• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Ludzie nie " tanie i tandetne" tylko tandetne

    WYKONANIE JEST TANIE I TANDETNE ALE CENA JAKA ZAPŁACIŁO MIASTO BYŁA OGROMNA JAK ZA TAKA INWESTYCJE - ZA TO ZO ZROBIONO Z TYCH TANDETNYCH MATERIAŁÓW

    • 8 3

  • W końcu ktoś odważnie to powiedział! (1)

    Ten tunel to jakiś koszmar! A wystarczyło ruch samochodowy skierować pod ziemnię a na powierzchni zrobić piękną zieloną przestrzeń! Dobrze że nie muszę z niego korzytsać bo od samych kolorów się niedobrze robi.

    • 15 7

    • samochody w centrach miast

      to uciążliwy przeżytek, ale myśmy się jeszcze pupowozami nie nacieszyli po prl-u

      • 9 1

  • Pan Mrozek (8)

    Wypowiedzi tego pana stanowią kontynuację artykułu - pewnie jest co najmniej współautorem (być może startowało się w przetargu na projekt i nie udało się wygrać?), ale nie w tym rzecz. Co może architekt wiedzieć o inżynierii drogowej?
    Wiemy to my - inżynierowie drogowcy, którzy dostają koncepcje architektoniczne.

    • 4 11

    • No to Panie inżynierze, opowie nam Pan z poziomu swego tytułu i autorytetu (7)

      jak się Panu podoba rondo pod między sądem a dworcem. Może Pan opowie o małym skrzyżowaniu Piłsudskiego/Legionów - dojeżdżając są dwa pasy, zaraz za nim - jeden, samochody się ścigają, bo nie mieszczą. Może opowie Pan o Jana z Kolna z tyłu Hali, albo o światłach na Morskiej jak na połowie rano o ósmej w kierunku centum, stoi się w korku, a druga połowa pusta. Inżynierowie ruchu w Gdyni są moimi "idolami" szczególnie po 89 roku.

      • 4 1

      • tak (5)

        To wszystko wymaga przebudowy lub uporządkowania organizacji ruchu - takich miejsc jest dużo więcej. Na węźle Maksymiliana natomiast zastosowano np. śluzy dla autobusów - czyli zgodnie z trendem uprzywilejowywania transportu publicznego (dlatego tyle świateł). To jest chyba nowoczesne i zgodne z duchem czasu rozwiązanie??

        • 1 0

        • Dowiedzcie się ile ludzi, w tym dzieci, zginęło przez brak "uporządkowania organizacji ruchu" (4)

          a czesto przez brak zatoczek dla autobusów i o zgrozo ! brak farby, żeby pasy wymalować na jezdni.

          • 2 0

          • ??? (3)

            a co to ma wspólnego z węzłem?

            • 0 1

            • Jeżeli wypadki z powodu braku kasy na farbę (2)

              • 1 0

              • przepraszam nie dokończyłem: (1)

                1. Węzeł jest wytworem tego samego braku wyobraźni i podejścia urzędniczego, co inne niedoróbki w Gdyni.
                2. Była to odpowiedź i kontynuacja poprzedniej wypowiedzi.
                3. Wydaje mi się, że odpowiedź, jeżeli już była, to powinna wykazać się większą wrażliwością, tym bardziej, że dotyczy INŻYNIERA DROGOWCA.

                • 4 0

              • jesteśmy n a haju???

                • 1 0

      • bo po 89 roku

        lawinowo zaczęła wzrastać liczba samochodów - teraz ich jest kilkadziesiąt razy więcej niż wtedy....

        • 0 0

  • a (1)

    W artukule jest napisane, ze przerabiac beda takze skwer Playmouth i ten park (bedzie teren obnizony) wiec pewnie zlikwiduja ta sciane naprzeciw schodow i w przyszlosci bedzie polaczenie z parkiem. I bedzie git. Nie wszystko na raz :]
    Najpierw marudzicie na swiatla (ze trzeba dlugo czekac)i przejscia dla pieszych (ze powinny byc w innym miejscu), potem na korki ktore byly podczas remontu, a teraz zamiast sie cieszyc ze jest fajne polaczenie ulic to narzekacie na kolor, i wystroj tunelu (ktory z reszta i tak zostanie zamazany przez graficiarzy). Wcale sie wladzom Gdyni nie dziwie ze zrobili go takim prostym.
    Pozdro

    • 6 9

    • zrozum wszystko pięknie jak mówisz

      tylko że przez ten węzeł się jedzie dłużej niż kiedyś

      • 1 3

  • Nasz w Gdańsku (2)

    między przystankiem kolejki Politechnika a ulicami Twarda i Kliniczna jest ZDECYDOWANIE!!!! ładniejszy oraz nowocześniejszy.Zapewne docenią to kibice w trakcie piłkarskich ME.Wszak będzie to jedno z głównych miejsc którym będą przemieszczać się na stadion w Letnicy.

    • 6 2

    • hehe no to porażka niestety, tylko budowana ze 30-40 lat temu ....

      • 0 0

    • franc a widziałeś zeby go remontowali, ze porównujesz go z główną inwestycją Gdyni jaką była przebudowa węzła?

      skoncz wylewac swoje małomiasteczkowe frustracje (IP masz z Gdyni, wiec nie pisz "nasz w Gdańsku"

      • 0 0

  • Cała ta zabawa nie jest warta wydanych pieniędzy - unijnych i własnych.

    Wjazd na Sląską, Władysaława IV, wylot z Piłsudskeigo w kierunku Gdańska starą i nową drogą - OK. Dostanie się z Różowej lub starą drogą na Świętojańską lub Piłsududskiego - dramat. Ciekaw jestem kto wymyślił zamknięcie pierwszego wjazdu z Aleji w kierunku Kopernika. Cały, dość spory ruch w kierunku Kopernika, Partyzantów, Płyty Redłowskiej przeniósł się dalej w kierunku UM - kompletny bezsens. A generalnie jest "cacy" - jedynie poręcze są przecudnej urody, reszta ..., ech...

    • 9 4

  • Koleny przykład w tym stylu

    Pierwszy "genialny" w swej formie przykład działalności inwestycyjnej Gdyni, to przebudowa Placu Kaszubskiego, gdzie wybetonowano kostką plac po którym obecnie tylko wiatr rozwiewa piasek i śmieci. Ani to teren rekreacyjny, ani ładny, ani w końcu funkcjonalny.
    Węzeł Wzgórze kontynuuje te tradycje. Gdynia kiedyś miasto awangardowe, obecnie może się nadal znaleźć w takiej grupie tyle, że jako najbrzydszych i najmniej praktycznych inwestycji miejskich. Prace faktycznie zrobione więc o co chodzi? A no o to, że może warto pomyśleć o tym, że nie tylko rozwiązujemy problemy funkcjonalne, ale również powinno się brać pod uwagę formę i przez to odbiór same inwestycji przez mieszkańców i gości. Przecież to samo centrum miasta! Abstrahuję tu już od niskiej intuicyjności rozwiązań komunikacyjnych, gdyż nawet dla mnie mieszkańca Gdyni nie jest to zbyt czytelne, że droga prowadząca do centrum zwęża się z wielopasmowej i wymaga potem skrętu o 90 stopni pod wiaduktem! Dodatkowo słabe oznakowanie potęguje jeszcze ten efekt. Co do rozwiązań dla pieszych to są dokładnie opisane w artykule. Ktoś sobie narysował przy biurku projekt i potem go zatwierdzono bez żadnej konsultacji i analizy. Miasto powinno brać po uwagę opinie mieszkańców, a nie z uporem bronić swoich koncepcji. Mam wrażenie, że to wychodzi spod tej samej ręki, więc nie oczekujmy prostych, czytelnych rozwiązań, tylko dalej "wynalazków", które prostą drogą doprowadzić mają do celu, ale efekt niestety zawstydza. Czy to zadufanie władz nie jest ich początkiem końca? Szkoda na 85 Miasta urodziny o tym pisać, ale może dlatego powinniśmy właśnie coś zrobić…

    • 20 5

  • brzydactwo

    nie podoba mi się!!! sądziłam, że czasy kiedy tylko funkcjonalność (choć i z tym nie było u nas nigdy najlepiej) ma znaczenie skończyły się: błąd!! Obrzydliwe miejsce, obrzydliwe oświetlenie, nieśmiertelna, jak kiedyś wielka płyta kostka bauma, żadnej nowoczesności, polotu, fantazji... Miasto marzeń hahahahhahahahahaha sprzed 40 lat chyba;) ehhhhhh

    • 10 5

  • (3)

    no tak bo W Gdańsku to same perełki architelktury.. wyremontowany tunel przy dworcu pkp rodem z XXI wieku. ;]

    • 7 4

    • a co kogo obchodzi co w Gdańsku,

      • 4 2

    • ten tunel w gdańsku ma 100 lat i ładniej wyglada po małym liftingu niż wasz nowowybudowany węzeł

      porażka

      • 3 5

    • ani ten, ani ten

      Ani gdański, ani gdyński tunel nie jest wart tytułu "najpiekniejsze przejście podziemne Trójmiasta"

      • 2 1

  • Zrobić zawody dla graficiarzy!!!

    Mam pomysł aby ten tunel wyglądał o niebo lepiej niż wygląda. Zorganizować zawody dla graficiarzy, przecierz to swego rodzaju też artyści i potrafią zrobić z puszki farby w sprayu miłe dla oka arcydzieła. Mam 44 lata i czasami naprawdę podobają mi się grafiti, przyciągają wzrok i cieszą, nie mówię tu oczywiście o bezsensownych podpisach małolatów którzy w taki sposób psują elewacje różnych budynków. Moim zdaniem byłby to strzał w 10 powierzchni jest tu naprawdę sporo a chętnych napewno by nie zabrakło.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane