- 1 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (163 opinie)
- 2 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (65 opinii)
- 3 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (50 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (41 opinii)
- 5 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (61 opinii)
- 6 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (64 opinie)
Ważne zmiany dla mieszkańców Trójmiasta. Inwestycje 2021/2022
W mijającym roku oddano do użytku kilka inwestycji szczególnie ważnych dla kierowców jeżdżących po Trójmieście. W 2021 roku rozpoczęły się też projekty, które już w przyszłym roku podniosą komfort podróżowania pasażerom komunikacji miejskiej i kolei. 2022 rok będzie również czasem, gdy zakończy się kilka większych przedsięwzięć rozpoczętych parę lat temu.
Inwestycje zakończone w 2021 r.
Wiadukt Biskupia Górka
Pod nazwą wiadukt Biskupia Górka kryła się nie tylko budowa dwóch nitek nowej przeprawy nad torami, ale także powstanie kubaturowego parkingu i kolejnego fragmentu Nowego Podwala Grodzkiego.
Wszystkie roboty zakończyły się oficjalnie 30 czerwca. Wykonawcą prac była firma Budimex, a wartość całego projektu wyniosła ok. 172 mln zł.
Węzeł Sopot Kamienny Potok
W ramach prac wykonano nową nawierzchnię al. Nieodległości na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami 23 Marca i Armii Krajowej.
Koszt projektu wyniósł ok. 30 mln zł.
Węzeł Chylonia![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Prace przed dworcem w Chyloni zakończyły się 17 grudnia. Obecnie trwają procedury odbiorowe, które potrwają do końca marca.
W ramach inwestycji przebudowany został plac Dworcowy, powstał parking podziemny na 140 aut i 24 rowery, trakcja trolejbusowa, droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej, zespół toalet publicznych, nowe oświetlenie i monitoring.
Prace kosztowały 45,8 mln zł, a wykonawcą było konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras.
Rozbudowa Kartuskiej![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
18 grudnia kierowcom udostępnione zostały nowe jezdnie rozbudowanej ul. Kartuskiej na odcinku za obwodnicą. Chociaż ulicę rozbudowano do dwóch pasów w każdym kierunku, to drogowcy udostępnili na razie tylko po jednym z nich.
Powodem są trwające roboty związane z przebudową skrzyżowania ul. Kartuskiej z ul. Nowatorów - odcinka będącego kolejnym etapem rozbudowy ulicy Kartuskiej. Ta inwestycja zakończy się we wrześniu 2022 r. i pochłonie 12,9 mln zł.
Wykonawcą I etapu prac na ul. Kartuskiej było konsorcjum firm, którego liderem jest firma Kruszywo. Koszt inwestycji to ponad 37 mln zł.
Terminal Promowy w Porcie Gdynia![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Choć oficjalne zakończenie budowy nastąpiło we wrześniu, to z nowego Publicznego Terminalu Promowego nie odpłynął jeszcze żaden statek. Wybudowany przy nabrzeżu Polskim
Zgodnie z najnowszymi zapowiedziami pasażerowie skorzystają z nowej infrastruktury w I kwartale 2022 r.
Budowa terminalu rozpoczęła się wiosną 2019 r. Koszt jego powstania zamknął się w kwocie ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego. Wykonawcą prac było Doraco.
Inwestycje rozpoczęte w 2021 r.
Nowa Warszawska![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Budowa dwukilometrowej trasy tramwajowej ruszyła w lutym. Torowisko połączy istniejące linie tramwajowe na al. Havla
Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud. Zgodnie z zawartą umową prace mają trwać do 30 listopada 2022 r., a pierwsi pasażerowie skorzystają z nowej linii na początku 2023 r.
Elektryfikacja PKM i przystanek Firoga![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Prace na linii PKM rozpoczęły się w połowie czerwca. Na całej trasie wbitych zostanie w sumie 1,5 tys. elementów, na których podwieszona zostanie 40-kilometrowa sieć trakcyjna.
Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM Firoga
Koszt elektryfikacji wraz z budową przystanku to 48,85 mln zł. Prąd na trasie PKM popłynie w 2023 roku, zaś prace związane z budową peronu powinny zakończyć się jesienią 2022 r. Ich wykonawcą jest Torpol.
Modernizacja dworca we Wrzeszczu![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Roboty związane z budową nowego obiektu w miejscu istniejącego budynku dworca rozpoczęły się w sierpniu. Nowy, większy budynek ma powstać do końca 2022 r. Wykonawcą wartych 13,2 mln zł prac jest firma Tym-Bud.
Węzeł Karwiny![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
I etap budowy węzła Karwiny, w sąsiedztwie PKM Gdynia Karwiny, rozpoczął się we wrześniu. W jego ramach powstanie parking na 140 samochodów i motocykli oraz co najmniej 50 rowerów. Oprócz tego znajdą się strefa Kiss&Ride pozwalająca na krótki postój trzem pojazdom i nowa pętla autobusowa. Z kolei ul. Wielkopolska zyska 3 km buspasów.
Warte 101 mln zł prace realizuje firma MTM. Mają się one zakończyć w kwietniu 2023 r.
W kolejnym etapie przebudowane mają zostać wiadukty, tak by możliwe było zmieszczenie trzeciego toru na linii kolejowej 201.
Inwestycje, które zakończą się w 2022 r.
Część inwestycji wymienionych powyżej również mogłaby się znaleźć w tym zestawieniu, ale postanowiliśmy umieścić tutaj tylko te, których realizacja rozpoczęła się znacznie wcześniej niż w mijającym roku.
Pirs lotniskowy![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Rozbudowa terminalu o nową część, tzw. pirs, rozpoczęła się w grudniu 2019 r. Pierwsza część nowej infrastruktury, która powstała na styku terminalu i pirsu, została oddana do użytku latem tego roku. Działają tam dwie nowe karuzele bagażowe.
Na przełomie stycznia i lutego 2022 r. pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej części przylotowej z odbiorem bagażu i kontrolą dokumentów.
Pozostała część pirsu ma zostać skończona maksymalnie do końca marca, a w kwietniu rozpocznie się procedura odbiorowa.
Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminalu T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł. Wykonawcą prac jest Doraco.
Remont dworca Gdańsk Główny![Mapka](/_img/svg/ico-map-flat.svg)
Gruntowna modernizacja gmachu rozpoczęła się ponad dwa lata temu i miała pierwotnie zakończyć się pod koniec 2021 r. Prace przedłużą się jednak i potrwają do wakacji 2022.
Remont i przebudowa budynków wraz z budową nowej części tunelu pochłonie 99,6 mln zł. Wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa.
Trasa Kaszubska
Budowa trzech z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej rozpoczynała się w różnych okresach - między jesienią 2019 a zimą 2020 r. Mimo to wszystkie prace miały zakończyć się wraz z końcem 2021 r.
W listopadzie Ministerstwo Infrastruktury podało, że do tego czasu uzyskana zostanie jedynie przejezdność na głównych odcinkach.
Pod koniec grudnia okazało się, że ekspresówka nie będzie udostępniona kierowcom w tym roku. Otwarcie poszczególnych odcinków ma się odbywać na przełomie wiosny i lata 2022 r.
- Gdynia-Wielki Kack (z węzłem) - w. Szemud (bez węzła) - 20,2 km - czerwiec 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
- Węzeł Szemud (z węzłem) - w. Luzino (bez węzła) - 10,3 km - maj 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
- Węzeł Luzino (z węzłem) - w. Bożepole Wielkie (z węzłem) - 10,4 km - sierpień 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Łączna wartość budowy trzech odcinków to ok. 2 mld zł. Z funduszy UE na inwestycję zostanie przeznaczonych blisko 985 mln zł.
Opinie wybrane
-
2021-12-29 07:50
Przystanek Wrzeszcz (10)
Ważne by na stacji Gdańsk Wrzeszcz nie zapomnieć o miejscach noclegowych dla bezdomnych, odświeżaczach powietrza i samomyjących się z moczu podłóg. Jeżeli ktoś chce się cofnąć do lat 90 i zobaczyć namiastkę dawnych tuneli w centrum Gdańska w okolicach PKS-u to warto zajechać do Wrzeszcza.
- 111 13
-
2021-12-29 13:36
Ten dworzec co to ma być wybudowany to jest projekt jeszcze chyba gierkowski - z nowoczesnościa nie ma nic wspólnego.
- 1 1
-
2021-12-29 10:33
Było całkiem dobrze póki remontu nie zaczęli robić.
Teraz dwa lata syfu i menelstwa bo stary budynek był brzydki a nowy będzie jeszcze brzydszy. Jak było po staremu to była ochrona i żadne menele nie spali w dworcu. Czasem weszli ale musieli szybko się wynosić jak ich ochroniarz namierzył. Teraz jest masakra bo oni już są wszędzie. Remont z opóźnieniem skończy się w 2023 a przez ten czas podróżni
Teraz dwa lata syfu i menelstwa bo stary budynek był brzydki a nowy będzie jeszcze brzydszy. Jak było po staremu to była ochrona i żadne menele nie spali w dworcu. Czasem weszli ale musieli szybko się wynosić jak ich ochroniarz namierzył. Teraz jest masakra bo oni już są wszędzie. Remont z opóźnieniem skończy się w 2023 a przez ten czas podróżni nie mają nic poza smrodem. A jak otworzą dworzec nowy to będzie fuszerka na fuszerce tak jak w Tczewie gdzie drzwi otwierają się wprost w twarz gdy się do nich podejdzie albo ewentualnie po prostu są niesprawne. Do tego puste lokale gdy przed remontem był i handel i gastronomia no ale sobie pkp musi podnieść stawki i nikt nie chce tego wynająć więc lepiej żeby puste stało.
- 8 7
-
2021-12-29 09:31
(1)
Po isz te uwagi do PKP
- 7 2
-
2021-12-29 10:37
Jak do PKP to chyba PiSz
- 5 3
-
2021-12-29 08:26
NP (5)
Noclegownie w dzielnicy to tragedia dla mieszkańców. Roszczeniowi bezdomni,alkoholicy są w całej dzielnicy.Na przystankach,przed sklepami,na placach zabaw itp.Noclegownie powinny być poza miastem.
- 20 5
-
2021-12-29 08:44
Oto moi drodzy sposób uspokojenia sumienia, tak, żeby czasem nikomu nie pomóc... (4)
- 12 18
-
2021-12-29 10:34
a po co pomagać alkoholikom? (3)
sami sobie wybierają taki los, są dla nich miejsca ale oni wolą ulicę i chlanie
- 7 7
-
2021-12-29 11:08
nikt nie woli ulicy i chlania , to choroba ,a tacy ludzie są na całym świecie , co 3 bezdomny alkoholik (2)
w Niemczech to twój rodak
- 6 5
-
2021-12-31 18:59
no i co z tego
Niemcy ich zmusili czy sami wybrali ten los ?
- 0 0
-
2021-12-29 12:23
Jak to choroba,to trzeba ją leczyć.
- 3 0
-
2021-12-29 11:03
(6)
Przykład Nowej Warszawskiej to mądrość planistów. Wreszcie zbudują ulicę gdzie nie będzie blachosmrodów a jedynie chodnik i ścieżka rowerowa oraz tramwaj. Chciałoby się rzec oby więcej takich ulic w Gdańsku.
- 60 81
-
2021-12-31 18:57
masz rację
proponuję towary do sklepów rozwozić tramwajem a pogotowie i straż niech jeżdżą autobusami
- 0 0
-
2021-12-29 17:56
Co to są blachosmrody?
- 9 1
-
2021-12-29 13:48
Blachoglowy (1)
Tylko dziwni ludzie tak nazywają samochody, wczoraj było -8 stopni nie widziałem żadnych rowerzystów, gdzie się pochowaliscie ??? Macie jeździć cały rok rozumiemy się ?
- 27 7
-
2021-12-29 18:15
Jeździmy cały rok.
Może odkop samochód, bo jak jeździsz że śniegową czapką, nie widzisz co się dzieje na drodze...
- 1 6
-
2021-12-29 11:33
(1)
"Nowa Warszawska" to nazwa propagandowa. Nie wybudowano żadnej nowej drogi, a tylko tory tramwajowe. Jak można nazwać tory tramwajowe nową ulicą? Jak w ogóle można dać nazwę samym torom tramwajowym?
- 35 3
-
2021-12-29 11:37
Racja
Torowisko powinno mieć też buspas
- 19 6
-
2021-12-29 10:35
Węzeł Sopot Kamienny Potok (4)
To wspaniały przykład, nieudanej modernizacji, pytanie jeszcze czy miało to szanse na sukces, tak naprawdę nie zmieniło się nic, nie przerobiono tego na układ dwupoziomowy, a mała powierzchnia tego skrzyżowania i dziwna regulacja świateł do lewoskrętu z al. Niepodległości dalej generuje korki w tym miejscu.
- 69 14
-
2021-12-29 16:36
POzory że coś się zrobiło na lepiej. Kasa zmarnowana!
- 3 0
-
2021-12-29 13:08
Dokładnie to chyba najbardziej nie udany projekt który ładnie kasę wydoił
- 9 0
-
2021-12-29 11:36
jest lepiej, takie moje zdanie.
Ale a propos dwupoziomowej organizacji, to chciałeś tam wiadukt, tunel? Na takim węźle to złe rozwiązanie.
Ja sama jestem za budową gigatunelu przez sopot, żeby wreszcie wywalić stamtąd samochodziarzyków.- 8 5
-
2021-12-29 10:54
Zmieniło się na gorsze, teraz korki są w dwie strony.
Ale przynajmniej MTM, Ogniot i Kamuśki zarobieni.
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.