• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Al. Grunwaldzka. Deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i przejść

Krzysztof Koprowski
6 października 2023, godz. 15:30 
Opinie (373)
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.
  • Koncepcja nowej zabudowy Manhattanu we Wrzeszczu w oparciu o wniosek inwestora.

Podwyższenie i intensyfikacja zabudowy przy al. Grunwaldzkiej oraz deklaracje uwzględnienia głosów mieszkańców w kwestii zmian w przestrzeni publicznej - tak wyglądają prace nad Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej. Jednocześnie władze miasta nie zgadzają się na nowe nasadzenia drzew i zmianę planu zagospodarowania we Wrzeszczu, na bardziej wymagający wobec deweloperów.



Nowe wieżowce przy Grunwaldzkiej w centrum Wrzeszcza:

O powstaniu Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej pisaliśmy już w kwietniu 2022 r. W założeniu przeprowadzenie konsultacji i analiz urbanistycznych miało służyć wypracowaniu wizji zmiany alei i jej bezpośredniego sąsiedztwa w przestrzeń, która będzie salonem miasta.

Założono, że planujący inwestycje właściciele nieruchomości położonych przy alei uszanują taką koncepcję i będą budować jak w obszarze śródmiejskim, a nie trójmiejskiej "przelotówce".

Po roku plac przedstawiono pierwsze wnioski. Niestety, wynika z nich zupełnie inna wizja: agresywnej, intensywnej zabudowy deweloperskiej oraz niemocy urzędników. Choć deklarują oni chęć przeprowadzenia rewolucji, to odrzucają dotychczasowe wnioski. Na tym etapie prac nad Studium nie znajdziemy też źródeł finansowania poza ewentualną współpracą z inwestorami.

Makieta potencjalnych zmian we Wrzeszczu w oparciu o wnioski inwestorów, obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego i pomysły mieszkańców. Makieta potencjalnych zmian we Wrzeszczu w oparciu o wnioski inwestorów, obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego i pomysły mieszkańców.

Cztery wieżowce mieszkalne zamiast centrum Manhattan



W środę w Kunszcie WodnymMapka Biuro Architekta Miasta przeprowadziło warsztaty dotyczące odcinka nazwanego roboczo "Wrzeszcz Centrum", czyli obszaru rozciągającego się od rejonu Politechniki GdańskiejMapka po al. Wojska PolskiegoMapka.

Na wielkiej makiecie umieszczono planowane założenia deweloperskie, w tym budzącą najwięcej zainteresowania propozycję nowej zabudowy w miejsce obecnego centrum handlowego Manhattan.

Inwestor - spółka Futureal Investment, należąca do węgierskiej grupy Futureal (w jej skład wchodzi również deweloper Cordia, który z kolei przejął dewelopera Polnord) - zamierza zburzyć centrum handlowe i w jego miejsce wybudować cztery ponad 100-metrowe budynki mieszkalne.

Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu Artykuł z 2021 r.: Nowy właściciel Manhattanu we Wrzeszczu

Deweloperzy chcą budować wysoko przy Grunwaldzkiej



Obecny na spotkaniu przedstawiciel inwestora podkreślał, że przedstawiony na makiecie kształt budynków nie do końca odpowiada założeniem m.in. w kwestii wysokości wieżowców, które mają być "wyrównane" od strony al. Grunwaldzkiej.

Jak tłumaczył, istniejące centrum handlowe "nie spina się finansowo", a jednocześnie konstrukcyjnie nie nadaje się do przebudowy na inną funkcję i formę urbanistyczną (zwłaszcza wieżowce).

Po sąsiedzku na makiecie umieszczono także planowany biurowiec, który miałby powstać w miejsce dawnego Domu Kupca, stojącego w narożniku al. Grunwaldzka - ul. Jaśkowa DolinaMapka.

Koncepcja budowy wieżowca w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina (tzw. Dom Kupca) zaprezentowana w 2020 r. Koncepcja budowy wieżowca w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina (tzw. Dom Kupca) zaprezentowana w 2020 r.
Na makiecie pojawiły się ponadto luźne koncepcje zmian na Wysepce (na ten moment całkowicie nierealne, choć grunt należy do miasta), wieżowca na pętli autobusowej przy dworcu Gd. Wrzeszcz (tu również szanse na realizację są minimalne) czy na terenie centrum handlowego City MebleMapka (wysoka zabudowa planowana przez dewelopera).

Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne Artykuł z 2020 r.: Nowy wieżowiec we Wrzeszczu? Miasto niechętne

Niezbędna wielka przebudowa układu komunikacyjnego



Tak duże zwiększenie kubatury wzdłuż al. Grunwaldzkiej będzie wymagać istotnych zmian komunikacyjnych. Na potrzeby tej wizji zabudowy zaproponowano:

  • obsługę Pasma Alei Grunwaldzkiej koleją dalekobieżną (stacje Gd. Główny, Gd. Wrzeszcz oraz Gd. Przymorze zamiast Oliwy), regionalną oraz aglomeracyjną (w tym nowe przystanki Wyspiańskiego oraz Strzyża - Abrahama)
  • budowę dodatkowej pary torów na potrzeby PKM, od stacji Wrzeszcz do Gd. Głównego w śladzie Drogi Czerwonej (co oznacza wyburzenie kamienic wzdłuż ul. Białej)
  • budowę drogi rowerowej najwyższej kategorii (tzw. ekostrady) w śladzie Drogi Czerwonej
  • realizację trasy tramwajowej Grunwaldzka - przez ul. Klonową - dworzec we Wrzeszczu do al. Legionów i dalej do Letnicy; w ul. Kołobrzeskiej, a także korektę przebiegu w rejonie węzła Kliniczna i dopuszczenie torowiska w al. Grunwaldzkiej między Strzyżą a Oliwą


Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Największa kubatura przy przystankach kolejowych



Całość zagospodarowania ma się odbywać zgodnie z modelem TOD (ang. Transit-Oriented Development). Oznacza to, że największa kubatura będzie realizowana w miejscach najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym, dzięki czemu zdecydowana większość przejazdów będzie odbywać się bez potrzeby korzystania z samochodu.

Ważnym elementem jest także założenie, że nowa zabudowa nie będzie wyłącznie biurowa czy handlowa, lecz pojawią się w niej również lokalne mieszkalne.

Mieszkańcy są niechętni planom budowy górujących nad dzielnicą wieżowców w miejsce Manhattanu. Mieszkańcy są niechętni planom budowy górujących nad dzielnicą wieżowców w miejsce Manhattanu.

Urzędnicy oczekują propozycji ze strony mieszkańców



Jaki jest udział mieszkańców w procesie PAG? Urzędnicy oczekiwali dyskusji nad kształtem przyszłej al. Grunwaldzkiej oraz przyległej zabudowy - w obrębie odcinka "Wrzeszcz Centrum" głównie w zakresie Manhattanu oraz Galerii Bałtyckiej i tzw. Wysepki.

Wśród zgłoszonych przez mieszkańców postulatów pod względem zabudowy należy wymienić m.in.:
  • Brak zgody na proponowany kształt Manhattanu w zakresie jego wysokości dominującej nad całą dzielnicą. Domagano się zabudowy bardziej wkomponowanej w sąsiedztwo, z obligatoryjną pierzeją wzdłuż przyległych ulic i ogólnodostępnego dziedzińca wewnątrz. Postulowano także utrzymanie funkcji handlowo-usługowej, co najmniej w najniższych kondygnacjach
  • Zachowanie istniejącego Manhattanu jako świadectwa swoich czasów lub potraktowanie jego bryły jako punktu wyjścia do ewentualnej przebudowy, lecz w podobnej skali
  • Odstąpienie od rozbudowy Galerii Bałtyckiej jako galerii handlowej na rzecz zabudowy quasi-kwartałowej, otwartej na zewnątrz, z przejściem do dworca kolejowego oraz ogólnodostępnym placem/skwerem z elementem wody w nawiązaniu do Potoku Strzyży i zlikwidowanego Stawu Browarnego
  • Na wysokości Domu Kupca zachowanie istniejącej wysokości jako "otwarcia bramowego" al. Grunwaldzkiej na Śródmieście (podtrzymanie ustaleń urbanistycznych Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej) lub jego niewielkie podwyższenie (zdecydowanie niżej niż Olimp)
  • Zabudowę terenu przy ul. Brackiej - ŁukasiewiczaMapka w modułach przedwojennych kamienic (luźna propozycja akademików Politechniki Gdańskiej)
  • Pogłębienie analizy ewentualnych zmian na Wysepce, jako obszarze wyjątkowo trudnym pod względem przebudowy i zachowania (bądź wyburzenia) jej zabudowy
  • Przeanalizowanie przekształcenia skweru WalentynowiczMapka jako miejsca pod zabudowę społeczną i kulturalną, w nawiązaniu do powojennej koncepcji Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej z kinem i Domem Kultury w tym miejscu

Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz Studenckie wizje zagospodarowania skweru Walentynowicz
Wysokość budynku Domu Kupca (po prawej) jest zbliżona do przeciwnej strony al. Grunwaldzkiej, co jest zabiegiem celowym w powojennej odbudowie. Podwyższenie budynku niszczy tę koncepcję i perspektywę otwarcia w kierunku al. Zwycięstwa i Śródmieścia. Wysokość budynku Domu Kupca (po prawej) jest zbliżona do przeciwnej strony al. Grunwaldzkiej, co jest zabiegiem celowym w powojennej odbudowie. Podwyższenie budynku niszczy tę koncepcję i perspektywę otwarcia w kierunku al. Zwycięstwa i Śródmieścia.
Pod względem szeroko rozumianej przestrzeni publicznej:
  • Zadrzewienie i zazielenienie alei Grunwaldzkiej
  • Wprowadzenie na Grunwaldzkiej wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego pasa ruchu (tu nie wszyscy uczestnicy warsztatów byli zgodni)
  • Pozostawienie parkowania aut, ale z ich uporządkowaniem (w tym likwidacja parkowania skośnego)
  • Ukształtowanie układu drogowego w taki sposób, aby wymuszał on przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h
  • W sytuacji budowy dodatkowej pary torów kolejowych, usytuowanie ich na estakadzie z lokalami handlowo-usługowymi w parterze, wzorem np. rozwiązania przy stacji Wrocław Główny

Pod względem wprowadzenia przejść dla pieszych przez aleję Grunwaldzką:
  • Na wysokości ul. Lendziona lub/i De Gaulle'a w układzie powiązania międzydzielnicowego: plac Wybickiego - dawny browar - dworzec (nowy tunel pod torami) - Partyzantów - park Jaśkowej Doliny
  • Na wysokości Manhattanu i dawnego rynku wrzeszczańskiego
  • Na wysokości skweru Walentynowicz w układzie powiązania osiowego: pl. Komorowskiego - skwer Walentynowicz - tzw. Wzgórze Telewizyjne (Zinglera) - park Jaśkowej Doliny
  • Na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego w układzie powiązania osiowego wzdłuż Potoku Królewskiego: Park Królewskiej Doliny - Trasa Nowa Politechniczna zgodnie z koncepcją BAM - park Uphagena - zieleń przy ul. Wyspiańskiego (rezerwa Drogi Czerwonej) - akademiki PG - park Nad Strzyżą - al. Hallera
  • Na wysokości Teatru Miniatura (jako alternatywa lub dodatkowe względem Boh. Getta Warszawskiego)

Władze miasta odmówiły zmiany planu dla tzw. kwartału wstydu do czasu zakończenia prac nad Studium PAG, choć ten tylko jezdnią ul. Partyzantów wchodzi w skład opracowania. Władze miasta odmówiły zmiany planu dla tzw. kwartału wstydu do czasu zakończenia prac nad Studium PAG, choć ten tylko jezdnią ul. Partyzantów wchodzi w skład opracowania.

Władze miasta odrzucają jednocześnie postulaty zmian



Te postulaty mieszkańców mają jednak niewielkie szanse na wdrożenie, czego dowodem mogą być negatywne rozstrzygnięcia władz miasta względem znacznie mniej kosztownych w realizacji postulatów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

W 2022 r. Rada Dzielnicy złożyła uchwałę o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania dla tzw. kwartału wstydu w obrębie ulic Partyzantów - Matki Polki - Batorego - SosnowaMapka.

Zdaniem Rady ustalenia urbanistyczne sprzed 12 lat nie gwarantują odpowiedniej jakości zabudowy, a ponadto Rada zaproponowała model współpracy z potencjalnym deweloperem celem realizacji basenu dzielnicowego oraz dla szkoły podstawowej.

Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ obszar znajduje się w Studium PAG, które musi być wpierw zakończone. Podczas warsztatów okazało się jednak, że w PAG znajduje się tylko fragment ul. Partyzantów. Jednocześnie miasto wszczyna już procedurę sprzedaży atrakcyjnie zlokalizowanych gruntów pod zabudowę deweloperską.

Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację Teren w centrum Wrzeszcza będzie wystawiony na licytację

Urzędnicy preferują szerokie miejsca do parkowania skośnego zamiast drzew. Jaki jest zatem sens konsultacji społecznych, skoro takie wnioski już odrzucono dwukrotnie? Urzędnicy preferują szerokie miejsca do parkowania skośnego zamiast drzew. Jaki jest zatem sens konsultacji społecznych, skoro takie wnioski już odrzucono dwukrotnie?

Drzew nie będzie, bo miejsca parkingowe są ważniejsze



W 2020 r. oraz czerwcu 2023 r. Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w formie uchwały przyjęła wniosek o zmianę sposobu parkowania ze skośnego na równoległe na wysokości hotelu SzydłowskiMapka celem poszerzenia chodnika (dopuszczony jest tu również ruch rowerów) i wprowadzenia nasadzeń drzew.

Odpowiedź miasta: negatywna, ponieważ istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe, a ponadto parkowanie równolegle ograniczałoby widoczność przy wyjeździe z zaplecza hotelu.

Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji Trzy różne projekty ochrony miejskiej zieleni na jednej sesji

Wielkie możliwości dla deweloperów i marzenia dla mieszkańców



Pozostaje zatem postawić otwarte pytanie: czy dokument Studium Pasmo Alei Grunwaldzkiej odmieni aleję Grunwaldzką w Gdańsku? Wydaje się, że tak - ale z korzyścią dla deweloperów i nikłą lub żadną szansą na realizację postulatów zgłaszanych przez mieszkańców.

Miejsca

Opinie (373) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejne wpychanie samochodów i wyzysk deweloperów

    To chore pomysły deweloperów, którzy kierują sie jedynie zyskiem. Na pewno nie dobrem mieszkańców. Pomyślcie ile nagle aut tam zacznie wyjeżdżać, a dróg nikt nie wybuduje. Jestem mocno przeciwny!!

    • 8 0

  • Wysepka

    Okna na parterze zabetonowane,pustostany ,nie tak dawno były plany wyburzenia tych dwóch budynków i plany planami kasa wydana na projekt i co ?

    • 7 0

  • Po co urzędnicy pytają

    Urzędnicy pytaja mieszkańców chociaż juz dawno jest wszystko zaklepane z deweloperami. Tak zwany pic pod publiczkę.
    Mieszkańcy w tym mieście mają nic do gadania, najwazniejsze to płacić podatki i cicho siedzieć

    • 15 0

  • Kosmos

    I plucie w twarz mieszkańcom

    • 9 0

  • Zapraszamy Deweloperów na Orunię wzdłuż Traktu św. Wojciecha (1)

    Od Opływu Motławy aż do Sandomierskiej po obu stronach torów wzdłuż nowej planowanej pkm południe
    tak, aby mógł powstać zarezerwowany przystanek Czerwony Most! Nowe miejsca pracy dla Gdańska Południe w urbanistycznym Śródmieściu (Oruni).

    • 13 0

    • Orunia ma złą sławę

      Potrzeba odważnego co zacznie zmiany..
      Może budowa przystanku PKM coś zmieni

      • 0 0

  • Nie ma miejsca na drzewa bo parking xD 3 pasy w obie strony plus skośne najbardziej miejscożerne parkingi. To zdecydowanie za mało miejsca na samochody. Władze tego miasta wycierają sobie twarz ekologią i transportem publicznym. Jednocześnie nie potrafiąc konsekwentnie budować równomiernej architektury. Jak mam wybrać coś innego niż auto skoro za każdym razem dojadę szybciej niż transport publiczny? Zrobić bus pas i do widzenia. Drzew się nie da bo auta xdd

    • 7 1

  • Drapacze chmur!

    • 2 3

  • Studium jest w praktyce ważniejsze niż MPZP

    Tworzenie przez miasto studium dla danego rejonu jest przez wielu ludzi traktowane na dużym luzie i wielu przypadkach nawet bez udziału osób zainteresowanych.
    Jest to duży błąd, ponieważ na tym etapie miasto kształtuje swoje plany dla danego rejonu praktycznie zawsze odrzucając uwagi tzw tłumu twierdzą , że to MPZP dobiero jest ostatecznym dokumentem określającym warunki zabudowy.
    Tzw tłum jest potrzebny do statystyki i stworzenia wizji konsultacji społecznych.
    Jednak potem podczas tworzenia MPZP dla danego rejonu to właśnie studium jest najważniejszym dokumentem pozwalającym miastu odrzucać wszelkie uwagi.
    Miasto już wiele razy pokazało jak potrafi wykorzystać studium dla swoich celów

    • 11 0

  • Trójmiasto opanowało absurdalna tendencja (6)

    "Mniej miasta w mieście, więcej zieleni, placów zabaw, siłowni na powietrzu itp." Każda, dosłownie każda inwestycja w Trójmieście jest oprotestowana a już zwłaszcza alergia jest na wyższe budynki. Nie wiem z czego to wynika ale nie można wykluczyć iż z tego że większość mieszkańców jest napływowa ze wsi i małych miasteczek. Być może dlatego im zabudowa przeszkadza. To jest jakaś aberracja co najmniej na skalę europejską. Nigdzie nie widziałem tak ekstensywnej zabudowy miast jak w Polsce. Miasta w zamian za to rozlewają się bez końca na zewnątrz, co nie tylko pochłania cenne tereny ale jest bardzo drogie i nieracjonalne. Powoduje olbrzymie korki ponieważ masy ludzi przemieszczają się codziennie do i z pracy. Trzeba budować setki kilometrów dróg, chodników, ścieżek, wodociągów, kanalizacji itp. U nas jest taka mentalność że każdy pod oknem swojego bloku chce parku! Tymczasem Trójmiasto wręcz tonie w zieleni, widać to dobrze na zdjęciach lotniczych czy satelitarnych. Pas nadmorski, Lasy Oliwskie, liczne wyspy zieleni wewnątrz, obszary nadwodne itp. Z żadnego chyba miejsca w Gdańsku nie jest dalej niż 1-1,5km do lasu. Ale ciągle mało! A już zakaz budowania wyższych budynków to wręcz paranoja. Bo coś zasłonią! Ja prdl... Gdańsk jest tak rozległy że nie brakuje miejsc bez ograniczeń środowiskowych czy historycznych by budować wysoko, ale to nikogo nie przekonuje. " Niech budują - byle nie obok mnie"! To dominująca postawa. Każda inwestycja jest zła ale wszyscy chcą wygodnych dojazdów, pełnej infrastruktury itp... Niestety nawet w modernistycznej, portowej Gdyni jest podobnie. Szkoda.

    • 4 15

    • Rzecz w tym, że miastem w mieście jest zawsze jakakolwiek propozycja dewelopera, bezkrytycznie przyklepywana przez miasto i zawsze, ale to zawsze z odrzuceniem głosem mieszkańców, których głos jest tylko wymaganym prawem kwiatkiem do kożucha. Nikomu we władzach miasta nie zależy na budowaniu jakościowej architektury, która będzie się pozytywnie wyróżniać, ściągać kiedyś turystów, poszanowaniu historycznego kontekstu dzielnicy itd. Zależy im tylko na krótkoterminowym zysku, żadnego myślenia perspektywicznego. A co do zieleni, to jest ona konieczna ludziom w zasięgu wzroku (są na to badania), a nie 1,5 km od domu, stąd te powtarzające się postulaty zazielenienia najbliższej okolicy.

      • 6 0

    • prawda (3)

      Popieram ww. opinie, taka jest prawda a więc jakie rozwiązanie - według mnie nie pytać mieszkańców i budować na podstawie opinii fachowców , to jest jedyne wyjście inaczej nic się nie zbuduje a jak się zbuduje to niewłaściwie. Chce naprawić samochód jadę do mechanika (on się na tym zna) a nie do krawca/buduję dom idę do budowlańca/ urządzam mieszkanie idę do architekta wnętrz a nie do rzeźnika. buduję miasto zatrudniam fachowcow- urbanista,architekt, architekt krajobrazu mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi ale na zasadzie pomocniczości i wcale nie muszą być wprowadzone w życie chyba że fachowiec uzna to za zasadne. Także nie rozumiem skąd taka niechęć do wysokich budynków - mogą one poprzez różnicowanie wysokości uatrakcyjniać krajobraz, ale mogą być też piękne o atrakcyjnej architekturze. Zadam pytanie czy chcielibyście mieszkać w mieście gdzie budynki są o jednakowej wysokości np. 3 kondygnacyjne ( jaka to monotonia ) - ja bym nie chciał.

      • 1 6

      • Źle byś się czuł w typowych miastach europejskich

        Całe centrum 4-piętrowe kamienice, co za nuda

        • 3 1

      • Ale to Ty mówisz krawcowi, co chcesz, żeby Ci uszył. Czy chcesz spodnie, czy spódnicę.

        • 1 0

      • Wiesz, tak to działało w PRL, zwłaszcza w początkowym jego okresie, i dlatego mamy z tamtego okresu takie ładne, funkcjonalne i przyjazne mieszkańcom miasta. A teraz to nierealne, teraz projektuje się nie optymalnie, z korzyścią dla miasta, zgodnie z zasadami sztuki, urbanistyki, socjologii itp., a tylko pod katem maksymalizacji zysku dewelopera.

        • 2 0

    • Widziałeś typowe europejskie miasto?

      Widziałeś tam wieżowce na 30 pięter? Chyba tylko biurowe

      • 1 1

  • Ktoś

    Konsultacje społeczne w tym mieście to jedna wielka ściema!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane