• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni staną parkometry

Katarzyna Fryc
16 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:14 (16 lutego 2008)
Już niebawem także w Gdyni staną parkometry. Już niebawem także w Gdyni staną parkometry.

Jeszcze w tym roku za parkowanie w centrum Gdyni trzeba będzie płacić. Na najbliższej sesji radni mają przegłosować uchwałę w tej sprawie.



Parkometry w centrum miasta

Gdynia jest jednym z nielicznych dużych miast, w którego centrum nie obowiązuje płatne parkowanie (mieszkańcy Gdańska i Sopotu od lat płacą za postój w śródmieściu). Gdynianie nigdy - nie licząc krótkiego okresu w połowie lat 90., gdy obowiązywał system kart parkingowych KaPa, który kompletnie się nie sprawdził - nie musieli płacić za postój w centrum. Ale choć w śródmieściu parkuje się za darmo, ze znalezieniem wolnego miejsca są ogromne problemy. Często kierowcy parę razy objeżdżają tę samą ulicę, czekając, aż zwolni się miejsce. Bezpłatne parkingi nie sprzyjają rotacji - większość placu przed magistratem zajmują auta urzędników, parking przy hali targowej oblegają samochody handlowców, a przy Świętojańskiej zamiast klientów najczęściej stoją dostawcy albo mieszkańcy kamienic.

Ale już niedługo gdynian przyzwyczajonych do darmowego postoju czeka parkingowa rewolucja. 27 lutego na sesji rady miasta ma zapaść decyzja o powołaniu strefy płatnego parkowania. Jeśli uchwała zostanie przyjęta, system będzie obowiązywał w całym śródmieściu - pomiędzy torami kolejowymi a Kamienną Górą, włącznie z aleją JPII (potocznie nazywaną skwerem Kościuszki). Od południa granicą obszaru będzie al. Piłsudskiego, od północy pl. Kaszubski i ul. Jana z Kolna.

- Na tym terenie ma stanąć ponad sto parkometrów, które obsłużą 3,5 tys. miejsc postojowych - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W dni robocze trzeba będzie płacić za postój w godz. 9-19, w soboty od godz. 9 do 13. Za pierwsze pół godziny gdynianie zapłacą 50 gr, ale za każdą kolejną godzinę już 2 zł. Będziemy opłacać postój, kupując bilet parkingowy, miesięczny abonament albo korzystając z telefonu komórkowego - dodaje wiceprezydent.

Mieszkańcy centrum, którzy chcą nadal stawiać auta przed domem, będą musieli kupić miesięczny abonament za 30 zł. Natomiast dla wszystkich innych osób będzie miesięczny abonament na okaziciela za 400 zł. Kara za parkowanie bez opłaty wyniesie 50 zł.

Czy 27 lutego rada miasta poprze to rozwiązanie? Ze względu na układ sił w radzie jest to raczej przesądzone - jego zwolennikiem jest prezydent Wojciech Szczurek, którego ugrupowanie ma przeważającą większość.

Jednak radni, głosując nad nowym systemem, nie będą mieli o nim pełnej wiedzy. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wprowadzony, ani kto będzie go obsługiwał. - W grę wchodzą dwa rozwiązania: wybrana w przetargu zewnętrzna firma operatorska lub podległy magistratowi nowy zakład budżetowy. Te decyzje jeszcze przed nami. Więc data wprowadzenia odpłatności nie jest jeszcze ustalona. Ale na pewno w tym roku - podkreśla Marek Stępa.

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Wzrost liczby samochodów zmusił nas do analizy, w jakim zakresie powinien być wprowadzony system opłat za parkowanie. Na pewno korzystnie wpływa on na rotację samochodów, przez co łatwiej znaleźć miejsce. Ale trzeba też jasno powiedzieć, że płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta.

Marcin Horała, radny PiS

Mam wiele uwag do tego rozwiązania. Po pierwsze: że kompleksowo nie rozwiązuje problemu. Z jednej strony, każe się kierowcom płacić, z drugiej strony, nie dając nic w zamian. Nie słyszałem, by miały powstać nowe parkingi. Tymczasem w śródmieściu pilnie potrzebny jest parking na co najmniej tysiąc aut. W dodatku już niedługo miasto może stracić na rzecz poprzednich właścicieli plac przy Batorym, największy parking w centrum.

Olgierd Wyszomirski, dyr. Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

To dobre rozwiązanie. Korzystnie wpłynie na zbiorową komunikację i poprawi jej konkurencyjność. Może część gdynian zamieni samochody na zbiorową komunikację i przez to zmniejszą się korki.

not. kaf
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysł jest bardzo dobry. kto często jeździ sam wie jak trudno zaparkować w Gdyni. PRzynajmniej będze rotacja na istniejących miejscach parkingowych.

    • 0 0

  • lud pracujący miasta Gdyni

    A jak będzie płacił ktoś, kto w Gdyni pracuje? Mieszkańcem nie jestem, ale gościem-turystą też nie.

    • 1 0

  • dag pisze :>
    a co z mieszkancami skweru kosciuszki? jak bedzie wolny od oplat, to pod domem juz nigdy nie postawie auta, bo ciagle bedzie zajete.....

    Tak samo jak wszystkie inne miejsca wolne od opłat.
    Spytaj się GDY, być może on jest tą miernotą, która wymyśliła parkomaty, a na pewno je popiera.

    • 0 0

  • Jak zawsze najwięcej do powiedzenia mają ludzie z gdańska (1)

    nigdy nie widzą problemów w swoim mieście a maja ich naprawdę dużo. W tych komentarzach zawsze muszą odreagowac zawiśc spowodowaną zazdrością że to Gdynia jest zawsze nagradzana w róznych rangingach tak jak np. ostatnio przez FORBES . I zawsze te same argumenty o jednym kinie - chociaż to właśnie w Gdyni jest festival polskich filmów , że klubów i imprez nie ma - a jest np Open`er czyli jedna z 5 najwiekszych imprez w Europie i jest Beach Party itp. 7-10% gdańszczan będzie teraz żyło przez kilka tygodni tematem dotyczącym płatnego parkowania w Gdyni.

    • 0 0

    • Oczywiście będą za!

      Bo skoro u nich jest, to Gdynianie też niech płacą!!
      Żeby było sprawiedliwie, wszystkim równo, czyli g....

      • 0 0

  • jakość życia w gdyni jest dla gdańszczanina tematem zastępczym
    jak wynika z badań gdynia ma najmniejszy odsetek chorych psychicznie, co wcale mnie nie dziwi, nie to co w gdańsku gdzie dekiel człowieka boli od samego rana, od momentu kiedy 142 jest spóźniony o pół godziny, a potem boleć nie przestaje kiedy nastepne pół godziny spędza w korku na słowackiego itd aż do wieczora:-)

    • 0 0

  • Najważniejsze, że Gdańsk przygotowuje EURO2012.
    Goście zawsze mogą przypłynąć promem.

    • 0 0

  • Jako rodowita Gdynianka NIE ZGADZAM SIE!!!!
    A w ogóle co to za kretyńskie rozwiązanie-czy płatne parkowanie rozładowało ruch w centrum Gdańska i mniej jest tam parkujących samochodów???? NIE, jest tyle samo i tak samo cięzko znaleść miejsce do parkowania w godzinach pracy!!!
    To pytam się: po jaką cholerę mamy naśladować nieudolne pomysły gdańska????!
    Gratuluję radnym poronionego pomysłu-na jakiejś wspólnej sesyjce z radnymi gdańska byliście??
    W normalnym mieście rozwiązuje się problemy zgodnie z logiką rozumowania: tłok w centrum-budujemy więcej parkingów, a nie tłok w centrum to dowalmy opłatę za parkowanie i udawajmy, że problem jest rozwiązany.

    • 0 0

  • To kolejny "ambitny" plan prezydenta Wojciecha Sz.

    A propos, czy będzie ogólnodostępna kawiarnia na górnych kondygnacjach Sea Towers?

    Czy nadal wizja Gdyni jako zadupia obowiązuje, od czasu do czasu przeplatana powiązaniami z I-K?

    • 0 0

  • (1)

    Ja nie parkuję w Gdyni i nie obchodzi mnie to

    • 0 0

    • to się nie wypowiadaj

      • 0 0

  • Wszędzie się płaci za parkowanie (niestety) . Przyszedł czas na Gdynię i robi sie z tego wielkie HALLLOOO (2)

    Gdynia nie jest pierwszym miastem w PL czy EU które ma opłaty za parkowanie a robi się tyle hałasu jak by to było pierwsze miasto na swiecie które wprowadza system opłat . JA BARDZIEJ MARTWIĘ SIE TYM IŻ BEDĘ MUSIAŁ PŁACIĆ ZA PRZEJAZD ________A1________!!!! 6,70ZŁ A WYBUDOWANO TO Z OPŁATY PALIWOWEJ I INNYCH PODATKÓW KTÓRE SĄ W CENIE PALIWA.

    • 0 0

    • bossze, skąd się biorą durnie

      >: Napisał :
      Gdynia nie jest pierwszym miastem w PL czy EU które ma opłaty za parkowanie a robi się tyle hałasu jak by to było pierwsze miasto na swiecie które wprowadza system opłat . JA BARDZIEJ MARTWIĘ SIE TYM IŻ BEDĘ MUSIAŁ PŁACIĆ ZA PRZEJAZD ________A1________!!!! 6,70ZŁ A WYBUDOWANO TO Z OPŁATY PALIWOWEJ I INNYCH PODATKÓW KTÓRE SĄ W CENIE PALIWA.

      Czy wy ludzie jesteście naprawdę tak ograniczeni? Owszem płaci się, ale po to, żeby skierować ruch z centrum na duże parkingi!!!!A w Gdyni tych parkingów nie ma! To zaczynanie z d...strony!
      Trzeba zacząć od budowy parkingów, a potem wprowadzać parkomaty!
      A co do A1, to GTC jest najdroższą firmą w Europie, a budowa autostrady w naszych warunkach przez taką firmę to pomysł poroniony, co skutkuje taką opłatą! Co lepsze, jeśli GTC autostrada się nie opłaci, o państwo będzie im dopłacać. PIKNIE.
      6,7 zł za 25 km przy 300ts. samochodów miesięcznie skutkuje tym, ze po 25 latach autostrada się zwróci z samych opłat, za przejazd, nie licząc podatków i akcyzy. Czyli dwa razy szybciej niż standardy w europie (50 lat.)
      Też mogę budować w ten sposób autostrady, dajcie mi tylko koncesję i kredyt!
      Najkorzystniej byłoby, gdyby ta autostrada była budowana z środków UE i państwa - A NIE JEST
      Korzystniej byłoby, gdyby z środków Państwa A NIE JEST
      NAJGORZEJ PRZEZ GTC- Wysokie opłaty i jeszcze mają gwarancje państwa, także w zasadzie nikt nie musi jeździć, państwo i tak im dopłaci. OTO ROZWIĄZANIE NA MIARĘ RZĄDÓW LEWICY I CZYTELNIKÓW GW.

      Minister Polaczek, jaki by nie był, chciał się z tego wycofać. Nie dał rady. Pamiętam kampanię w gazetach. To teraz płacić, oświeceni czytelnicy GW i wyborcy PO 400zł miesięcznie za poruszanie się autostradą 400zł miesięcznie za parkowanie w Gdyni 400zł miesięcznie za akcyzę w paliwie!

      • 0 0

    • A 1 ?

      A co przeciętnego mieszkańca Gdyni obchodzi opłata za przejazd wyrobem autostrado-podobnym /bo chyba trudno to nazwać autostradą/. Są inne bezpłatne drogi , a parkingów bezpłatnych z tego co widać nie będzie .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane