- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (223 opinie)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (107 opinii)
- 3 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (24 opinie)
- 4 Dostał 5 mandatów naraz (10 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (175 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (56 opinii)
Wybudowali chodnik... głównie dla samochodów
Na ul. Kochanowskiego w Dolnym Wrzeszczu wykonano fragment nowego chodnika. Zdecydowana jego większość została od razu przeznaczona pod parkowanie, a fragment dla pieszych zabezpieczono szpetnymi słupkami. Urzędnicy tłumaczą, że inwestycja została wykonana niezgodnie z miejskimi standardami.
Ul. Kochanowskiego w Dolnym Wrzeszczu to jedna z wielu ulic w Gdańsku, gdzie panuje anarchia parkingowa. Kierowcy parkują tutaj niemal w dowolny sposób. Większość wprawdzie wybiera jezdnię, ale na niektórych odcinkach ulicy normą jest parkowanie na trawnikach lub/i chodnikach.
Szansą na uporządkowanie niewielkiego fragmentu ulicy była inwestycja deweloperska na wysokości skrzyżowania z ul. Lengnicha .
Deweloper zdecydował się jednak na wykonanie szerokiego chodnika, by następnie przeznaczyć go pod parkowanie. Przestrzeń dla pieszych o szerokości zaledwie 1,5 m zabezpieczono słupkami.
- Tę przestrzeń można było zaaranżować w sposób, który będzie godził interes pieszych i kierowców. Zamiast szerokiego chodnika do parkowania, należało wykonać zatokę do postoju z np. kostki brukowej, ograniczoną krawężnikami i zielenią. Budując chodniki w taki sposób, jak zrobiono to na ul. Kochanowskiego, nigdy nie nauczymy kierowców, by przestali traktować chodniki jako miejsce do parkowania - pisze do nas pan Tomasz, czytelnik Trojmiasto.pl
Warto dodać, że jednokierunkowa ul. Kochanowskiego jest na tyle szeroka, że bez problemu można pozostawić auto również w całości na jezdni, co pozwoliłoby wzdłuż inwestycji deweloperskiej na kontynuację szpaleru drzew i trawników między jezdnią a chodnikiem.
Chodniki, które nie są chodnikami
Polska należy do nielicznego grona państw w Unii Europejskiej, gdzie parkowanie na chodnikach jest w pełni dozwolone. Niedawno z tego rozwiązania prawnego wycofała się nawet nienależąca do UE Ukraina, gdzie jednocześnie nakazano przy każdej przebudowie ulicy projektowanie chodników wyłącznie dla pieszych.
Urzędnicy: inwestycja niezgodna ze standardami
Dlaczego podobnego rozwiązania, jak u naszych wschodnich sąsiadów, nie można zastosować w Gdańsku? Dlaczego wciąż urzędnicy zezwalają na budowę chodników, które nie pełnią swojej funkcji?
- Obecnie nie wpłynął od inwestora do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni projekt docelowej organizacji ruchu. Obecny stan jest niezgodny z naszymi standardami - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Urzędnicy zapewniają, że dołożą starań, aby jak najszybciej zdemontować szpetne słupki. Tylko czy to rozwiąże problem z parkowaniem na nowym chodniku? Pozostaje jedynie liczyć, że kierowcy pozostawią swoje auta na jezdni, a chodnik nie zostanie przez nich zdewastowany.
Czytaj również:
- Na remontach chodników korzystają głównie auta
- Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
- Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
- Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?
Opinie (401) ponad 20 zablokowanych
-
2019-01-07 11:42
(1)
A ja mam pytanie. W czym naprawdę jest problem ? miejsce dla pieszych jest, miejsce dla pojazdów (nie mniej ważne) jest. Więc o co halo ? z tego co pobieżnie przeczytałem artykuł, odcinek ten wykonał developer - więc to w jego gestii jest w jaki sposób, z jakich materiałów itd. Kostka brukowa i krawężniki coś by zmieniły ? Aspekt edukacyjny dla mnie średni, odpowiednie oznakowanie i wszystko jasne. Od zawsze chodniki służyły także do parkowania (w określonych miejscach) więc nie wiem o co ten szum. I żeby nie było - auto posiadam, ale korzystam z niego w mieście naprawdę okazjonalnie.
- 10 9
-
2019-01-07 12:19
problem jest taki że 85% przestrzeni publicznej przeznaczone jest dla kierowców..... a im ciągle mało... i mało... i mało.... Jest jezdnia szeroka niech sobie na jezdni parkują jak w cywilizowanym świecie. 1.5m chodnik to nie żaden chodnik. To ochłap.
- 5 5
-
2019-01-07 12:46
(3)
Ulic gdzie auta parkują na całym chodniku jest multum. Polecam przejechać się np na ulicę Zbyszka z Bogdańca tam przejścia chodnikiem nie ma w ogóle bo ludzie stawiają samochody przed domami na chodniku po obu stronach...
- 4 0
-
2019-01-07 13:06
(1)
mieszkancy maja samochody i nie maja innego miejsca do parkowania.
- 0 2
-
2019-01-07 15:56
To jest ich problem
Należy zmienić prawo, że jak nie masz miejsca parkingowego, to nie zarejestrujesz samochodu
- 2 0
-
2019-01-07 14:08
w Sopocie jest tak samo !
- 0 0
-
2019-01-07 13:20
gdańska POtologia.
- 0 1
-
2019-01-07 14:46
Typowe....
...dla "króla deweloperów :) Co tez ten budyń jeszcze zrobi , aby "ciemny lud"/ według Kurskiego , Kupił te bzdury, robione przez budyniowych !!!
- 0 1
-
2019-01-07 15:40
Ale w czym problem?
Wymagane ustawowo 1,5m dla pieszego jest. Parkingi w mieście też są potrzebne.
- 4 2
-
2019-01-07 15:57
Jakby było dla rowerów to ok, ale jak dla samochodów to już jest kwik.
- 3 1
-
2019-01-07 19:31
tępaki większość z was nawet nie wie gdzie jest ul. kochanowskiego
- 1 0
-
2019-01-07 19:50
Gwóźdź w podeszwę i po kolei opony (przód i tył rzecz jasna). (1)
I problem rozwiązany.
- 1 2
-
2019-01-08 03:43
A tobie w ryj. Jak popierasz samosądy sam będziesz ich ofiarą.
- 0 2
-
2019-01-09 10:11
no i bardzo dobrze!
po co pieszym wiecej niz 1,5 metra? beda chodzic w 10 za rece???
Caly Wrzeszcz to rpbolem z parkowaniem wiec przynajmniej jedno pomysleli zeby zabrac niepotrzebny choidnik i przerobic go na miejsca parkingowe. super!- 3 2
-
2019-09-03 15:12
to gdzie kierowcy mają parkować ? w każdym wolnym miejscu wyrastają wieżowce, a parkingi ? (NIMA)
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.