• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizzair czeka na hangar

Michał Tusk
1 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Miniona noc była pierwszą, podczas której w Gdańsku nocował samolot tanich linii lotniczych. W środę, o 6.00 rano "gdański" Airbus 320 węgierskiego Wizzaira odleciał do Londynu. To zalążek bazy serwisowej, dzięki której w ciągu miesiąca przybędzie siedem nowych tras z Rębiechowia.

Na razie nocujący na gdańskim lotnisku samolot "śpi" pod gołym niebem. Nie potrwa to jednak długo, gdyż wczoraj dokonano uroczystego wmurowania aktu erekcyjnego pod budowę nowego hangaru, w którym docelowo mają odbywać się codzienne przeglądy maszyn stacjonujących w Gdańsku. Uroczystość była dla przedstawicieli lotniska i samorządów okazją do podsumowania minionego roku i przedstawienia prognoz na rok 2006.

- Głównie dzięki tanim przewoźnikom osiągnęliśmy 44-procentowy wzrost liczby pasażerów korzystających z lotniska - powiedział Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego. Dyrekcja lotniska jest przekonana, że trend wzrostowy się utrzyma.

- Zakładamy, że w tym roku obsłużymy ponad milion ludzi i zwiększymy zysk portu do niecałych czterech i pół miliona zł - przewiduje Skonieczny.

Aby sprostać takiej liczbie klientów, Port Lotniczy ma być w najbliższych latach intensywnie rozbudowywany.

- W tym roku poza budową hangaru powiększymy sale odpraw w terminalu pasażerskim i dostosujemy go do wymagań układu z Shengen - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes portu.

- Zamierzamy również powiększyć płytę postojową, która stała się za ciasna - dodaje prezes.

Poza tym w tym roku powstać ma biurowiec dla firm spedytorskich działających w porcie oraz stacja benzynowa, która jest już w budowie. Plany na rok 2007 to budowa drugiego terminalu i drogi kołowania umożliwiającej częstsze lądowania i starty.

Jeśli wzrost przewozów i idące za nim inwestycje się powiodą, to z pewnością będzie to nadal zasługa linii niskokosztowych.

Węgierski Wizzair od czerwca będzie latał do Kolonii, obecnie lata do Londynu, Dortmundu i Sztokholmu i jest na razie liderem w tym segmencie rynku, a dzięki uruchomionej dziś w nocy bazie w najbliższych dniach linia uruchomi kolejne połączenia. Jutro fioletowo-biały samolot po raz pierwszy poleci z grodu Neptuna do Liverpoolu, a w piątek zainaugurowane zostanie połączenie do Lubeki.

Jednak największa rewolucja w Rębiechowie czeka nas 28 marca, wraz z wejściem w Europie wiosennego rozkładu lotów. Wtedy Wizzair zacznie latać do Glasgow, a Ryanair uruchomi konkurencyjne dla tego pierwszego połączenie do stolicy Szwecji, pojawią się też trzej zupełnie nowi przewoźnicy: Centralwings (będzie latał do Dublina i Edynburga) i Germanwings (Kolonia). Trzeci przewoźnik oficjalnie nie został jeszcze ujawniony, jednak nieoficjalnie mówi się o firmie Sky Express, której samoloty będą pod marką Blue Express codziennie latały do Warszawy i Berlina i 5 razy w tygodniu do Krakowa i Wrocławia. Ceny mają zaczynać się od około 100 euro w jedną stronę.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (148) ponad 20 zablokowanych

  • u mnie wrocila zima, zasypalo calkiem

    Lecialem juz z nimi do Warszawy z Malmö.Szybko airbus w 50 minut zrobil spacerowym tempem trase i po godzinie i 5 minutach bylem juz w Wilanowie.Piloci polacy inaczej bym nie wsiadl.Bilety im blizej odlotu drozsze,wiec jak ktos sie wczesnie zdecyduje mozna poleciec za grosze w obie strony,chociazby po piwo i kielbase i do fryzjera lub dentysty.
    Zakladam sytuacje ze ktos musi czesto latac lub sie zakochal to wtedy takie linie ratuja mu budzet.
    Moze same liie nie zarabiaja na maxa ale ze sa tanie ich obroty sie zwiekszaja wraz z liczba lotow z wieksza iloscia pasazerow.Ludzie ktorzy leca w dane miejsce pobudzaja gospodarke i turystyke,konsumujac uslugi i towary.
    Jakby wszedzie robi sie blisko.

    • 0 0

  • TANI parking jeszcze raz TANI parking

    PARKING ZA KTÓRY TRZEBA PŁACIĆ TAKIE STAWKI - WSTYD JESZCZE RAZ WSTYD.
    OCZYWIŚCIE WIADOMO ŻE TRZEBA ZAROBIĆ NA TAKIEJ ŻYLE ZŁOTA JAK PASAŻER ALE NIESTETY NIE WSZYSTKICH STAĆ NA TAK DROGI PARKING.

    MAM NADZIEJĘ ŻE TA SYTUACJA WKOŃCU ULEGNIE ZMIANIE.

    • 0 0

  • nieścisłości

    Rozumiem że autor artykuły napisał go zapewne wczoraj w nocy, jednak pisze o faktach które nie miały miejsca. Samolot Wizzair nie nocował w Gdąńsku - Rebiechowie, przyleciał po 5 rano z Budapesztu :)

    • 0 0

  • Żmijko:)

    Lotnictwo pasażerskie jest nieco mniej uzależnione od kierunku wiatru. W przypadku Rębiechowa zasadniczy kierunek lądowania przebiega właśnie nad Chełmem, a jej wyznacznikiem są odpowiednie pomoce nawigacyjne, których brakuje przy drugim progu drogi startowej.
    pozdrawiam :)

    • 0 0

  • To wstyd...

    To wstyd zeby przez tyle lat od zamkniecia prawdziwego lotniska na zaspie,nic sie nie dzialo w kwestii przewozow lotniczych w Gdansku,fakt ze za komuchy mialy plana z rozpizeniem prawdziwego lotniska na Zaspie (ktore do tej pory mogloby z powodzeniem funkcjonowac),zeby w glowach polaczkow nie roily sie pomysly uciekania ta droga na zachod...jestem za kazda inicjatywa dzieki ktorej Trojmiasto bedzie moglo odciac sie od monopolu Warszawki (ostatnio wole latac z Berlina niz z Wa-wki jest czysciej i milsza obsluga i parking tanszy,a wolalbym z Trojmiasta )

    • 0 0

  • Pani Gdańszczanko, jeżeli nie stać na parking to należy korzystać z transportu publicznego. Częściową przyczyną takich stawek parkingowych jest właśnie zniechęcenie pasażerów do korzystania z transportu indywidualnego. Inna sprawa, że transport publiczny na lotnisko jest jeszcze dość słabo rozwinięty i należy to zmienić jak najszybciej.

    • 0 0

  • Jakie są stawki za ten parking?

    • 0 0

  • Obywatel x

    NIECO mniej, ale nadal pas mamy jeden, a czy lądują na 11 czy na 29, to w jakiś sposób od wiatru zależy, a nie czy jakiejś babci fafika wystraszą i moherek zwichrzą. Fakt że najważniejszy i tak jest boczny wiatr.
    Bez przesady, mnie też czasami robią podejście nie po kwadracie, tylko na skrót świszczą nad blokiem, to nie jest aż tak uciążliwe.

    • 0 0

  • Super , ze liczba polaczen stale rosnie .
    Lotnisko jest juz obecnie zbyt male , ale jak ktos twierdzi , ze sie od czasu budowy nic nie zmienilo , to albo nigdy na nim nie byl , albo jest zbyt mlody , zeby pamietac piekny "terminal" z czasow komuny.
    Twierdzenia , ze lotnisko na Zaspie mogloby jeszcze z powodzeniem funkcjonowac nie trzeba chyba komentowac.
    Nasz Gallux zawsze jak jest ten temat poruszany , stawia swoja odwieczna teze , ze Trojmiasto nie ma zysku z pasazerow tanich linii - dlaczego tak uwazasz?
    Wezmy za przyklad Milosnika Sopotu , ktory wczoraj wychwalal jaka to jest w Szwecji dobra i prawie bezplatna sluzba zdrowia , a dzisiaj juz informuje , ze lata do W-wy do dentysty . On jak frajer szasta niepotrzebnie pieniedzmi , ale dentysta ma zysk.

    • 0 0

  • No widzisz selekcjonerze, przez to jeżdżenie na lotnisko w Berlinie zupełnie straciłeś orientację w temacie :D

    Ale prawda, lotnisko na Zaspie to bardzo ciekawy kawałek historii :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane