- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (262 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (57 opinii)
Wniosek do NIK o kontrolę systemu Fala
Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej i Ruchu Narodowego złożyli we wtorek do delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku wniosek o przeprowadzenie kontroli w spółce Innobaltica, odpowiadającej za przygotowanie i wdrożenie systemu Fala. Działacze chcą, aby NIK zbadał celowość, rzetelność, sensowność i ewentualne zagrożenia w funkcjonowaniu systemu.
Tym razem jest inaczej, a obiektem ich troski stał się testowany od połowy grudnia w Trójmieście system Fala.
- Z obserwacji naszych działaczy, czynnie korzystających z komunikacji miejskiej, wynika, że ludzie nie wiedzą o wprowadzeniu systemu, a jeśli mają wiedzę na temat jego wprowadzenia, nie wiedzą jak z niego korzystać - napisali w uzasadnieniu wniosku działacze MW i RN. - Zaobserwować można w dalszym ciągu korzystanie z biletów tradycyjnych (papierowych) lub za pomocą aplikacji jakdojade.pl. Zachodzi pytanie: czy miasto Gdańsk i firma Innobaltica na wprowadzenie systemu Fala nie wydały w bezsensowny sposób pieniędzy? Istnieje również obawa, że ewentualne straty finansowe miasta i firmy przyniosą kolejne podwyżki cen biletów.
Od Najwyższej Izby Kontroli oczekują m.in. kontroli procesu wdrożenia systemu Fala w komunikacji miejskiej, począwszy od dnia rozstrzygnięcia przetargu, oceny zagrożeń i problemów technicznych oraz ewentualnych strat materialnych mieszkańców i gmin uczestniczących w projekcie, a także wysokości dofinansowania ze środków publicznych procesu uruchomienia i utrzymania systemu.
Co na to spółka Innobaltica?
Do formułowanych pytań i wątpliwości odniosła się na naszą prośbę sama spółka Innobaltica. W przesłanym oświadczeniu czytamy, że pozostaje ona do pełnej dyspozycji wszelkich uprawnionych do kontroli instytucji.
- Warto podkreślić, że wdrażany przez firmę projekt unijny z definicji podlega stałej kontroli. Dlatego zmiany terminów zakończenia każdorazowo poprzedzały właściwe konsultacje i procedury - podkreśla Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy spółki.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w twoim telefonie
Jak dodaje, system Fala znajduje się obecnie na etapie testowania w warunkach rzeczywistych, by wychwycić i wyeliminować wszelkie możliwe błędy.
- Jesteśmy przekonani, że wraz z nabywaniem doświadczeń w użytkowaniu systemu coraz więcej pasażerów będzie chciało z niego korzystać. Po zamknięciu fazy testów planujemy szerokie działania komunikacyjne adresowane do pasażerów w różnych grupach docelowych w skali województwa - dodaje.
Jednocześnie spółka dementuje przekazane przez Młodzież Wszechpolską informacje, nazywając je nierzetelnymi.
- Uprzejmie wyjaśniamy, że pasażerowie nie mają obowiązku w Gdańsku sygnalizowania zakończenia podróży w pojeździe - tzw. check out (przyłożenie karty). Na umieszczonym w społecznościowych mediach screenie potwierdzenia bankowego widzimy, że system bankowy dokonał pobrania opłaty preautoryzacyjnej w wysokości 1 zł, a nie opłaty za bilet. Operacja ta następuje później, w różnym czasie, zależnie od banku. W przypadku ostatecznego braku transakcji na koncie organizatorzy transportu i gminy nie ponoszą straty, ponieważ odpowiedzialność za takie błędy na etapie testów leży po stronie wykonawcy systemu - podkreśla Maciejewski.
Wcześniej wnioski do UODO i UOKiK
To niejedyny wniosek ws. systemu Fala złożony do organów kontroli państwowej. Kilka tygodni temu o interwencję ws. Fali poprosili radni PiS Przemysław Majewski i Andrzej Skiba, kierując pisma do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W odpowiedzi prezes UODO stwierdził, że nie może w sposób wiążący wypowiedzieć się na temat funkcjonowania procesów związanych z przetwarzaniem danych, bo te zagadnienia powinny być zdiagnozowane na wcześniejszym etapie przez administratora RODO.
Perypetie czytelników z systemem Fala
Od czwartku 15 lutego system Fala także w autobusach (81 opinii)
Miejsca
Opinie (525) ponad 20 zablokowanych
-
2024-02-06 18:24
Banaś nic peowcom nie zrobi!
Tym bardziej prokuratura Bodnara nie kiwnie palcem.
- 64 4
-
2024-02-06 18:24
Nik już nic nie wykryje
W systemie fala Po ;) teraz oni będą robić wałki. A ludzie myślą, że jedni i drudzy chcą dobrze dla społeczeństwa hahah
- 78 2
-
2024-02-06 18:29
Co za czasy, ze wypada mi przyznać racje Młodzieży Wszechpolskiej. (3)
- 111 3
-
2024-02-06 18:44
No cóź - Młodzież Weszpolska - kwintesencja intelektu i polotu (2)
- 5 35
-
2024-02-07 20:44
Miałem okazję poznać parę osób z MW i zaskoczyli mnie swoją otwartością i kulturą.
- 3 0
-
2024-02-08 08:47
Nie to co modzież wszechrurkowa i wszechgaleryjna - kwiat polskiej inteligencji
- 1 0
-
2024-02-06 18:30
Wreszcie ktoś się tym zajął. (3)
Raport będzie druzgocący - mnóstwo pieniędzy wydane a efekt żaden. Zbędny wydatek i prognoza kolejnych wysokich kosztów utrzymania tego bubla.
Jest mnóstwo aplikacji które spełniają swoją rolę i zapewniają komfort podróżowania ale lepiej wydać publiczne pieniądze (z resztą nie pierwszy raz) na nierentowne przedsięwzięcia.
Przecież miasto jest bogate a mieszkańcy najszczęśliwsi na świecie co może pójść nie tak ?- 101 1
-
2024-02-06 18:31
Efekt jest
Świetne posady w innobaltica.
- 22 0
-
2024-02-06 18:35
Fala nie jest gdyńska czy gdańska, ale wspólna.
tak przypominam, bo raz piszesz o bogatym mieście, a raz o najszczęśliwszym dla mieszkańców...
- 3 16
-
2024-02-07 04:38
Raportu nie będzie żadnego. Wszystko umorzone.
- 6 0
-
2024-02-06 18:30
Znam gdańszczan. Kolejna możliwość do złodziejstwa. Dlatego wybierali PO.
- 61 7
-
2024-02-06 18:36
co na to renomowany ekspert (3)
Pan Waldemar Rokicki ?
(z propagandowego artykułu o fali z dn.19.01.2023r.)- 50 0
-
2024-02-06 18:58
że mieszkańcy nie dojrzali do takich innowacji ;) (2)
- 28 1
-
2024-02-06 23:43
XXI wiek a wy w papierki chcecie się bawić? (1)
- 2 15
-
2024-02-07 05:58
W papieki wy w innobaltice sie bawicie .
W pensje
- 12 0
-
2024-02-06 18:37
Niech Nik zbada dogłebnie sprawe.
To są pieniądze publiczne .
- 68 0
-
2024-02-06 18:37
(1)
Mial byc wspolny bilet a wyszlo urzadzenie a tramwaju do zakupu biletu hahah
- 64 0
-
2024-02-07 18:39
Jak zwykle
Na Falę wydano /na razie / 160 mln zł
- 5 0
-
2024-02-06 18:39
Był pomysł 150zl /m-c na wszystko. Od Luzina po Pruszcz Gdański i co ? Pstro (11)
Lepiej wydać kasę na coś co działać nie będzie a w dodatku trzeba będzie do tego dokładać. Wystarczył wspólny bilet na wszystko ale po co ? Przecież fajnie jest. Gdańsk to najlepsze miejsce do życia. Super Pani prezydent i jej poplecznicy z Borawskim na czele.
W Tczewie opłacało się wprowadzić darmowa komunikację zamiast tego badziewia i mieszkańcy namacalnie mogą tego doświadczyć.
W Gdańsku namacalne są automaty które nie działają.
By żyło się lepiej. Swoim !- 162 1
-
2024-02-06 18:42
Niestety tu nie chodzilo o pasazera
Tylko żeby swoi zarobili
- 47 1
-
2024-02-06 18:59
To nie jest proste (8)
Nie rozumiecie ludzie, że nie można przejechać połowy województwa za 150 zł? To kilka lub kilkanaście przewoźników/samorządów/właścicieli itp. Każdy ma koszty i to potężne. Jak to podzielić? To nie jest jeden właściciel czy jedno miasto jak na zachodzie czy no Wrocławiu/Poznaniu. Zatankujcie za 100-150 zł i zapraszam na zatłoczone ulice, zobaczymy na ile wam starczy paliwa, więc nie gadać tu głupot. Dopłaty do waszej taniej jazdy to ponad 70-80% wartości biletu. Poza tym jak wyjeżdżacie za granicę to chcecie szybko, w prosty sposób kupić bilet. Tu jest akurat prosto czyli kartą płatniczą. Nie trzeba szukać kiosków czy klikać w aplikacje prywatne, które sobie biorą spore prowizje, ale tego też nie rozumiecie.
- 2 39
-
2024-02-06 19:01
Za pieniądze z programu fala i kosztów jego utrzymania w kolejnych latach dałoby się nawet wprowadzić darmową komunikację
- 44 0
-
2024-02-06 19:04
Metropolia Śląska (3)
Bilet miesięczny na całą sieć 175 zł.
- 36 0
-
2024-02-06 19:21
a w Trojmiescie... (2)
280 pln...
Za bez porownania mniejsza skale uslugi.
Za teren porownywalny z Trojmiastem (srednica ca. 50km) w Wawie 100 pln.- 28 0
-
2024-02-07 00:25
Można? Można. (1)
- 9 0
-
2024-02-07 08:52
razem z metrem to 100 zł
- 9 0
-
2024-02-06 19:05
Tak my nic nie rozumiemy, tylko Ty i Twój lekarz Ciebie rozumie.
- 20 2
-
2024-02-06 19:19
a jak to robia w Warszawie?
Jak to robia na Slasku?
Moze jakies korepetycje...
I sam wskazujesz przyczyne tego zla, rozdrobnienie i autarkie w uslugach komunalnych, gdzie kazdy kacyk musi miec "swoje" i nie scierpi placenia "obcym"...
Jest tak?! Jest!
Najdobitniejszy przyklad to linia kolejowa do Nowego Portu, ktorej funkcjonowania nie ma zamiaru finansowac miasto Gdansk.
Na swoich tramwajarzy...- 17 0
-
2024-02-07 19:09
Poczytaj sobie
jak to rozwiązali w Czechach. Też jest wielu przewoźników i wiele miast a bilet możesz kupić jeden na wszystko. Da się tylko trzeba chcieć i umieć.
- 4 0
-
2024-02-07 19:06
W Malborku
też jest darmowa komunikacja miejska.
- 3 0
-
2024-02-06 18:40
I jeszcze jedno (2)
w trolejbusach na każdym przystanku
jak się zatrzymują jeszcze puszczany monolog o systemie Fala. Od tego mózg wysiada jeden jazgon żadnej ciszy.
System Fala powstał za grube pieniądze i od początku było wiadomo że się z tego nie wycofają. Po prostu przeczekali pewien czas metoda stara jak świat i heja uruchomili to cudo.
A kto pokryje koszty przecież nie ten co to wymyślił społeczeństwo musi to odpracować i na kary mieć bo system ma luki i to duże.- 88 0
-
2024-02-06 19:36
okres trwalosci projektu... (1)
trzeba przetrwac i pogodzic sie z podwojeniem strat...
- 15 1
-
2024-02-07 00:26
Takie było założenie.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.