• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni powstaje super wóz

Michał Brancewicz
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
WIelozadaniowy pojazd Lewiatan. WIelozadaniowy pojazd Lewiatan.

Wiele państw od lat pracuje nad nowoczesnym, bezzałogowym i w pełni zautomatyzowanym pojazdem bojowym. Okazuje się, że Polacy są blisko stworzenia takiego wozu. W Gdyni powstaje właśnie pojazd- robot Lewiatan.



Buduje go firma Hydromega przy współpracy z Wojskową Akademią Techniczną oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej. O niezwykle zaawansowane wyposażenie elektroniczne zadba WB Electronics. Na razie Lewiatan jest pojazdem zdalnie sterowanym drogą radiową lub za pomocą joysticka i kabla. W przyszłości ma poruszać się samodzielnie, bez udziału człowieka. Pomóc w tym ma zestaw kamer, układ do skanowania terenu i system nawigacji.

- Pojazd wyposażony jest również w hydrostatyczny układ napędowy co daje mu dużą siłę napędową nawet przy małej prędkości ruchu, a to pozwala na pokonywanie nawet trudnych i stromych przeszkód - wyjaśnia Agnieszka Orłowska, specjalista ds sprzedaż i integracji europejskiej firmy Hydromega. - Taki układ powoduje, że Lewiatan w pierwszych sekundach startu jest szybszy nawet niż Bmw - mówi obrazowo.

Co prawda armia amerykańska wykorzystuje już teraz policyjne roboty do rozbrajania niewybuchów w Iraku i Afganistanie. Poruszają się one jednak zaledwie kilka kilometrów na godzinę, zatrzymując na długo jadące za nimi pojazdy wojskowe.

Lewiatan będzie dużo szybszy, umożliwi także transport sprzętu. Nie ma wątpliwości, że jego zalety sprawdzą się na polu walki (rozbrajanie niewybuchów, transport sprzętu). Jednak z jego możliwości skorzystają również inne służby, jak chociażby straż pożarna. Bezzałogowy pojazd ułatwi dotarcie do miejsc uznawanych za niedostępne.

- Pojazd jest platformą do której, w zależności od potrzeb można dostawiać odpowiednie urządzenia, dlatego zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże - przekonuje Agnieszka Orłowska. - Lewiatan może służyć jako wóz dowożący sprzęt do miejsc ogarniętym pożarem lub powodzią, czy pełnić funkcję ratowniczą na przykład w miejscach skażonych jakimś wyciekiem - wylicza.

Prace nad pojazdem trwają już od 10 lat. W pierwotnym założeniu Lewiatan miał być wielozadaniową jednostką załogową. W 2001 r. naukowcy z WAT uznali, że pojazd może stać się samobieżnym wozem- robotem. Zawiązano konsorcjum firm prywatnych i wojskowych instytutów naukowych.

Do tej pory firma sprzedała trzy platformy, każdą z nieco innym wyposażeniem i innym sposobem sterowania. Wszystko dostosowane do potrzeb zamawiającego.

Kiedy doczekamy się wersji całkowicie "samodzielnej" nie wiadomo. Ze względu na konkurencję takie informacje trzymane są w ścisłej tajemnicy.

Parametry Lewiatana
Masa własna - 2250 kg
Maksymalny ładunek - 1400 kg
Prędkość maksymalna - 70 km na godzinę
Promień skrętu - 4,5 m
Masa holowanej przyczepy - 2200 kg
Masa całkowita z wyposażeniem - 3650 kg
Moc silnika - 90 KM
Pokonywanie wzniesień - do 30 stopni
Potrafi pływać z prędkością do 15 km na godzinę

Opinie (62) 5 zablokowanych

  • sprostowanie odnośnie niektórych komentarzy

    To nie czołg ani transporter opancerzony więc pancerz jest tu zbędny. Ten pojazd ma dostarczać zaopatrzenie w trudnym terenie. Anglicy od lat 80-tych z powodzeniem używają supacata, a lewiatan jest z tego co widzę dużo bardziej dopracowany. Dla sceptyków takie info: nasz jak dotąd najlepszy samochód terenowy czyli star 266 ma 150KM jakieś 12ton dmc i daje radę więc 90KM przy masie 3600kg to całkiem niezły stosunek mocy do masy i przy odpowiednich przełożeniach jest wystarczający. Jak ktoś jeździł samochodem z reduktorem to wie o czym mówię.Osobiście 45konnym suzuki sj410 niejednokrotnie wjeżdżałem dalej niż patrole i landcruisery dzięki małej masie i dobrym przełożeniom właśnie. Napęd hydrauliczny daje ogromne możliwości i widzę tutaj spory potencjał.W wersji bezzałogowej niezły sprzęt do poruszania się po terenie zaminowanym bez ryzyka stracenia załogi. A sceptykom życzę lepszych pomysłów, wszak mamy wolny rynek i możemy tworzyć prawie wszystko. Chętnie kupię pojazd o masie 500kg o ładowności min 2tony najlepiej opancerzony o mocy 200KM ktoś podejmuje wyzwanie? życzę powodzenia w walce z prawami fizyki. Według mnie to fajny sprzęt tylko coś ucichło o nim ostatnio.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane