• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o reformie śmieciowej w Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat. Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat.

W poniedziałek przedstawiliśmy 10 faktów, które na kilka tygodni przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinni wiedzieć gdańszczanie. Czas na mieszkańców Gdyni. O czym powinni pamiętać i na co zwrócić uwagę?



Czy wierzysz, że po wejściu w życie nowych przepisów, Polacy zaczną segregować śmieci?

1. Stawki. 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia swoje stawki przegłosowała na lutowej sesji. Gdynianie mieszkający na maksymalnie 40 m kw., gdzie nie jest przekroczony metraż zapłacą 19 zł miesięcznie, zajmujący od 40 do 80 m kw. - 32 zł, natomiast wszyscy cieszący się większym metrażem - 39 zł.

Stawka rośnie automatycznie w momencie, gdy śmieci nie będą segregowane. W takim przypadku opłaty wyniosą odpowiednio 28 zł (do 40 m kw.), 48 zł (40-80 m kw.) i 58 zł (więcej niż 80 m kw.). Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie będzie wliczana powierzchnia lokali przynależnych. Uwzględniamy więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie bierzemy pod uwagę za to balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

W przypadku firm opłaty będą naliczane w zależności od liczby zadeklarowanych pojemników.

2. Umowy i deklaracje. Do 30 maja właściciele nieruchomości będą mogli wypełnić deklarację o wysokości opłat za zagospodarowanie odpadów i wysłać ją do urzędu. Ważne jest rozróżnienie na nieruchomości zamieszkane oraz nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne (czyli takie, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). W imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych deklarację złoży zarząd. Właśnie tworzony jest referat gospodarki odpadami komunalnymi w Wydziale Ochrony Środowiska w gdyńskim Urzędzie Miasta, który swoją siedzibę będzie miał w Domu Rzemiosła na rogu ulic 3 maja i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Punkt do składania deklaracji, jak przekonują urzędnicy, na pewno zostanie uruchomiony także w budynku głównym Urzędu Miasta.

Właściciele domków jednorodzinnych powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

3. Do kiedy płacić? Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie trzeba uiszczać raz w miesiącu, do 10. dnia każdego miesiąca. Płacić będzie można kartą płatniczą, gotówką - w kasach Urzędu Miasta lub przelewem na stosowny rachunek bankowy. W przypadku spółdzielni i wspólnot, gdzie został ustanowiony zarząd, to one będą wnosiły opłaty z pieniędzy otrzymanych od członków. Pierwsza opłata musi wpłynąć na konto do 10 sierpnia.

4. Rodzaje odpadów. Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

5. Co z lekami i bateriami? Pozostające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory trzeba będzie nadal zanosić do punktów zbiórki, aptek lub sklepów. Odpady zielone oraz budowlane i rozbiórkowe będą odbierane na podstawie zlecenia składanego przez właściciela nieruchomości firmie wywozowej. Musi za te operację indywidualnie zapłacić.

6. Pojemniki. O liczbie i pojemności pojemników będzie decydował właściciel. Gmina nie będzie dzierżawiła pojemników. Będzie ja można dzierżawić od firmy, która wygra przetarg na odbiór odpadów lub od innej firmy. Każdy budynek powinien być wyposażony w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na właścicielach nieruchomości.

7. Jak je otrzymać? Dopuszczalna jest każda forma własności (zakup, dzierżawa, leasing itp). Właściciele mogą umówić się ze sobą na wspólny zakup (dzierżawę, leasing) pojemników i wspólne z nich korzystanie. Jeśli taka będzie wola właścicieli, każdy może korzystać ze swoich, osobistych pojemników.

8. Kontrola selekcji. To, czy odpady są posegregowane będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma przyjmie je jako zmieszane odpady komunalne i powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

9. Kary za brak selekcji. Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

10. Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każda ze spółdzielni i wspólnot.

Miasto informuje

Więcej informacji na temat zmian w systemie odbierania odpadów komunalnych znajduje się na stronie: www.gdynia.pl/smieciodnowa. Można pisać także na adres e-mail: smieciodnowa@gdynia.pl, na który można przesyłać pytania, uwagi i opinie dotyczące nowej gospodarki śmieciowej lub dzwonić pod nr telefonu 58 625 76 21, 58 625 76 22 - Wydział Środowiska, Referat Gospodarki Odpadami.

Miejsca

Opinie (157) 3 zablokowane

  • Szaleństwo..czemu nie płacić od opróżnianych pojemników.?.

    Przecież to najprostszy sposób. co się zmieniło ?A kogo obchodzi ile osób "smieci"

    • 0 0

  • Jeszcze jeden sposób na ściągnięcie pieniędzy od obywateli !!!

    Powierzchnia mieszkania jako podstawa do określena opłaty za wywóz śmieci to komplentny nonsens. Ważne jest przecież, ile tych śmieci ktoś wsypuje do pojemnika, a to zależy od liczby osób, a nie od metrów kwadratowych powierzchi. Równie dobrze można by brać pod uwagę wzrost czy wagę ludzi. Autorom nowych przepisów w Gdyni chodziło więc raczej o dodatkowe ściągnięcie pieniędzy od osób zamieszkałych w większych lokalach! Trzeba mieć odwagę i przyznać się do tego szanowni Państwo Radni!

    • 1 0

  • Państwo skutecznie zachęciło mnie do rezygnacji z segregacji śmieci !!!

    Do tej pory pilnie segregowalam smieci wraz z moimi dorastającymi dziećmi, które zostały przeze mnie dobrze wyedukowane w tej kwestii i są wrażliwe na sprawy ochrony środowiska. Poza wysiłkiem związanym z przenoszeniem opakowań z kuchni do garażu i wkladaniem ich do odpowiednich worków wiązało się to np. z uprzednim płukaniem słoików, butelek czy pojemników po smietanie i jogurcie, bowiem nie wyobrazalam sobie że moge takie brudne i pleśniejące z czasem opakowania przekazywać jako surowiec wtórny.Chcialam też uniknąc przykrego zapachu w garażu, gdzie przechowujemy worki z odpadami, które raz w miesiącu odbiera firma wywożąca śmieci. Dzięki naszemu wysiłkowi i czasowi poświęcanemu na segregację, zapełnienie jednego zwykłego pojemnika trwało 2, 3 tygodnie, gdyż "mieszanych" smieci było znancznie mniej. Dzięki temu nie placilam dużo za ich wywóz bo tylko 2 x w miesiącu, a za każdy worek posegregowanych 3 zł. Ponadto bardzo ładne osiedle Chwarzno, gdzie mieszkam, nigdy nie szpeciły kolorowe, pokraczne plastikowe pojemniki, bo każdy mieszkaniec który segreguje śmieci po prostu wystawial swoje worki raz w miesiącu i były one w danym dniu zabierane - więc nie cierpiala na tym estetyka naszego otoczenia. A teraz do meritum - ustaliliśmy z mężem, że mimo iż za niesegregowane śmieci będziemy płacić aż 58 zł miesięcznie, czyli ok. 28 zł więcej niż dotychczas (stosując selekcję) to zdecydujemy się na rezygnację z segregacji ponieważ będzie to dla nas znacznie wygodniejsze (no, może poza lekkim dyskomfortem psychicznym): mianowicie, nie będziemy musieli kupowac lub dzierżawić pojemników do segregacji ani zastawiać nimi wejścia do naszego domu, nie będę tracic czasu i wody na mycie pustych pojemników po jedzeniu, nie bede tracic czasu na segregowanie ich, noszenie do pojemników, wrzucanie, itp. nie będą mi zalegać żadne worki (i nieprzyjemne zapachy) w garazu a miasto i tak będzie musialo wywieźć moje śmieci - tyle że znacznie częsciej, bo raz lub nawet 2 razy w tygodniu bowiem nie będą segregowane.
    Żal mi że mieszkam w kraju nadal komunistycznym choć mając lat 18 walczylam z komuną w 1980 roku przed stocznia gdańską. Nie dziwię się, że wielu ludzi wybiera życie w UK lub np. Norwegii. Pozdrawiam urzędasów. Tylko oni w tym kraju maja się dobrze.

    • 3 0

  • o tych co nie mają śmietników (1)

    ciekawe jak Gdynia wyegzekwuje opłaty za śmieci od tych
    co nie mają prądu , wody , śmieci wyrzucają na ulicę.

    • 0 0

    • Ja placę, Pan płaci, Pani płaci

      No przecież, TY(i Ja) za nie będziesz(ę) i tak płacił.

      • 0 0

  • złodzieje

    jesli mam 100m i mieszkam sam . A kiedy mam 50m i mieszkaja 3 osoby hmmmm. to jest nie normalne kto to wymyslil odrazu widac ze chodzi o kase a nie o ochrone srodowiska powinno byc tak jak jest zawsze bylo dobrze od osoby to dana osoba wytwarza smieci a nie m2.. pzdura... debile

    • 2 0

  • To jest chore!

    Płacę 10zł za wywóz śmieci... od 1 lipca będę segregował i zapłacę 32zł... To mógł wymyśleć debil, lecz pewniejsze że rządzący Gdynią złodzieje...

    • 0 0

  • a kiedy był przetarg?a jeśli był to po co? zapewne i tak sanipor górą-przecierz ''rączka rączke myje''

    Już i tak kpina żeby płacić za śmieci od metrażu,czy ja wyprodukuje taką samą ilość śmieci co pięcioosobowa rodzina mieszkająca na takim samym metrażu ?

    • 1 0

  • Zasady naliczania?????????????

    Trzeba być naprawdę niespełna rozumu aby wprowadzać opłatę od powierzchni mieszkania a nie od liczby lokatorów. Jak widać w Gdyni to nie ludzie a metry kwadratowe produkują śmieci.

    • 0 0

  • smieciarze

    dwa emeryty placili 17zl.a teraz 32zl.a smieci nawet nie cala reklamowka.za kogo mam placic wiecej,za sciany metrazowo.balagan a emerytura przez 45 lat uczciwej pracy cienka.wszystko zabieraja.bedziemy umierac na ulicy jak te biedne psy.

    • 1 0

  • smieci

    Dlaczego w Polsce nie ma automatów do przerobu butelek plastykowych jak jest e Niemczech w supermarkietach

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane