• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • co to w ogóle za artykuł. (1)

    Po pierwsze- wina leży po stronie obsługi tunelu, że nie zareagowali na korek i nie zamknęli pasa. Po drugie - nie byłoby wypadku gdyby debil nie zapierd...lał. Tytuł i artykuł przenosi winę na kierowcę renault.
    Bardzo słabe.

    • 16 0

    • Wręcz żenujące

      • 7 0

  • Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

    - Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.

    czyli jakie światła awaryjne ble ble bez znajomości przepisów

    • 1 0

  • A moze pomogloby gdyby dostawczak jezdzil z przepisowa predkoscia i zachowywal ostroznosc??

    • 3 0

  • Ciekaw ile ciężarówka jechał?

    Jak jechał ze 100 a tak to wyglada to nic nie pomoże

    • 6 0

  • Ankieta powinna byc taka: Czy włączasz mózg podczas jazdy?Gdyby pirat drowowy właczył mózg to by wypadku nie spowodował!

    Wiec zacznij myśleć a nie usprawiedliwiaj swojej głupoty i winy na innych

    • 10 1

  • A moze mniejsza predkosc??

    Zadne swiatla awaryjne nie pomoga jesli jedzie sie z duza predkoscia takim samochodem.prawda jest taka ze Ci wszyscy z dostawczakow, jezdza jak krolowie szos bo im sie spieszy.a pozniej czlowiek niewinny obrywa

    • 5 1

  • A poco są tablice informacyjne przy wjeździe do tunelu obsługa tunelu co robi wystarcz informacja korek . Jak ktoś hamuje to myśli o tym żeby włączyć awaryjne zresztą jak się ostro hamuje to się trzyma ręce na frajerze a nie szuka włączników od awaryjnych. Był kiedyś pomysł zeb w samochodach światła hamowania pulsowały w zależności od siły hamowania. Ale pomysł upadł bo za mało było by kolizji a co za tym idzie wiadomo mniejsza kasa dla koncernów samochodowych.

    • 2 1

  • A moze gdyby kierowca dostawczaka zachowal odpowiednia odleglosc i predkosc nie byloby tematu??!!

    • 6 1

  • Awaryjne

    hmm to może również włączajmy awaryjne jak sr*my czy szcz*my nie ma takiego obowiązku żeby włączać światła awaryjne przy tym jak widze wypadek czy też stoję w korku i nie zamierzam tego nawet robić prawko zdali to nie są nie dorozwinięci żeby ich ostrzegać wystarczą pozycje i światło stopu a jeżeli ktoś nie umie sie do tego dostosować to niech płaci i niech poniesie wine jak uczciwy kierowca

    • 2 0

  • Naprawdę nie widać że auto do którego się zbliżasz że ono stoi??? Ludzie kto Wam dał prawko!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane