• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być

Szymon Zięba
25 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (88)
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - od niedawna - również autobusów.  Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - od niedawna - również autobusów.

Cztery miejskie linie autobusowe będą na stałe kursować przez węzeł Śródmieście SKM w Gdańsku. Połączenia linii 112, 138, 166 i 186 "zapełnią" rozkład pustych do niedawna przystanków.



Czy korzystałe(a)ś już z autobusów zatrzymujących się na węźle Śródmieście SKM?

Przypomnijmy: w 2018 r. otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

Do niedawna jednak żaden na węźle się nie zatrzymywał. Coraz głośniej mówiło się więc, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, a organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa). Głównym przeznaczeniem węzła miała być natomiast "integracja" tramwajów i SKM.

Pasażerowie korzystający z węzła Śródmieście SKM mogą już podróżować także autobusami. Pasażerowie korzystający z węzła Śródmieście SKM mogą już podróżować także autobusami.
Tymczasem od jakiegoś czasu na węzeł wróciły autobusy. Jak zapewniają urzędnicy Zarządu Transportu Miejskiego, tym razem na stałe.

Autobusy wróciły na węzeł Śródmieście SKM. Na stałe



- W trakcie przebudowy ul. Wały Jagiellońskie i budowy naziemnego przejścia dla pieszych w rejonie Bramy Wyżynnej autobusy jadące w kierunku Podwala Przedmiejskiego (112, 138, 166, 178, 186, N8 i N9) zostały skierowane przez węzeł Śródmieście SKM. W związku z zakończeniem prac remontowo-budowlanych na Wałach od 15 kwietnia ubiegłego roku przywrócono stałą lokalizację przystanku "Brama Wyżynna" 04. Dla linii 178, N8 i N9 zawieszono obsługę przystanku "Śródmieście SKM" 03, natomiast autobusy linii 112, 138, 166 i 186 [kursujące najczęściej w godzinach szczytu - dop. red.] od tego czasu zatrzymują się tam na stałe - mówi Dagmara Szajda z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Sprawdź, jak często odjeżdżają autobusy z przystanku SKM Śródmieście



Dodaje, że chodzi o skomunikowanie z pociągami oraz tramwajami (jadącymi od strony Chełmu). Dlaczego akurat te linie?

- Ponieważ autobusy jadące w stronę Pruszcza Gdańskiego mają inny przystanek przesiadkowy - "Toruńska". A na przystanek "Śródmieście SKM" skierowaliśmy te, które kursują ul. Podwale Przedmiejskie - podsumowuje Szajda.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Ten węzeł, poza faktycznie całkiem dobrym zintegrowaniem tramwajów i SKM, jest fatalny. Autobusy zatrzymują się tam tylko w jednym kierunku (całkowicie bez sensu, w kierunku Dworca i tak trzeba wysiąść przy Bramie Wyżynnej, by się przesiąść), pokonanie go pieszo czy na rowerze to droga przez mękę ze względu na całkowicie antypieszą sygnalizację świetlną a całości dopełnia betonoza tego węzła i to, że przy wyższych temperaturach zamienia się w patelnię, gdzie o udar słoneczny nietrudno.

    • 187 17

    • W kierunku dworca wysiadasz na dworcu a nie tu. A z kierunku Pruszcza możesz wysiąść na Toruńskiej. Robisz problemy gdzie ich nie ma

      • 11 26

    • Okolica do zaorania i odbudowy z sensem (3)

      Przede wszystkim ten węzeł (i cała galeria) to ogromne marnowanie cennej przestrzeni w centrum miasta. Wydajemy mnóstwo pieniędzy na rewitalizację Biskupiej Górki, ale zamiast łączyć ją funkcjonalnie z resztą miasta po środku budujemy wielki betonowy plac i zamkniętą ślepymi ścianami galerię handlową. To miejsce i na sklepy i na kino i nawet parking piętrowy, ale wszystko urządzone jak na śródmieściu a nie koło obwodnicy- czyli w postaci ulic handlowych, pełnych sklepów, biur i hoteli w eleganckich pierzejach. W ciągu 20 lat zobaczymy wyburzenie tego molocha i zrobi to jeszcze wolny rynek a nie urzędnicy, bo to zbyt drogi grunt na takie marnotractwo

      • 47 8

      • Jeden rejsowy iskander z kalinigradu z odpowiednia glowica zrobi robote (1)

        • 5 23

        • jak trwoga, to znów trzeba liczyć na prawdziwych Braci ze Wschodu

          • 1 4

      • W

        Śródmieściu.

        • 3 0

    • ""na całkowicie antypieszą sygnalizację świetlną"

      Ona nie jest antypiesza. Ona jest antywszystkim.

      • 22 1

    • antypiesza? źle ustawione światła dla samochodów

      • 4 13

    • Antypiesza sygnalizacja. Niestety, to prawda. Żeby przejść w kierunku Forum trzeba dwa razy zatrzymać się na czerwonym świetle. Dla rowerów podobnie

      • 10 0

  • ankieta, ostatnia odpowiedź .. widać, skąd przyjechał autor ;)

    "nie, bo ich trasa nie jest dla mnie przydatna " DLA? ;) nie jest MI przydatna.

    • 5 8

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Skorzystałem z tego węzła ,tramwaj Chełm węzeł Śródmieście- stadion Wybrzeże autobus było ok.Z komunikacji miejskiej korzystam dwa razy w roku, byłem miło zaskoczony , dla mnie na plus .

    • 45 19

    • Jeżeli dwa razy do roku, to niestety jesteś nieobiektywny.... (1)

      Taka prawda.

      • 11 3

      • Nieobiektywny to ty jesteś

        Jego opinia jest niereprezentatywna.

        • 11 3

  • Nareszcie !

    • 2 5

  • Przejście naziemne (4)

    Przejście naziemne to przy LOT, to jakiś chory pomysł gdy jest tunel dla pieszych. A zatrzymujące się ruszające samochody co 100m emitują więcej spalin niż jadący z ustaloną prędkością. Więc chyba nastąpiło samozaoranie się włodarzy miasta.

    • 18 10

    • Niedługo samochody spalinowe nie będą wpuszczane do centrów miast (3)

      Ewentualnie za wysoką opłatą za każdy przejazd

      • 2 1

      • (1)

        Jeśli wygra PO to na 100% tak będzie.

        • 1 1

        • głosuję więc na PO

          choć kocham PiS

          • 0 0

      • Nie przejdzie

        Z prostego względu - przez centrum przebiega główna i zarazem jedyna przelotowa ulica miasta. Jak chciałbyś to rozwiązać? Tunel dla samochodów za kilka miliardów?

        • 0 1

  • W soboty gdy dookoła Forum jest mega korek autobusy zrobią spore opóźnienie na trasie Brama Wyżynna - SKM Śródmieście.

    • 14 1

  • Moze i długo

    Ale za to drogo i nieefektywnie

    • 14 1

  • Czemu nie ma schodów od strony Biskupiej Górki? (1)

    To jakaś paranoja że stojąc tuż nad dworcem nie można do niego dojść bez przechodzenia przez naziemne przejście dla pieszych

    • 17 1

    • Bo to jest Gdańsk.

      • 0 0

  • W Gdańsku nie ma ani jednego funkcjonalnego węzła przesiadkowego. (1)

    Od biedy mógł to być łoś ale tam autobusy na nawrotce tracą średnio 3 minuty.
    Na reszcie trzeba biegać po tunelach, przeciskać się przez wąskie zatłoczone chodniki albo chodzić po schodach zbudowanych w przeciwną stronę do kierunku przesiadki.
    W skali mikro przystanek Warneńska jest ok, ale dodanie do tego SKM to w Gdańsku było by już coś.

    • 15 1

    • Bo węzeł na Oruni Górnej jest tak jakby w polu

      Do Łostowic w huk daleko, a z Oruni Górnej raptem kilka bloków i nadal nie połączony z tzw. Centrum dzielnicy...

      • 2 0

  • Powinni przywozić delegacje z całego świata i robić szkolenia odpłatne: jak nie budować w centrum miasta

    Co jak co ale tworzenie niepraktycznych rozwiązań w Gdańsku jest dobrze opanowane.
    Najgorzej mają piesi i rowerzyści, którym w jednych miejscach buduje się przejścia naziemne nad istniejącymi tunelami ale akurat w ym wspaniałym nowym węźle muszą czekać po 3 zmiany świateł, żeby przebyć jezdnię

    • 29 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane