• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na ZaspieMapka. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.



Czy należy przyjąć nowy plan zagospodarowania dla pasa startowego?

Szczegółowo projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dawnego pasa startowego na Zaspie opisaliśmy w lipcu ubiegłego roku.

Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
  • na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
  • najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
  • w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
  • wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
  • bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
  • w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
  • przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z bibliotekąMapka,
  • obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we WrzeszczuMapka to ok. 45 tys. m kw.).

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni


  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy wraz z poszerzeniem do czterech pasów al. Jana Pawła II.
  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy wraz z poszerzeniem do czterech pasów al. Jana Pawła II.

Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu



Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
  • obniżenia i intensywności zabudowy,
  • odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
  • wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
  • rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
  • utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
  • korekty przebiegu połączeń pieszych.


Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym

  • Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego.
  • Cel przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania.
  • Podział obszaru objętego projektem planem zagospodarowania na poszczególne tereny z odrębnymi ustaleniami.

Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy



Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
  • podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
  • podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
  • podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
  • dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.

Podstawowe parametry zabudowy w projekcie planu zagospodarowania. Podstawowe parametry zabudowy w projekcie planu zagospodarowania.

Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera



Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).

Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka

Głównie zmiany zapisów projektu planu zagospodarowania po I wyłożeniu. Głównie zmiany zapisów projektu planu zagospodarowania po I wyłożeniu.

Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców



Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.

Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.

Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.

  • Lokalizacja powierzchni usługowych oraz oś kompozycyjna projektu planu zagospodarowania.
  • Lokalizacja pierzei usługowych w projekcie planu zagospodarowania.
  • Linie zabudowy i pozostałe ustalenia w projekcie planu zagospodarowywania.
  • Linie zabudowy ustalone w projekcie planu zagospodarowywania.

Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian



W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.

Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).

Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.

  • Przestrzenie publiczne w projekcie planu zagospodarowania.
  • Kształtowanie i ochrona zieleni w projekcie planu zagospodarowania.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).

Czytaj też:

Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie



  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.
  • Zwycięska koncepcja architektoniczno-urbanistyczna pracowni Kwadrat (z Gdyni) we współpracy z Wolski Architekci z Sopotu z 2015 r.

Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych



Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).

Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".

Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodniMapka. Wcześniej w tym miejscu proponowano jedynie wąski przesmyk między budynkami, pozbawiony obowiązku uwzględnienia jakiejkolwiek zieleni.

  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.
  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.
  • Pierwsze dwa budynki zbudowane w oparciu o obowiązujący plan zagospodarowania.

Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy



Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.

Zabudowa pozostałej części pasa startowego pod osiedle mieszkaniowe wymaga zmiany obowiązującego planu zagospodarowania. Zabudowa pozostałej części pasa startowego pod osiedle mieszkaniowe wymaga zmiany obowiązującego planu zagospodarowania.

Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.

Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).

Czytaj też:

Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa



Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.



Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (326) 5 zablokowanych

  • jana pawła ma być dwu pasmowa na całej długości (2)

    • 12 1

    • jak znam nasze władze, to zaraz ją zwężą do 1 pasa w każdą stronę (1)

      tak jak na Hallera zrobili

      • 2 2

      • I to jest słuszna koncepcja.

        • 1 3

  • Zabudować totalnie a z tego co zostanie zrobić płatne miejsca parkingowe 20 zł/godz. (1)

    I kto eko-terrorystom zabroni ?

    • 22 6

    • Od kiedy to deweloperzy są eko terrorystami?

      I na czym polega terroryzm?

      Terroryzm to miliony rur wydechowych wtłaczające trucizny mieszkańcom do płuc bo komuś nie chce się dojść 300 metrów na przystanek tramwajowy.

      • 1 8

  • Nie mogę

    znależć żadnej info o nowym kościele.Przecież w nowych blokach zamieszka wiele owieczek i (.....) chętnych do ostrzyżenia.

    • 15 15

  • a wystawa kotów nie jest ważniejsza ?

    • 5 2

  • na pasie powinni zrobic cetrum sportow motorowch!!!mala petla F3,tor gokardowy,tor zuzlowy!dla wszystkiego co ryczy i wyje!!!

    • 8 15

  • czyli dalsza betonoza. (1)

    W sumie po co o tym pisać skoro i tak wiadomo, że opinie mieszkańców deweloperzy mają nie powiem gdzie. Skądinąd, patrząc na obrazek z lotu ptaka, to fajne miejsce na rekreację. No ale już inwestorzy liczą dudki więc sobie można pomarzyć.

    Ciekawe jakie korki będą kiedy zamieszka tam kolejnych kilka tysięcy.

    • 51 9

    • co ty sie deweloperow czepiasz?

      to ich zbojeckie prawo maksymalizowac zyski.Problemem są władze Gdanska-to one dają przyzwolenie i to one mają tutaj winę i całkowitą odpowiedzialność za chaos urbanistyczny .Kto ich wybrał ? Czyż nie ty? Kto głosowałna tych durniów i złodziei? Ja nie głosowałem na nich ,bo widze co to za gagatki.

      • 3 2

  • ale miasto boli ze jest pusty teren (2)

    on tam powiinne pusty zostac do konca swiata juz, jest przynajmniej gdzie odetchnac an ie wszedzie te bloki wciskaja. Jestem z Przymorza tam sie urdzoielm, tam sie tez moi rodzice rodzili i kiedys bylo lepiej, byly falowce, bloki, puste dzialki a teraz buduja jakies dziwadla aby sie olsztyn zjechal i inne. pogonic to i tyle, powinno byc tak jak bylo

    • 45 13

    • Odetchnąć na starym, i tak wybetonowanym pasie startowym? XD

      • 3 7

    • osesek jestes!!!!jak ja tu miszkalem to nawt falowca w planach nie bylo,na slaskiej ziemniaki zbieralem.chcesz do strego wracac?

      • 1 1

  • Mmmmm, kolejne "prestiżowe apartamenty" za 20 tysi za metr dla bogatych inwestorów i funduszy. Dla Areczka są Kowale i Pruszcz.

    • 23 5

  • A gdzie mamy niby dogęszczać? (30)

    Żyjemy w mieście, mamy duży pas terenu (dosłownie) pośród pełnej infrastruktury, więc zdecydowanie lepiej tam zbudować mieszkania niż usługi lub całość dać na Zieleń (Zaspa jest naprawdę zieloną dzielnicą). Projekt uchwały jest co najmniej racjonalny.

    • 144 136

    • "Zaspa jest naprawdę zieloną dzielnicą" (10)

      już nie będzie, zrozum to. Rozbudowuje się obrzeża miasta

      • 30 45

      • (5)

        obrzeza? to jest absolutnie nieekonomiczne (trzeba budowac tam nowe drogi, zlobki, szkoły, tramwaje), to jest tez nieekologiczne bo budujemy powierzchniowo olbrzymie miasto z mala liczba mieszkanców.
        Wszystkie dobre miasta zachodnioeuropejskie dogęszcza się do srodka - tu jest cala infrastruktura i tu powinno sie budowac mieszkania

        • 46 21

        • To powtarzaj sobie błędy zachodu, ale na swoim podwórku. (3)

          • 23 37

          • błędem zachodu (USA) było budowanie miasta pod potrzeby kierowców (2)

            i szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w dzielnicach podmiejskich. To było główną przyczyną kryzysu na rynku nieruchomości w roku 2008. W wielu dobrze zarządzanych miastach zrozumiano potrzebę likwidacji minimów parkingowych i stawianie na poprawę komfortu ruchu pieszych i rowerzystów chcących na większe odległości docierać przy pomocy komunikacji szynowej (SKM/metro/PKM).

            • 28 14

            • Pojecie nie masz

              Kryzys spowodowało rozdawanie kredytów na lewo i prawo osobom bez zdolności. Potem obrót złożonymi instrumentami finansowymi opartymi na długu. I to jest i tak maksymalny skrót, a Ty raczysz uważać, że to przez "oferowanie miejsc do parkowania"? To chyba normalne, że jak masz dom to przed nim miejsce na przynajmniej dwa samochody, bo jak będziesz się poruszał po swojej wsi? To chyba tylko u nas powstają osiedla domków w Baninach itp. gdzie nie masz garażu, a najbliższe miejsce parkingowe na wjeździe na osiedle.

              • 6 4

            • Pisz proszę o rzeczach

              o których masz pojęcie. Bo tym nie masz. Żadnego.

              • 3 0

        • Wszystkie - a które?

          Masz pojęcie o czym piszesz? No chyba że piszesz o Gdańsku i wiesz co piszesz - np. zasiadasz we władzach miasta albo firmy deweloperskiej

          • 0 1

      • ale co na tym pasie zielonego jest? (3)

        co za bełkot

        • 28 9

        • trawa, krzaki i drzewa wiosną i latem

          • 10 8

        • Zielen to moze nie, ale jak pieknie sie smog bedzie teraz w tym rejonie kumulowal.

          Ostatni taki korytarz w strone morza zostanie zaczopowany.

          • 22 12

        • $$$$$

          popłynie strumień sałaty, zielonych

          • 3 1

    • mieszkania dla ukrainców i innych pracowników sezonowych

      • 15 18

    • Takie zagęszczanie na wcisk oznacza totalne zablokowanie miasta (11)

      Korki, problemy z parkowaniem, większa ilość produkowanych odpadów. Człowiek musi mieć przestrzeń, by żyć bez stresu - i tak też były projektowane osiedla w latach 70 i 80.

      • 36 22

      • Cała ta przestrzeń i tak poszła pod parkingi, więc problemu nie ma. (7)

        • 14 10

        • Gdzie niby poszła na parkingi? (6)

          Przed osiedlem Impuls był gigantyczny parking, a teraz są mieszkania. Parking na tyłach budynku przy Pilotów 6 został zabrany i będzie tam szkoła. Pusty plac przy kładce służył niektórym mieszkańcom jako parking, a są teraz mieszkania od Górskiego. Przy przystanku tramwajowym "Żwirki i Wigury" był parking, a teraz postawili moloch na najem krótkoterminowy. Wymieniać dalej?

          • 24 9

          • i bardzo dobrze. Dzięki temu więcej ludzi zaczyna doceniać warunki ruchu pieszych i rowerzystów (5)

            oraz zalety mieszkania w zasięgu 10 minutowego spaceru lub dojazdu rowerem do stacji SKM

            • 21 18

            • Kto ci placi za pisanie takich bzdur?

              • 11 8

            • Tak doceniamy ruch pieszych (2)

              i nie koniecznie chcemy zabetonowania wszystkiego dookoła jednej z niewielu zielonych dzielnic gdańska

              • 8 5

              • I dlatego robicie parkingi (1)

                W miejscu dawnych placów zabaw w dziedzincach Młyńca?

                • 3 4

              • Jak się napływowi panoszą na naszych parkingach, bo przyoszczedzili na wykupie

                miejsc w hali, to niestety tak to wygląda. To zwykłe żerowanie na wybudowanej infrastrukturze za pieniadze spółdzielców. Przejdź się kiedyś po zaspie, to zobaczysz ile jest rejestracji z Nx, Cx, itd.

                • 4 1

            • Odezwał się zwolennik bandytierki deweloperskiej

              Zamiast przestrzeni dla mieszkańców powstanie kolejny falowiec. Z tą drobną różnicą, że to będzie falowiec bez infrastruktury społecznej. Żenada.

              • 3 1

      • no tak bo najważniejsze żeby 90% przestrzeni samochody zajmowały (1)

        to jest miasto. jest komunikacja publiczna, rowery, transport współdzielony..

        • 19 12

        • no własnie nie ma komunikacji publicznej

          są autobusy, tramwaje, SKM ... ale z komunikacją to ma mało wspólnego

          • 0 2

      • Przy obecnych cenach mieszkań na Zaspie stać na nie raczej tylko pracowników z branży IT, a my w większości pracujemy zdalnie = nie generujemy korków :) A samochody parkujemy w hali garażowej na miejscu, za które zapłaciliśmy, więc też nie zajmujemy nikomu miejsca na trawniku.

        • 18 9

    • Zaspa już jest najbardziej zaludnioną dzielnicą Gdańska (1)

      • 4 5

      • Raczej najgęściej zaludnioną ( 10 429 osób na km2 - Zaspa Młyniec ), najbardziej zaludnioną dzielnicą jest Chełm : 31 450 mieszk

        • 4 0

    • Trzeba wspierać rozwój mniejszych ośrodków miejskich.

      A nie dogęszczac do granicy absurdu duże miasta. Jeśli tego nie zrobimy, za chwile będziemy mieć swoje własne Małe Pekiny, niczym w Warszawie. W miastach nie da się żyć jeśli będzie postępowała w tym tempie koncentracja.

      • 3 4

    • Czyli myślisz, że jak zamieszka tu dodatkowo kilka tysięcy mieszkańców to ta wspaniała infrastruktura wystarczy? Te 2 żłobki, 3 przedszkola, kilka warzywniakow i jedna przychodnia? Hahaha. Otwórz oczy.

      • 7 2

    • Puknij się w łeb...

      i zastanów co piszesz, zielone to są jeszcze dzielnice leżące przy pasie nadmorskim ale z twoim podejściem to też je niedługo zabetonuja ale jak ktoś lubi chodzić na spacery do centrum handlowego zamiast do parku lub lasu to jego problem

      • 2 1

    • Piękna deweloperska opinia.

      Brawo - mniej zieleni, więcej betonu

      • 2 1

  • Osiedle może w całości trafić (5)

    do zagranicznego funduszu inwestycyjnego

    • 28 8

    • (1)

      Może też nie trafić tam nawet w jednym procencie, co jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne.

      • 4 5

      • Spoko trafi trafi

        • 3 0

    • fundusze

      to jest tragedia fundusze wykupują duże ilości mieszkań, mogą przejąć rynek nieruchomości

      • 10 1

    • Dwa następne budynki wysokości 55 metrów już są zaklepane dla Szwedów.
      Był o tym artykuł niedawno.

      • 6 0

    • Już trafilo

      Nie jesteś na czasie

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane