fabrycznie nowych pojazdów na gdyńskich ulicach. To także wielka szansa na przekonanie gdynian do przesiadki na komunikację publiczną. Nie da się tego dokonać bez rozwoju oferty transportu i jego uprzywilejowania w ruchu ulicznym. Cóż z tego, że jedziemy nowym autobusem, skoro kursuje on rzadko, przez co jest zatłoczony i utyka w korku? - podkreśla Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Zwraca uwagę, że w przekonaniu do komunikacji nie pomogą podwyżki cen biletów.
- Kluczowe jest, aby oprócz nowych autobusów władze Gdyni przeznaczyły większe środki na kursowanie komunikacji. Nawet w czasach finansowych ograniczeń samorządów większość miast tak właśnie robi. Gdynia jednak zamroziła kwotę na transport publiczny w budżecie 2020. Niedawno zaś pojawiła się informacja o podwyżkach cen biletów - dodaje.
Kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej
Miejsca
Opinie (83) 5 zablokowanych
-
2019-12-17 19:31
(1)
Kiedys po Fikakowie jezdzil taki midibusik ,fajne czasy byly :>
- 1 1
-
2019-12-17 22:35
Jeździ przecież caly czas.
- 0 0
-
2019-12-17 19:50
a tak z białowieskej do centrum
- 1 1
-
2019-12-17 20:56
Kiedyś przez pomyłkę (1)
wsiadłem w jakiś "dziwnie krótszy" autobus 102(dworzec PKP Morska), zamiast w autobus linii 105..( bo było wcześniej małe-co-nie co %)...Ale to jeszcze nic..Autobus jak zaczął wspinać się na Gdyńskie "Wzgórza Golan" (ul.Orlicz Dreszera, Stoigniewa, Sambora i tam jeszcze zjazd Augustyna Kordeckiego-to czułem se jak na jakiejś górskiej wycieczce krajoznawczej. I ach te na zapomniane widoki z wysokości około 100 mnpm...Rewelacja-warto nawet tak bez potrzeby przejechać się tą wysokogórską trasą ZKM-u.....Bilet nadal 3.20 zł -więc taniocha..A te midi autobusy to w środku są tak samo szerokie jak zwykle MAN-y. z tym że parę metrów krótsze-temu tak sprawnie wywijają w tych krętych ulicach.
- 14 0
-
2019-12-17 22:36
Nie, Gopple sa węższe niz zwykle MANy.
- 0 0
-
2019-12-17 23:02
Ha ha to te stare przemalowane rupiecie z Gdańska.
- 1 2
-
2019-12-18 11:08
Kalesoniarze się wypowiadaja
Jak masz rowerek i kalesonki to komunikacja miejska nie dla ciebie ,wsiadaj na rowerek i jedz powinieneś jeszcze mieć kartę rowerowa i opłacić opłatę za korzystanie z dróg publicznych i ścieżek rowerowych które zostały zbudowane z moich podatków np.12 zł rocznie i kary za nie posiadanie powyższego min. 500
Połowa buraków chodziła by z kapcia- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.