- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (642 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (52 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (34 opinie)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba
Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.
Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.
Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.
W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.
Miejsca
Opinie (72) 2 zablokowane
-
2013-05-14 07:59
Wiaty warszawskie są super (1)
Nie chodzi mi tyle o kształt, ile o to, że pod nią jest ogromna ilość miejsca.
- 14 1
-
2013-05-14 12:56
tylko że nie spełniają zadania
proponuję pojechać i sprawdzić w czasie deszczu. Niestety ale tam wygrał "dizajn" a nie funkcjonalność. Zgadzam się, że gdańskie wiaty są za małe
- 2 0
-
2013-05-14 08:10
osowa pkp - wiaty jakiejkolwiek brak
Przy budowie kolei metrpolitalnej o Osowej też nie pomyślano - stara rudera budynku dworca zmiast przystanku z prawdziwgo zdarzenia i perony zbyt niskie by wsiąść bez przeskód do pociągu
- 2 0
-
2013-05-14 09:15
Czemu przystanki przy dworcu głównym nie mają zadaszenia na całej długości? (3)
Stoją tam po dwie zwykłe wiaty z prostopadłymi do torów ścianami, dodatkowo tablice reklamowe - również prostopadle do torów, co znakomicie utrudnia ruch pasażerów po peronie. A tłok w godzinach szczytu jest tam taki, że palca wcisnąć nie można.
Tam powinny być zadaszenia na całej długości bez żadnych "poprzeczek" - coś jak na trasie W-Z.- 11 0
-
2013-05-14 10:52
Dokładnie w Gdańsku Głównym powinna stać wiata co najmniej takiej wielkości, jak ta na Jaśkowej Dolinie. Gdyby wiata była długa, ludzie nie tłoczyliby się bezmyślnie na początku przystanku, ale szliby dalej.
A w kwestii tablic reklamowych zastanawiam się od jakiegoś czasu, co jest ważniejsze: większa przestrzeń dla pasażerów czekających na tramwaj (co tam za bardzo nie występuje) czy możliwość powieszenie jak największej ilości reklam i zarobienie na nich, bo przecież gdyby postawić tablicę reklamową równolegle do torów i ulicy, to jedna strona nie mogłaby być użytkowa.- 1 0
-
2013-05-14 11:06
A rozkład jazdy jest w wiatach bez sensu powieszony nad ławką
bo przywiercający miał gdzie oprzeć nogę?
- 4 0
-
2013-05-14 21:03
Bo kiero buja sie fura i go wiaty nie interere
- 0 0
-
2013-05-14 09:46
Wiata na przystanku Jaśkowa Dolina
Niestety ostatnio mialem okazje sie przekonac ze ta wiata przed deszczem nie chroni wcale. Powodem jest to ze nikt pod nia nie stoi gdyz z powodu przeswitu na dole przejezdzajace samochody ochlapuja oczekujacych na tramwaj po nogach. Przycisnijcie kogos zeby cos z tym zrobic
- 6 0
-
2013-05-14 09:53
Wiata przy Matarnii od storny lotniska zaraz po ustawieniu jej zniknęła tak samo jak lampa, to już z rok będzie...
- 3 0
-
2013-05-14 10:11
Brak wiaty przy UCK
Dlaczego do tej pory nie ma wiaty przy przystanku autobusowym przy UCK. jest to największy szpital w Trójmieście. Codziennie przyjeżdża tu tysiące pacjentów i pracowników. Autobus jeździ z częstotliwością co 40 minut do tramwaju jest ok kilometr. PYTAM SIĘ W JAKICH WARUNKACH LUDZIE CHORZY, STARZY CZEKAJĄ NA AUTOBUS??? KTO ZA TO ODPOWIADA???
- 4 0
-
2013-05-14 10:16
wiata na przystanku tramwajowym (2)
na Chłopskiej przy Leclercu ma ławeczkę, która była zamocowana w dziwny sposób. W tej chwili kątowniki się wygięły tak, że ławeczka jest bardzo nisko. Nie mogą z niej korzystać osoby, którym jest najbardziej potrzebna - mniej sprawne ruchowo. Nawet jeśli udałoby im się usiąść to nie wstaną. Kto zatwierdził taki projekt, czy nikt nie przeprowadzał prób wytrzymałościowych?
- 8 0
-
2013-05-14 10:56
Feler większości wiat. Ale widać miało być tanio to mocowanie wykonali z byle czego.
- 4 0
-
2013-05-14 22:41
Ktoś zatwierdził taki projekt. Myślę,że nie małe pieniądze na to wydano. Nikogo nie informowano , nie konsultowano się ze społeczeństwem.Macie takie i się cieszcie,albo stójcie na deszczu.Coś tu jest nie tak.
- 0 0
-
2013-05-14 11:01
(1)
A może ktoś zacznie sprzątać przystanki? Przystanek Agrarna w kierunku Wrzeszcza całą zimę nie był odśnieżany, trzeba było stac po kostki w śniegu albo błocie. To samo ze ścieciami.
- 3 0
-
2013-05-14 18:19
Pety pety!!!
Na przystankach pelno petow wokolo.Fuj
- 1 0
-
2013-05-14 11:01
A JA SIĘ PYTAM ...
... po co prawie każda wiata w Gdańsku ma naklejkę firmy ochroniarskiej, skoro nikt nie ochronia tych wiat a firma zapewne dostaje sporą ilość pieniędzy, za usługi których nie wykonuje. Bite są szyby w wiatach, często szkło leży na tyle długo, że kolejna pora roku zdąży nadejść zanim ktokolwiek to posprząta. Graficiarze, a raczej debile i jakieś patologiczne wyjątki bazgrają po tych wiatach swoje wypociny w postaci pseudonimów i innych k****, niszcząc przestrzeń miejska, nie wspominając, że takie napisy są rzadko myte i usuwane z wiat.
Kolejną kwestią jest jakość i czystość przystanków w obrębie torów. Położono kostkę aby łatwiej było utrzymać tą czystość a nikt nawet nie zamiecie piasku po zimie, nie wspominając juz o czystości przystanku np. przy Operze Bałtyckiej.
Serdecznie pozdrawiam- 13 0
-
2013-05-14 11:04
Dlaczego w Gdańsku - rozkład jazdy jest we wiacie nad ławką? (3)
Aby przeczytać rozkład jazdy trzeba się pochylać nad siedzącymi na ławce ludźmmi. A przecież można powiesić rozkład o metr obok.
- 15 0
-
2013-05-14 11:42
Bo jako pełnosprawny, jesteś niższej kategorii człowiekiem niż niepełnosprawny.
Zaakceptuj to, albo staniesz się wyrzutkiem społeczeństwa.
- 0 1
-
2013-05-14 12:59
to proste
decyzję podejmują urzędasy zza biurek,totalnie oderwani od rzeczywistości
- 4 0
-
2013-05-14 22:24
To wszystko to nic, w porównaniu z elektronicznymi tablicami do odczytu rozkładu jazdy na przeciw LOTu .Jest wielką sztuką odczytanie tegoż zaprogramowanego rozkładu.Ile to kosztowało ?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.