• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni powstało przejście wykrywające pieszych

Michał Sielski
14 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.

Podchodzisz do przejścia, nie musisz nic naciskać i czekać na zimnie i deszczu, bo od razu zapala się zielone światło, a samochody muszą się zatrzymać. Brzmi jak bajka? A jednak nie, innowacyjne rozwiązanie na przejściu dla pieszych na Pogórzu zobacz na mapie Gdyni działa od piątku.



Zdarza ci się przejść na czerwonym świetle?

Pieszych na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Staniewicza zobacz na mapie Gdyni na Pogórzu wykrywa detektor podczerwieni.

Co ważne - dzieje się to, zanim podejdą do skraju jezdni, więc na zapalenie się zielonego światła nie muszą czekać długo.

To skrzyżowanie zostało wybrane do wprowadzenia pilotażowej technologii ze względu na dużą liczbę wypadków i niebezpiecznych sytuacji, jakie miały na nim miejsce w przeszłości. Były tu nie tylko niegroźne potrącenia, ale też wypadki śmiertelne. Dwupasmowa jezdnia ul. płk. Dąbka "zachęca" bowiem część kierowców do nieostrożnej jazdy.

Automatycznie doświetlane przejścia dla pieszych powstaną w Gdyni.



Światła mają temu zapobiec, a krótki czas oczekiwania na sygnał zielony powinien sprawić, że zniknie problem zniecierpliwionych pieszych, którzy przechodzą przez drogę mimo czerwonego światła.

Do tej pory w Gdyni zielone dla pieszych zapalało się na trzy sposoby:

  • automatycznie w stałych, naprzemiennych cyklach dla pieszych i kierowców,
  • poprzez naciśnięcie przez pieszego przycisku,
  • świeci się cały czas, chyba że do skrzyżowania podjadą samochody.


To ostatnie rozwiązanie działa na skrzyżowaniu ul. Derdowskiego z Żeromskiego w centrum. Dzięki temu piesi mają cały czas zielone, a fotokomórka wykrywająca samochody zmienia je na czerwone tylko wtedy, gdy przed skrzyżowaniem stanie jakiś kierowca.

Czytaj więcej: Innowacyjne światła na skrzyżowaniu w Gdyni.

- Preferowanie ruchu pieszych i rowerzystów to kierunek, w którym chcemy zmierzać. Sytuacja, w której pieszy nie będzie już musiał uruchamiać świateł przyciskiem, a automatycznie zrobi to za niego detektor podczerwieni, jest jednym z rozwiązań, które do tego właśnie mają doprowadzić - podkreśla Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Na tym skrzyżowaniu w centrum Gdyni to piesi traktowani są priorytetowo.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Poprosze takie przy forum w Gdansku

    • 5 3

  • a to cudo wykrywa pijaków?

    • 8 2

  • A wy marudzita że p.Szczurek nic nie robi (1)

    A tu proszę. I to wszystko dla pieszych. Nie rowerów nie samochodów a pieszych!

    • 5 8

    • Bo Szczurek robi w detalu raz na miesiąc

      inni działania hurtowe/kompleksowe mają w standardzie

      • 0 2

  • U nas przejscia z takim systemem byly juz 20 lat temu.

    Janina z Kartuz

    • 3 3

  • ciekawe - także to dla samochodów (5)

    szkoda tylko, ze zamiast logiki w innych przypadkach w Gdyni panuje jakaś paranoja - własnie rozkopuja chodnik (oczywiscie nikt go nie zabezpiecza według przepisów BHP/budowlanych) na Śląskiej, bo ma tam powstać przejscie naziemne - tuż obok podziemnego

    jest to wywalenie pieniędzy w błoto, przy okazji nie jest podyktowane logika ale nadętym ego pomysłodawcy

    1) zamiast wywalenia (pewnie miliona) na słupy, światła, itd. lepiej byłoby zrobic windy w przejściu podziemnym (dla niepełnosprawnych nie wielkie windy)
    2) ponieważ w okolicy niczego nie ma, nie ma także uzasadnienia do robienia przejscia naziemnego
    3) jakies 200 metrów dalej istnieje juz przejscie na poziomie ulicy, wiec dla niepełnosprawnych nie stanowiłoby to problemu, tym bardziej że jest tam w pobliżu, bank, zus itd
    4) to że obecnie robione przejscie nie posłuzy niepełnosprawnym, niech swiadczy to, że ten ciag pieszy konczy się schodami - albo pry wiadukcie/stacja PKP, albo pod torami

    głupota i brak jakiejkolwiek odpowiedzialności i wyobraźni, niestety w naszym mieście panoszy się coraz bardziej

    przypominam, ze to są NASZE pieniądze, nie UM czy jakiegoś enigmatycznego 'państwa'

    • 8 7

    • mnie ciekawi jedno dlaczego taki burak ciemniak z wiochy pod kartuzami ma taki przymus sie kompromitowac (4)

      wracaj na Białoruś

      • 3 6

      • nie zgłosiłem cię do bana tylko dlatego, żeby każdy widział jakie dzikusy maja dostęp do internetu (3)

        a z cyklu marnotrawstwo naszych wspólnych pieniędzy przez głupotę dorzucę kolejny przykład z placu zabaw niedaleko Kauflandu/Lidla na Morskiej

        niedawno miałem tam własnie dyskusję z 2 matkami, które chciały podpis pod projektem placu zabaw - wyjasniłem że od paru lat nie głosuję, bo system nie ma sensu i odkryłem przez przypadek jak przygotowywane sa projekty (bez jakiejkolwiek odpowiedzialnosci)

        ewidentnie panie zebrały odpowiednia ilość podpisów (bez mojego), i własnie prace trwaja...

        a na czym to polega?

        na rozwaleniu istniejacych dobrych (funkcjonujących) instalacji na tym samym placu zabaw i zastapieniu ich innymi

        tak dokłądnie

        nie zrobienie innego dodatkowego placu zabaw, ale zamiana - czyli kasa wyrzucona w błoto, jeśli nie liczyć zadowolenia firmy, która to za ciężkie pieniądze robi i tej, która dostarcza sprzęt

        Szwajcarią to my NIGDY nie będziemy, w Szwajcarii jeżdżą jeszcze pociągi pamiętające lata 40...

        • 2 1

        • też tego chama zgłosiłem (2)

          • 0 0

          • (1)

            ja go nie zgłosiłem, bo wtedy odpowiedź też znika (chyba) poza tym niech ludzie widzą co tu się dzieje

            • 0 0

            • znikają tylko te niezgodne z linią partii

              poza tym ludzie wiedzą, że forum tego portalu jest w 80% wpisami pracownika a łapki podbija botnet, dziś trol portalowy niechcąco wkleił prośbę o podbicie łapek i poszła online, za chwile wpis zniknął ale wszyscy tutaj widzą co się dzieje i jak ten portal działa

              • 1 0

  • Mhmm ...

    Już to widzę na skrzyżowaniu o dużym natężeniu ruchu pojazdów oraz pieszych,zwłaszcza takich co chodzą jak święte krowy np. w skawinie (małopolskie)

    • 4 5

  • Świetne rozwiązanie, ale nadal jest pewien problem na tym skrzyżowaniu...

    Jadąc od strony Szperka i skręcając w lewo w drogę osiedlową, znajdujące się tam przejście dla pieszych nie ma tzw. azylu dla samochodu, co nadal powoduje niebezpieczną sytuację wówczas gdy na przejściu znajdzie się pieszy. Jestem mieszkańcem w tej okolicy i liczyłem, że ten problem zostanie rozwiązany podczas instalacji świateł.

    • 6 2

  • Pytanie ...

    Tam chodnik jest dosyć wąski, wiec jak pieszy będzie szedł chodnikiem wzdłuż ulicy a nie przez, to detektor jak się zachowa ? Wstrzyma ruch samochodów ?

    • 4 2

  • Polska i trójmiasto jest na poziomie krajów 3 swiata ,dlatego to nowosc ,ale dobrze ze są zmiany choc zbyt powolne.

    Unas nadal panuje kult starego blachoszrota jako synonim luksusu nieważne ze stary grat ale jest!! Wiec on ma jest panem miasta maja być drogi i parkowanie wszędzie bezpłatnie i pierwszeństwo bo szlachta jedzie co prawda na ośle ale zawsze :) Rozwiązania stosowane od 30 lat wkarajch zachodnich unas dopiero raczkują i są pokazywane jako nowość , przy kwiku buraczków jako zamach na wolność dla blachosmrodów.
    Trzeba takich przejść zrobić jak najwięcej ,a i tak brakuje przejść wogle wmieście przynajmniej 2 razy więcej!!
    Przypominam ze w krajach skandynawskich od kilku lat sygnalizacja wmieście jest dostosowana do tworzenia zielonej fali dla rowerzystów a nie aut!!Srednia prędkość do jej utrzymania to 20km.

    • 4 9

  • Jeśli stanę przy przejściu

    I będę czytał na telefonie Trójmiasto.pl i wstrzymam niechcący ;-) ruch kołowy na plk.Dabka, to spotkają mnie jakieś sankcje ?

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane