• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Właściciele lotniska apelują do premiera. "Latać będą tylko najbogatsi"

Maciej Korolczuk
22 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Właściciele gdańskiego lotniska mówią wprost: podwyżki uderzą w pasażerów i będą gwoździem do trumny polskiej branży lotniczej. Właściciele gdańskiego lotniska mówią wprost: podwyżki uderzą w pasażerów i będą gwoździem do trumny polskiej branży lotniczej.

Właściciele gdańskiego lotniska po raz kolejny zwrócili się do polskiego rządu o wycofanie się z pomysłu radykalnych podwyżek, jakie na wszystkie linie lotnicze chce nałożyć Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. - Podniesienie opłat bezpośrednio uderzy nie tylko w funkcjonowanie lotnisk i ograniczy ich wyjście z pandemicznego kryzysu, ale także negatywnie wpłynie na całą lokalną gospodarkę i przyniesie szkody naszym mieszkańcom - mówią przedstawiciele pomorskich władz.



Podwyżka opłat lotniskowych sprawi, że:

To kolejny apel pomorskich samorządowców i jednocześnie właścicieli Portu Lotniczego w Gdańsku, sprzeciwiających się radykalnym podwyżkom, jakie PAŻP chce nałożyć na przewoźników realizujących połączenia lotnicze w naszym kraju.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podkreślił, że władzom wszystkich portów lotniczych powinno zależeć na tym, by PAŻP wycofał się z pomysłu podwyżek, które spowodują cięcia w siatce połączeń.

- W przypadku Gdańska może to dotyczyć głównie atrakcyjnych południowych kierunków, na które nasi mieszkańcy tak czekali i z których tak chętnie korzystali. To Rodos, Korfu, Santorini, Walencja, Pafos - to atrakcyjne połączenia, które podnoszą atrakcyjność naszego portu lotniczego i które za chwilę możemy stracić - mówił podczas środowej konferencji marszałek województwa, który obok gminy miasta Gdańska, Sopotu i Gdyni oraz Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" jest współwłaścicielem gdańskiego lotniska.
Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, przyznał, że list wystosowany do polskiego rządu jest wyrazem zaniepokojenia pomysłem PAŻP.

- Przyzwyczailiśmy się, że elementem jakości życia jest atrakcyjna mobilność transportowa, w dużej mierze oparta na połączeniach lotniczych. Żywimy obawę, że te podwyżki będą skutkować ograniczeniem liczby połączeń, a w konsekwencji jakości życia naszych mieszkańców. Mamy też przekonanie, że nasz region rozwija się turystycznie i gospodarczo także dzięki funkcjonowaniu lotniska.
Czy wkrótce Wizz Air i Ryanair wycofają swoje samoloty z Gdańska? Zdaniem władz gdańskiego lotniska po podwyżkach proponowanych przez PAŻP jest to realny scenariusz. Czy wkrótce Wizz Air i Ryanair wycofają swoje samoloty z Gdańska? Zdaniem władz gdańskiego lotniska po podwyżkach proponowanych przez PAŻP jest to realny scenariusz.
"Najprostszym i jednocześnie najgorszym" określił pomysł PAŻP Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska. Przyznał, że władze lokalne i samorządowe rozumieją problemy finansowe rządowej agencji, ale podkreślił, że w sytuacji kryzysu w branży lotniczej nie można takich obciążeń przerzucać wprost na pasażerów.

- To osłabi konkurencyjność lotniska. Na pewno zabrakło konsultacji i rozmów na temat wyjścia z tego kryzysu. Wielu inwestorów wybiera Pomorze właśnie dlatego, że mamy atrakcyjne połączenia, jesteśmy świetnie skomunikowani z resztą Europy.
Potencjalne straty szacują też poszczególne gminy. Marcin Skwierawski, zastępca prezydenta Sopotu, przyznał, że tylko z samych turystów do budżetu miasta rocznie wpływa 30 mln zł.

- Przy takich podwyżkach nie da się odbudować potencjału turystycznego. Z 9 mln turystów odwiedzających Pomorze aż 40 proc. stanowią turyści zagraniczni. To było możliwe dzięki naszemu Portowi Lotniczemu. To wydłużało nam sezon turystyczny. Obniżając konkurencyjność lotnisk regionalnych, obniżymy też konkurencyjność naszych przedsiębiorców i całej branży turystycznej.
Czy klamka już zapadła? Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, wierzy, że nie i że na szczeblu rządowym nastąpi refleksja na temat tego, że to może być gwóźdź do trumny branży lotniczej, która po pandemii zmaga się z największym kryzysem od lat. Jednocześnie przyznał, że wśród przewoźników coraz głośniej słychać głosy, że po ewentualnych podwyżkach opłat lotniskowych polskie porty lotnicze staną się mniej atrakcyjne i część samolotów może przenieść się np. na Ukrainę.

- Prezes Ryanaira już zapowiedział, że za miesiąc otwiera się niebo nad Ukrainą, dokładnie na taką samą skalę, jak u nas w 2004 r. To oznacza, że każdy przewoźnik będzie mógł na atrakcyjnych warunkach latać na wybrane lotnisko na Ukrainie. Zamiast na tym skorzystać i nakłaniać przewoźników, by te połączenia odbywały się z naszych lotnisk, my ich do tego zniechęcamy. Kompletnie tego nie rozumiem.

Latanie znów będzie produktem premium?



Przypomnijmy. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce.

Są nimi:

  • opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.
  • opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).


Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych - w tym lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Od 1 stycznia 2022 r. wspomniane opłaty mają wzrosnąć. I to radykalnie, na co nie chcą zgodzić się zarówno właściciele portów lotniczych (w obawie przed drastycznym spadkiem pasażerów), jak i przewoźnicy już zapowiadający, że podwyżki opłat w największym stopniu uderzą po kieszeni pasażerów, bo wyższe opłaty lotniskowe znacząco podniosą ceny biletów.

Przykład? Opłata terminalowa dotycząca pojedynczej operacji lotniczej: dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z 343 zł (obecnie) wzrośnie do 524 zł (wzrost o 181 zł, tj. o 53 proc.). Ta sama opłata dla regionalnych portów lotniczych to skok z 791 zł w 2021 r. do 1347 zł w przyszłym (wzrost o 556 zł, tj. 70 proc.). Nie inaczej będzie w przypadku opłat trasowych. Te wzrosną ze 195 zł do 245 zł (wzrost o 50, tj. 26 proc.).

Wprowadzenie w życie podwyżek na takim pułapie może oznaczać, że latanie znów stanie się produktem premium, na który będą mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi. Mówiąc inaczej - latanie znów będzie elitarne, tak jak przed 2004 r.

Na zapowiedzi radykalnego wzrostu kosztów natychmiast zareagowali przewoźnicy. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary napisał list do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym podkreślił, że propozycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie podniesienia stawek dla linii lotniczych wskazuje na "oderwanie od rzeczywistości branży przewozów lotniczych".

Prezes Ryanaira nie wykluczył zamykania połączeń do i z Polski, co dla Portu Lotniczego w Gdańsku oznaczałoby spadek połączeń aż o 30 proc. W najbliższych dniach głos mają zabrać władze Wizz Air. Węgierski przewoźnik obsadza w Gdańsku 50 proc. połączeń.

Z siatki połączeń zniknęłyby wówczas popularne wakacyjne kierunki do Bułgarii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii czy Włoch.

Pełna treść listu do premiera Mateusza Morawieckiego

Pan Mateusz Morawiecki,
prezes Rady Ministrów

My, samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz województwa pomorskiego, właściciele Portu Lotniczego Gdańsk, protestujemy przeciwko niszczeniu dobrze rozwijającego się rynku lotniczego na poziomie lokalnym i próbie przerzucenia skutków pandemii COVID-19 na porty regionalne i linie lotnicze, a co za tym idzie na pasażerów, mieszkańców naszego regionu.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się jakiejkolwiek podwyżce opłat: terminalowej i trasowej, zaproponowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, a popieranej przez polski rząd.

W pandemii linie lotnicze, porty i touroperatorzy każdego dnia walczą o przetrwanie. Dane finansowe wskazują na ich wielomilionowe straty. A zapowiadane podwyżki uderzą w nich wprost po raz kolejny. W praktyce mogą też zostać przeniesione na pasażerów w podwyższonej cenie biletów lotniczych. Pasażerowie są najmniej winni pandemii. Ponadto podwyżki wpłyną na spadek popytu na usługi lotnicze i osłabią cały polski rynek lotniczy. Bezpośrednio uderzą także w kondycję portów regionalnych i pogorszą sytuację lokalnej i całej polskiej gospodarki.

Linie lotnicze już zapowiadają wycofanie się z niektórych polskich lotnisk czy też ograniczenie siatki połączeń. To w praktyce niszczenie budowanego przez lata polskiego rynku lotniczego.
Wzrost opłat (terminalowej oraz trasowej) ponoszonych przez linie lotnicze motywowany jest zapełnieniem luki w przychodach dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Luka ta powstała w konsekwencji znaczącego ograniczenia ruchu lotniczego będącego wynikiem wstrzymania połączeń lotniczych w wyniku pandemii COVID-19. W krajach o dużo bardziej rozwiniętym rynku lotniczym, jak Niemcy czy Hiszpania, koszty te zostały zrekompensowane odpowiednikom Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przez pomoc rządową.

Tymczasem w Polsce, poprzez planowaną podwyżkę, koszty te mają zostać w całości przerzucone na klientów linii lotniczych, mieszkańców Polski oraz turystów. Brak podobnego jak w wielu krajach europejskich instrumentu wsparcia, które pozwoliłoby na uniknięcie podwyżek cen biletów, budzi nasze zdumienie i zaniepokojenie.

Domagamy się zrewidowania pomysłu na podniesienie opłat, który będzie miał katastrofalne skutki. Apelujemy też o merytoryczne, skuteczne i równoprawne konsultacje.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska
Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu


Miejsca

Opinie (434) ponad 10 zablokowanych

  • A stanowiska PAŻP sie doczekam?

    Trzeci artykuł i dalej prezentacja argumentów tylko jednej strony.... "dziennikarze" trójmiasto.pl!

    • 8 0

  • Nie jesteśmy kolonią tak jak to było za czasów PO PSL i słupa z Berlina gdzie podatków sklepy wielkopwierz. zagraniczne nie (6)

    płaciły. Nigdy wiecej Tuskopodobnych tworów

    • 16 7

    • Patridioty nie powinny tam zakupów robić! Tylko w Polskich, narodowych patryjotycznych sklepach! (1)

      Kupować tylko Polskie produkty,
      Problem by znikł

      • 1 2

      • Przedewszystkim bojkot Niemieckich produktów!

        Tymczasem patryjoty partyjne się wożą, i rozbijają, Niemieckimi samochodami... ironiczne

        • 2 1

    • Tęskno za PRL co....

      • 2 0

    • Co na to Julka Trybunalska? Ta z PZPR

      • 2 0

    • Lecz sie człowieku

      • 0 0

    • A cos z sensem jesteś w stanie napisać? Czy tylko cię zolc zalewa.

      • 0 0

  • Latać to lata totalna opozycja z donosami, co z Turowem zrobili...bagno opozycyjne (4)

    • 14 4

    • My donosiciele już dawno latamy. (3)

      Adrian, Straszydło, Kempa, 0, Macierenko, i inni.

      Donosiliśmy na Polskę...I g nam zrobicie.

      • 2 5

      • Czas zdelagalizowac PO i na kurkowej (2)

        • 4 0

        • Najpierw chyba kartel żoliborski jarozbawa

          • 1 2

        • No wlasnie czekam juz 6 la, az PO bedzie na Kurkowej. I co? Gdzie jest Kaczynski, gdzie jest ziobro? Gdzie j szydlo? Gdzie jest Macierewicz. Kiedy PO na Kurkowej? Spelnijcie obietnice!!!

          • 0 1

  • Wydaje mi się że rozumiem (21)

    Właścicieli lotniska i przewoźników ale nawet przy podwyżce o te 700 zł to przy pełnym samolocie jest to około 2 zł dopłaty do biletu . Jeśli by te koszta podzielić trochę na przewoźnika a trochę na klienta to chyba nie ma tragedii . Dodam też że opłata nawet 1300 zł za obsługę. Takiego samolotu , walizki , obsługa płyty itp. to sensowna stawka .

    • 65 53

    • "opłata nawet 1300 zł za obsługę. Takiego samolotu , walizki , obsługa płyty itp. to sensowna stawka"

      Tutaj nie chodzi o podwyżki obsługi naziemnej, bo za to płaci się lotnisku.

      • 23 5

    • Opłata lotniskowa to zupełnie co innego

      Opłata dla PAŻP nie ma nic wspólnego z obsługą samolotu po wylądowaniu.

      • 28 2

    • jak ty chcesz upchać 350 osób do samolotów latających z Gdańska

      większość ma około 150 miejsc, więc przy opłatach 1500 za lot to wychodzi 10zł na każdym bilecie.

      • 15 3

    • typowy komentarz pisowskiego trolla (9)

      a ja od 7 lat place drozej za paliwo, uslugi bankowe, chleb, loty, mieszkania, i tak w nieskonczonosc. Wszedzie dodatkowe ukryte podatki.

      Drozyzna, drozyzna drozyzna.

      • 42 10

      • (3)

        tersz zobacz ile osób go popiera i masz odpowiedź czemu w Polsce jest jak jest

        • 14 4

        • (2)

          Ilość wpisów i polubień świadczy tylko i wyłącznie o kwocie jaką zamawiający za nie zapłacił.

          • 8 1

          • Polubien jest wiecej (1)

            Niż łapek w dół więc więcej osób podziela moją opinię że dwa zeta doplaty do biletu to nie dużo . Oczywiście nie wszystkie bilety są tanie ale podam parę moich przykładów . Warszawa - sajgon 299zl Gdańsk-eilat 39 zł , Gdańsk Londyn 29 zł i powrót 29 zł .o ile taniej chcielibyście latać ?

            • 0 1

            • Wystarczy, że rząd nie będzie dbał żeby było drożej.

              • 0 0

      • z czegoś muszą mieć na te 500+ (1)

        • 10 3

        • Na TVP, na 13, 14 emeryturę i ch... co tam jeszcze

          • 9 3

      • Podwyzki sa przejsciowe. (1)

        Adrian

        • 2 5

        • Zgadza sie bo po przejsciu beda nastepne podwyzki

          • 9 2

      • łzesz jak pies

        porównaj stosunek zarobków do cen paliw z ostatnich 30 lat i wtedy coś napisz.

        • 3 7

    • ale że co? Ty chcesz płacić drożej i argumentujesz to tym, że "to niewiele drożej"? (1)

      Z kim ja współistnieję w tym kraju?

      • 13 5

      • I macie taką samą wartość oddanego głosu w wyborach.

        • 1 0

    • Obsługa walizek, to nie pażp, tylko port (1)

      • 7 1

      • No właśnie

        Port to robi i port bierze pieniądze od przewoźnika .

        • 0 0

    • Nie przeniesiesz nawet grosza kosztów na przewoźnika

      Przedsiębiorca nigdy nie płaci nawet grosza podatku. Wszystkie podatki, opłaty, składki są płacone przez klientów, czyli przez nas wszystkich. Po prostu podnosi się ceny. To jest normalne i naturalne, zawsze tak będzie

      • 11 1

    • sensowne ? (2)

      Zakładając ,że te usługi są należycie wykonywane !. Ale czy na lotnisku w Gdańsku tak jest ? Na bagaże czeka się nawet 2,5 godziny , 1 godzina to standard . Walizki jeżdżą raz na jednej raz na drugiej taśmie a skołowani pasażerowie biegają szukając swoich walizek. Obsługa w odprawie robi łaskę ,że jest .Młody pracownik spóźnia się do pracy a ludzie stoją w pandemicznym tłumie , później odprawia z łaski z wściekła miną .Informacje o odlotach pojawiają się na ostatni moment . To lotnisko nie daje rady ,może zmniejszenie liczby połączeń -bolesne dla pasażerów- poprawi jakość obsługi .

      • 2 0

      • " później odprawia z łaski z wściekła miną "

        dokładnie tak -masz rację pracownicy lotniska mają "wylane" na pasażerów .Stoi taka "dziumdzia" przy bramkach do odprawy bezpieczeństwa i nie reaguje na prośby pasażerów którym zeskanowany bilet nie otworzył bramki po 15 minutach "guła " łaskawie zeskanowała ręcznym skanerem bilety i otworzyła bramkę a w tym czasie weszło już ok 100 osób na następny rejsowy samolot wydłużając kolejkę do "rentgenów" - efekt 3 osoby nie odleciały swoim samolotem i 3 tyś zł poszło się "rąb...ć". Port lotniczy nie widzi swojej winy widocznie 2 godziny oczekiwania przed odlotem to za mało, trzeba pewnie tam być 6 godzin wcześniej. Akcja rozegrała sięwe wrzesniu br. poza sezonem turystycznym między 4 a 6 rano

        • 0 0

      • "później odprawia z łaski z wściekła miną"

        dokładnie tak- masz rację pracownik lotniska dyżurujący przy bramce do odprawy bezp. nie reaguje przez 15 min. na prośby osób którym bramka nie otworzyła się po zeskanowaniu biletów (bramka była sprawna) , w tym czasie wchodzi ok 100 osób na następny samolot rejsowy wydłużając kolejkę do "rentgenów" .Po 15 min "panienka" łaskawie zeskanowała bilety skanerem ręcznym ale 3 pasażerowie nie zdążyli już na swój samolot i 3 tyś za bilety poszły się "je..ać" , a lotnisko nie widzi swojej winy. Przyjście na 2 godz. przed odlotem nie gwarantuje wejścia do samolotu pewnie trzeba na hali odlotów rozbić namiot z 12 godz. wyprzedzeniem Sytuacja miała miejsce poza sezonem turystycznym we wrześniu br. Lotnisko twierdzi że oni są ok .

        • 0 0

  • Tutzek to nie tylko Pudel Merkelowej (7)

    nie docenia pan Donalda Tuska.Wszystkie problemy po przejęciu władzy przez PO prysłyby jak bańka mydlana. Czeski inwestor (jak kiedyś katarski-stocznie) przejąłby nierentowny Turów i PO problemie :-)

    • 11 5

    • Nigdy Polska nie była taka samotna i tak wyśmiana! (5)

      Został San Escobar!

      • 1 5

      • Polska rośnie w siłę i to boli donosicieli (4)

        • 4 1

        • Gdzie konkretnie rośnie.... w TVP? (2)

          Powtarzanie przekazu kur wizji nie zmieni rzeczywistości

          • 1 4

          • Ryżego słupa grupa zwija Polskę (1)

            • 1 0

            • Tobie PiSlam rozum zwinął

              Przedawkowałeś TVP, największa szczujnia

              • 0 1

        • Potęga edukacji jest wręcz przerażająca... i Armii... planowanej...

          Nawet inflacja największą... A co!
          Przemysł stoczniowy z kolan wstał!
          Rząd stać na drogie Niemieckie, nie byle jakie, limuzyny...

          Świat pos... zazdrości potęgi.... A w USA zazdroszczą nam teraz Adriana Notariusza

          • 0 3

    • Czekamy, kto przejmie Rafinerie i nasze startegiczne magazyny paliwowe. o powiedz Kacperku, prosze. Przeciez wojewodztwo Pomorskie jest ci tak na sercu. Prawie, jak te twoje cztery wille w Oliwie.

      • 0 0

  • Do kogo te apele do globalistycznej pacynki na pięcie wykonującej rozkazy światowej bandy zbrodniarzy tak ma właśnie być wszystko jest zaplanowane i wdrażane tak latanie ma być tylko dla najbogatszych i posiadanie domu i samochodu i oszczędności tak w nowym świecie który nam ten psychol moradziecki wdraża tak właśnie ma wyglądać nasze życie. Zero podróży praca dom praca dom praca oczywiście jako szczurek korporacyjny na prywatnym lub państwowym zero własnych małych firm usług działalności każdy ma miche ryżu tzn dochód podstawowy i robić. Gotówkę zlikwiduja więc każdemu będą wydzielac po równo i każdy będzie musiał być grzeczny bo grzywny i kary same się będą z konta ściągać

    • 1 7

  • (7)

    Ludzie będą liczyć, ilość km kosztu benzyny, brak przejazdów z lotniska do centrum miasta, wg mnie przestaną latać jeżeli tani przewoźnicy zrezygnuja

    • 107 25

    • wystarczy przypomniec sobie jak to wygladało przed tanimi liniami (1)

      • 18 2

      • Dziwny moment. Linie lotnicze dostały po tyłku - mniej osób lata za granicę turystycznie, większa liczba spotkań biznesowych jest zamieniona na rozmowę przez internet. To takie trochę "dowalmy leżącemu".

        • 2 0

    • tanie linie (2)

      obsługują głównie połączenia dla tych co pracują za granicą. Wakacyjne trasy najczęściej obsługują czartery

      • 1 3

      • Czartery to obsługują wakacje all inclusive - nie wszyscy tak spędzają urlopy! Tak, czy owak te podwyżki to skandal, jak zwykle po kieszeni dostanie pasażer...

        • 3 0

      • Nie do końca

        Czartery obsługują połączenia dla biur turystycznych, a dzięki temu, że pojawiło się w ostatnich latach bardzo dużo połączeń do i z ciekawych lokalizacji, to ruch turystyczny znacząco się zmienił. Masa turystów z zagranicy dociera do Polski samolotami, na własną rękę. Także coraz więcej Polaków też w ten sposób spędza urlopy za granicą. Jak ktoś poświęci odrobinę czasu, to może sobie za 2/3 ceny z biura podróży ogarnąć dużo ciekawszy wyjazd, niż to co te biura mają w ofercie. Wycofywanie połączeń przez tanie linie to jest woda na młyn dla biur turystycznych, które będą mogły teraz windować ceny wycieczek, nie obawiając się konkurencji. Jednym słowem, na tych podwyżkach opłat stracą przede wszystkim przeciętni obywatele (jak zwykle), a także same lotniska, bo ruch lotniczy bardzo odczuwalnie zmaleje. Jak będę miał płacić 500 PLN za przelot w jedną stronę za osobę, to sobie daruję jakiekolwiek wyjazdy na własną rękę, bo to będzie zdecydowanie za drogie. Teraz można polecieć do Grecji w cztery osoby w dwie strony za niecałe 2000 PLN.

        • 3 0

    • Ale posłowie i członkowie (tak członkowie ) rządu będą latać dalej , w końcu stać nas na opłacanie ich fanaberii. . Jedynie jeden z europosłów będzie oszczędzał na publicznych pieniądzach i dalej będzie jeździł nawet zimą z Jasła do Brukseli wyzłomowanym kabrioletem , taki oszczędny!

      • 2 0

    • panie struku :P

      niech pociagna samolot jak dawniej

      • 1 1

  • Skończyły sie czasy Tusska, za którego panowania byliśmy kolonią i grabieni przez szajki vatowskie (7)

    • 12 6

    • Dokładnie! Teraz rozkrada i defrauduje kartel jarozbawa.

      Nikt tak Polski wcześniej nie niszczył. Ponad 500 afer!

      Widzę że dzisiejszy przekaz z centrali dla trolli to "byliśmy kolonią"

      • 3 4

    • Kaczystan, wschodnia republika Rosji

      Dzięki słupom Moskwy, jarozbawa & Co

      • 3 5

    • (3)

      Pytanie dla inteligentnych- za rzadow ktorej partii wykryto mafie VATowska dzialajaca w samym sercu ministerstwa finansow?

      • 1 0

      • Może spytaj komu w WSI jaro lody robił i haki na ludzi zbierał (1)

        • 0 0

        • WSI to Peło Komoruski

          • 1 0

      • za czasów Donalda mld. wyłudzano

        • 0 0

    • W sedno

      • 0 0

  • Portal, tak jak inne media, zapomniał dodać, że te kwoty to tylko mnożniki, a nie ostateczna opłata (1)

    Na opłatę terminalową ma wpływ maksymalna masa startowa, a na opłatę trasową ma wpływ i maksymalna masa startowa i dystans przeleciany w polskiej przestrzeni powietrznej. Szczegóły są na stronie PAŻP. Podsumowując:

    Opłaty trasowe mogą wzrosnąć o kilkanaście tysięcy (jeśli lecimy na południe).

    Opłaty terminalowe wzrosną:
    -dla Ryanaira (Boeing 737-800) o 96 400zł
    -dla Wizzaira (Airbus A321) o 108 460zł

    • 8 3

    • Co za brednie.

      • 1 2

  • mason+ zakłada ze plebs+ nie bedzie latał ani miał samochodu.

    teraz jest spis niewolnik+ sprawdzający kto się nadaje a kto nie.

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane