• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę otwarcie Nowej Warszawskiej

Ewelina Oleksy
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (334)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Pierwsze tramwaje Nową Warszawską pojadą 4 marca. Od poniedziałku, 6 marca, będą tamtędy kursować trzy linie. Pierwsze tramwaje Nową Warszawską pojadą 4 marca. Od poniedziałku, 6 marca, będą tamtędy kursować trzy linie.

W sobotę, 4 marca, odbędzie się uroczyste otwarcie Nowej Warszawskiej, czyli linii tramwajowej, która połączy Ujeścisko m.in. z centrum Gdańska i Wrzeszczem. Z tej okazji zaplanowano piknik i bezpłatne przejazdy do pętli na Chełmie. Od 6 marca z Nowej Warszawskiej do Jelitkowa i na Strzyżę zaczną kursować trzy linie: 2, 4 oraz 11.



Będziesz korzystać z tramwajów jeżdżących przez Nową Warszawską?

Uroczystość otwarcia Nowej WarszawskiejMapka rozpocznie się o godz. 11 na parkingu przy pętli tramwajowo-autobusowej UjeściskoMapka.

Trasa nowej linii tramwajowej w ciągu Nowej Warszawskiej ma ok. 2 km i połączy al. HavlaMapka z pętlą tramwajowo-autobusową Ujeścisko. Połączenie ma być zbawieniem dla mieszkańców tej części południa Gdańska, którzy dotychczas, by dojechać do al. Havla autobusem czy samochodem, często utykali w gigantycznym korku na ul. WarszawskiejMapka. Tramwajów korki dotyczyć nie będą.

Sprawdź rozkłady jazdy



Budowa Nowej Warszawskiej trwała dwa lata



- Nowa Warszawska to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych w południowej części Gdańska, której łączny koszt wyniósł prawie 60 mln złotych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Dzięki tej trasie znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum. Po dwukilometrowym odcinku Nowej Warszawskiej tramwaje pojadą prawie 70 km/h, z planowaną częstotliwością co 5 min w godzinach szczytu - dodaje prezydent.

Nowa Warszawska: koniec budowy zgodnie z planem Nowa Warszawska: koniec budowy zgodnie z planem

Przebieg linii Nowa Warszawska. Przebieg linii Nowa Warszawska.
Pierwszy, inauguracyjny przejazd (wylicytowany na aukcji WOŚP za 770 zł) po nowej trasie odbędzie się podczas pikniku rodzinnego z paradą tramwajów, który zaplanowano w godz. 11-13.

- W paradzie udział wezmą cztery tematyczne tramwaje - kulturalny, jubileuszowy, ekologiczny i sportowy. Około godz. 11:45 zaplanowano również edukacyjny przejazd nową trasą rowerową. Dla wszystkich chętnych zapewnione zostanie stoisko z serwisem rowerowym, w którym można zrobić przegląd przed nadchodzącą wiosną. Na najmłodszych czekać będą również kolorowanki, konkursy oraz znane i lubiane maskotki - gdański Neptun czy Treflik gdańskiej drużyny siatkarskiej Trefl - mówi Paulina ChełmińskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tak wygląda trasa Nowa Warszawska:

Bezpłatne przejazdy do pętli na Chełmie



4 marca tramwaje z Nowej Warszawskiej dojeżdżać będą tylko do pętli Chełm Witosa i będą bezpłatne.

- Tego dnia na trasie Ujeścisko - Chełm Witosa zaplanowano specjalne, bezpłatne przejazdy. Tramwaje będą kursować od godz. 13 do 18 z 10-minutową częstotliwością. Pierwsze składy tramwajowe pojadą nową trasą od niedzieli, 5 marca, od wczesnych godzin porannych. W związku z otwarciem Nowej Warszawskiej następują zmiany w kursowaniu linii tramwajowych - wskazuje Chełmińska.
Rozkład jazdy na 4 marca. Rozkład jazdy na 4 marca.

Dwie linie do Jelitkowa, jedna na Strzyżę



Kursować po Nowej Warszawskiej będą w sumie trzy linie: istniejące już 2 i 4 oraz wznowiona po latach linia 11.

Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13 Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13

Od poniedziałku, 6 marca, wszystkie trzy linie z Nowej Warszawskiej zaczną kursować już po pełnych trasach. W niedzielę 5 marca kursować będzie tylko jedna linia - nr 2. Linie 4 i 11 nie będą kursować w weekendy.

Na stronie ZTM dostępne są już nowe rozkłady jazdy.

Linia 2 i 4 będą jeździć z Nowej Warszawskiej do Jelitkowa. Linia 11 z Nowej Warszawskiej do przystanku Strzyża PKM.

Zmiany tramwajowe po uruchomieniu Nowej Warszawskiej:

  • Wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny).
  • Wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM.
  • Tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.
  • Zmienią się rozkłady jazdy wszystkich linii tramwajowych, co wynika z synchronizacji całej sieci.

Zmiany obejmą też linie autobusowe. Zniknie chociażby linia 118 z Ujeściska do centrum.

Mieszkańcy Chełmu dostaną nowy autobus. Linia 208 zastąpi 118 Mieszkańcy Chełmu dostaną nowy autobus. Linia 208 zastąpi 118

Nowa Warszawska w liczbach:

  • ułożono 8400 metrów bieżących szyn,
  • trakcja ma długość 4250 metrów bieżących,
  • droga rowerowa przy nowej trasie ma długość 1350 metrów,
  • po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej długość wszystkich tras w Gdańsku wyniesie 65 km.


270 zdjęć w albumie "150 lat gdańskich tramwajów"



W czerwcu 2023 roku minie 150 lat odkąd na ulice Gdańska wyjechały tramwaje. Pierwsza, 9-kilometrowa linia tramwaju konnego - obsługiwana początkowo przez 18 wagonów zamówionych w Hamburgu i ponad 100 koni - kursowała na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy, która była wówczas samodzielnym miastem.

Tę i znacznie więcej ciekawostek będzie można znaleźć w albumie "150 lat gdańskich tramwajów", wydanym z okazji tej okrągłej rocznicy. Wydawnictwo będzie dostępne podczas sobotniego festynu na pętli Ujeścisko.

Album zawiera ponad 270 zdjęć ilustrujących tramwajową historię Gdańska. Od pierwszych wagonów ciągniętych przez konie po szynach prowadzących z Targu Siennego w stronę Oliwy po budowę otwieranej właśnie trasy Nowa Warszawska.

W albumie znajduję się fotografie ze zbiorów prywatnych, ale też z archiwów GAiT, zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku czy Muzeum Gdańska. W części powojennej wiodącym autorem jest Zbigniew Kosycarz, który z aparatem w ręku towarzyszył na gdańskich ulicach tramwajom przez pięć dekad. W latach 80. zaczął je fotografować syn Zbigniewa, Maciej. Obaj gdańscy fotoreporterzy są patronami Pesy Jazz duo o numerze bocznym 1067.

W rolę przewodnika w tej 150-letniej podróży wcielił się Mariusz Uziębło, zawodowiec i wielki pasjonat historii gdańskiej komunikacji. To dzięki jego wiedzy i przepastnej dokumentacji archiwalnej każdy wagon prezentowany w albumie ma swoją metryczkę. Spod jego ręki wyszły również misterne infografiki prezentujące rozwój gdańskiej sieci tramwajowej w latach 1873-2023.

W albumie znajduje się także ponad 40 reprodukcji gdańskich biletów. Pierwszym albumowym fotografiom ukazującym koegzystencję dwóch światów gdańskiej komunikacji publicznej - dorożek i tramwajów konnych - towarzyszy najstarszy bilet pochodzący z lat 70. XIX wieku. Przetrwał do naszych czasów w znacznym fragmencie. W idealnym stanie - kolekcjonerskim zachowała się prezentowana tuż pod nim karta miesięczna z ulgą uczniowską na przejazdy tramwajem konnym na trasie Wrzeszcz - Gdańsk w czerwcu 1890 r.


11:48 4 MARCA 23 (aktualizacjaakt. 13:24)

Pierwszy przejazd Nową Warszawską (105 opinii)

Na festynie tłumy, w tramwajach też.
Na festynie tłumy, w tramwajach też.

Wydarzenia

Otwarcie trasy tramwajowej - Nowa Warszawska (14 opinii)

(14 opinii)
w plenerze, parada

Miejsca

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • Co z obiecywaną linią Stogi-Ujeścisko-PKM Brętowo???? (6)

    Prezydent obiecała nam to połączenie, wielu mieszkańców na nie czeka. Niedawno, w ciągu kilku dni zebrano około 2 tysiące głosów pod petycją w sprawie tej linii. Czekamy na oficjalny głos Miasta w tej sprawie i szybkie uruchomienie połączenia ze Stogami i PKM Brętowo. Jest nam to bardziej potrzebne niż kolejne pompowanie balonika oficjalnym otwarciem.

    • 25 2

    • na razie ucięliśmy na Stogi 17 kursów z dotychczasowych połączeń (3)

      serdeczności

      • 10 2

      • Kawkę czy pączusia?

        • 6 0

      • Czytałam w pulsie Gdańska, że na Stogi zlikwidowano 8% kursów (1)

        • 3 1

        • Kto jeździ na Stogi

          Tam rządzi Tygrys i wyścigi samochodowe

          • 0 0

    • Kiedy most laczacy Stogi z Rudnikami,moze byc pontonowy na przedluzeniu Zimnej i wzmocnienie komunikacji od strony ulicy

      Elbląskiej

      • 4 0

    • Oczywiście - zamiast wydawać na reklamę 32,5 mln niech powstanie nowa linia 13

      Nie przypominam sobie by trójmiasto pisało ile kasy pójdzie na reklamę miasta w tym roku.

      • 3 0

  • Taki hejt na Aleksandrę a miasto rozwija się fantastycznie. (4)

    Gdańsk zajął ostatnio drugie miejsce w europejskim rankingu najnowoczesniejszych miast gdzie się najlepiej żyje. Pełne poparcie dla Władzy.

    Rafał

    • 6 45

    • Utrata 8% połączeń tramwajowych na Stogi - tak, rozwój jak w mordę strzelił. A ten ranking to chyba ktoś mocno po pijaku pisał. Gdańsk nawet do polskiej czołówki się nie łapie, a co dopiero europejskiej.

      • 11 2

    • Komu się najlepiej żyje? Deweloperom? Elitom?

      • 5 0

    • Nie na Aleksandrę tylko sposób zarządzania

      • 1 0

    • Pasożyt

      Chyba oglądałaś tvniemcy

      • 1 0

  • (4)

    To ile zapłacimy tym razem z lansik prezydenty?

    • 22 2

    • W sensie otwarcie dużej miejskiej inwestycji dla mieszkańców to lans? (3)

      tabletki z rana wzięte?

      • 1 9

      • (2)

        Można otwierać takie inwestycje bez festynu. Wystarczy puścić te tramwaje. Mieszkańcy jeżdżą tramwajami - nie festynami. Tak że gość wyżej ma 100% racji - ten festyn to tylko i wyłącznie lansik na nasz koszt. Lansik prezydętki, która jest największym miejskim szkodnikiem od czasów Jamroża.

        • 8 0

        • No ale bez (1)

          arcy cośtamcośtam festyn będzie nieważny

          • 6 0

          • Arcy nie zaprosili? To kto trasę pokropi?

            • 0 0

  • Ciekawe co się zesr* na dzień dobry.

    Ewentualnie jakiś dzikus z mazur właduje się pod tramwaj, bo "wczoraj ich tu nie było".

    • 13 2

  • ZTM blokuje, Trójmiasto blokuje (1)

    Jeśli mieszkańcy chcą coś zmienić powstała petycja o koniec degradacji komunikacji miejskiej na stronie "petycjaonline"

    • 16 2

    • Nic z tego nie wyniknie. Chcecie zmian - to trzeba usunąć szkodniki z ratusza. Będą wybory, trzeba będzie pójść, i zagłosować jak trzeba. Jeżeli myślicie że prezydętka po tylu latach szkodnictwa nagle pod wpływem jakiejś petycji zmieni sposób urzędowania - to pomyślcie jeszcze raz.

      • 4 0

  • Do autora notatki....

    ..."trakcja ma długość 4250 metrów bieżących".Proponuję zapoznać się ze znaczeniem słowa trakcja by odróżnić je od słów....sieć trakcyjna o której tu autor wspomina.

    • 7 0

  • Tak sie marnuje miliony z kasy mieszkanców byle drozej tyym lepiej tam powinien byc buspas z autobusem ale było by za tanio

    za szybko i bez awaryjnie

    • 13 4

  • czy (2)

    nowa warszawska to droga na Warszawę? Tak jak się powinno nazywać drogi. Czy ktoś znowu źle nazwał ulicę w Gdańsku?

    • 10 2

    • W tamtym miejscu wszystkie ulice mają nazwy od nazw miejscowości (Nowosądecka, Jeleniogórska, Łódzka)

      • 3 0

    • Gdansk miasto Solidarnosci,a sztachanowiec komunistyczny ma dalej swoja ulice Wincenty Pstrowski

      wygrał z gdańskim stoczniowcem Henrykiem Lenarciakiem,prostopadła do Chrobrego,takie mirage tylko w Gdańsku, a buzia pełną frazesow o demokracji,konstytucji i ECS.

      • 1 1

  • Nowa Warszawska bez Nowej Warszawskiej

    Nie wiem, czemu to się nazywa "Nowa Warszawska", skoro Warszawska jest starą ulicą, a nowej nie ma. No chyba, że ten kawałek linii tramwajowej to "Nowa Warszawska"...

    • 17 2

  • (2)

    I tak, Oliwa od poniedziałku w godzinach 9-13 traci połowę kursów 12. Bo przecież po co studentom, uczniom czy pracownikom korpo komunikacja zbiorowa.
    Niech sobie samochodami jeżdzą.

    • 22 2

    • ZTM, tam takie "mózgi" siedzą

      Że żal... Moim zdaniem już założenia są do d.py: ciągnięcie linii przez całe miasto np. Jelitkowo-Lawendowe. Na Południu są 3 pętle tramwajowe to daje możliwość zorganizowania dwóch "obiegów" tramwajowych w mieście: Górny taras i Dolny taras. Pomiędzy nimi połączenia na przystankach węzłowych. Byłby krótsze trasy, większa częstotliwość i mniejsze obłożenie wozów tramwajowych. Przecież nie wszyscy korzystają z połączeń międzytarasowych i zależy im na braku tłoku w swoim "obiegu".
      Przynajmniej powinno się przeanalizować taki wariant na etapie założeń obsługi miasta siecią tramwajową, są teraz przecież sztuczne inteligencje AI itp.
      Oczywiście różnorodne pojedyncze życzenia mieszkańców typu: ja chcę z mojego przystanku na Stogi a ja na PKM Brętowo, należy traktować jako utopię

      • 0 0

    • Nie przesadzaj Oliwa to centrum masz skm, autobusy

      Nas na Rebowie odcieli przez ten nowy tramwaj calkiem. Limwiduja 156 zostaje tylko zapchane i wieczne spiznione 115
      A na przesiadke na tramwaj nie ma co liczy
      bo jezdza co 20,40 minut

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane