• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki Żuraw pięknieje w oczach

szym
7 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (96)
Prace remontowe Żurawia Gdańskiego idą pełną parą, a inwestycja przebiega bez opóźnień. Prace remontowe Żurawia Gdańskiego idą pełną parą, a inwestycja przebiega bez opóźnień.

Remont Żurawia Gdańskiego przekroczył już półmetek, a efekty prac widać gołym okiem. Pracownicy budowlani wykonują obecnie żelbetowe schody i ściany oraz przygotowują konstrukcje ostatnich stropów. Warta niemal 18 mln zł inwestycja przebiega zgodnie z planem, a prace mają zostać zakończone wiosną 2024 r.



Znasz zabytki w swoim mieście?

Trwający obecnie remont gdańskiego żurawia to pierwsze tak poważne prace od czasów jego odbudowy ze zniszczeń wojennych.

Jak informują przedstawiciele Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, najważniejsze prace przeprowadzono już wewnątrz budynku:

  • Wykonano nowe, żelbetowe stropy, schody i ściany szybu instalacyjnego.
  • Równolegle wymieniono także konstrukcje dwóch łączników, umożliwiających komunikację między basztami.
  • Zakończono prace związane z wykonaniem izolacji przeciwwodnych zewnętrznych ścian piwnic obu baszt, m.in. w postaci szczelnej wanny żelbetowej, a po zasypaniu wykopów i ustawieniu rusztowań rozpoczęto prace konserwatorskie na elewacjach ceglanych.
  • Rozpoczęto także prace konserwatorskie w obrębie drewnianej konstrukcji wyciągu.
  • Zaawansowane prace dotyczą również dachu - baszta północna jest w większości pokryta dachówką sprowadzoną specjalnie z Włoch.
  • Z kolei na baszcie południowej oczyszczono i zabezpieczono elementy konstrukcji stalowej i drewnianej oraz wymieniono deskowanie połaci dachowej.


Na efekty modernizacji zabytkowego dźwigu portowego czeka nie tylko inwestor - Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, ale również mieszkańcy Gdańska i turyści.

W ścisłym centrum miasta do dyspozycji mają szereg hoteli, z których rozpościera się widok m.in. na Motławę i słynnego żurawia.

Na odwiedzających Gdańsk czeka bogata oferta miejsc, w których można się zatrzymać.



Co aktualnie wykonywane jest przy gdańskim żurawiu?



Z informacji udostępnionych przez muzeum wynika, że aktualnie pracownicy budowlani wykonują żelbetowe schody i ściany oraz przygotowują konstrukcje ostatnich stropów. Dotyczy to poddasza obu baszt.

- Wewnątrz prowadzone są również prace konserwatorskie polegające na ostrożnym usuwaniu tynków i czyszczeniu cegieł oraz zabezpieczaniu drewna. Sporo dzieje się cały czas na dachu. Trwa układanie dachówki na baszcie północnej oraz wymiana pokrycia dachu na baszcie południowej - opisuje Szymon Kulas, zastępca dyrektora ds. administracyjno-technicznych NMM. Równocześnie trwa czyszczenie cegieł, wymiana spoin, uzupełnienia i scalanie kolorystyczne elewacji.
W najbliższym czasie zakończone mają zostać roboty konstrukcyjne w basztach, co ma pozwolić na wykonanie instalacji i systemów wewnętrznych budynku oraz umożliwić rozpoczęcie prac wykończeniowych.

Pracownicy muzeum zapewniają, że wszystkie instalacje będą doprowadzone na poszczególne kondygnacje bez ingerencji w zabytkową substancję budynku.



- Kontynuowane będą prace konserwatorskie zewnętrzne i wewnętrzne oraz prace dekarskie na połaciach dachowych obu baszt. Rozpocznie się także wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wrót kratowych zamykających przejście bramne - dodaje Szymon Kulas.
Trwa ustawienie rusztowania przy wyciągu, a niebawem rozpoczną się prace konserwatorskie na elewacji drewnianej oraz roboty dekarskie na dachu nad konstrukcją wyciągu.

Co po remoncie Żurawia?



Jak zapowiadają pracownicy muzeum, po remoncie w Żurawiu poprowadzona zostanie zupełnie nowa ścieżka zwiedzania.

Pojawią się stanowiska interaktywne, hologramy, makiety oraz panoramiczne i dotykowe ekrany. Główną opowieść na nowej wystawie będzie snuł Hans Kross, XVII-wieczny gdański kupiec i armator.

- Poprowadzi on widzów szlakiem niebezpiecznego świata morskiej żeglugi i ciekawych obyczajów towarzyszących ówczesnym transakcjom kupieckim. Przedstawi sposoby przechowywania i przeładunku towarów, a także techniki budowy i naprawy statków - wyjaśnia dr Marcin Westphal, zastępca dyrektor ds. metrycznych NMM.
Wraz z nim zwiedzić będzie można zarówno mieszczańskie wnętrza, jak i portowe tawerny, w których tętniło rozrywkowe życie miasta.



- Żuraw jest zabytkiem techniki i najstarszym średniowiecznym dźwigiem portowym w Europie. Zrealizowane prace przyczynią się do zachowania tego unikatowego obiektu dla przyszłych pokoleń, poprawią komfort zwiedzania, a dzięki zastosowaniu rozwiązań wpływających na efektywność energetyczną, zmniejszą obciążenie dla środowiska - dodaje dr Marcin Westphal.
Po zwiedzeniu żurawia natomiast w Śródmieściu można wybrać się do jednej z licznych restauracji.

Najlepsze restauracje w Śródmieściu Gdańska





Inwestycja za 18 mln zł



Na koniec przypomnijmy: koszt inwestycji to niespełna 18 mln zł. Realizacja projektu jest dofinansowana ze źródeł zewnętrznych:

  • niespełna 13 mln zł przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG,
  • a ponad 2 mln zł pochodzi ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • natomiast wkład własny NMM (ze środków finansowych ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) to ponad 2,5 mln zł.

Termin zakończenia całego projektu przewidziano na wiosnę 2024 r.



Quiz Znane budynki Trójmiasta. Średni wynik 57%

Znane budynki Trójmiasta.

Rozpocznij quiz
szym

Miejsca

  • Żuraw Gdańsk, Szeroka 67/68

Opinie (96) 7 zablokowanych

  • A te budynki z prawej strony Żurawia to z którego są wieku? (4)

    Żuraw nie pasuje do otoczenia to może trzeba go zburzyć a działkę oddać deweloperowi!

    • 8 11

    • Najlepiej temu największemu w Polsce od 2 wież :))) (1)

      • 5 6

      • Co ty, kamaryla św. Pawła nie wpuści obcych.

        • 3 1

    • a moze oddac jakiejs fundacji?

      • 3 0

    • Te budynki z prawej strony są akurat świetnie wkomponowane w otoczenie starych kamienic.

      Popatrz lepiej, co jest po drugiej stronie Motławy.

      • 3 4

  • Zdjęcie na pierwszy rzut oka mnie przeraziło

    W pierwszej chwili wydawało mi się że położyli tynk i styropian na żurawiu...

    • 7 5

  • Który to już remont ?:D

    • 3 6

  • O! Teraz kolejny etap to powinno być zrobienie z Szerokiej deptaka. Od poczty do Żurawia.

    • 6 2

  • Co z tego, jak naprzeciwko wszystko szpetne? (1)

    • 13 9

    • Sam.jestes szpetny

      • 6 6

  • Nasz Żuraw

    Dziwne ale nawet jak na trochę wyjeżdża się z Gdańska po powrocie czuje się jak bym był częścią miasta i chyba każdy tak ma

    • 8 2

  • Esencja gdańskości w mniemaniu panującej władzy i jej filozofii. (10)

    Żuraw jest remontowany po to, żeby można było na niego popatrzeć z okien hotelów naprzeciwko i zjeść dobry obiadek w restauracji. Tak naprawdę nie ma znaczenia sam zabytek, który staje się wydmuszką z żelbetowymi schodami, tylko to, żeby fajnie wyglądał na fotce z insta. A wydawałoby się, że jeżeli coś jest unikatem na skalę światową, to należy to zachować w tym unikalnym stanie. Ale nie, Gdańsk jest holograficzno-memiczną wydmuszką sprzedawaną jako tania opcja na weekendowy wypad.

    • 35 49

    • Dokładnie tak ma być i to mi się podoba.

      • 3 9

    • Zazdrość plus

      Po co w ogóle remontować niech sie wali.

      • 4 6

    • Ty chłopie idź do terapeuty bo masz poważny problem

      • 4 3

    • Sama prawda, tylko kto ja chce uslyszec. Ci, co powinni napewno nie.

      • 2 1

    • Być może gdybyś się w Gdańsku urodził, wiedziałbyś nieco więcej o jego historii. (1)

      W tym i o historii żurawia. Będę zatem uczynny i podpowiem, gdzie szukać: ostatnie lata wojny, wejście armii (tfu) radzieckiej celem typowego dla tego narodu "wyzwolenia", czyli splądrowania, zniszczenia i spalenia. A potem lata powojenne i odbudowa. Możesz być w szoku...

      • 3 2

      • Ale co to ma wspólnego z tym, że Gdańsk jest wydmuszką dla turystyki najniższego sortu?

        • 0 0

    • To nie jest żuraw (1)

      Żuraw to maszyna posiadająca obrót wysięgnika, tu natomiast jest klasyczny wciągnik/wciągarka

      • 2 0

      • Nie ma

        No właśnie nawet nie ma wyciągarki bo koła które możemy pooglądać są tylko makietą. I nie opłaca się ich odbudować żeby działały

        • 1 0

    • Tylko, że tego nie robi Gdańsk.

      To Państwowe, zarządzane przez Rząd, Narodowe Muzeum Morskie. To nadany przez Rząd konserwator zabytków na to pozwolił.

      • 1 1

    • Janusz

      Unikalny stan skończył się w 1945r po "russkim wyzwoleniu". Proszę sobie obejrzeć zdjęcia powojenne.

      • 4 0

  • (1)

    czas za złotą bramę się wziąść

    • 10 1

    • Wziąć!

      • 3 1

  • Na kogo, na co rozpościera się widok?

    • 3 0

  • dlaczego najwięcej zawsze do POwiedzenia na temat Gdańska mają słoje z warmińskiego

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane