• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki plan przebudowy skrzyżowań w Gdyni

Michał Sielski
13 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: niebezpieczne skrzyżowanie do przebudowy
Skrzyżowanie ulic Płk. Dąbka, Szkolnej, Czernickiego i Wiejskiej jest coraz bardziej zatłoczone. Receptą na ułatwienie życia kierowcom ma być rondo Skrzyżowanie ulic Płk. Dąbka, Szkolnej, Czernickiego i Wiejskiej jest coraz bardziej zatłoczone. Receptą na ułatwienie życia kierowcom ma być rondo

Niektóre skrzyżowania zostaną zamienione w ronda, pojawią się nowe lewo i prawoskręty, a istniejące zostaną wydłużone, w wielu miejscach pojawi się sygnalizacja świetlna. Projektów jest tak dużo, że nie wiadomo czy na wszystkie wystarczy w tym roku pieniędzy.



Naczelnik wydziału inżynierii ruchu gdyńskiego UM Jacek Oskarbski pokazuje szereg projektów przebudowania skrzyżowań. I niemal przy każdym z nich zaznacza: - To jest pilne, dokumentacja jest już w pełni gotowa, chciałbym, aby przebudowa została wykonana jak najszybciej. Po chwili się reflektuje. - Większość jest pilna, ale tak naprawdę nie wiadomo czy na realizację wszystkich wystarczy w tym roku pieniędzy. Chcielibyśmy zrobić jak najwięcej, a wszystko zależy od prezydenta Wojciecha Szczurka i Rady Miasta. Mam nadzieję, że budżet pozwoli na jak najwięcej - wzdycha naczelnik Oskarbski.

Na razie władze miasta nie rozwiewają jego nadziei. Żadna z inwestycji nie została jeszcze odrzucona, bo wciąż nie wiadomo jak będą wyglądały wpływy z tegorocznego budżetu. - Monitorujemy sytuację na bieżąco i na razie nie mamy niepokojących sygnałów. Żaden projekt nie został skreślony, w razie czego będziemy reagować na bieżąco - mówi prezydent miasta, Wojciech Szczurek.

Większość skrzyżowań czeka rozbudowa. Powstaną osobne pasy do skrętu w lewo i prawo, a istniejące zostaną znacząco przedłużone. Będzie także więcej sygnalizacji świetlnej. Czy nie spowoduje to jednak korków?

- Robiliśmy analizy i jasno z nich wynika, że ani światła, ani rondo, nie spowodują większych zatorów. Na pewno w niektórych miejscach zmniejszy się płynność ruchu, ale to przecież miasto, gdzie jest wielu pieszych. Lepiej dojechać do celu trzy minuty później, niż zabić przebiegającego przez przejście, bo żaden z kierowców się nie zatrzymał - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Jakie skrzyżowania w Gdyni mają być zmodernizowane w tym roku?

1. Kartuska/Morska. zobacz na mapie Gdyni
Na tym fragmencie ul. Kartuskiej są dwa pasy do jazdy na wprost, choć za ul. Morską już tylko jeden. Nie ma za to wydzielonego pasa do skrętu w lewo lub prawo. Na tym fragmencie ul. Kartuskiej są dwa pasy do jazdy na wprost, choć za ul. Morską już tylko jeden. Nie ma za to wydzielonego pasa do skrętu w lewo lub prawo.

Jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w mieście. Doszło tam w ostatnich latach do kilku wypadków śmiertelnych. Powstaną więc dodatkowe lewoskręty na ul. Morskiej, wydzielony zostanie osobny pas do skrętu w Morską z Kartuskiej. Zmieni się też sygnalizacja świetlna. Samochody skręcające w lewo będą miały osobne sygnalizatory i nie będą musiały przepuszczać jadących na wprost z naprzeciwka.

2. Wielkopolska/Łowicka. zobacz na mapie Gdyni

Tu także dochodziło do tragicznych w skutkach potrąceń pieszych, na których do tej pory nie było sygnalizacji. Światła się więc pojawią, a dodatkowo powstaną wygodne, osobne pasy do skrętu w lewo i prawo.

3. 3. Kalksztajnów/Morska. zobacz na mapie Gdyni
Skrzyżowanie ulicy Kalksztajnów i Morskiej. Tu powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo. Skrzyżowanie ulicy Kalksztajnów i Morskiej. Tu powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo.
Powstanie tu nowy prawoskręt na ul. Kalksztajnów. Ale największa zmiana czeka ulicę Okrzei, która po modernizacji skrzyżowania będzie drogą jednokierunkową w stronę centrum.

4. Unruga/Podgórska zobacz na mapie GdyniUnruga/Kuśnierska zobacz na mapie Gdyni

Na większej części ul. Unruga postawione zostaną bariery, kierujące ruch pieszych na przejścia. Do tej pory na niektórych odcinkach tej drogi wiele osób decydowało się na przekraczanie jej przed pędzącymi samochodami. Na skrzyżowaniu z ul. Podgórską zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, powstaną odpowiednie pasy do skrętów, a pobliska ul. Boisko doczeka się gruntownej przebudowy.

5. Wielkopolska/Racławicka/Parkowa. zobacz na mapie Gdyni

Powstaną całkiem nowe lewo i prawoskręty, a przede wszystkim sygnalizacja świetlna. Problem z przekroczeniem u. Wielkopolskiej mają tam bowiem piesi, którzy muszą przemykać pomiędzy jadącymi z nadmierną prędkością samochodami.

6. Płk. Dąbka/Szkolna/Czernickiego/Wiejska zobacz na mapie Gdyni

Skrzyżowanie na pograniczu Gdyni i szybko rozbudowującej się gminy Kosakowo. Ruch w ostatnich latach wzrósł tam na tyle, że zjechanie w godzinach szczytu z ul. Płk. Dąbka nie jest łatwe. Dlatego powstanie tam duże rondo, które będzie zdecydowanie bezpieczniejsze od aktualnego rozwiązania, a według badań nie spowoduje zatorów.

Opinie (207) 9 zablokowanych

  • do inżyniera z 25 letnim stażem

    Byłem w Paryżu i widziałem to co pan opisuje. Przejść podziemnych tam nie ma (chyba że do czegoś prowadzą - np do metra) za to przejść na ulicy bardzo dużo. I to miasto żyje, żyją w nim piesi i do dla nich istnieje poziom ulicy, nie dla samochodów.

    Gdańsk ma (zwłaszcza dzięki tramwajom) niesamowite możliwości zwiększania możliwości transportu miejskiego i to powinno być receptą na bolączki miasta.

    Czekam na inicjatywę, albo sam zacznę, odzyskiwania miasta dla ludzi (jestem gotów poświecić tej idei mnóstwo energii, bo na własne oczy widziałem że jest to możliwe) i traktowania samochodów jako zła koniecznego.

    • 0 3

  • chyba lewoskręt

    Chyba raczej chodzi o lewoskręt z Morskiej na Kalksztajnów, bo prawoskręt to jest. Ale z Kalksztajnów w lewo na Morską w kierunku Chyloni to nie można wcale wyjechać i chyba o taką zmianę tu chodzi. Czy tak?

    • 1 1

  • lewo, czy prawoskręt, musi być zrobiony z głową.

    Tak, jak pierwszy prawoskręt na Karwiny (w Buraczaną, na wiadukcie kolejowym), gdzie ścieżka rowerowa wchodzi w 1/3 jego szerokości. Szczyt nieprofesjonalności drogowców. Kto to odbierał?

    • 1 1

  • Dopóki nie dociągną różowej dalej to i tak ruch sie będzie zapychał koło Klifu.

    Bez drugiej nitki przelotowej to i tak będzie kiszka. Jeśli nie teraz to za rok-dwa.

    • 6 0

  • a zjazd z sopockiej na wielkopolską?

    no właśnie, zrobić 2 pasy na ostatnim odcinku dla skręcających w wielkopolską w prawo i w lewo

    • 3 0

  • ej... ale mój numer rejestracyjny to byście mogli zasłonić...

    • 0 1

  • Większość z tych problemów jest bardzo często wydumana.Ja wielokrotnie wykonywałem skręty w lewo z Morskiej na Kartuską i to nie autem a rowerem i nigdy nie było to kłopotem.Teraz jak tym odcinkiem jeździ 99% mniej tirów które zastawiały cały zjazd w stronę Obwodnicy jest znacznie lepiej.Piesi mają krótko zielone i przez długą chwilę można skręcać swobodnie.Wypadki były kiedyś od 2008 roku nie zauważyłem tam jakichś strasznych wypadków.Przestrzeganie kilku prostych zasad pozwala zachować bezpieczeństwo a nie żadne dodatkowe semafory kierunkowe.Jak jest przy Kauflandzie?Skręcą 2 auta i co?Gówno czerwone i 2 minuty stania.Czasem jak skręca jakaś elka to zaraz wpadają na nią auta jadące w stronę Chylonii bo tzw czas międzyzielony jest absurdalnie krótki.Wyjazd z Warszawskiej utrudniony.Zielone światło trwające 5-7 sekund to jest chyba jakiś żart.Warszawska/Wolności skrzyżowanie godne idioty a nie inżyniera ruchu.Czasem na Warszawskiej zielone świeci się ok 5 sekund zdąży przejechać jedno auto i stop.Auto skręcające z Wolności w prawo wzbudza czerwone dla jadących z przeciwka zupełny absurd podobnie jak praca 24 godzinna ww sygnalizacji.Pytanie po co skoro ruch na obu ulicach od godziny 21 jest po prostu znikomy ani piesi nie mają problemów ani kierowcy z wyjazdem z ulicy poprzecznej.Przy Kalksztajnów czeka na wjechanie na Morską maksymalnie 3 auta więc zapewne pan dziennikarz coś poknocił.Zobaczmy jaki burdel jest na Morskiej z sygnalizacjami dla pieszych i rowerzystów.Guziczki na głównej ulicy to jest anachronizm.Nowoczesne systemy działają na zasadzie podczerwieni i lokalizują pieszego bądź rowerzystę samoczynnie.Poza tym jaki jest sens stałej czerwieni kiedy równoległa droga ma zielone?Jak włodarze Gdyni chcą zachęcić ludzi do jazdy rowerem kiedy ta jazda przypomina spacer żółwia a potem zdziwieni że wolą jeździć po ulicy rowerami.Co 150-200 metrów stop na wciskanie guzika i czekanie niepotrzebnie na zielony sygnał.To jest nowoczesność?Jeśli mają tak pieprzyć wszystkie sygnalizacje stałoczasowe to ja bardzo dziękuję za to.Wielki żal za tych inżynierów za dychę.

    • 2 0

  • Gdynia!

    Nocznickiego zrobić jednokierunkową- zwykle zastawiona parkującymi samochodami DB Bank
    Skrzyżowanie Bosmańska/Zielona bardzo niebezpieczne

    • 0 0

  • prawoskręt a nie lewizna (1)

    Widać trzeba "kilka trupów" żeby zaczęli myśleć. Haussman w Paryżu, w epoce powozów potrafił przewidzieć przyszłość. W Gdyni, koło TESCO na Dąbrowie, w kierunku Chwaszczyńskiej, jest bardzo nowy prawoskręt, zaprojektowany przez nieudacznika i zatwierdzony w imieniu Pana Prezydenta, przez osobę wybraną przez Pana Prezydenta. Co rano uświadamiam sobie, że Gdynia to moje miasto. W Gdyni myślenie perspektywiczne kończy się na pytaniu - "szto my siewodnia budziem kuszać?"

    • 1 0

    • Najpierw powinni się zająć miejscami gdzie jest najgorzej tzn gdzie w ogóle nie ma pasa do skrętu np koło Stryjskiej

      • 0 0

  • Musi chyba ustąpić pokolenie inżynierów od ruchu i w to miejsce przyjść pokolenie wychowane na grach komputerowych. Posadzić takiego małego pryszczatego grubaska w okularach jak denka od butelek i sprawdzi się lepiej niż tuzin obecnych specjalistów. Tylko pozwolić działać, nawet na zasadzie eksperymentowania, a nie że wydłużenie cyklu o 2 sekundy wymaga dwunastu analiz, siedmiu podpisów, a jak się uda to i tak wymyślą coś głupiego na następnym skrzyżowaniu i klapa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane