• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Michał Sielski
16 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny. Zakres prac w ramach węzła Karwiny.

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • ile poszlo do lapki (1)

    tylko pytam

    • 5 3

    • Do łapki nie wolno.

      Wolno zlecenie krewnemu lub krewnej.

      • 0 0

  • I znowu wybory spokojnie wygrane!

    • 1 1

  • Jak PKM będzie kursować co 15 min a nie co 1 godzinę to się zastanowię. No i oczywiście do północnej Gdyni. A tak baju-baju-baj.

    • 9 0

  • Standardowy przekręt MTM i miasta - termin realizacji

    50 dni przed terminem? Oni w praktyce mają półroczne opóźnienia.

    • 5 0

  • A co z nowymi wiaduktami drogowymi? (1)

    Przecież w ramach węzła Karwiny miały też zostać wybudowane nowe wiadukty drogowe, a teraz o nich miasto nie mówi ani słowa...
    A przecież dotychczasowe wiadukty to nie tylko ruina, która wymaga wyśmiany na nowe konstrukcje, ale przede wszystkim pod starymi wiaduktami nie zmieści się 3 tor od Gdyni Głównej do Gdańska Osowej, planowany przez PKP w ramach wielkiej przebudowy linii kolejowej 201. Bez nowych wiaduktów nie będzie 3 toru, a bez 3 toru nie będzie na tej linii miejsca nie tylko na więcej pociągów PKM, ale przede wszystkim można będzie zapomnieć o transportowaniu koleją towarów do i z Portu Gdynia!
    Ciekawe dlaczego kilka lat temu kiedy projekt węzła Karwiny kosztował dwa razy mniej to nowe wiadukty drogowe w nim były, a teraz nie dość, że jest dużo droższy niż wcześniej, to o kluczowych dla całej inwestycji nowych wiaduktach na Wielkopolskiej już nikt nie wspomina...
    Może o to redakcja portalu spyta władze Gdyni tak chętnie chwalące się tą spóźnioną inwestycją?

    • 11 1

    • Jak nie będzie towarów do/z portu to zamieni się port na osiedla.

      • 1 0

  • Czy naprawdę nie da rady wybudować tego w znacznie krótszym czasie ? 3 lata ? Może jeszcze przesunięcie będzie o kolejne 2 bo w zimie będzie zimno.

    • 3 0

  • Uhuhu

    Mtm w natarciu,ciekawe ile opóźnienia i kiedy remont?

    • 4 0

  • Nie zapomnijcie o wiatach led, paneleach słonecznych, eko latarniach za milion zł/szt, zadaszenie dla rowerów po 3 mln za metr

    A korek na Sopockiej przykryjemy pod dywan.

    • 7 0

  • Długi

    gdynia ma potworne długi około 1 miliard Co robi komisja rewizyjna Rady Miasta ,skąd takie długi Panie Prezydencie.Obecnie aby miasto działalo Prezydent sprzedaje działki pod Budownictwo Ale jak będzie póżniej

    • 3 0

  • Inwestycje

    Gdyby nie chore ambicje Szczurka t jego lotnisko w Kosakowie to taki węzeł dawno już by powstał.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane