• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizje dla Wyspy

Michał Stąporek
24 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci

Architekci z Niemiec, Anglii, Francji i Polski zaprezentowali swoje koncepcje zabudowy Wyspy Spichrzów. Tymczasem Hiszpanie z Iberinvest mają gotowy pomysł na północny cypel wyspy i w ciągu najbliższych dni przedstawią go miastu.



Warsztaty architektoniczne zorganizowała firma Gray International. - W porozumieniu z miastem chcieliśmy stworzyć spójną koncepcję zabudowy południowej części wyspy, czyli na południe od Podwala Przedmiejskiego. Doszliśmy jednak do wniosku, że tak ważne miejsce zasługuje na całościowe spojrzenie - Ryszard Leśniewski z Gray International tłumaczy dlaczego zamówił u architektów projekty dotyczące całej wyspy, a nie tylko jej części.

Swoje wizje zaprezentowało pięć pracowni: brytyjska Chapman Taylor, francusko-polska Fiszer Atelier 41, niemiecka Astoc, warszawska Bulanda Mucha Architekci i gdańska Alter Polis. Co wymyślili architekci?

Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41 Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41
Marek Nakonieczny z Alter Polis twierdzi, że nie sposób ożywić wyspy bez zneutralizowania Podwala Przedmiejskiego, które rozcina ją na pół. Pracownia zaproponowała więc m.in. wybudowanie nad trasą centrum usługowo-handlowego, co pozwoliłoby "przełamać funkcjonalną i mentalną barierę" jaką stanowi Podwale.

Andrzej Bulanda z pracowni Bulanda Mucha Architekci zgadza się, że największym problemem wyspy jest Podwale Przedmiejskie. W swoim projekcie podkreśla konieczność "zszywania" miasta, czyli połączenia zdegradowanych elementów w spójną, wielowątkową całość.

Jednak zamówienie przez Graya koncepcji dla całej wyspy przypomina dzielenie skóry na niedźwiedziu, ponieważ część działek w północnej części wyspy ma właścicieli, którzy mają swoje własne plany zabudowy. Taka sytuacja dotyczy przede wszystkim hiszpańskiej firmy Martinsa Grupo Inmobiliaria (część Iberinvest), która jest właścicielem dwóch działek w tej części wyspy: pomiędzy Chmielną i Motławą oraz w kwartale Chmielna, Żytnia i Spichrzowa.

Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów
- Do połowy przyszłego tygodnia przedstawimy miastu koncepcję zabudowy naszej i miejskiej działki na północnym cyplu wyspy - mówi Bartosz Piotrusiewicz z Iberinvest. Hiszpanie zaproponowali min. zlokalizowanie biur wzdłuż ul. Stągiewnej, niewielkich sklepów przy ul. Ciesielskiej, dużego parkingu (wymaganego przez miasto) z ogrodem na dachu i hotelu. Na samym wierzchołku wyspy powstałby park. Hiszpanie chcieliby także połączyć oba brzegów Motławy kładką, która przebiegałaby przez sam kraniec wyspy.

Bartosz Piotrusiewicz twierdzi, że jeżeli miasto zaakceptuje propozycje MGI, prace budowlane na północnym cyplu wyspy ruszą w 2007 roku. Spółka sfinansuje je ze środków własnych.
Wizja niemieckiej pracowni Astoc. Wizja niemieckiej pracowni Astoc.
Koncepcja pracowni Alter Polis. Koncepcja pracowni Alter Polis.

Opinie (124) 8 zablokowanych

  • przenieście sie do Sopot, to morze bedziecie bardziej zadowoleni

    • 0 0

  • Wizja Astoc przypomina wykopaliska archeologiczne w Sumerze - tak na pierwszy rzut oka. Właściwie to mnie intryguje...

    • 0 0

  • Alter Polis to jak zjazd z Siennickiej w stronę Głównego Miasta

    • 0 0

  • faktycznie propozycja szklanych domow jest do bani , ale w tym projekciejest pierwiastek geniuszu - plaza czy jak to nazwiemy ( ja tam widz eschody prowadzace do motlawy ) i tego w Gdansku brakuje , ludzie my jestesmy odgrodzeni o motlawy ktora z nami wspolistnieje , zobaczcei jak milo sie spaceruje w Elblagu bulwarem ktory tworzy jednosc z ichnia rzeka ( nie pamietam nazwy ) a tu w gdansku nabrzerza wysokie na 3 metry i ploty , buuuuuuuuuuuu, w Toruniu tez jest bulwar nad Wisla i jest sympatycznie , moze warto wybudowac wlasnie taka "plaze " PRECZ ZE SZKLEM I ALUMINUM , wystarczy zobaczyc pseudo kamienice przy dawnej ul. Elblaskiej KOSZMAR no i "nowoczesne " city forum przy dworcu beeeeeeeeee

    • 0 0

  • Hansestadt Danzig...

    Gdansk przed 2.wojna nie dlatego byl wyjatkowy, ze byl nowoczesny- ale wlasnie dlatego, ze istanial tu najwiekszy we wschodniej Europie zachowany historyczny zespol miejsski, posiadajacy niepowtarzalny charakter hanseatyckiego portu... czy myslicie, ze o Gdansku bedzie glosno w Europie, bo ktos wybuduje jakies szklane domy ? NIE, najbardziej popoularne turystycznie i bisnesowo miasta Europy , przyciagaja turystow i bisnes wlasnie swoim historycznym niepowtarzalnym klimatem, reprezentacyjnymi starymi budynkami... za kilkadziesiat lat te nowoczesne projekty komercyjnych experymentatorow architektury beda okropnymi smieciami... Naszemu Miastu nalezy przywracac jego urbanistyczny sens historyczny klimat i dbac o to, czego nie zdazyli jeszcze zniszczyc urzednicy i 'architekci'..
    NIE pozwolcie, zeby zabetonowali Nasz Stary GDASNK!!!!

    • 0 0

  • Przed 2.gą wojna ten Gdańsk architektonicznie nie był znowu ideałem, ale ogólnie się zgadzam

    • 0 0

  • TEN SZKLANY PROJEKT JEST W*! (gora)

    niech zrobia w koncu kawalek nowoczesnej metropolii na tym zadupiu!! troche swiezosci i nowego powiewu od morza. niech nie powielaja starych pomyslow bo bedzie to zbyt monotonne i nijakie....

    • 0 0

  • wizje dla wyspy

    Mogę pracować przy zbrojeniu

    • 0 0

  • "Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów"

    no proszę, tu drapacze, szkło, aluminium, klima, żółte firanki i ciemne szyby, a kładki nima??
    może to zsynchronizować z tramwajami wodnymi???

    • 0 0

  • trelemorele

    Z tymi szklano-stalowymi potworami to jakas podpucha chyba. Zgadzam sie z przedmowcami, plac(skwer) doprowadzajacy do kanalu jak najbardziej adekwatny. Szklo dobrze by sie sprzedalo w gdyni, nie w gdansku, ktos wyzej juz zauwazyl,ze to co jest charakterystyczne dla gdanska, to historia. Mnie najbardziej przekonuje projekt brytyjczykow, kladka u konca deptaka i deptak w srodku wyspy jak najbardziej za. Urbanistycznie i ekonomicznie swietne zalozenie. No i koniecznie tunel, linia komunikacyjna, ktora tnie ten obszar jest stalinowska porazka, trzeba cos z tym zrobic. Wyspa powinna byc godnym zakonczeniem dlugiego targu i przylaczyc Lakowa i reszte ulic w trakt, ktory przy sporych nakladach finansowaych oraz checiaz moglby w przyszlosci "dojsc"az do zatoki. ale to tylko moje gdybanie..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane