• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę otwarcie Nowej Warszawskiej

Ewelina Oleksy
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (334)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Pierwsze tramwaje Nową Warszawską pojadą 4 marca. Od poniedziałku, 6 marca, będą tamtędy kursować trzy linie. Pierwsze tramwaje Nową Warszawską pojadą 4 marca. Od poniedziałku, 6 marca, będą tamtędy kursować trzy linie.

W sobotę, 4 marca, odbędzie się uroczyste otwarcie Nowej Warszawskiej, czyli linii tramwajowej, która połączy Ujeścisko m.in. z centrum Gdańska i Wrzeszczem. Z tej okazji zaplanowano piknik i bezpłatne przejazdy do pętli na Chełmie. Od 6 marca z Nowej Warszawskiej do Jelitkowa i na Strzyżę zaczną kursować trzy linie: 2, 4 oraz 11.



Będziesz korzystać z tramwajów jeżdżących przez Nową Warszawską?

Uroczystość otwarcia Nowej WarszawskiejMapka rozpocznie się o godz. 11 na parkingu przy pętli tramwajowo-autobusowej UjeściskoMapka.

Trasa nowej linii tramwajowej w ciągu Nowej Warszawskiej ma ok. 2 km i połączy al. HavlaMapka z pętlą tramwajowo-autobusową Ujeścisko. Połączenie ma być zbawieniem dla mieszkańców tej części południa Gdańska, którzy dotychczas, by dojechać do al. Havla autobusem czy samochodem, często utykali w gigantycznym korku na ul. WarszawskiejMapka. Tramwajów korki dotyczyć nie będą.

Sprawdź rozkłady jazdy



Budowa Nowej Warszawskiej trwała dwa lata



- Nowa Warszawska to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych w południowej części Gdańska, której łączny koszt wyniósł prawie 60 mln złotych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Dzięki tej trasie znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum. Po dwukilometrowym odcinku Nowej Warszawskiej tramwaje pojadą prawie 70 km/h, z planowaną częstotliwością co 5 min w godzinach szczytu - dodaje prezydent.

Nowa Warszawska: koniec budowy zgodnie z planem Nowa Warszawska: koniec budowy zgodnie z planem

Przebieg linii Nowa Warszawska. Przebieg linii Nowa Warszawska.
Pierwszy, inauguracyjny przejazd (wylicytowany na aukcji WOŚP za 770 zł) po nowej trasie odbędzie się podczas pikniku rodzinnego z paradą tramwajów, który zaplanowano w godz. 11-13.

- W paradzie udział wezmą cztery tematyczne tramwaje - kulturalny, jubileuszowy, ekologiczny i sportowy. Około godz. 11:45 zaplanowano również edukacyjny przejazd nową trasą rowerową. Dla wszystkich chętnych zapewnione zostanie stoisko z serwisem rowerowym, w którym można zrobić przegląd przed nadchodzącą wiosną. Na najmłodszych czekać będą również kolorowanki, konkursy oraz znane i lubiane maskotki - gdański Neptun czy Treflik gdańskiej drużyny siatkarskiej Trefl - mówi Paulina ChełmińskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tak wygląda trasa Nowa Warszawska:

Bezpłatne przejazdy do pętli na Chełmie



4 marca tramwaje z Nowej Warszawskiej dojeżdżać będą tylko do pętli Chełm Witosa i będą bezpłatne.

- Tego dnia na trasie Ujeścisko - Chełm Witosa zaplanowano specjalne, bezpłatne przejazdy. Tramwaje będą kursować od godz. 13 do 18 z 10-minutową częstotliwością. Pierwsze składy tramwajowe pojadą nową trasą od niedzieli, 5 marca, od wczesnych godzin porannych. W związku z otwarciem Nowej Warszawskiej następują zmiany w kursowaniu linii tramwajowych - wskazuje Chełmińska.
Rozkład jazdy na 4 marca. Rozkład jazdy na 4 marca.

Dwie linie do Jelitkowa, jedna na Strzyżę



Kursować po Nowej Warszawskiej będą w sumie trzy linie: istniejące już 2 i 4 oraz wznowiona po latach linia 11.

Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13 Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13

Od poniedziałku, 6 marca, wszystkie trzy linie z Nowej Warszawskiej zaczną kursować już po pełnych trasach. W niedzielę 5 marca kursować będzie tylko jedna linia - nr 2. Linie 4 i 11 nie będą kursować w weekendy.

Na stronie ZTM dostępne są już nowe rozkłady jazdy.

Linia 2 i 4 będą jeździć z Nowej Warszawskiej do Jelitkowa. Linia 11 z Nowej Warszawskiej do przystanku Strzyża PKM.

Zmiany tramwajowe po uruchomieniu Nowej Warszawskiej:

  • Wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny).
  • Wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM.
  • Tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.
  • Zmienią się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych, co wynika z synchronizacji całej sieci.

Zmiany obejmą też linie autobusowe. Zniknie chociażby linia 118 z Ujeściska do centrum.

Mieszkańcy Chełmu dostaną nowy autobus. Linia 208 zastąpi 118 Mieszkańcy Chełmu dostaną nowy autobus. Linia 208 zastąpi 118

Nowa Warszawska w liczbach:

  • ułożono 8400 metrów bieżących szyn,
  • trakcja ma długość 4250 metrów bieżących,
  • droga rowerowa przy nowej trasie ma długość 1350 metrów,
  • po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej długość wszystkich tras w Gdańsku wyniesie 65 km.


270 zdjęć w albumie "150 lat gdańskich tramwajów"



W czerwcu 2023 roku minie 150 lat odkąd na ulice Gdańska wyjechały tramwaje. Pierwsza, 9-kilometrowa linia tramwaju konnego - obsługiwana początkowo przez 18 wagonów zamówionych w Hamburgu i ponad 100 koni - kursowała na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy, która była wówczas samodzielnym miastem.

Tę i znacznie więcej ciekawostek będzie można znaleźć w albumie "150 lat gdańskich tramwajów", wydanym z okazji tej okrągłej rocznicy. Wydawnictwo będzie dostępne podczas sobotniego festynu na pętli Ujeścisko.

Album zawiera ponad 270 zdjęć ilustrujących tramwajową historię Gdańska. Od pierwszych wagonów ciągniętych przez konie po szynach prowadzących z Targu Siennego w stronę Oliwy po budowę otwieranej właśnie trasy Nowa Warszawska.

W albumie znajduję się fotografie ze zbiorów prywatnych, ale też z archiwów GAiT, zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku czy Muzeum Gdańska. W części powojennej wiodącym autorem jest Zbigniew Kosycarz, który z aparatem w ręku towarzyszył na gdańskich ulicach tramwajom przez pięć dekad. W latach 80. zaczął je fotografować syn Zbigniewa, Maciej. Obaj gdańscy fotoreporterzy są patronami Pesy Jazz duo o numerze bocznym 1067.

W rolę przewodnika w tej 150-letniej podróży wcielił się Mariusz Uziębło, zawodowiec i wielki pasjonat historii gdańskiej komunikacji. To dzięki jego wiedzy i przepastnej dokumentacji archiwalnej każdy wagon prezentowany w albumie ma swoją metryczkę. Spod jego ręki wyszły również misterne infografiki prezentujące rozwój gdańskiej sieci tramwajowej w latach 1873-2023.

W albumie znajduje się także ponad 40 reprodukcji gdańskich biletów. Pierwszym albumowym fotografiom ukazującym koegzystencję dwóch światów gdańskiej komunikacji publicznej - dorożek i tramwajów konnych - towarzyszy najstarszy bilet pochodzący z lat 70. XIX wieku. Przetrwał do naszych czasów w znacznym fragmencie. W idealnym stanie - kolekcjonerskim zachowała się prezentowana tuż pod nim karta miesięczna z ulgą uczniowską na przejazdy tramwajem konnym na trasie Wrzeszcz - Gdańsk w czerwcu 1890 r.


11:48 4 MARCA 23 (aktualizacjaakt. 13:24)

Pierwszy przejazd Nową Warszawską (105 opinii)

Na festynie tłumy, w tramwajach też.
Na festynie tłumy, w tramwajach też.

Wydarzenia

Otwarcie trasy tramwajowej - Nowa Warszawska (14 opinii)

(14 opinii)
w plenerze, parada

Miejsca

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    czy któryś urzędnik już bekną za bubla pt. dojście do przystanku częstochowska?

    • 40 4

    • albo za brak prawoskretu i zatoczek na piotrkowskiej przy warszawskiej

      • 7 1

  • Brak obiecywanej linii tramwajowej nr 13 to skandal. (2)

    Jest to przeciwstawne do setek milionów wydanych na nowy układ tramwajowy - al. Adamowicza/Nowa Warszawska, oraz nijak się ma do prowadzenia polityki zmniejszania duchu samochodowego, a przy okazji zmniejszania emisji spalin. Nie mówiąc o aspekcie społecznym, gdzie brak podstawowych połączeń uderza w gdańszczanki i gdańszczan.

    • 40 8

    • PKM Brętowo

      Popieram powinno być połączienie do PKM Brętowo

      • 8 0

    • Jakie to

      znowu podstawowe połączenie? Latem zrobią ci linię 68 i dojedziesz na plaże,nie panikuj

      • 4 6

  • kolejna inwestycja dla bogatych (3)

    kogo stać dzisiaj podróżować komunikacją publiczną. z 20 przystankow trzeba przejechać żeby wyszło taniej niż samochodem i to pod warunkiem ze bez przesiadki.

    • 41 8

    • Jedx sobie samochodem (1)

      ale tylko nie płacz ze stoisz w korkach.To twoj wybór

      • 8 8

      • Stojąc w korkach i tak będzie szybciej niż komunikacją publiczną

        • 13 10

    • karta miejska

      Jeżdżę do Gdyni, wychodzi taniej a teraz jeszcze czas skróci misię o jakies 15 min.

      • 0 0

  • Pan Mariusz Uziębło "przysłowiowo" stracił żeby na tramwajach (1)

    Kiedyś miałem przyjemność poznanie Pana Mariusza. On jest super znawcą tramwajów, wie wszystko o tych pojazdach, nawet wie gdzie jakie zastosowano śrubki! Można rzec że zjadł przysłowiowo zęby na tych pojazdach.

    • 12 4

    • Taaaaak

      A zęby schował na pamiątkę do słoika.

      • 0 0

  • Przustanki to tam chyba co 50m postawili? (3)

    A do tego brak bezpośrednich połączeń na Al. Adamowicza (Nowa Bulońska Pn.)

    • 32 2

    • W głowie się nie mieści, że nie puścili żadnego tramwaju dalej do moreny (1)

      Oraz do PKM na Morenie, żeby ludzie mogli szybko i łatwo przesiać się na PKM

      • 17 2

      • Po co się przesiadać na PKM?

        Toż to raz na półtorej godziny jeździ.

        • 4 1

    • Tjam

      ....ty to masz oko.Tyle tylko,że dł. przystanków to około....40 m.

      • 1 2

  • Super pomysł nazywać linie tramwajową nazwą ulicy której nie ma :) (2)

    • 46 6

    • nie samym samochodem człowiek żyje

      • 6 6

    • pokazuje i objaśniam!

      ulica to nie jezdnia. ulicą może być nawet sam... chodnik

      • 7 2

  • Skoro nie będzie 13 to może chociaż wydłużyć 12 do Łosto (2)

    • 23 7

    • Jak się wszystko wszędzie wydłuży to wszędzie będzie się jechać wieki

      • 6 4

    • O i to jest dobry pomysł - 12 na świętokrzyską

      • 4 1

  • Cyrk i piknik

    Można robić zakłady kiedy wyjdą buble techniczne tej inwestycji!

    • 25 6

  • Szkoda tylko że nie poszli na całość... (2)

    Mogli jeszcze zrobić dodatkową drogę dwupasmowa dla aut (jest miejsce) Jak pamiętam był taki zamysł jak powstał ten pomysł. Niestety miasto idzie trochę w złym kierunku "uspakajając" ruch. Niestety nie wszyscy będą jeździć rowerami i komunikacją miejską. A tamten rejon się cały czas buduje i będzie jeszcze śmieszniej n drogach.

    • 37 13

    • nadmiar samochodów wystarczająco "uspokaja ruch" na jezdniach wielu ulic

      • 7 5

    • Wszystko by mogli zrobić jakby mieli te setki milionów więcej które stracili na polskim nieładzie

      • 3 3

  • jaka Nowa Warszawska (8)

    Położyli tory ja tam nowej ulicy nie widzę. Kolejne bloki powstają przy Człuchowskiej a drogi żadnej płyty betonowe pozarywane przez betoniarki i sprzęt ciężki. Nie ma czym się chwalić naprawdę

    • 56 12

    • Racja (5)

      Moze radny by sie zainteresowal. Czas na interpelacje

      • 8 2

      • (4)

        Ale tam jest nowa ulica tylko z uspokojonym do zera ruchem juz na etapie projektu. Gdyby wybudowali ulice z pelna przepustowoscia a nastepnie zgodnie z trendem uspokoili ruch do zera to dopiero bys narzekał. Ale nie martw sie.
        Od dzisiaj masz tez uspokojony ruch na starej warszawskiej za pomoca odpowiedniego wyregulowania swiatel. To pierwszy etap. W drugim zwinie się asfalt. I stara Warszawska bedzie tak nowoczesnie uspokojona jak nowa Warszawska

        • 3 3

        • 5na h (3)

          Tak uspokojony że wszystko stoi

          • 8 1

          • no własnie o tym pisałem, uspokojony jak nigdzie. w kolejnym etapie zwinie się asfalt.

            • 4 1

          • Czyli zgadzasz się z faktem, że uspokojony skutecznie?

            • 2 1

          • rowery jadą

            tramwaje na wydzielonych torowiskach także. Gdy wszyscy chcą jechać samochodem, całe miasto stoi.

            • 2 3

    • Chyba tam nie mieszkasz (1)

      Gdybyś mieszkał, to byś wiedział, że właśnie zastępują płyty asfaltem na ul. Człuchowskiej.

      • 0 0

      • No jeszcze

        całe sześć godzin temu leżały płyty, gdzie ten asfalt jest kładziony?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane