• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł wspólnego biletu za 150 zł. W sprzedaży od 1 stycznia?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł. Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł.

Czy wspólny bilet metropolitalny w cenie 150 zł zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.? Taki pomysł pojawił się w gronie gmin wchodzących w skład MZKZG. Pierwotnie nowy bilet metropolitalny planowano wprowadzić do oferty 1 lipca br., lecz sytuacja związana z pandemią koronawirusa i spadek przychodów samorządów przerwał prace nad nowym rozwiązaniem taryfowym.



Kiedy powinien zostać wprowadzony wspólny bilet w cenie 150 zł?

Oficjalnie ogłoszenie wprowadzenia nowego biletu metropolitalnego za 150 zł miesięcznie (obecnie jego odpowiednik kosztuje 230 zł), obejmującego wszystkich przewoźników komunalnych, SKM oraz PolRegio w granicach gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ogłoszono w lutym br.

Nowy wspólny bilet kolejowo-komunalny tylko w Gdańsku



Bilet miał się pojawić w ofercie 1 lipca, do czego jednak nie doszło na względu na pandemię koronawirusa.

Należy przy tym jednak odnotować, że Gdańsk nie wycofał się ze swojej "miejskiej" oferty biletu miesięcznego ZTM + kolej, który obowiązuje od 25 marca br., w efekcie czego gdańszczanie jako jedyni w Trójmieście mogą cieszyć się z atrakcyjnej cenowo oferty przewozowej na wszystkie środki lokalnego transportu zbiorowego w granicach miasta.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców. Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców.

Wspólny bilet za 150 zł od 1 stycznia - Sopot zdecydowanie "za"



Podczas ostatniego zgromadzenia MZKZG pojawił się pomysł, by wrócić do tematu biletu na całą aglomerację. Za tym rozwiązaniem z trójmiejskich samorządów optuje przede wszystkim Sopot, mniejszymi entuzjastami są Gdańsk oraz Gdynia.

- Termin 1 stycznia jest racjonalny i naturalny. Wydaje mi się, że już dłużej nie możemy czekać z tą ofertą. Nie wytłumaczymy mieszkańcom, że po raz kolejny odsuwamy w czasie wejście w życie tego projektu - przekonuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Chciałbym z ostateczną decyzją poczekać do września. Popyt na usługi transportu publicznego spadł o połowę. Widać wprawdzie tendencję wzrostową, ale nie spodziewam się, byśmy w tym roku odbudowali ją do stanu sprzed pandemii - argumentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- Powinniśmy jeszcze chwilę zaczekać z podjęciem decyzji. Przyszłość biletu Fala [zgromadzenie MZKZG odbyło się przed ostatecznym wyborem wykonawcy Fali - dop. red.], który jest wprawdzie czymś zupełnie innym, ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia biletu łączonego w cenie 150 zł - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też:

22 mln zł straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek



Samorządy sceptycznie patrzą na wyliczenia MZKZG dotyczące kosztów wprowadzenia nowego rozwiązania, które pochodzą z czasów sprzed pandemii. Przedstawiciel Wejherowa uznał wręcz skalę proponowanych dopłat w obecnej sytuacji za "kosmiczną".

Zgodnie z nimi koszt wprowadzenia wspólnego biletu wyniósłby dla 14 gmin ok. 9,39 mln zł. W przypadku miast Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł (obecnie ok. 2,59 mln zł),
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł (obecnie ok. 1,4 mln zł),
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł (obecnie ok. 144 tys. zł).

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej.

W oczekiwaniu na ostateczną decyzję samorządów



- Uwzględniając taką wysokość składki na przyszły rok, przyjęte zostało założenie, że zostanie odbudowany popyt sprzed pandemii, choć faktycznie dzisiaj nikt nie wie, czy jesienią przyjdzie druga fala zachorowań i kolejny drastyczny spadek dochodów - mówił podczas zgromadzenia Kamil Bujak, przewodniczący Zarządu MZKZG.
Jak zapewnia Kamil Bujak, Zarząd MZKZG prowadzi prace, aby modyfikacja oferty była możliwa do wdrożenia 1 stycznia.

- Ostateczna decyzja w tej sprawie podjęta zostanie przez gminy - członków MZKZG - na podstawie przygotowywanych przez biuro Związku analiz oraz po uwzględnieniu możliwości finansowych, które ze względu na stan pandemii zostały mocno w samorządach ograniczone. Kwestia wprowadzenia biletu metropolitalnego w cenie 150 zł będzie jeszcze omawiana na najbliższych posiedzeniach Zgromadzenia Związku - dodaje przewodniczący Zarządu MZKZG.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • Zacznijmy od tego ze powinien byc o połowe tańszy !!A jak im kasy brakuje to opodatkowac szkodników w blachosmrodach (2)

    Tak jak w innych miastach podatek za jazde 20 letnim szrotem w mieście których jest obecnie najwięcej.

    • 9 7

    • (1)

      Zad ci zrobił pfffffff, bo nie masz nawet na taki :D

      • 0 4

      • Dziecko wracaj do przedszkola, niech cie nauczą się wysławiać .

        • 1 0

  • Powraca pomysł

    Buahahaha oto Gdańsk w pigułce

    • 12 1

  • Gdynia ZKM + kolej

    Dobrze by było gdyby w Gdyni również pozostała taka możliwość

    • 7 0

  • Z tym biletem odstawiam samochód

    Nie będzie mi się opłacało jeździć samochodem i zastąpię to komunikacją zbiorową. Super pomysł

    • 7 3

  • Pan prezydent ds klimatu

    Zachęca tę grupę ludzi, ktora jeszcze podrózuje komunikacją miejską do przesiadki na samochod. Bilet aglomeracyjny nie, od dzisiaj pocięte rozkłady jazdy.
    Ludzie nie wrócą do komunikacji bez zmian. Oferta jest niewiarygodnie uboga w porownaniu do ceny. Zresztą juz nie chodzi o pieniadze. To jest miasto. Nikt tramwajem nie bedzie jechal 1,5 godz gdy samochodem zajmuje to 15 min.
    Prezydent ds klimatu. Zart.
    Polityk nigdy nie będzie dobrym gospodarzem. Do tego zarozumialy.

    • 13 0

  • Za dużo dyrektorów i spółeczek by to się udało

    Należy zlikwidować te sztuczne twory i 2/3 dyrektorów z Trójmiasta na państwowy bruk wyrzucić. Reszta będzie miała co robić i wprowadzi wspólny bilet.

    • 15 2

  • Bilet za 99 zł jest biletem optymalnym dla mieszkańców Gdańska

    Wszystko w granicach miasta: GAit, skm, regio, pkm. wyłącznie w granicach miasta. Jeśli gminy dopłacą proporcjonalnie, to czemu nie? Ale gdańszczanie powinni być zadowoleni.

    • 5 1

  • Dotacje do stadionu, ecs, mtg nie stwarzają problemu

    Oprócz pieniędzy jeszcze jakaś kamienica za darmo wpadnie. Bo dotujemy swoich. Miejska nomenklatura zadba wzajemnie o dobrą jakość swojego pasożytniczego życia.
    A ludziom, plebsowi który ma pod górę z koronawirusem, któremu rząd pozwolił obciąć zarobki od 30 lat niedasie wprowadzić wspólnego biletu.
    Oczywiście można podnieść drastycznie opłaty za parkowanie, podnieść ceny biletów na komunikację w zamian obniżając podaż.
    W trosce o kochane gdańszczanki i kochanych gdańszczan jak zawsze.

    • 12 0

  • Za mało ludzi kupuje za 230 to zrobili za 150 dla wszystkich. Czyli dla większości którzy kupują za 100 czeka podwyżka. A w ztm i tak kasa będzie się zgadzać.

    • 7 3

  • wezcie juz skonczcie ta szopke, dawno temu jak chodzilem do szkoly juz o tym gadaliscie

    i co ? wielkie nic zrobiliscie. Gratuluje nie kompetencji.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane