• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • SREDNIOWIECZE

    • 3 0

  • Wszystko przez PKL (Polskie Koleje Linowe)

    Ktoś z ich zarządu maczał w tym palce aby w Gdańsku nie było kolei.

    • 4 0

  • wyczyscić zardzewiale tory !

    • 6 0

  • zróbcie przystanek bliżej Brzeźna i sukces gwarantowany !

    A drugi w Nowym Porcie. Tylko nie gdzieś daleko w krzakach.

    • 13 0

  • Kolejka byłaby opłacalna gdyby:

    -w trójmieście był zintegrowany system dystrybucji i sprzedaży biletów na każdy rodzaj trójmiejskiej komunikacji miejskiej (tzn bilety ztm Gdańsk, ztm Gdynia, pks, warbus, SKM miały wszędzie ważność)-oficjalnie jest to niemożliwe, "bo nie", nieoficjalnie, bo stołków byłoby za mało;
    -ułożono by poprawny rozkład;
    - wyremontowano by tory i puszczono nowo tabor, tak żeby podróż kolejką trwała 10 minut (podczas gdy tramwaj 10 jedzie od NP do Dworca około 20 minut obecnie)

    • 3 0

  • SERCE SIE RADUJE WSZYSTKO OZYWA DOKOLA NAS:):) (1)

    WIOSNA W UNI JEST CUDOWNA BUDOWAC SPELNIAC MARZENIA EUROPA TO ZJEDNOCZONE STANY EUROPY NARESZCIE STADIONY DROGI HTEE EJ WSZYSTKO POWSTAJE TYLKO SE CIESZYC 1 MAJA POLSKA BEDZIE PELNO PRAWNYM CZLONKIEM UNI EURO NIEMCY SZWAJCARIA AUSTRIA ZNOSZA VIZY NA PRACE DLA POLAKOW HURAAAAA!!!!!!!!SIALALALA W MAJU PRZYLATOJE PREZYDENT USA DO POLSKI ZNIESIE NAM VIZY TO KWESTIA 2 LAT :):):):)KOCHAM GDANSK GDYNIANIN 3MIASTO RAZEM:):)

    • 2 4

    • beka

      fajne, naprawdę fajne to co mówisz (za klasykiem:)

      • 0 0

  • powinna powstac

    będą i mniejsze korki i przez to więcej miejsc parkingowych a i zapewne okolicznym mieszkańcom też sie ta linia przyda.

    • 5 0

  • a po co ta linia , 40 tysięcy spokojnie zmieści się na przystanku tramwajowym

    a jak nie to dojdzie z buta do polibudy

    • 4 1

  • złej baletnicy przeszkadza i rąbek u spódnicy

    gadanie urzędników to słaba próba usprawiedliwienia własnej nieudolności

    • 8 0

  • Na PKP liczyć nie można... (2)

    ...na niereformowalnego molocha nie ma co liczyć. Dopiero jak niemiecka DB przejmie PKP, będzie szansa na szybkie załatwienie sprawy.

    • 7 3

    • DB ma n****ne na PKP a jeśli nawet wjadą do Polski to i tak szybciej nie pojeździmy, tory i tak dalej będą PKP i modernizowane nie bedą za szybkof

      • 0 1

    • Mój Boże, jedno zdanie, a tyle głupot! I jeszcze banda laików te bzdury plusuje!

      1) Nie ma czegoś takiego jak PKP. PKP to nazwa grupy kapitałowej skupiająca 7 spółek + 7 spółek powiązanych z Grupą. Więc jakie PKP ma przejąć DB? (nawiasem mówiąc, też holding).
      2) dla PLK modernizowanie nierentownej linii nie ma sensu bo to nie jest instytucja pożytku publicznego, tylko spółka prawa handlowego - to miastu powinno zależeć, żeby zmodernizować tą linię
      3) PLK przecież wywiązuje się ze swojej części przekazuje miastu tor, czego chcesz więcej?
      4) Nawet jak na naszym rynku pojawi się DB to jako przewoźnik, infrastruktura zostanie w rękach Skarbu Państwa
      5) Kto Ci nagadał głupot, że DB ma przejąć cokolwiek - DB nieśmiało rozważa możliwość wejścia na nasze tory, na pewno nie ma w planach przejmowania czegokolwiek.
      5) DB ma takie problemy finansowe, że prędzej zaczną u nas jeździć koleje rosyjskie niż niemieckie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane