- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (142 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu
Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.
Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką
,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu
to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu
Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
- obniżenia i intensywności zabudowy,
- odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
- wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
- rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
- utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
- korekty przebiegu połączeń pieszych.
![Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3649/150x100/3649978__c_186_170_1084_759__kr.webp)
Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy
Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
- podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
- podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
- podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
- dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.
Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera
Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).
Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka
Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców
Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.
Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.
Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.
Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian
W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.
Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).
Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).
Czytaj też:
Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie
Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych
Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).
Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".
Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodni
Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy
Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.
Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (326) 5 zablokowanych
-
2022-02-19 14:11
To naprawdę żenada. Brak jakielkolwiek komunikacji z okolicznymi mieszkańcami odnośnie wysokości budynków.
W dzisiejszych czasach nikt nie patrzy na dobrostan innych to przykre....tylko kasa się liczy...
- 2 3
-
2022-02-19 14:17
po co od razu drapacze chmur?
Deweloper mógłby przecież zbudować mniejsze bloki z mieszkaniami i już. Wzór znajduje się obecnie przy skrzyżowaniu ulic Hallera i Grudziądzkiej.
- 0 3
-
2022-02-19 15:23
Pani Prezydent już dobiła targu z developerem
..jak ona szanuje mieszkańców....a mieszkańcy odpowiednio się odwdzięczą przy wyborach
- 3 2
-
2022-02-19 16:26
O to trzeba zapytać deweloperów
bo to oni w Gdańsku decydują i betonują wszystko. Pierwsze kroki do zabetonowania Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego też już zrobili. Najpierw wokół parku w Oliwie, teraz obok Katedry i przy Zoo. Władze miasta to deweloperzy. Beton. A Zaspa... ostateczne zmasakrowanie dzielnicy betonem i wieżowcami... Te stoją już nawet w Parku na Zaspie. Władze miasta to eksperci mieszkaniowi.
- 1 2
-
2022-02-19 17:15
Jak się ta m jedzie to ciemno, g widać
Masakra, 3 świat.
Środek miasta a gorzej niż w pipidówie- 2 1
-
2022-02-19 19:04
Nowy mpzp
Przecież od początku widać że jest to "wałek" Bielawskiego i jego ludzi. Nowy plan w zamian za 50 tys m2 powierzchni usługowej oferuje deweloperowi 17 +13 = 30 tys m2 powierzchni usługowej + zgoda na wybudowanie 1110 mieszkań , 4 wieżowce 55 m 1 wieżowiec 40m, nie rozwiązany problem komunikacji ,brak miejsc parkingowych dla użytkowników pow. usługowej. Brak odprowadzenia wód deszczowych z al. JP II . Zagęszczenie ludności to ok. 4 tys mieszkańców na 5,15 ha ,gdy na sąsiadującym Młyńcu ok12 tys mieszkańców na ok. 30 ha. Mieszkańcy nowego osiedla, ich żony dzieci i psy swobodnie będą korzystać z terenów zielonych Młyńca utrzymywanych ze środków Spółdzielców.
- 2 1
-
2022-02-19 19:30
Auto w Leasing
Auto w Leasing-u jest nie po to żeby stało na parkingu i jeździć komunikacją miejską.
Jak kogoś stać na apartament to na auto w Leasing-u tym bardziej.- 2 1
-
2022-02-19 21:42
(2)
Spieprzyliście Zaspe. W kilkanaście lat zrobiliście ze spokojnej dzielnicy piekło potoki samochodów tłumy w sklepach, hałas całą dobe. Owczarczakowa, Dulkiewicz spotkamy się w sądzie. Robyg, Górski, Allcon, Inpro, Eurostyl, SM Rozstaje, SM Młyniec, Gołaszewski, Kijowska to oni spaprali ta dzielnice. Mieszkania na doby i wioskowa tłuszcza z całej Polszy
- 1 2
-
2022-02-21 15:47
Pora opuszczać Zaspe (1)
Było dobre miejsce do zamieszkania ale zepsuli jw.
- 0 2
-
2022-02-22 07:49
Ja już się wyniosłam z Zaspy. Mieszkanie tam zaczęło stawać się koszmarem. W korku do domu, zaparkować nie ma gdzie. Do przedszkola czy żłobka nie dostaniesz się bo na 30 miejsc 150 chętnych. Do lekarza terminy na za miesiąc. Mieszkałam tam prawie 40 lat, ale to osiedle zostało po prostu zdewastowane. Podziękuję
- 0 0
-
2022-02-19 23:47
Szybciutko budujcie
Oddajcie pół darmo developerom zagr. pod stołem ida zmiany potem paka II
- 1 1
-
2022-02-19 23:49
galerii w tym miejscu deweloper nie postawi bo splajtuje
więc po co za darmo zmieniać plan? oczywiście nie za darmo, tylko że korzyść przytulą urzędnicy (kasa) a nie mieszkańcy (tereny zielone, wkład w poprawę infrastruktury, mniejsza gęstość betonozy)
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.