• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt na Zaspie opóźnia budowę i zwiększa koszt PKM

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Montaż wiaduktu przy przystanku SKM Gdańsk Zaspa


Wiadukt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości Zaspy miał być betonowy, a będzie stalowy. Miał być gotowy w kwietniu, a będzie w październiku. To może opóźnić oddanie całej linii o kilka miesięcy oraz zwiększyć koszt inwestycji o 16 mln zł.



Od sierpnia wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - pracuje przy budowie wiaduktu, który pobiegnie nad linią dalekobieżną przy przystanku SKM Gdańsk Zaspazobacz na mapie Gdańska. Powstająca konstrukcja jest inna od tej, jaką pierwotnie planowano.

Powód? Opóźnienia przy ciągnącej się latami przebudowie linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko.

- Zmieniona została technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skrócimy o około trzy miesiące - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Gdyby bowiem wiadukt powstawał w pierwotnej technologii, czyli żelbecie, opóźnienie mogłoby wynieść nie sześć, a nawet dziewięć miesięcy.

Dopiero po całkowitym zakończeniu prac na wiadukcie, możliwe będzie pełne wpięcie linii PKM do linii E 65. A to oznacza, że pierwsze pociągi wyjadą na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej później, niż zapowiadano.

- Oddanie tego wiaduktu do użytku planowane jest do 31 października 2015 r., czyli pół roku po zakończeniu robót budowlanych na samej linii PKM - przyznaje Konopacki.

Nie wiadomo też ile potrwają odbiory techniczne, które będzie można rozpocząć dopiero po zakończeniu budowy. Urząd Transportu Kolejowego, który dotąd nigdy nie odbierał nowo budowanych szlaków kolejowych, może pracować w Gdańsku dłużej niż standardowe kilka tygodni. Póki co, nikt nie zna więc daty przejazdu pierwszych składów z pasażerami.

Opóźnienie na budowie PKM dotyczy jednak wyłącznie odcinka na wiadukcie na Zaspie, podczas gdy wszystkie pozostałe prace na budowie kolei metropolitalnej - w tym wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz po torze nr 2 (biegnącym bezkolizyjnie po nasypie, z rozjazdem umożliwiającym wjazd na tor nr 1) - zakończyć mają się zgodnie z kontraktem, czyli do 30 kwietnia 2015 r.

Skąd opóźnienie w pracach PKP PLK? Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest ściśle związana z modernizacją linii E 65, z którą PKM łączy się na Zaspie. Na zlecenie spółki PKM przygotowana została dokumentacja uzupełniająca projekt PKP PLK w zakresie dotyczącym włączenia kolei metropolitalnej do istniejącej sieci kolejowej.

Kiedy pojedzie pierwszy pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Projekt ten, wraz z uzyskanym dla niego pozwoleniem na budowę, spółka PKM przekazała PKP PLK latem 2012 r. W kolejnych miesiącach obie strony wnosiły do projektu jeszcze dodatkowe uwagi i poprawki tak, by jesienią 2013 r. mogły rozpocząć się prace na tym odcinku.

We wrześniu 2013 r. wykonawca PKM przesunął jeden z torów SKM na wysokości przystanku Gdańsk Zaspa, co było warunkiem koniecznym do rozpoczęcia w tym miejscu prac przez wykonawcę modernizacji linii E 65. Roboty Budimexu na linii PKP PLK z powodu opóźnień na przebudowywanej linii dalekobieżnej ruszyły kilka miesięcy później, w pierwszej połowie 2014 r.

- Aby nadrobić opóźnienie, z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii E 65, najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym - podkreśla Konopacki.

Dotychczas wykonawcy udało się wykonać przyczółki, a także ustawić dwa spośród trzech elementów nośnych konstrukcji. Obiekt montowany jest równolegle do linii dalekobieżnej. W środę prowadzono montaż konstrukcji nośnej.

Jednak największe wydarzenie na tym obiekcie zaplanowano na przełom października i listopada. Chodzi o ustawienie konstrukcji wiaduktu na jej docelową pozycję. Odbędzie się ono poprzez przesunięcie skraju przęsła o ok. 15 stopni w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dzięki temu wiadukt zostanie osadzony na przyczółku między torowiskiem SKM a linią dalekobieżną.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Przystanek PKM Zaspa (11)

    Dlaczego nie zrobili też przystanku na Zaspie tylko go omijają przecież to bezsens. Ktoś jaac na Zaspę PKMką musi się przesiąść i wracać. Ktoś zna odpowiedz na to pytanie?

    • 13 12

    • Za blisko Abrahama i Wrzeszcza. (3)

      Przystanki co kilkaset metrów są nieekonomiczne w przypadku typowej kolei, podobnie jak np. lot samolotem z Gdańska do Gdyni. To nie tramwaj.

      • 13 7

      • Bzduuuura !!! (2)

        To nie jest 'typowa kolej', tylko kolej miejska. W Paryżu metro ma przystanki co 500 metrów i jeździ bardzo szybko.

        • 3 3

        • to kolej podmiejska

          • 0 0

        • Dzięki za ostrzeżenie.

          Jeśli to prawda, te płynne cudowne zachodnie pomysły są przereklamowane. Współczuję Paryżanom, choć to islamiści.

          • 0 0

    • bo planowali te rozwiazania (1)

      ludzie bez wyobrazni i z zakutym lbem dla ktorych to bylo za duzo problemu i nie do ogarniecia, pociag przejezdza obok stacji ale nie bedzie sie zatrzymywal bo ? bo trzeba podjechac skm do wrzeszcza i tam sie przesiasc na pkm i wrocic za chwile przez zaspe, wtf?

      • 5 9

      • nie buduje się przystanków na nachylonych odcinkach ochronnych

        • 0 0

    • dokladnie za jakis czas kilka lat zdecyduja by tam przystanek wybudowac

      ale juz po fakcie bedzie kolejna okazja by sie przed wyborami chwalic jacy oni dobrzy dla mieszkańców i znowu kasa podatnika polecie do kieszeni kolesiów

      • 2 5

    • Bo irytujące dla podróżnego jest aby przystanek kolejowy był co podwórko.

      W ogóle, jakikolwiek przystanek. Kraje zachodnie pod tym względem ssą.

      • 0 4

    • popieram

      pierwotnie planowano , że tory pkm będą wychodzić z torów skm i wówczas stary przystanek Zaspa byłby dostępny także dla pkm-ki. Niestety odgałęziają ją z torów dalekobieżnych , co uniemożłiwia skorzystanie z przystanku Zaspa, a tam od strony torow dalekobieżnych ni ema miejsca na przystanek

      • 0 1

    • Będzie pózniej realizowane

      Przystanek pkm zaspa jest możliwy dopiero po przesunięciu przystanku skm bliżej wrzeszcza. Jeden z peronów skm byłby po jego drugiej stronie także peronem pkm w stronę lotniska. Drugi wąski peron pkm od strony grunwaldzkiej. Wizualizacja jest widoczna w artykule o wieżowcach we Wrzeszczu.

      • 2 0

    • jelopie

      kolej metropolitalnna jest sama dla siebie to znaczy nie łączy się z SKM i PKP na obszarze Gd. Wrzeszcz

      • 0 0

  • UTK (2)

    W Urzędzie Transportu Kolejowego pracują fachowcy i dla Nich nie ma znaczenia czy jest to nowa czy wyremontowana droga kolejowa. Standardy wszędzie są takie same.

    • 3 0

    • Teoretycznie masz rację, tylko nie bierzesz pod uwagę, że fachowcy z Polski pracują obecnie we (1)

      wszystkich firmach kolejowych Europy, Kanady i USA i za dziesiątą część uposażenia w Polsce pracować nie będą. Czyli w UTK fachowcy być powinni, ale ich nie ma....

      • 3 2

      • Teoria to nie praktyka

        Najlepsi operatorzy bezpieczeństwa są w naszym kraju.

        • 0 0

  • Imina, nazwiska i adresy winnych opóźnień powinny być wypisane na granitowych płytach

    i trwale umieszczone w miejscu dobrze widocznym. Tak, aby jeszcze za tysiąc lat wszyscy wiedzieli kto był winny. Ci ludzie powinni utracić wszelkie stanowiska decydentów na zawsze.

    • 4 1

  • czyli po kelnersku tamten stolik to kolega

    a tu tamten tor to oni

    • 3 1

  • czyli nawet w przyszłym roku niepojade tak zachwalana kolejka tylko znowu autobusem z przesiadkami

    • 4 2

  • Jest powód do radości! (1)

    No to jest powód do radości dla Jaworskiego i Pis-u. Im gorzej dla Polski tym lepiej dla PiS-u. Przykre

    • 3 3

    • oj głupiutki

      głupiutki jesteś.

      • 0 0

  • Jak zwykle

    Młynarski śpiewał "... co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze ..."

    • 6 1

  • Wygląda mi to na niezły wałek. (1)

    1) "- Zmieniona została technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie ... skrócimy o około trzy miesiące - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM."
    2) "To może ... zwiększyć koszt inwestycji o 16 mln zł."

    Czyli wydadzą 16 mln zł, żeby było szybciej o 3 miesiące? Ktoś chyba wciska nam kit. Ja nie kupuję takiego wyjaśnienia. Śmierdzi ta sprawa bardziej niż Szadółki.

    • 13 4

    • Dokładnie tak...

      ktoś coś pokręcił,albo przekazuje półprawdę mając czytelników za głupków.

      • 0 1

  • Przyczółek już pomalowany (1)

    Za sprejowanie po ścianie łamał bym ręce prętem.

    • 9 0

    • Czyżby nik tego nie pilnował?

      Dziwne.

      • 2 0

  • Ujrzeć na PKM ST44 z wagonami pasażerskimi serii Bhp. #marzenieściętejgłowy

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane