• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wątpliwości ws. sygnalizacji w centrum Gdańska

Rafał Borowski
10 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zdjęcie feralnego skrzyżowania, opatrzone podpisami naszego czytelnika. Zdjęcie feralnego skrzyżowania, opatrzone podpisami naszego czytelnika.

Zielone światło mają jednocześnie piesi, jak i jadący prostopadle do przejścia dla pieszych kierowcy. Taki problem - zdaniem naszych czytelników - występuje na przebudowanym niedawno skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i OkopowejMapka w centrum Gdańska. Urzędnicy zapewniają, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu jest dobra, a sygnalizacja działa poprawnie.



O problemie poinformował nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Czy zdarza ci się przejść albo przejechać na czerwonym świetle?

Przebudowa skrzyżowania ulic Okopowej i Toruńskiej była jednym z elementów budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka. Przypomnijmy, że ta szeroko zakrojona inwestycja zakończyła się z początkiem lipca.

Po przebudowie kierowcy wyjeżdżający z ul. Toruńskiej uzyskali spore udogodnienie. Mogą teraz nie tylko skręcać w ul. Okopową, ale również skierować się na ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk oraz w kierunku ul. Augustyńskiego.

  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.

Zielone światło dla pieszych i kierowców?



Zdaniem naszego czytelnika korzystanie z tego skrzyżowania może być problematyczne dla kierowców. Powód? Jego zdaniem sygnalizacja świetlna została źle zaprogramowana, co może doprowadzić do wypadku.

- Na zrobionym przeze mnie zdjęciu widać, że na przejściu dla pieszych pali się zielone światło. Zielone światło mają też kierowcy jadący prostopadle do tego przejścia. Ponadto załóżmy, że w tym kierunku pojechałyby np. trzy samochody, którym zapaliłoby się czerwone światło. Dwa z nich przez moment stałyby na samym środku skrzyżowania, po czym dostałyby zielone... wraz z prostopadle idącymi pieszymi. Zgłosiłem to do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Trudno mi uwierzyć, że wcześniej nikt tego nie zgłaszał, gdyż sygnalizacja działa w ten sposób przez całą dobę od kilku miesięcy - opisuje pan Marcin.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.

Urzędnicy: sygnalizacja działa poprawnie



Mogłoby się wydawać, że doszło po prostu do pomyłki, która szybko zostanie skorygowana. Urzędnicy zapewniają jednak, że sygnalizacja świetlna działa we wskazanym miejscu poprawnie.

Zielone światło dla kierowców uprawnia ich bowiem wyłącznie do przejazdu przez skrzyżowanie za sygnalizatorem, a nie przez przejście dla pieszych.

- Linia sygnalizatorów dla wyjeżdżających z ul. Toruńskiej nadaje sygnał czerwony w momencie, gdy na przejściu wzdłuż ul. Okopowej jest nadawany sygnał zielony. Załączone zdjęcie zostało wykonane w fazie głównej, tj. podczas nadawania światła zielonego dla kierowców poruszających się ul. Okopową. Kierowcy jadący z kierunku centrum skręcający w prawo zobowiązani są ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez jezdnię. W tej lokalizacji funkcjonuje dodatkowe skrzyżowanie z wyjazdem z tunelu. Linia sygnalizatorów tego skrzyżowania znajduje się za przejściem, a więc należy ją traktować jako osobne skrzyżowanie. Mówiąc wprost: pojazd wyjeżdżający z Toruńskiej nie jest w kolizji z przejściem dla pieszych. To dwa różne skrzyżowania - komentuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Oznacza to, że na przejściu dla pieszych kierowcy muszą im ustąpić pierwszeństwa. Wciąż istnieje jednak ryzyko, wspomniane przez naszego czytelnika, że auta, które nie zdążą opuścić skrzyżowania, zablokują na jakiś czas pasy.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • (1)

    Koleś chyba nigdy nie jechał autem przez to skrzyżowanie i nie wie o czym mówi. Jest to bardzo dobrze zaprojektowane

    • 1 2

    • ???

      Proponuję o godz. 15.00 jechać od dworca pod Forum w tamtym kierunku. Przekonasz się koleś jak bardzo dobrze jest zaprojektowane. Widać że nawet chyba nie wiesz że tamtędy jest w ogóle możliwość jazdy tylko komentujesz bo jeździsz tam codziennie ale jedynie głównym ciągiem a nie ta nitka pod forum. Przejedź się postój w korku dłużej niż na Hucisku i wtedy komentuj

      • 1 0

  • Skrzyżowanie do bani

    Jeśli chodzi o część skrzyżowania od strony ul toruńskiej to jest ok. Problem tkwi z nitką od strony torów. Nie przemyślane było zrobienie tam skrzyżowania. W tym tkwi cały problem. Po pierwsze rzeczywiście nie ma tam ani miejsca na wykonanie manewru od strony wyjazdu spod dawnego ckume dodatkowo strzałka w prawo daje dużo do myślenia bo nie wiadomo czy zezwala jedynie na wjazd w kierunku Oruni czy też dalej w Toruńską bo i to jest w prawo i drugie również.pas do skrętu w lewo od tamtej strony krótki niesamowicie że jedno auto się zmieści. Dodatkowo nieprzemyślane było umożliwienie skrętu w lewo lub na wiadukt jadąc od forum ul. Nowe Podwale Grodzkie gdyż droga którą miały poruszać się pojazdy żeby ominąć korki w centrum na Hucisku w godzinach szczytu jest bardziej zakorkowana niż tam. Uważam że tego małego skrzyżowania nie powinno być tam w ogóle. Architekci się nie popisali. Bo po co tam możliwość skrętu w lewo w toruńska skoro dojechać tam można jadąc prosto pod wiaduktem. Przez to cały korek. Powinno się zrobić coś w rodzaju bezkolizyjnego połączenia z wiaduktem jakiś jeden pas ruchu łączący się z główna droga czy coś a nie skrzyzowanie. Jestem pewien że problemy i kolizje które zapewne tam będą biały miejsce spowodują przebudowę tego odcinka bo to jest dramat

    • 3 0

  • Też blisko tego miejsca, pod ślimakiem

    pół roku temu, miałem zieloną strzałkę w lewo, musiałem przeciąć pas i torowisko, a z naprzeciwka tez mieli zielone. Dobrze że się zorientowałem, bo było by bam. Do tego okazało się, że lewoskręt i zielone światło powinno być wyłączone z ruchu, bo prowadziło do znaku zakazu wjazdu w ulicę. od razu zadzwoniłem na 112 i dałem im znać o zagrożeniu.

    • 1 0

  • Co przebudowa skrzyżowania to kolejne sygnalizatory i udziwnienia

    Weźmy przykładowo skrzyżowanie Pomorska / Chłopska. Kiedyś działało na 3 cykle i było to podporządkowane tramwajom. A zielone trwało tyle, żeby pieszy zdążył na jednym cyklu przejść obie nitki jezdni i torowisko. Czyli 1/3 czasu zielone i 2/3 czasu czerwone dla każdego kierunku.
    Obecnie jest tam tak porąbana sygnalizacja, że każdy kierunek ma krótkie zielone, a piesi muszą przechodzić na dwa cykle. Np jest zielone na jezdni ale czerwone przed tramwajem.

    • 1 0

  • "pali się zielone światło"

    Jak się pali to trzeba wezwać straż pożarną.

    • 0 1

  • widać na co i dla koga nasze podatki są wydawane !

    • 0 0

  • W ten sposób nie ma płynności, bo często jest tak że w wyniku pieszych i rowerzystów przejedzie jedno auto i korki się robią , a potem pytanie dlaczego kierowcy unikają jechania ul. Nowe podwale, bo w tym miejscu wszystkie sygnalizatory są tak ustawione. No ale dla urzędników jest ok, światło się świeci, więc działa.

    • 6 1

  • Potrzebne są dotacje

    Miasto zamiast tworzyć przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe, powinno zachęcać do jeżdżenia po mieście samochodami. Dobrym pomysłem byłyby np nieoprocentowane pożyczki na zakup samochodu. Wiem, że Polska nie jest bogatym krajem ale myślę, że w XXI wieku rowery powinne - jako relikt przeszłości- zostać zapomniane i wyparte przez samochody!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane