- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (398 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (241 opinii)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (45 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (51 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (145 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (58 opinii)
Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.
Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.
- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.
- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
Najpierw dwa budynki, potem kolejne
Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.
W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.
Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.
Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.
Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.
Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.
W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.
- Doraco - 255,2 mln zł
- Hochtief - 262,9 mln zł
- Budimex - 263 mln zł
Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.
- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:
- powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
- gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
- odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel
Opinie (375) ponad 20 zablokowanych
-
2019-08-09 19:21
Masakra (2)
Leciałem niestety raz z tego pseudo lotniska byłem w Laos i Kongo i mają sto razy lepsze lotniska niż to w tzw gdansku
- 11 18
-
2019-08-10 18:49
Kosakowo rulez
- 1 1
-
2019-08-11 08:34
Nikt Ci z Gdańska latać nie każe
- 0 1
-
2019-08-09 19:23
Inwestycje kosztem mieszkańców. A co z odszkowaniami za hałas?
A co z odszkodowaniami za hałas podczas lataniem nad miastem. Wrocław już wypłacił.
- 9 19
-
2019-08-09 19:30
Dzięki włodarzom miasta (3)
Będzie nowoczesniej niż w warszawce.
- 7 9
-
2019-08-11 00:22
(1)
Nieruchomości już droższe niż w Warszawce.
- 0 1
-
2019-08-12 15:38
Bez sensu
Co będą robić ci "pracownicy" w nowych biurach? Przerzucać faktury do komputerów czy telefonicznie nagabywać ludzi na nowe gadżety?
- 1 0
-
2019-08-13 02:35
jo
i tak juz jest lepiej niz w wawie
- 0 0
-
2019-08-09 19:50
I co to zmienia dla Gdańszczan ??
Piszecie artykuł na temat który nic nie wnosi dla mieszkańców trójmiasta. Co kogo obchodzą biurowce czy hotel przy lotnisku
- 10 10
-
2019-08-09 20:00
Idzie potężny kryzys gospodarczy i nie ma co zaklinać rzeczywistości. (2)
Niczego teraz nie zbudujecie. Przynajmniej nie do końca. Wszystko pójdzie do zamrażalki tak jak te rozpoczęte inwestycje jak np. Srebrniki Górskiego. Ojczyzna żyje na gruby kredyt. Zadłużenie jest największe w historii. Eksport siada, potem manipulacje na złotówce i będziemy wyć do księżyca, którego nie będzie bo przecież było takich dwóch co go ukradli.
- 12 13
-
2019-08-10 10:42
(1)
Najlepsza ta zamrazalka.
- 1 0
-
2019-08-10 17:22
Jak za komuny
- 0 0
-
2019-08-09 20:05
Czy taka inwestycja ma sens?
Przecież jak nas za chwilę PiS z Unii wyprowadzi, z połową świata skłóci i Białoruś nam tu urządzi, to mało kto będzie miał potrzebę latania. A na Węgry aż tyle połączeń nie będzie potrzebnych...
- 6 10
-
2019-08-09 20:20
spałem kiedyś w hotelu na lotnisku we Frankfurcie i...
było ciężko. tylko dla twardzieli.- 8 1
-
2019-08-09 20:29
Tu de airport. Dla mnie możecie zostac tam przy lotnisku, kotłować sie konferencjowałcić, biznesować.
Nie potrzebujemy was tu w mieście.
- 2 0
-
2019-08-09 20:42
Lotnisko
Czy i kiedy zostanie zbudowany pas startowy.Tereny są chyba zarezerwowane.To radykalnie zwiększy przepustowość i podniesie prestiż lotniska
- 10 2
-
2019-08-09 20:44
Ankieta. Nie wiem - 5%
Sami eksperci na portalu :)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.