• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba

Krzysztof Koprowski
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina. Jedne z najdłuższych wiat znajdują się na przystanku tramwajowym Jaśkowa Dolina.

Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.



Czego najbardziej brakuje ci w wiatach przystankowych?

Obecnie w Gdańsku znajduje się ponad 600 przystanków, biorąc pod uwagę wyłącznie nazewnictwo, gdyż samych peronów jest dużo więcej - na ogół każdy przystanek zlokalizowany jest w dwóch kierunkach, ale nie brakuje też przystanków węzłowych, takich jak np. Emaus zobacz na mapie Gdańska. Oznacza to, że liczba wiat śmiało przekracza tysiąc sztuk, szczególnie że na wielu peronach są one montowane podwójnie.

Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka zobacz na mapie Gdańska (linie autobusowe przedłużono w głąb osiedli).

- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum zobacz na mapie Gdańska. Nastąpi to pod warunkiem uzgodnienia jej lokalizacji i braku kolizji z gestorami uzbrojenia podziemnego - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

To właśnie nie miasto, a przede wszystkim prywatne firmy są właścicielami wiat w Gdańsku. Udział wiat należących do AMS i Clear Channel wynosi aż ok. 70 proc. Prywatne firmy posiadają monopol na umieszczanie w nich reklam. Pasażerowie zyskują natomiast schronienie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zarabia też miasto, bo pobiera opłatę zryczałtowaną lub procent zysku od reklam.

- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.

Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla zobacz na mapie Gdańska) instalowane są wiaty wyłącznie nakładem finansowym miasta.

Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.

Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.

W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Zdarzają się też wiaty "płytkie", stawiane tam, gdzie brakuje miejsca na pełnowymiarowe konstrukcje. Wiaty te charakteryzują się niewielkim dachem oraz wąskimi ścianami bocznymi (lub są ich pozbawione).

Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska, Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska czy też nieużywanego liniowo Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska montowane są dodatkowo wiaty bez ścian bocznych, o odpowiednio dużej rozpiętości dachu, tak by chronić pasażerów przed opadami atmosferycznymi przy przesiadkach tramwaj-autobus. Takie rozwiązanie ma jednak wadę - słabo chroni przed wiatrem (szczególnie na chełmskiej pętli).

- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.

Miejsca

Opinie (72) 2 zablokowane

  • Wiaty warszawskie są super (1)

    Nie chodzi mi tyle o kształt, ile o to, że pod nią jest ogromna ilość miejsca.

    • 14 1

    • tylko że nie spełniają zadania

      proponuję pojechać i sprawdzić w czasie deszczu. Niestety ale tam wygrał "dizajn" a nie funkcjonalność. Zgadzam się, że gdańskie wiaty są za małe

      • 2 0

  • osowa pkp - wiaty jakiejkolwiek brak

    Przy budowie kolei metrpolitalnej o Osowej też nie pomyślano - stara rudera budynku dworca zmiast przystanku z prawdziwgo zdarzenia i perony zbyt niskie by wsiąść bez przeskód do pociągu

    • 2 0

  • Czemu przystanki przy dworcu głównym nie mają zadaszenia na całej długości? (3)

    Stoją tam po dwie zwykłe wiaty z prostopadłymi do torów ścianami, dodatkowo tablice reklamowe - również prostopadle do torów, co znakomicie utrudnia ruch pasażerów po peronie. A tłok w godzinach szczytu jest tam taki, że palca wcisnąć nie można.
    Tam powinny być zadaszenia na całej długości bez żadnych "poprzeczek" - coś jak na trasie W-Z.

    • 11 0

    • Dokładnie w Gdańsku Głównym powinna stać wiata co najmniej takiej wielkości, jak ta na Jaśkowej Dolinie. Gdyby wiata była długa, ludzie nie tłoczyliby się bezmyślnie na początku przystanku, ale szliby dalej.
      A w kwestii tablic reklamowych zastanawiam się od jakiegoś czasu, co jest ważniejsze: większa przestrzeń dla pasażerów czekających na tramwaj (co tam za bardzo nie występuje) czy możliwość powieszenie jak największej ilości reklam i zarobienie na nich, bo przecież gdyby postawić tablicę reklamową równolegle do torów i ulicy, to jedna strona nie mogłaby być użytkowa.

      • 1 0

    • A rozkład jazdy jest w wiatach bez sensu powieszony nad ławką

      bo przywiercający miał gdzie oprzeć nogę?

      • 4 0

    • Bo kiero buja sie fura i go wiaty nie interere

      • 0 0

  • Wiata na przystanku Jaśkowa Dolina

    Niestety ostatnio mialem okazje sie przekonac ze ta wiata przed deszczem nie chroni wcale. Powodem jest to ze nikt pod nia nie stoi gdyz z powodu przeswitu na dole przejezdzajace samochody ochlapuja oczekujacych na tramwaj po nogach. Przycisnijcie kogos zeby cos z tym zrobic

    • 6 0

  • Wiata przy Matarnii od storny lotniska zaraz po ustawieniu jej zniknęła tak samo jak lampa, to już z rok będzie...

    • 3 0

  • Brak wiaty przy UCK

    Dlaczego do tej pory nie ma wiaty przy przystanku autobusowym przy UCK. jest to największy szpital w Trójmieście. Codziennie przyjeżdża tu tysiące pacjentów i pracowników. Autobus jeździ z częstotliwością co 40 minut do tramwaju jest ok kilometr. PYTAM SIĘ W JAKICH WARUNKACH LUDZIE CHORZY, STARZY CZEKAJĄ NA AUTOBUS??? KTO ZA TO ODPOWIADA???

    • 4 0

  • wiata na przystanku tramwajowym (2)

    na Chłopskiej przy Leclercu ma ławeczkę, która była zamocowana w dziwny sposób. W tej chwili kątowniki się wygięły tak, że ławeczka jest bardzo nisko. Nie mogą z niej korzystać osoby, którym jest najbardziej potrzebna - mniej sprawne ruchowo. Nawet jeśli udałoby im się usiąść to nie wstaną. Kto zatwierdził taki projekt, czy nikt nie przeprowadzał prób wytrzymałościowych?

    • 8 0

    • Feler większości wiat. Ale widać miało być tanio to mocowanie wykonali z byle czego.

      • 4 0

    • Ktoś zatwierdził taki projekt. Myślę,że nie małe pieniądze na to wydano. Nikogo nie informowano , nie konsultowano się ze społeczeństwem.Macie takie i się cieszcie,albo stójcie na deszczu.Coś tu jest nie tak.

      • 0 0

  • (1)

    A może ktoś zacznie sprzątać przystanki? Przystanek Agrarna w kierunku Wrzeszcza całą zimę nie był odśnieżany, trzeba było stac po kostki w śniegu albo błocie. To samo ze ścieciami.

    • 3 0

    • Pety pety!!!

      Na przystankach pelno petow wokolo.Fuj

      • 1 0

  • A JA SIĘ PYTAM ...

    ... po co prawie każda wiata w Gdańsku ma naklejkę firmy ochroniarskiej, skoro nikt nie ochronia tych wiat a firma zapewne dostaje sporą ilość pieniędzy, za usługi których nie wykonuje. Bite są szyby w wiatach, często szkło leży na tyle długo, że kolejna pora roku zdąży nadejść zanim ktokolwiek to posprząta. Graficiarze, a raczej debile i jakieś patologiczne wyjątki bazgrają po tych wiatach swoje wypociny w postaci pseudonimów i innych k****, niszcząc przestrzeń miejska, nie wspominając, że takie napisy są rzadko myte i usuwane z wiat.

    Kolejną kwestią jest jakość i czystość przystanków w obrębie torów. Położono kostkę aby łatwiej było utrzymać tą czystość a nikt nawet nie zamiecie piasku po zimie, nie wspominając juz o czystości przystanku np. przy Operze Bałtyckiej.

    Serdecznie pozdrawiam

    • 13 0

  • Dlaczego w Gdańsku - rozkład jazdy jest we wiacie nad ławką? (3)

    Aby przeczytać rozkład jazdy trzeba się pochylać nad siedzącymi na ławce ludźmmi. A przecież można powiesić rozkład o metr obok.

    • 15 0

    • Bo jako pełnosprawny, jesteś niższej kategorii człowiekiem niż niepełnosprawny.

      Zaakceptuj to, albo staniesz się wyrzutkiem społeczeństwa.

      • 0 1

    • to proste

      decyzję podejmują urzędasy zza biurek,totalnie oderwani od rzeczywistości

      • 4 0

    • To wszystko to nic, w porównaniu z elektronicznymi tablicami do odczytu rozkładu jazdy na przeciw LOTu .Jest wielką sztuką odczytanie tegoż zaprogramowanego rozkładu.Ile to kosztowało ?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane