• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet dla Trójmiasta: 150 zł miesięcznie, 75 zł ulgowy

Maciej Korolczuk, Piotr Weltrowski
11 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na wspólnym bilecie będzie można jeździć na terenie 14 gmin Obszaru Metropolitalnego. Na wspólnym bilecie będzie można jeździć na terenie 14 gmin Obszaru Metropolitalnego.

150 zł za bilet na SKM, PKM oraz komunikację miejską w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Wejherowie. Po wielu latach w całym Trójmieście w końcu ma zacząć działać wspólny bilet - być może od 1 lipca 2020 r. Decyzja w tej sprawie zapadnie prawdopodobnie w środę.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy skorzystasz z biletu za 150 zł na całe Trójmiasto i metropolię?

Zaznaczmy: to na razie propozycja, ale poważna. Z naszych informacji, potwierdzonych w kilku źródłach wynika, że popierają ją Gdynia, Sopot oraz samorządowe stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdynia Gdańsk Sopot.

Samorząd województwa się waha. Stanowiska Gdańska nie znamy.

Aktualizacja: kilka minut po publikacji naszego artykułu, prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz wyraziła się o inicjatywie pozytywnie:

- Mamy to Kochani! - napisała na swoim profilu FB.

Szczegóły propozycji zostaną zaprezentowane 12 lutego podczas spotkania członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG).

My przedstawiamy je już dziś.

Wspólny bilet: 150 zł miesięcznie



Wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji miejskiej i kolejowej (SKM, PKM, Polregio) będzie obowiązywał w 14 gminach, wchodzących w skład Obszaru Metropolitalnego. Miesięczny bilet normalny będzie kosztował 150 zł, a ulgowy 75 zł. Gminy będą też solidarnie i proporcjonalnie ponosić koszty dopłat dla przewoźników.

- Wprowadzenie ujednoliconego biletu i - przede wszystkim - ujednoliconej taryfy to wydarzenie epokowe, które nie dzieli, a łączy i buduje prawdziwą metropolię. Bardzo się cieszę, że w sprawę zaangażowanych jest tyle podmiotów i nie ma podziałów na małe i duże Trójmiasto, wszyscy działamy wspólnie - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Koszty jeszcze nieznane, prawdopodobny termin: 1 lipca 2020 r.



Na razie nie wiadomo, ile poszczególne gminy miałby kosztować ten pomysł. Przypomnijmy, że szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu SKM, PKM i ZTM tylko w Gdańsku wynosi ok. 6,5-9,4 mln zł.

Rozszerzenie propozycji na całe Trójmiasto i ościenne gminy będzie z pewnością dużo droższe. Oficjalne stanowisko magistratów mamy poznać najpóźniej w środę.

Nie wiadomo także, kiedy taki bilet mógłby zacząć obowiązywać. Wymaga to nie tylko decyzji politycznej przedstawicieli zainteresowanych gmin, ale także zgód rad miasta lub rad gmin poszczególnych samorządów.

Obniżka ceny o 80 zł



Jeśli wspólny bilet za 150 zł wszedłby w życie, pod dużym znakiem zapytania stanie oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. W tej samej cenie oferuje on obecnie bilety łączące ofertę komunikacji miejskiej z kolejową tylko na terenie Gdańska i Sopotu lub Gdyni i Sopotu.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Aby podróżować wszystkimi środkami transportu na terenie całego obszaru MZKZG obecnie trzeba zapłacić aż 230 zł miesięcznie. To o 80 zł więcej, niż propozycja nowego biletu.

Zmiana w stosunku do sytuacja z końcówki 2019 r.



Przypomnijmy: pod koniec 2019 r. Gdańsk poinformował, że w porozumieniu z samorządem województwa pomorskiego, wprowadzi wspólny bilet na komunikację wszystkimi środkami komunikacji zbiorowej - także na trasach SKM i PKM - na terenie całego miasta. Za taką możliwość pasażerowie zapłacą od kwietnia br. 99 zł miesięcznie.

Prezydenci Gdyni i Sopotu poczuli się wówczas dotknięci, że propozycję ogłoszono bez ich udziału i nie objęła ona ich miast.

Fala wciąż aktualna



Warto dodać, że opisana przez nas propozycja jest niezależna do trwających prac nad wdrożeniem wspólnego systemu sprzedaży biletu Fala. Obecnie trwa drugi przetarg na wykonawcę tego systemu. Otwarcie kopert z ofertami ma nastąpić z końcem marca.

Opinie (481) 8 zablokowanych

  • Wprowadzcie jeszcze bilet dobowy tylko za odpowiednią cenę i będzie wtedy OK.

    • 7 0

  • Drogo jak cholera (2)

    W Warszawie 120 zł wraz z metrem. W Poznaniu 115 zł. Wrocław 99 zł.
    Powinny być 4 strefy 1. Miasto w którym mieszkasz 80 zł. 2. Np. Sopot + 20 zł. 3. Np Gdynia +20 zł. 4. Inne poza Trójmiastem jako całość + kolejne 20 zł albo 30 zł. Czyli ktoś kto mieszka i pracuje w jednym mieście korzysta z MZK i PKP za 80 zł. Jak chce jechać do innego miast to + 20 za każde. Albo do Wejherowa 20 +30. I to ma sens. To raczej ludzie jeżdżą do trojmiasta pracować niż odwrotnie.

    • 18 2

    • (1)

      drogi Towarzyszu, alboli też Towarówko,

      powiedz nam przecie dlaczego przypuszczasz, że ktoś, kto mieszka w Gdańsku
      będzie od razu usiłował naciągnąć "sprawiedliwość społeczną"
      i wyłudzić wycieczki do Gdyni, codziennie, czy ma tam interes, czy nie?

      po co chcesz dzielić taryfę na strefy, po grzyba to komplikujesz?
      czy nie rozumiesz, że właśnie przez takie podejście urzędolące
      Twój ulubiony ustój sprawiedliwości społecznej byl niesprawny
      i słusznie zdechł? Bo ten gad nie zdechł przez niewspieranie kościółka,
      nie zdechł przez zabieranie paszportów, tylko przez nędzę,
      niuchronnie wynikającą z sytuacji, że do jego obsługi trzeba było
      więcej urzędników, kontrolerów, różnych pasożytów, niż klientów...

      • 1 4

      • pokomplikował za bardzo, ale 2 strefy powinny być. 3miasto i reszta jeśli ktoś chce korzystać. 3miasto za 100.

        • 3 1

  • po co płacić za wioski?! Chcemy tylko Trójmiasto! (2)

    wsie niech będą płatne osobno

    • 3 12

    • Jakie wsie? (1)

      Sopot? Gdynia?

      • 3 0

      • reszta poza 3miastem to 2 strefa i tak powinno to wyglądać

        • 1 2

  • Brawo, no wreszcie....dalej drogo, ale 150zł to zawsze mniej niż 230.

    • 7 1

  • brawo, to jest niewątpliwie postęp!

    wspólna dość duża część taryfy: bilety miesięczne

    jeszcze nie bilety jednorazowe, jeszcze nie trzydniowe, tygodniowe, dwutygodniowe,
    jeszcze nie za stówę, jak w o wiele większej obszarowo i ludnościowo Warszawie
    i pewnie komuchi będą usiłowały to obrzydzić "wymię sprawiedliwości społecznej",
    oraz bizantyjskiego systemu ulg kolejowych,
    ale to jest wreszcie pierwszy krok w stronę konkurencji dla
    fuuury

    • 2 1

  • Czyli to raczej obniżka obecnej ceny biletu

    niż jakąś integracja taryfowa. Nadal zakup biletu jednorazowego przez osobę sporadycznie korzystająca z komunikacji publicznej, będzie wymagał główkowania.

    • 5 1

  • A gdzie PolRegio?

    • 3 1

  • To już wiadomo, na co pójdzie kasa z podwyżek za śmieci

    ;)

    • 5 2

  • Komunikacja publiczna, dziękuje nie skorzystam (1)

    Stary zdezelowany skład, wieczne awarie i spóźnienia. Dla czteroosobowej rodziny finansowo bardziej opłaca się mieć własne auto lub auto "na minuty".

    • 9 5

    • Jeśli bardziej oplaca się Tobie miec auto, to zapytam, czy to auto nie jest w takim samym stanie, zdezelowanym, jak te autobusy?xD

      • 1 2

  • Niewazne za ile chca sprzedac, a wazne za ile ludzie chca kupic ! (1)

    Ja dam 19

    • 8 0

    • swoją drogą ciekawe ilu do tej pory kupowało to po 230?

      nie pytam ilu kupiły to ich firmy, pytam ilu kupiło go sobie za swoje

      jak nie będzie za stówę, to będzie ciut popularniejszy niż za 230
      ale samochody dalej nie będą miały konkurencji

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane