• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Witomino: remont ulicy jednak według wizji mieszkańców

Patryk Szczerba
14 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Ulica Nauczycielska wymaga remontu, który będzie prowadzony ze środków rewitalizacji. Ulica Nauczycielska wymaga remontu, który będzie prowadzony ze środków rewitalizacji.

Mieszkańcy Witomina dopięli swego i przekonali urzędników, by ulica NauczycielskaMapka stała się dwukierunkowym ciągiem pieszo-jezdnym z fragmentami wyniesionej nawierzchni oraz miejscami postojowymi wzdłuż jednej krawędzi jezdni.



Czy konsultacje przy inwestycjach miejskich mają sens?

Przypomnijmy, że ul. Nauczycielska i okolice to teren przeznaczony do rewitalizacji. Prowadzi ją gdyńskie Laboratorium Innowacji Społecznych. Kształt i zakres rewitalizacji ustalany jest wspólnie z mieszkańcami podczas konsultacji, których wymaga współfinansująca prace Unia Europejska.

Ulica dzielnicowa, ale zatłoczona



Na pierwszy rzut oka uliczka może się wydawać pozbawiona znaczenia, ale to tylko pozory. Oprócz bloków w okolicy znajduje się Szkoła Podstawowa nr 35 oraz boisko,Mapka na którym trenują m.in młodzi piłkarze Arki. W efekcie na małej uliczce panuje spory ruch, a znalezienie miejsca przy szkole (gdy funkcjonuje w normalnym, a nie pandemicznym trybie) i obiektach sportowych bywa nie lada wyczynem.

Rok temu latem projektanci wynajęci przez UM w Gdyni proponowali uspokojenie ruchu na ulicy Nauczycielskiej, wyniesienie jej fragmentów i wymuszenie przez to na kierowcach wolniejszej jazdy. Był też plan uporządkowania parkowania związany z ograniczeniem liczby miejsc postojowych. Na to jednak nie zgodzili się mieszkańcy.

We wrześniu tego roku zaprezentowano nową koncepcję zmian na ulicy. Kluczowe okazało się porozumienie ze Spółdzielnią Mieszkaniową "Bałtyk", administrującą terenem przy blokach. To tam ma powstać 36 dodatkowych miejsc parkingowych wybudowanych przez spółdzielnię, ale według projektu przygotowanego przez miasto. Miejsca parkingowe znajdą się też przy ul. Nauczycielskiej. Urzędnicy nie podają ich konkretnej liczby.

Dwa kierunki ruchu, piesi z pierwszeństwem



Gdy zakładano, że Nauczycielska będzie jednokierunkowa, miało przy niej powstać 25 miejsc parkingowych. Ostatecznie zdecydowano jednak, że ulica będzie dwukierunkowa, więc miejsc prawdopodobnie będzie mniej.

Ulica będzie jednak oznaczona jako strefa zamieszkania, gdzie pieszy będzie miał pierwszeństwo przed samochodami, które obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 20 km/h. Bezpieczeństwo pieszych ma zapewnić też m.in. wyniesienie jezdni czy zastosowanie różnych nawierzchni. Będzie też nowe oświetlenie.

Uwzględniając uwagi mieszkańców, na wysokości bloku nr 14 oraz na wysokości pierwszego budynku garażowego, tuż za drogą publiczną, pojawi się szlaban, który zapewni m.in. swobodny dostęp do garaży dla ich użytkowników.


- Ulica Nauczycielska będzie dwukierunkowym ciągiem pieszo-jezdnym z fragmentami wyniesionej nawierzchni oraz miejscami postojowymi wzdłuż jednej krawędzi jezdni. Część uwag zgłaszanych przez mieszkańców dotyczy terenów należących do Spółdzielni Mieszkaniowej "Bałtyk". Przekazaliśmy je do zarządu spółdzielni i administracji osiedla Witomino, z którą jesteśmy w stałym kontakcie - informuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Metamorfoza ulicy za rok, okolica będzie musiała poczekać



Gdynia chce zakończyć rewitalizację ulicy na przełomie roku 2021 i 2022. W przypadku miejsc parkingowych na terenie SM "Bałtyk" wiadomo, że prace zostaną rozłożone na kilka kolejnych lat.

Opinie (84) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    Kasa w błoto, jakie wyniesienia, przecież to tylko dowód nieudolności państwa. (3)

    Skoro będzie to strefa zamieszkania, to budowanie jednoczesnie fizycznych zapór jest właśnie takim dowodem, ze RP stac tylko na postawienie znaku, ale nawet nie bierze się pod uwagę, ze polscy kierowcy się do znaku dostosują. I pełen luz, takie jest założenie projektowe. Oprócz nic nie wartego znaku zrobi się zasieki, a najlepiej druga linie Maginota.

    • 41 17

    • Jakiego państwa? Raczej straży miejskiej w fatalnie zarządzanej Gdyni (2)

      • 7 1

      • Gdybys nie wiedzial, to samorzad tez reprezentuje panstwo. (1)

        A pilnowanie przestrzegania przepisow ruchu drogowego to obowiazek policji, a nie strazy miejskiej, gminnej czy wiejskiej.

        • 4 3

        • Otomin

          Cieszcie się tym co macie. W Kolbudach urzędnicy też wiedzą lepiej od mieszkańców jak wygląda ruch na ich ulicy. Decyzje podejmują sami, bo przecież są specjalistami. Policja nie robi nic bo ludzi nie ma. Polska

          • 4 0

  • To kiedy ruszy przebudowa i kiedy będzie nowa nawierzchnia?

    Tylko w Gdyni od pomysłu do realizacji mijają długie, długie lata.

    • 26 1

  • Nauczycielska Strasse

    Nauczycielska Strasse w obecnej formie ma swój urok i klimat. Przechodząc tamtędy wieczorem od razu jakoś pojawia mi się ochota na wódkę i papierosy których na codzień nie używam.

    • 24 7

  • Laboratorium Innowacji to nie mieszkańcy. (3)

    Ten projekt to piramidalna bzdura

    • 25 8

    • a co konkretnie byś proponował? (1)

      w tekście jest mowa o dwóch różnych projektach. Wyjaśnij, który uważasz za bardziej właściwy od drugiego, albo zaproponuj jakieś własne, oryginalne rozwiązanie.

      • 7 1

      • Punkt 2 najistotniejszy dla mieszkańców został w całości odrzucony

        • 6 0

    • To taka błyskawiczna jaczejka.

      Jak wchodzisz na profile członkiń i członków to widzisz same błyskawice..... takie czerwone.

      • 9 5

  • Opinia wyróżniona

    Ulica prowadząca do szkoły powinna być zamknięta dla ruchu samochodów (23)

    przy szkole i boisku do treningu sportowego powinny powstać wiaty ze stojakami do parkowania rowerów z prawdziwego zdarzenia. Szkoła powinna opracować program prowadzący do radykalnej redukcji liczby przypadków dowożenia dzieci do szkoły samochodami rodziców w pobliże szkoły (na pewno nie bezpośrednio przed wejściem na teren szkoły). Mnożenie miejsc do parkowania samochodów przy domach jest sprzeczne z zapisami strategii rozwoju miasta. Niepotrzebnie zwiększa skłonność do korzystania z samochodów na krótkie odległości i zwiększa trudności poruszania się pieszych w okolicy bloków mieszkalnych. Przypuszczam, że wiele gospodarstw domowych dysponuje w Gdyni dwoma i więcej samochodami - bez sensu jest tworzenie dla nich szczodrej podaży miejsc do parkowania. Ciekaw jestem, jak szlaban ma ułatwić dostęp do miejsc parkingowych? Powinien być tak krótki, by nie blokować wjazdu rowerzystkom i rowerzystom.

    • 34 60

    • Te mądrala (4)

      Załóż szkołę i pokaż jak powinno być

      • 11 11

      • Boże, jaki błyskotliwy komentarz... (2)

        Wnikliwy, rzeczowy i wnoszący tak wiele do tematu. Przyznaj, niektórych słów nie zrozumiałeś i zastanawiasz się, czy ktoś cię nie obraził...

        • 12 8

        • a ty przyznaj - myślałeś nad swoim komentarzem dłużej niż byś chciał (1)

          i siedzisz uhahany bo myślisz, że taki był dowcipny. Inteligencja nie jest twoją mocną stroną prawda?

          • 8 5

          • A więc przekomarzamy się jak dzieci w zerówce?

            A właśnie, że nie-e, ty jesteś "gupi". Ty, ty, ty, ty...

            • 7 0

      • Przecież właśnie napisał, jak miało być...

        I nie trzeba do tego zakładać własnej szkoły.

        • 8 0

    • Utopia (13)

      Znasz takie słowo? W naszym klimacie dowożenie dzieci rowerkami do szkoły może proponować tylko ktoś oderwany od realiów... Poza tym zapisy strategii miasta nie są zapisane raz na zawsze, dzisiaj walczycie z samochodami, jutro może okazać się ze jazda rowerem jest niebezpieczna i zacznie się likwidowanie dróg rowerowych? A gdzie tu zdrowy rozsądek i liberalne (wolnościowe) podejście, czemu władza ma nam wszystko organizować? Dochodzi do absurdów, że starsi ludzie z dnia na dzień musza podporządkowywać się temu szaleństwu i zamieniać swoje samochody na rzecz rowerków niezależnie od tego czy pada deszcz, czy wieje wiatr (co raczej często ma miejsce w północnym nadmorskim mieście), a ja pytam dlaczego władza nie daje przykładu i pod urzędem miasta stoi mnóstwo aut urzędników miejskich?

      • 19 10

      • Proszę się nie zgrywać z tą niechęcią do rowerków...

        Zaraz przeczytamy coś o przewożeniu chorych rowerami i rowerowej straż pożarnej. To bardzo zła maniera tworzyć we własnym wpisie problem, a następnie z nim dzielnie walczyć. I skąd ta historia o starszych osobach, które muszą przesiadać się na rowery? To naprawdę wstyd tak zmyślać w tym wieku...

        • 4 17

      • Amebo umysłowa!!Roweremi do szkoły jadą dzieci na całym swiecie takze w Norwegi i całej skandynawi! (11)

        • 5 20

        • "Norwegii'; "Skandynawii" (3)

          Norwegia i Skandynawia to także świat... Trochę mniej emocji...

          • 13 1

          • Mozesz wytknac ortografy, mozesz wytknac, ze zamiast "w tym" napisal "takze", ale racji mu nie odbierzesz, chocbys sie ze**al :) (1)

            • 5 8

            • komentowanie własnych postów jest żałosna, zwłaszcza jeśli pisze się je z błędami ;)

              • 4 4

          • Norwegia to zagranica

            • 6 1

        • hahaha

          nie pij tyle

          • 3 1

        • to wielce oświecony analfabeto nie zapomnij jeszcze o różnicach w infrastrukturze pomiędzy PL, a krajami skandynawskimi (5)

          taki drobny szczegół

          • 9 3

          • Lubię jeździć rowerem z przyjemnością a nie z musu! (3)

            • 6 1

            • A jezdzij, ale nie zmuszaj tych co nie lubia lub nie moga (2)

              Zrozumiałeś?

              • 10 1

              • Dokładnie. (1)

                A więc nie zmuszaj wszystkich do oddawania większości przestrzeni w mieście pod ruch samochodowy i parkingi.

                • 5 9

              • gdyby jakiekolwiek przemyślane parkingi istniały ruch samochodowy byłby mniej intensywny.

                • 8 1

          • Pierwsze slysze, zeby braki intelektualne tublycow ktos nazwal infrastruktura :)

            • 2 1

    • Pełna racja tak powinno byc .I teraz jacy mieszkancy protestowali a no wałsnie ci z blachosmrodów (1)

      I to oni właśnie najlepiej by chcieli tak jak jestobecnie czyli zero chodnika jezdna i parkowanie po obu stronach!
      Niestety ale władze miasta same sobie zaprzeczają .A ich działania sa tylko pozorne zamiast ograniczać wygody blachosmrodom rozwijać zdrową jade bez emisujną i komunikacje miejską to ciagle wszystko nastawione jest na zatruwanie miasta spalinami!

      • 5 17

      • nie podniecaj się tak bo ci żyłka rowerowa pęknie :)

        • 6 3

    • na rasowego idi*tę jednak zawsze można liczyć

      • 6 1

    • kolejny obłąkany bredzi o rowerach, w kraju w ktorym realne użytkowanie to max 4 miesiace w roku

      • 14 3

  • Centrum Innowacji Społecznych

    Jak to u czerwońców bywa.... trzy słowa i trzy kłamstwa. Do tego jeszcze ta nowomowa.

    • 28 0

  • Tytuł artykułu mówi sam za siebie (1)

    Dopóki mieszkańcy nie upomną się o swoje to realizowana jest wizja urzedasow, która na 99% jest sprzeczna z interesem mieszkańców

    • 32 0

    • Upominanie się o swoje jest istotą społeczeństwa obywatelskiego...

      Więc chyba wszystko w porządku...

      • 5 0

  • Spółdzielnia

    Jeśli spółdzielnia Bałtyk wykona miejsca parkingowe to tylko z blokadą oraz wymusi płatność za miejsce dla mieszkańców. Jeśli miasto ma w tym partycypować to niech zastrzeże w umowie że miejsca powinny być dostępne dla wszystkich bez kosztowo bo na pewno w Bałtyku już liczą, że za darmo ktoś im wybuduje miejsca za które będą brać opłaty.

    • 25 0

  • Świetny przykład, że jednak realne oczekiwania mieszkańców mogą wygrać z obłąkanymi wizjami niedojd urbanistycznych z

    gdyńskiego magistratu.
    oby więcej!

    • 20 4

  • Hehe

    Samochody nowe, a ulice i parkingi z lat 70-tych...

    • 16 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane