• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybudowali chodnik... głównie dla samochodów

Krzysztof Koprowski
6 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 13:06 (7 stycznia 2019)
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.
  • Dla pieszych pozostawiono fragment chodnika o szerokości zaledwie 1,5 m.

Na ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska w Dolnym Wrzeszczu wykonano fragment nowego chodnika. Zdecydowana jego większość została od razu przeznaczona pod parkowanie, a fragment dla pieszych zabezpieczono szpetnymi słupkami. Urzędnicy tłumaczą, że inwestycja została wykonana niezgodnie z miejskimi standardami.



Czy należy zezwalać na parkowanie na nowych chodnikach?

Aktualizacja, 7 stycznia, godz. 13:06: Po publikacji artykułu urzędnicy poinformowali, że nowe i bardziej estetyczne słupki zostaną ustawione w taki sposób, aby samochody nie zastawiały chodnika.


Ul. Kochanowskiego w Dolnym Wrzeszczu to jedna z wielu ulic w Gdańsku, gdzie panuje anarchia parkingowa. Kierowcy parkują tutaj niemal w dowolny sposób. Większość wprawdzie wybiera jezdnię, ale na niektórych odcinkach ulicy normą jest parkowanie na trawnikach lub/i chodnikach.

Szansą na uporządkowanie niewielkiego fragmentu ulicy była inwestycja deweloperska na wysokości skrzyżowania z ul. Lengnicha zobacz na mapie Gdańska.

Deweloper zdecydował się jednak na wykonanie szerokiego chodnika, by następnie przeznaczyć go pod parkowanie. Przestrzeń dla pieszych o szerokości zaledwie 1,5 m zabezpieczono słupkami.

- Tę przestrzeń można było zaaranżować w sposób, który będzie godził interes pieszych i kierowców. Zamiast szerokiego chodnika do parkowania, należało wykonać zatokę do postoju z np. kostki brukowej, ograniczoną krawężnikami i zielenią. Budując chodniki w taki sposób, jak zrobiono to na ul. Kochanowskiego, nigdy nie nauczymy kierowców, by przestali traktować chodniki jako miejsce do parkowania - pisze do nas pan Tomasz, czytelnik Trojmiasto.pl
Warto dodać, że jednokierunkowa ul. Kochanowskiego jest na tyle szeroka, że bez problemu można pozostawić auto również w całości na jezdni, co pozwoliłoby wzdłuż inwestycji deweloperskiej na kontynuację szpaleru drzew i trawników między jezdnią a chodnikiem.

Dopuszczenie parkowania na chodnikach oraz niewielka liczba interwencji Straży Miejskiej sprawiają, że takie sytuacje, jak na ul. Szczecińskiej na Przymorzu, są codziennością w polskich miastach. Dopuszczenie parkowania na chodnikach oraz niewielka liczba interwencji Straży Miejskiej sprawiają, że takie sytuacje, jak na ul. Szczecińskiej na Przymorzu, są codziennością w polskich miastach.

Chodniki, które nie są chodnikami



Polska należy do nielicznego grona państw w Unii Europejskiej, gdzie parkowanie na chodnikach jest w pełni dozwolone. Niedawno z tego rozwiązania prawnego wycofała się nawet nienależąca do UE Ukraina, gdzie jednocześnie nakazano przy każdej przebudowie ulicy projektowanie chodników wyłącznie dla pieszych.

Urzędnicy: inwestycja niezgodna ze standardami



Dlaczego podobnego rozwiązania, jak u naszych wschodnich sąsiadów, nie można zastosować w Gdańsku? Dlaczego wciąż urzędnicy zezwalają na budowę chodników, które nie pełnią swojej funkcji?

- Obecnie nie wpłynął od inwestora do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni projekt docelowej organizacji ruchu. Obecny stan jest niezgodny z naszymi standardami - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Urzędnicy zapewniają, że dołożą starań, aby jak najszybciej zdemontować szpetne słupki. Tylko czy to rozwiąże problem z parkowaniem na nowym chodniku? Pozostaje jedynie liczyć, że kierowcy pozostawią swoje auta na jezdni, a chodnik nie zostanie przez nich zdewastowany.

Czytaj również:

Opinie (401) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    A ja mam pytanie. W czym naprawdę jest problem ? miejsce dla pieszych jest, miejsce dla pojazdów (nie mniej ważne) jest. Więc o co halo ? z tego co pobieżnie przeczytałem artykuł, odcinek ten wykonał developer - więc to w jego gestii jest w jaki sposób, z jakich materiałów itd. Kostka brukowa i krawężniki coś by zmieniły ? Aspekt edukacyjny dla mnie średni, odpowiednie oznakowanie i wszystko jasne. Od zawsze chodniki służyły także do parkowania (w określonych miejscach) więc nie wiem o co ten szum. I żeby nie było - auto posiadam, ale korzystam z niego w mieście naprawdę okazjonalnie.

    • 10 9

    • problem jest taki że 85% przestrzeni publicznej przeznaczone jest dla kierowców..... a im ciągle mało... i mało... i mało.... Jest jezdnia szeroka niech sobie na jezdni parkują jak w cywilizowanym świecie. 1.5m chodnik to nie żaden chodnik. To ochłap.

      • 5 5

  • (3)

    Ulic gdzie auta parkują na całym chodniku jest multum. Polecam przejechać się np na ulicę Zbyszka z Bogdańca tam przejścia chodnikiem nie ma w ogóle bo ludzie stawiają samochody przed domami na chodniku po obu stronach...

    • 4 0

    • (1)

      mieszkancy maja samochody i nie maja innego miejsca do parkowania.

      • 0 2

      • To jest ich problem

        Należy zmienić prawo, że jak nie masz miejsca parkingowego, to nie zarejestrujesz samochodu

        • 2 0

    • w Sopocie jest tak samo !

      • 0 0

  • gdańska POtologia.

    • 0 1

  • Typowe....

    ...dla "króla deweloperów :) Co tez ten budyń jeszcze zrobi , aby "ciemny lud"/ według Kurskiego , Kupił te bzdury, robione przez budyniowych !!!

    • 0 1

  • Ale w czym problem?

    Wymagane ustawowo 1,5m dla pieszego jest. Parkingi w mieście też są potrzebne.

    • 4 2

  • Jakby było dla rowerów to ok, ale jak dla samochodów to już jest kwik.

    • 3 1

  • tępaki większość z was nawet nie wie gdzie jest ul. kochanowskiego

    • 1 0

  • Gwóźdź w podeszwę i po kolei opony (przód i tył rzecz jasna). (1)

    I problem rozwiązany.

    • 1 2

    • A tobie w ryj. Jak popierasz samosądy sam będziesz ich ofiarą.

      • 0 2

  • no i bardzo dobrze!

    po co pieszym wiecej niz 1,5 metra? beda chodzic w 10 za rece???
    Caly Wrzeszcz to rpbolem z parkowaniem wiec przynajmniej jedno pomysleli zeby zabrac niepotrzebny choidnik i przerobic go na miejsca parkingowe. super!

    • 3 2

  • to gdzie kierowcy mają parkować ? w każdym wolnym miejscu wyrastają wieżowce, a parkingi ? (NIMA)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane