• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycofane tramwaje z Gdańska poszły na służbę do strażaków z Torunia

Szymon Zięba
15 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.
  • Strażacy z Torunia ćwiczyli na gdańskich tramwajach.

Czy wycofany z użytku tramwaj 105Na może dostać drugie życie? Okazuje się, że tak. Tyle że już nie posłuży pasażerom, a... strażakom. Funkcjonariusze z Torunia w ostatnich dniach przeprowadzili ćwiczenia ratownicze, wykorzystując składy z Gdańska.



Czy gdybyś miał(a) wolne środki finansowe, kupił(a)byś wycofany z użytkowania tramwaj?

Przypomnijmy: Popularne Konstale to jedne z najstarszych tramwajów szybkobieżnych, które do niedawna można było spotkać na gdańskich torach. Dostarczane były do miasta w latach 1975-1990. W marcu w Gdańsku oficjalnie pożegnano tramwaje generacji 105Na. Między godz. 10 a 15 złożony z nich trójskład kursował na linii Stogi - Jelitkowo.

Składy, które przez lata woziły mieszkańców Gdańska, nie odeszły jednak na całkowitą emeryturę. Jak się okazuje, część z nich trafiła bowiem do strażaków z Torunia, którzy przeprowadzali na nich ćwiczenia.

- Były one przeprowadzane na złomowisku znajdującym się pod Toruniem. Firma udostępniła nam tramwaje w celach ćwiczebnych - przekazał kpt. Przemysław Baniewski z Komendy Miejskiej PSP w Toruniu.

Rozkłady autobusów i tramwajów



Strażacy trenowali m.in. zachowanie podczas wypadków, gdy trzeba było dostać się do poszkodowanych pasażerów. Ćwiczono też scenariusze, w których należy wykorzystać sprzęt pneumatyczny i hydrauliczny.

Tramwaj można było sobie kupić



Co ciekawe, do niedawna wycofane składy można było kupić. Na sprzedaż wystawiła je spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która chciała się pozbyć trzech pojazdów.

Sprzedane zostały również wagony, których użyli strażacy.

- Wagony te nie są już własnością GAiT. Zostały sprzedane (łącznie 10 wagonów 105Na) w ubiegłym roku firmie wyłonionej w drodze przetargu ofertowego. Niemniej cieszy nas, że przysłużyły się w ćwiczeniach służb ratowniczych. Tym bardziej, że zawsze bardzo chętnie współpracujemy ze służbami ratowniczymi przy tego rodzaju przedsięwzięciach. Jeżeli tylko jest taka możliwość, Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapewniają niezbędną do przeprowadzenia ćwiczeń infrastrukturę - podsumowuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.

Opinie (51) 4 zablokowane

  • Zawsze miałem stracha jak się rozpędzał na długiej prostej od Trzech Krzyży do Stoczni (1)

    Cisnęli tam ile się da, wrażenia do dziś pamiętam.

    • 20 2

    • Po tym powyginanym torowisku to każdy tramwaj skakał jak samolot przy turbulencjach, hehe. Tak samo trasa po marynarki polskiej, Hallera przed remontem. To były wrażenia z jazdy:) Mimo tego, na Jana z Kolna to rzeczywiście było największe Kongo:)

      • 9 3

  • (1)

    Dobre, pojemne tramwaje. A teraz Pesy gdzie nie ma miejsc siedziących.

    • 14 6

    • Żeby tylko narzekać

      Ciągle źle. Ciągle niedobrze. A klima jest? A nie trzęsie? Ciepło w dude? Chłodzi latem? Siedzieć to sobie w domu możesz, nie w komunikacji

      • 0 0

  • Pod Toruniem bodajże w Lubiczu jest firma która zajmuje się złomowaniem m.innymi wycofanych z eksploatacji tramwajów

    Być może udostępniła wozy strażakom do ćwiczeń, bo nie sądzę by strażacy przejęli je do swoich potrzeb na stałe.

    • 11 0

  • POwinni je tam wszystkie wysłac a torowiska zlikwidowac zatapic autobusami z korzyscia dla wszystkich by było (1)

    • 0 18

    • Mózg już masz zlikwidowany

      • 0 0

  • Szkoda mi ich. Były super

    • 5 1

  • XD (12)

    Czy wycofany z użytku tramwaj N8C może dostać drugie życie? Okazuje się, że tak, Gdańsk w zamiast za 105Na kupił łącznie 62 sztuki 45 letnich wagonów z Dortmundu i Kassel , które miały iść na złom , po czym jeszcze włożył w każdego 40% ceny nowego wagonu xddddd budyniowo

    • 88 49

    • smutna ale niestety prawda to :(

      • 17 16

    • Trochę naciągasz fakty (2)

      Łączny koszt przebudowy tramwaju to 2-2.5mln zł vs 7-8 za nowy. Imho bardzo dobry ruch w tamtych latach gdzie kupiono duża ilość o niebo wygodniejszych tramwajów niż 105. 10 lat temu pozwoliło to pozbyć się wielu staruch tramwajów kiedy nie było na stać na nowe. Serio Gdańsk jak na Polskie warunki ma nowoczesna flotę - trochę pozytywów przed weekendem ;)

      • 42 12

      • Szkoda tylko że serwis

        I utrzymanie na niskim poziomie

        • 8 5

      • Chociaż jeden mówi prawdę!

        • 0 0

    • XD

      Motzne! xD

      • 3 2

    • Dobre (4)

      No właśnie ,w dodatku pomalowali jeden w barwy wolnego (hahaha)miasta danzing ,chamówa

      • 8 10

      • (1)

        Co to takiego barwy wolnego miasta danzing ?. Jakiś rodzaj kamuflarzu?.No i ten "danzing"Jeżeli chodziło o kolory (barwy) flagi z okresu WMG to są takie same jak dziś .Gdyby szanowna osoba nie pamiętała to chodzi o czerwony,żółty i biały.Proponuję douczyć się.

        • 5 8

        • Jest minus , znaczy to chyba wedle tej osoby,że jednak dziś mamy inne kolory flagi .Noooo GRAtulacJE!!!

          • 5 3

      • Nie wiedziałem ,że "barwy" przedwojennego gdańska to jasno szary i niebieski ,czego to się człowiek nie dowie.

        • 4 3

      • Danzing piszemy z dużej litery jak już....

        • 0 0

    • N8C produkowano od 1978 r.

      Najstarsze zachowane egzemplarze mają zatem 43, a nie 45 lat. Poza tym tramwaje, które trafiły do Gdańska wyprodukowano w latach 80.

      • 4 5

    • na pewno miały po 45 lat ??? po co kłamiesz miernoto ?

      • 1 0

  • Tymi rozpierakami hydraulicznymi i nożycami

    to oni szybko rozpracują te wagony. Co innego podnoszenie takiego składu - choć to chyba zbyt niebezpieczne aby w ten sposób podnosić taki ciężar.

    • 5 2

  • Czy wycofany z użytku tramwaj N8C może dostać drugie życie? Okazuje się, że tak, Gdańsk w zamiast za 105Na kupił łącznie 62 sztuki 45 letnich wagonów z Dortmundu i Kassel , które miały iść na złom , po czym jeszcze włożył w każdego 40% ceny nowego wagonu xddddd budyniowo

    • 3 1

  • Moim zdaniem niech te psujące się,wiecznie stojące na naprawach w zajezdni, "nowoczesne" oddadzą na złom a te przedwojenne niezawodne niechay odremontują i kolejne 50 lat będą jeszcze jeździły.Ave!

    • 1 0

  • Poczciwa polska technologia

    poprzedniej epoki. Nie były doskonale ani super, miały to coś. Jednakże popularne u nas dordumndy mało kto wie, ale są rowieniskami naszych konstali. Bo też pochodzą już z końcówki lat 70 ubiegłego wieku. A jaka w nich technologia była gdy przyejechaly do nas nim zostały poddane ,, modernizacji"
    105 jednak to coś z duszą
    Będzie co wspominać, pewnie inne miasta będą je utrzymywać w taborze 10 lat albo dłużej bo nie mają tyle kasy co my z olom mamy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane