- 1 Dostał 5 mandatów naraz (45 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (267 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (112 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (23 opinie)
- 5 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (37 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (192 opinie)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 18:04
A gdzie był Pan Prezydent Adamowicz ???
Pan Prezydent Miasta Gdańska ten fotel zajmuje od 1998roku!!!! Dlaczego nie zlecił wybudowania tunelu nie tylko dla samochodów ale również dla rowerzystów jak i dla pieszych??? Na zebraniu konsultacyjnym w Nowym Porcie ten właśnie problem poruszaliśmy, że tego będzie brak i co teraz teraz niema mądrych???
- 3 1
-
2015-05-24 18:26
Demokratyczny kraj?
Buduje się tunel i klawo jest jak cholera. (cytat z Gangu Olsena)
Ja rowerzysta z Brzeźna do pracy w Porcie Północnym płynąłem za 2 zł.
Kierowca płacił 5zł, bo na promie więcej miejsca zajmował.
Teraz za tunelowy autobus zapłacę 3 zł. To 50% podwyżki.
A kierowca jedzie tunelem szybciej i za darmo. to 100% obniżki.
A PODOBNO MIASTO GDAŃSK WSPIERA ROWERZYSTÓW.
Obłuda i fałsz........Podobnie jest z mostem wantowym.- 8 0
-
2015-05-24 18:42
Rowerowo
Gdańsk to miasto dla samochodów. Propagandowe hasło: Gdańsk dla rowerów, to tylko puste hasło.
Do pracy z Nowego Portu do Portu Północnego jeżdżę rowerem. Pływam promem, a po otwarciu tunelu do pracy pojadę samochodem.
I już nie będzie ekologicznie. Będę emitował samochodowe spaliny.- 4 1
-
2015-05-24 19:00
opłaty za prom
Gdy pracownicy promu nie przewozili pasażerów na lewo to by miasto nie musiało dopłacać. A tak to jest.
- 2 2
-
2015-05-24 19:36
nie wystarczyloby na ECS i inne wartościowe projekty
prom wygląda może atrakcyjnie dla turysty lub rowerzysty, ale urzędnikom daje mniejsze możliwości :o)
- 4 0
-
2015-05-24 19:37
Dziurawy system opłat
i każdy kto pływa regularnie promem wie, Ze mozna i za 3 złote popłynąć a paragony to luksus
- 2 1
-
2015-05-24 21:25
Co innego zaznaczyłem w ankiecie. (1)
W ankiecie zaznaczyłem opcję 3 a została zaznaczona odpowiedź 2.
Pan urzędnik mówi, że skoro piesi płacą na promie, powinni też za autobus w tunelu.
Rozumiem, że kolejnym krokiem będzie wprowadzenie opłaty dla kierowców? W końcu oni też płacą za prom.
Jako kierowcy nie podobałby mi się ten pomysł, ale skoro miasto nie pomyślało o pieszych i rowerzystach, to nie powinno teraz faworyzować kierowców.
Połączenie autobusowe najbliższych przystanków po obu stronach rzeki powinno być bezpłatne!- 1 0
-
2015-05-24 22:43
Tak też jest w Bydgoszczy
przejazd przez most bez chodników zwolniony jest z opłat
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/pl/transport/przepisy/zwolnienie-z-oplat-na-trasie-uniwersyteckiej- 0 0
-
2015-05-24 21:53
Panie prezydencie Adamowicz zrób coś mądrego dla pieszych i rowerzystów.
- 1 0
-
2015-05-24 22:00
(1)
trzeba chyba kupić samochód, by gdzieś dojechać w Gdańsku
- 2 0
-
2015-05-25 09:12
Oczywiście
Swego czasu właśnie po to wymyślono auta aby ułatwić życie. Dopiero teraz to zauważyleś?
- 0 2
-
2015-05-25 07:01
A rowerem wodnym nie możesz?
Wygodnictwo rowerzystów jest porażające.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.