• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warto mieszkać w porcie?

Mariusz Kurzyk
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Czy portowy krajobraz pozytywnie wpływa na rozwój metropolii? Czy portowy krajobraz pozytywnie wpływa na rozwój metropolii?

Czy tworzenie metropolii portowej wpłynie na rozwój Trójmiasta? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć uczestnicy międzynarodowej konferencji naukowej pt. "Mieszkać w porcie. Ideały początków Modernizmu a miasto współczesne".



Czy miasta portowe są atrakcyjne?

- Będziemy mieli okazję przedyskutować to czy idea zamieszkania w porcie jest możliwa do zrealizowania, na ile jest atrakcyjna i jak może zmienić nasze miasta - zdradza profesor Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Eksperci z branży urbanistyki, planowania przestrzennego i architektury spotkają się w Muzeum Miasta Gdyni w dniach 1-2 kwietnia. Dyskutując o metropolii portowej porównywać będą ze sobą dwie aglomeracje: Altona-Hamburg oraz Gdańsk-Gdynia. Kluczową rolę w rozmowach ma odgrywać kwestia mieszkaniowa, a w programie przewidziano m.in. prezentacje projektantów, którzy zaproponują swoje koncepcje zagospodarowania terenów po firmie Dalmor. Niestety, konferencja ma charakter zamknięty.

- Planujemy publikację książkową, która będzie swoistym podsumowaniem tego wszystkiego. Mam nadzieję, że ukaże się w drugiej połowie tego roku. Co ciekawsze artykuły publikowane też będą w kwartalniku architektury i urbanistyki Polskiej Akademii Nauk - dodaje profesor Piotr Lorens.

- Do wszystkich mieszkańców Trójmiasta adresowana jest wystawa "Gustav Oelsner - światło, powietrze, barwa". Potrwa ona do końca maja. Naprawdę warto ją zobaczyć - zachęca Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Gustav Oelsner był w latach 1924-1933 architektem miejskim historycznie związanego z Królestwem Danii samodzielnego miasta Altona, które od 1937 r. stanowi dzielnicę Hamburga. Wspierając budownictwo komunalne pracował zarówno nad nowym programem architektonicznym budownictwa socjalnego, jak i rozwojem jakości miejskiej przestrzeni publicznej.

Wydarzenia

Gustav Oelsner - światło, powietrze, barwa

wystawa

Wydarzenia

Opinie (68) 5 zablokowanych

  • Ludzie, poczytsjcie trochę n.t. tematu na który się wypowiadacie. (5)

    Konferencja dotyczy wykorzystywania terenów poportowych dla innego przeznaczenia - tu mieszkalnictwa. Porty podlegają transformacji i nie jest to tylko kwestia spisków lokalnych radnych czy mżonek "uczonych" - po pierwsze zmienia się technologia transportu, większe jednostki oraz rozwój transportu kontenerowego wymaga przebudowy istniejących struktur. Po drugie transport morski się centralizuje - liczą się duże porty - Hamburg/Rotterdam, funkcjonujące jako hub'y a takie miasta jak Gdynia czy Gdańsk mogą być dla nich portami transferowymi-feederowymi. Po trzecie powyższe czynniki powodują uwalnianie CZĘŚCI z terenów które dawniej były portami ale w przyszłości mogą pełnić inne funkcje. Popatrzcie na Hamburg - nie stracił on swojej pozycji jednego z głównych europejskich protów za to wiele ze starych terenów poportowych jest obecnie nową dzielnicą śródmiejską - Hafencity. Na tym polega cały urok portowych nieużytków - są często usytuowane blisko śródmieść + nad waterfrontem. Dlatego też moga być (potencjalnie) niezłym miejscem dla nowych inwestycji. Wiele z amerykańskich i europejskich miast wykorzystało te szanse (Baltimore, NYC, Londyn, Dublin, Hamburg itp. wymieniać można długo).Tylko, że na ten temat jest potrzeba racjonalna dyskusja a nie żenujące połajanki na forum :P

    Pzdr.
    Spec od miast

    • 4 3

    • Sam doczytaj (1)

      Urbanisto! W Twojej argumentacji nie uwzględniłeś faktu, że "nieużyteczność" nabrzeży dalmorowskich została stworzona sztucznie. Wyłączenie tego terenu z obszaru portu odbyło się przy jego sprzeciwie, a władze miasta Gdyni stworzyły plan zagospodarowania tego terenu wbrew interesowi portu. Dlatego całe Twoje "wypracowanie" jest bezwartościowe w przedmiotowej sprawie.

      • 4 0

      • Witajcie

        • 0 0

    • Czytajcie a znajdziecie (1)

      • 0 0

      • ...

        Baltimore? Lol. Zamiast czytania obejrzyj, HBO ma taki serialik ktory jest w temacie, the drut sie nazywa.

        Hafencity, Canary Wharf, itede...zawsze ta sama spiewka - "deweloperzy" nadmuchuja temat i zmieniaja tereny w superekskluzywne twierdze albo kolejne centra handlowe, tez dla bogaczy bo przeciez to "atmosfera starego portu".

        Sea Towers 2,3,4,17? Powodzenia. Ciekawe tylko czemu sie w tych "wszystkich wykupionych" apartamentach rzadko swiatlo swieci.

        • 1 0

    • i jeszcze Bristol!

      A ja oprócz Hafencity widziałem takze Bristol w zachodniej Anglii. Nad dawnymi kanałami portowymi i na terenach oraz w obiektach b. stoczni - tetni kulturalne zycie miasta. Sa tam muzea , restuaracje, puby, mieszkania, centra kultury itp. Super!

      • 0 2

  • Urodziłem się, mieszklam i żyję w Nowym Porcie!

    A niby kto powinien taką racjonalną dyskusje przeprowadzić? Panie spec od miast?
    Poza tym , obecnie Nowy port jest rozryty. Pozmieniali nam kierunki jazdy po ulicach,tak że uważajcie! Po remoncie może będzie lepiej.

    • 0 4

  • Kolejna genialna ankieta.

    Autor kiblował chyba na statystyce i metodologii badań.

    • 4 0

  • Niestety znam tych ludzi z windy:(

    Skończyli UG a jednak mimo wykształcenia nie udało Im się w życiu:(

    • 2 0

  • Nic nie warto

    upić się warto

    • 1 0

  • W Gdańsku -stolicy Kaszub !! (1)

    • 1 1

    • Nigdy!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane