• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru

Patryk Szczerba
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:46 (18 lutego 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni
Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł. Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł.

Gdynia ograniczyła zakres budowy węzła KarwinyMapka, rezygnując z budowy dwóch wiaduktów, w związku czym władze PKP PLK zapowiedziały, że nie zbudują planowanego dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Przebudowę wiaduktów powinna finansować kolej - odpowiadają władze Gdyni.



Aktualizacja 18 lutego, godz. 12:45 Przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego poinformowali, że odbyło się już spotkanie ws. wiaduktów na węźle Karwiny, podczas którego Gdynia i władze PKP PLK zobowiązały się do rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów.

Zarząd województwa postanowił jednak wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny do czasu, aż Gdynia i PKP PLK nie znajdą rozwiązania i nie podpiszą stosownego porozumienia.

- Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, dodając, że Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru.


Czy w sprawie przebudowy wiaduktów uda się dojść do porozumienia?

Przypomnijmy:

  1. We wtorek pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu na budowę węzła Karwiny.
  2. Do inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" zgłosiło się pięciu wykonawców.
  3. Wybrano gdyńską firmę MTM.
  4. Prace skończą się wiosną 2023 r.
  5. MTM zainkasuje za nie 101,7 mln zł.


  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.

Ostra reakcja PKP PLK na ogłoszenie władz Gdyni



Na informację władz miasta o rozstrzygnięciu przetargu niespodziewanie zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny. Nie przewiduje on przebudowy nowych wiaduktów. Kolejarze podkreślają, że ich przebudowa jest konieczna, jeśli modernizowana ma być linia kolejowa nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną.

- Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze podkreślają, że z powodu usunięcia przebudowy wiaduktów będzie ograniczona przepustowość linii Gdynia - Kościerzyna. Oznacza to, że nie powstaną nowe przystanki osobowe Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Pod znakiem zapytania stoi również budowa przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

- Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni - podkreślają władze PKP PLK.

Dlaczego budowa trzeciego toru jest istotna?



Chodzi o to, by odprawiać koleją większą liczbę towarów z portu w Gdyni przy jednoczesnym utrzymaniu regularności w kursowaniu PKM. Linia w miejscu planowanej przebudowy jest pochylona, więc ciężkie pociągi towarowe musiałyby zwalniać i to znacznie.

Początek nowego ok. 15-kilometrowego toru zaplanowano w okolicach przystanku Gdynia Stadion. Kończyłby się w Osowej. Jeśli go nie będzie, to pociągi towarowe nadal będą musiały dzielić tory z pociągami pasażerskimi. Przez to te drugie będą musiały ograniczyć częstotliwość, a to zahamuje rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trzeci tor pojawił się w projekcie dzięki aneksowi



Warto wiedzieć, że Gdynia, zamawiając przed sześcioma laty projekt przebudowy węzła, też nie uwzględniła przebudowy wiaduktów. Przygotowująca go firma Transprojekt Gdański została zobligowana do zaprojektowania ich aneksem, przez który miasto musiało dopłacić 1,5 mln zł do projektu. W sumie dokumentacja pozwalająca na to, by ogłosić przetarg na budowę węzła, kosztowała blisko 8,5 mln zł.

Gdynia chwaliła się gotowym projektem trzy lata temu. W zamierzeniach m.in. 3,5 km buspasów, pętla autobusowo-trolejbusowa, ok. 4,3 km nowych dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów.

Planowano przebudowę dwóch wiaduktów nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana miała być też ul. Korzenna zobacz na mapie Gdyni na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas nie tylko dla autobusów miał pojawić się na ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej.

Urzędnicy zapowiadali przebudowę skrzyżowań ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, a także Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej zobacz na mapie Gdyni oraz skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Racławickiej i Parkowej zobacz na mapie Gdyni. Planowano rozbudowę ul. Sopockiej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Sopockiej z ul. Wzgórze Bernadowo.



Projekt niezrealizowany, nowy przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj"



Problem w tym, że dokumentacja trafiła do szuflad urzędników i nigdy nie została wykorzystana, a temat budowy węzła zniknął z listy miejskich inwestycji. W lipcu 2020 r., czyli w czasie, gdy teoretycznie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powinny się już toczyć prace budowlane, Gdynia ogłosiła kolejny przetarg na budowę węzła Karwiny - tym razem w formule "Zaprojektuj i wybuduj". Zakres inwestycji został jednak okrojony.

Władze Gdyni zaczęły przyznawać, że zapowiadane prace przy budowie węzła Karwiny to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji. Powodem opóźnień względem zapowiedzi i okrojenia zakresu inwestycji miały być prace prowadzone w okolicy przy budowie Trasy Kaszubskiej, choć od dawna było wiadomo, że inwestycja rządowa i miejska rozpoczną się w tym samym czasie.

Urzędnicy tłumaczyli też, że chcą polepszyć przede wszystkim los pasażerów ZKM.

Władze Gdyni: PKP PLK powinny przebudowywać wiadukt



Ograniczono m.in. wielkość parkingu, który "skurczył się" ponad trzykrotnie - do 120 miejsc dla kierowców. W zakresie I etapu zrezygnowano też z przebudowy infrastruktury technicznej niekolidującej z zakresem. Wydłużono natomiast buspasy do ul. Górniczej.

Najważniejsze, że z inwestycji zniknęła przebudowa wiaduktów. Dlaczego z nich zrezygnowano, skoro aneks do projektu przygotowanego przez Transprojekt Gdański zakładał prace modernizacyjne?

Władze Gdyni w wydanym w środę komunikacie odpowiadają, że przebudowę wiaduktów powinny finansować PKP Polskie Linie Kolejowe i takie przyjęły założenie.

- Rozmowy z PKP PLK SA trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK SA dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Czy doszło do spotkań miasta z kolejarzami?



Pikanterii sprawie dodaje też inna informacja zawarta w komunikacie zarządu PKP PLK. Władze kolejowej spółki twierdzą, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK władze miasta miały przekazać, że odstępują od realizacji inwestycji według uzgodnień z 2017 r.

- Nie jest to prawdą. Gdynia jest zawsze otwarta na rozmowy - przekonuje Marek Łucyk.
Dodaje, że nie ma możliwości wstrzymania realizacji inwestycji, bowiem jest to projekt dofinansowany i musi zostać rozliczony.

Marszałek województwa chce mediować



W sprawie ma mediować Marszałek Województwa Pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiada zorganizowanie spotkania ze stronami konfliktu.

- Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację - piszą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Miejsca

Opinie (518) ponad 20 zablokowanych

  • Przy takim (2)

    podejściu Szczurka i jego dworu do sprawy zapomnijmy o tunelu w ul. Puckiej i kolejki na Obłuże.

    • 16 3

    • śmialiście się z radomia, śmialiście z sosnowca. zobaczycia kto bedzie posmiewiskiem nr 1 w tej dekadzie (1)

      • 11 0

      • Już jest.

        • 7 0

  • Rada jest prosta

    Niech składy towarowe ciągną dwie lokomotywy. W USA jak trzeba to są trzy z przodu i dwie z tyłu. Można?

    • 3 8

  • Mtm?

    Oj jaka niespodzianka

    • 6 4

  • Czyli Szczurek ograniczyl zakres inwestycji i mimo wszystko i tak drozej wychodzi (1)

    Nie zakończył rozmów z PKP i ogłosił przetarg który torpeduje zakładane przez
    pkp rozbudowy torów

    Za chwilę się pewnie okaże, że gdynia całkiem nic nie wybuduje, a powiedzą, że bardzo chcieli ale jednak "się nie da"

    • 28 3

    • moze o to chodzi, bo już na nic nie mają kasy

      takie miasto rozwalić, to trzeba mieć talent.

      • 5 0

  • Gdynia - to miasto słynące z niczego

    • 8 4

  • trojmiasto.pl tubą PIS (2)

    od dawna mam dziwne wrażenie, że trojmiasto.pl weszło w skład mediów rządowych i robi wrzutki w postaci takich artykułów aby oczernić władze samorządowe które to są w opozycji do rządu (PIS). Żeby była jasność nie lubię szczurka ale miasto Gdynia:
    - przygotowało projekt przebudowy w uzgodnieniu z PKP
    - do projektu władze PKP nie miały ochoty się ustosunkować
    - miasto zaczęło realizację projektu według własnych potrzeb.
    Ile można łaskawie czekać na decyzję PKP o współfinansowaniu przebudowy wiaduktów które to mają również im służyć? PKP nie będzie blokować rozwoju Gdyni !!!

    • 6 30

    • bredzisz

      • 4 1

    • powszechnie wiadomo, ze pis promuje ksiazeczki o tolerancji dla gejow i strajki kobiet :)

      moglbys byc dekoracja w kabarecie. dostalbys oskara.

      • 6 0

  • Ale ta Gdynia na prawdę stan umysłu

    • 6 2

  • Marszałek jako dysponent kasu z UE powinien dobrze przyjrzeć się czy zmieniony zskres projektu

    spełnia warunki dofinansowania.

    • 8 0

  • Jedynie Szczurek jest w stanie poradzić sobie z całym tym szumem medialnym, kłamstwami i fejs ... (6)

    A jak wiemy nie jest to pierwsze starcie naszego najlepszego prezydenta z spółkami PKP i jak się okazywało to On miał zawsze racje. Pamiętamy jak okazuje się, że PKP mają otrzymać unijną dotację na remont dworca w Gdyni, choć źle życzący chcieli go zburzyć. Za ponad 135 mln zł został on odnowiony według zaleceń konserwatorów. Dodatkowo po remoncie miało powstać przy nim centrum przesiadkowe. W jednym miejscu planowano korzystać z autobusów PKS-u, komunikacji miejskiej i pociągów, Komunikacji Miejskiej,...

    Przykład Gdyni dowodzi, że kolej mogłaby bez oglądania się na inwestorów zmodernizować swój dworzec , niestety min. transportu S.Nowak-PO, zazdrościł i zemścił się na Gdyni i mamy to co mamy w dalszej modernizacji - tak aby pozostał on nienowoczesnym dworcem. Jego przebudowę kolej kilkakrotnie negocjowała miały być POprawki ,
    Więc Gdynia nauczona smutnym doświadczeniem musiała czym prędzej uciekać do przodu, bo znowu zostałaby z niczym, a nacisk na węzeł integracyjny w Karinach jest ogromny. Zaraz ruszą tłumy kierowców z Trasy Kaszubskiej.
    Brawo Gdynia.

    • 4 15

    • powyższy wpis jest autorstwa niejakiego marycha/bezstronnego, pracownika urzędu miasta gdynia (5)

      wiem, ze nieladnie jest nasmiewac sie z problemow psychicznych, ale ten czlowiek jest ilustracja problemu jaki od dekad wystepuje w gdyni. wrecz religijny kult wobec szczurka tylko wzmogl jego calkowite oderwanie od rzeczywistosci. szczurek sam ten kult zbudowal i sie w nim plawil.

      szczurek doprowadzil do tego ze juz nikt nie chce z nim rozmawiac. ani politycy, niezaleznie z jakiej partii ani biznes. jest sam, wiec szalenstwo bedzie sie poglebiac.

      • 10 1

      • Ty w Gdańsku najlepiej wiesz czyim jestem pracownikiem (4)

        i jaki jest mój stan umysłu :)) Wpis przypomina nagonkę Wolnego Miasta Gdańska w momencie powstawania Miasta i Portu Gdynia. Jakie to miało konsekwencje wystarczy jechać do Piasnicy lub z zadumom popatrzeć przy Starowiejskiej na Pomnik Wypędzonych i Wywiezionych Gdynian w 1939. Historia niektórych nic nie nauczyła, bo wchodzą w kamasze....

        • 0 6

        • (1)

          no to pojechałeś z tą Piaśnicą... :(

          • 5 0

          • tak jak napisałem. szaleństwo napędza fanatyków szczurka.

            i to prawda: nigdzie w polsce nie ma czegoś takiego. swoich parareligijnych wyznawców ma putin albo kim w korei, ale na poziomie miasta?! tego marycha od kilku lat obserwują ludzie. nie tylko na forum. i tak jak ktoś pisał, koledzy i koleżanki w urzędzie miasta też to widzą i nic z tym nie robią. prędzej czy później to się skończy tragedią. ale niestety taka jest dziś gdynia.

            • 4 2

        • Nie wycierać pyska tragiczną historią! (1)

          Zabrakło jeszcze wpisu o komorach gazowych.

          • 3 1

          • Za to pewnie

            wśród "przyjaciół" z tego hejowskiego środowiska pozdrawiacie się wyciągniętą ręką w faszystowskim pozdrowieniu

            • 0 0

  • czyli 8,5 miliona

    na dokumentację do śmietnika. Brawo. Nikt nie odpowiada za marnotrawienie pieniędzy podatników. Tak na wizualizacje i projekty nigdy niezrealizowanych inwestycji idą do śmietnika dziesiątki milionów złotych. Pytanie tylko czy aby do śmietnika?

    • 31 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane