• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

  • Hmmm

    Jak tak patrzę na ten projekt i ilość sygnalizatorów, które mają powstać to ciężko mi dostrzec przewagę nad "pełną koniczynką", która jest w pełni, tzw. bezkolizyjna. A tutaj korki od świateł, skrzyżowania kolizyjne (czasami sygnalizacja nie działa i mistrze nie ogarną) no zmienny kierunek jazdy. Dobrze, że cokolwiek ale mam wątpliwości.

    • 4 0

  • Szadółki

    To jest dopiero porażka, duże centrum handlowe + ogromne centrum logistyczne bez bezpośredniego wyjazdu na obwodnicę to ciąg dalszy utrudniania życia kochanym gdańszczankom i gdańszczanowm

    • 2 0

  • Na co słoje liczycie i tak wam prezydentka nie wybuduje

    Wystarczy że Gdańskie lewactwo wam od czasu do czasu coś obieca czego i tak nie zrealizuje bo i tak na nich zagłosujecie

    • 4 2

  • Ważniejsza jest Nowa Świętokrzyska.

    • 2 1

  • Szybszy i tańszy sposób

    Ronda na pewno poprawiłyby sytuacje w porównaniu do tego co jest teraz.

    • 1 1

  • 200 mln zł to pikuś. (8)

    Rząd PiSu zafundował nam 1.5 mln Euro dziennie kary za Turów i Izbę Dyscyplinarną. To co Polska już zapłaciła sfinansowałoby przebudowę węzła Kowale. Dzięki Ci Pisie.

    • 4 7

    • (7)

      Te kary od uni to sobie wymyślił dla Polski tusek z KOmunistami z uni europejskiej. Te kary są warte tyle co zeszłoroczny śnieg a rząd Polski nie jest obecnie frajerami jak POprzednicy i nie zapłaci ani nie padnie na kolana. Zadne panstwo uni europejskiej nie zaplacilio takiej kary i nie zamierza w tej samej sprawie. Było widać niezależne sądy na urodzinach kodu gdzie donald razem z prokuratorami i sędziami wspólnie swietowali. Jest taki punkt w konstytucji, że żaden sędzia nie może występować na politycznych spedach. Konstytucja, konstytucją! Wszyscy razem.

      • 1 5

      • Wstałeś z kolan (6)

        rąb.ąłeś się w łeb i wszystko Ci się pop..... liło.

        • 3 2

        • (5)

          I co zostałeś wyjaśniony trolu...a kopalnia Turów to w ogóle śmiech na sali. Nie dość, że w koło są dużo większe które niby nie szkodzą jak ta nasza, to jeszcze dostaliśmy kary od instytucji która takich kar nie może nałożyć. Ale oczywiście zdrajcy Ojczyzny byli pierwsi żeby zamknąć i słuchać się swoich panów.

          • 1 2

          • Płacz z cyklu "Niemcy mnie biją". (4)

            Inni też trują ale to my dostaliśmy karę. Buuuu... Ale gwoli ścisłości to Czesi wystąpili o nałożenie kar a PiS nie potrafił temu zapobiec. A tacy mądrzy, honorni i przywracający godność. Buuuu...

            • 2 2

            • (3)

              Ciągle nie.kumasz podstawowej rzeczy....żadnej oficjalnej kary nie ma bo wystawiła to instytucja która nie ma takich uprawnień. Piszesz w czasie przeszłym jakbyśmy już płacili jakiekolwiek pieniądze. Tak się składa, że w Czechach teraz jest normalny prawicowy rząd i z nimi dogadamy się normalnie :) Wykazałes właśnie lewicowy zdradziecki rozumek....wszyscy za granicą mają rację i musimy ich słuchać tylko własną Polska się myli i jest zła buuuu ta niedobra Polska buuu Niemcy zróbcie z nimi POrządek buuu nalozcie na nich kary buuu :))) wracaj do trolowanie innych tematów bo się osmieszasz.

              • 1 2

              • I jeszcze ta Izba Dyscyplinarna (2)

                Milion euro dziennie kar. Buuuu... 50 dni kar to koszty węzła Kowale. Ale troll mówi że nie mieli prawa nałożyć kar bo Troll się zna na tych rzeczach.

                • 2 2

              • (1)

                Gadać z totalnym lewactwem to jak dyskusja z nawiedzonym borysem d*pką w gosciu wydarzeń live na Polsacie....nawet dziennikarz nie może powstrzymać się od śmiechu.

                • 1 2

              • 1.5 mln Euro dziennie

                Bye bye Kowale, bo prawactwo wstaje z kolan.

                • 1 1

  • Decyzje środowiskowe i cały RDOŚ. to największe hamulce tego kraju.

    • 3 1

  • Ciekawe - wg Amerykanów to jest 40 proc. tańsze od klasycznego rozwiązania (2)

    This project showed that the DDI was by far the superior alternative to any other design being considered. The traffic operations were significantly better and now they were convinced that the design would be safer. Perhaps the biggest advantage of the DDI was that the cost was significantly less than the other alternatives. The cost estimate for the DDI was about 40% less than the conventional diamond and almost 75% less than the single point urban diamond option.

    divergingdiamond.com/history/

    Współrzędne do Google Maps: 37.25032093022264, -93.31071381185909

    • 1 1

    • Jest tańsze to jest słowo klucz (1)

      Przepustowość słabiutka

      • 0 0

      • Przeczytałe(a)ś tekst czy tylko tak piszesz żeby coś napisać?

        This project showed that the DDI was by far the superior alternative to any other design being considered. The traffic operations were significantly better and now they were convinced that the design would be safer.

        • 0 0

  • Gdzie jest nowa ul. Swiętokrzyska Budyna łgał całe lata o niej. Ta teraz milczy

    • 1 0

  • Re (1)

    Najpierw niech Ci maja prawko z czipsów niech włożą je z powrotem do paczki zjazd sprawnemu kierowcy zajmuje max 15sekund

    • 0 0

    • Nie w godzinach szczytu jak stoisz w korku na obwodnicy, żeby dojechać do zjazdu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane