• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Winda nieczynna. Spór o to, kto ma ją naprawić

Patryk Szczerba
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Gdynia musi wybrać firmę, która naprawi windę przy ul. 2 Morskiego Pułku Strzelców.
  • Winda nie działa od kwietnia.

Kosztująca 160 tys. zł winda przy pawilonie na WitominieMapka powstała dzięki głosom mieszkańców w budżecie obywatelskim w 2017 roku. Przez lata z funkcjonowaniem urządzenia były problemy, aż w kwietniu nastąpiła całkowita jego awaria. I nie wiadomo, kiedy winda ponownie ruszy, bo trwa spór między producentem urządzenia a obecnym wykonawcą napraw.



Jak oceniasz jakość urządzeń pomagających niepełnosprawnym w Trójmieście?

Winda miała ułatwić dostęp do piętra pawilonu przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców w Gdyni. Obiektem zarządza spółdzielnia "Bałtyk", która zgodziła się, by mieszkańcy zgłosili wniosek o jej montaż do budżetu obywatelskiego w 2017 r. Było im to na rękę, bo pawilon pozostawał praktycznie niedostępny dla niepełnosprawnych czy nawet osób z wózkami.

Od początku problemy z urządzeniem



Na szerokich schodach nikt nie pomyślał o zamontowaniu szyn, po których można wjechać wózkiem. Tymczasem na górze znajduje się administracja osiedla, biblioteka i np. gabinet rehabilitacji. Mieszkańcy Witomina, skuszeni wizją polepszenia dostępu do pawilonu, poparli projekt i tym samym wygrał głosowanie w dzielnicy.

Prace montażowe wykonywała firma TechWind z Banina, a winda powstała w 2019 r. Tyle, że od początku były z nią problemy, ponieważ ma inna strukturę działania niż klasyczne windy. To pionowa platforma, której obsługa polega na trzymaniu przycisku podczas poruszania się urządzenia, tymczasem użytkownicy naciskali przycisk STOP, gdy chcieli wysiąść, co unieruchamiało urządzenie.

Kłopotliwa obsługa windy na Witominie Kłopotliwa obsługa windy na Witominie

Jak mówią nam mieszkańcy, nie było dużej i czytelnej instrukcji, jak używać podnośnika, a urządzenie po zamontowaniu notorycznie się psuło. Zawsze jednak było naprawiane. I gdy wydawało się, na początku tego roku, że poważniejsze problemy z podnośnikiem skończyły się, urządzenie zepsuło się. I od kwietnia nie działa, co wywołuje olbrzymią frustrację wśród mieszkańców.

Winda nie działa od kwietnia. Winda nie działa od kwietnia.

Od kwietnia urządzenie nieczynne



Gdyńscy urzędnicy, których zapytaliśmy pod koniec września o to, co dalej z urządzeniem, odpowiedzieli, że z opinii podmiotu dokonującego konserwacji wynika, że przyczyną awarii jest wada płyty sterującej.

Informowali o naprawie gwarancyjnej miała zostać wykonana w terminie do 5 października. Termin minął, urządzenie jednak nadal pozostaje nieczynne.

Miesiąc później wróciliśmy z pytaniem o to, kiedy podnośnik ruszy. Okazuje się, że trwa przerzucanie się odpowiedzialnością, kto powinien usunąć usterki. Urzędnicy informują tym razem, że wraz z nowym rokiem podpisano nową umowę i zmieniła się firma konserwująca urządzenie. Obecnie za działanie urządzenia odpowiada firma Meron.

Trzecia firma poszukiwana



- W związku z przedłużającymi się ustaleniami między wykonawcą a konserwatorem po czyjej stronie leży odpowiedzialność za naprawę, żeby nie tracić czasu, ogłosiliśmy zapytanie ofertowe, w którym chcemy wyłonić firmę, która dokona naprawy. Na oferty czekamy do 4 listopada - mówi Katarzyna Tylingo-Chmielewska, dyrektor Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych w Gdyni.
Decyzja o tym, która z firm poniesie koszty naprawy, ma zostać podjęta po zapoznaniu się z protokołem oględzin.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (66)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane