• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużenie linii ciągłej ma poprawić ruch na Czarnym Dworze

Maciej Korolczuk
4 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Wiosną kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór w Gdańsku mogą spodziewać się zmiany w organizacji ruchu. Według drogowców nowe oznakowanie poziome pozytywnie wpłynie na upłynnienie ruchu i skróci korki na trasie łączącej Brzeźno z Zaspą i Przymorzem. Ciekawe rozwiązanie - pozytywnie zaopiniowane przez dział inżynierii ruchu - zaproponował też jeden z naszych czytelników.



Który z pomysłów skróciłby korki na Czarnym Dworze?

Czarny Dwór to ulica łącząca Obrońców Wybrzeża i al. Jana Pawła II z al. Hallera i al. Płażyńskiego prowadzącą do tunelu pod Martwą Wisłą. Od otwarcia podwodnej przeprawy w kwietniu w 2016 r. jezdnia między Przymorzem a Brzeźnem jest jedną z najbardziej zakorkowanych w całym Gdańsku.

Wąskie gardło i codzienne korki (o poranku w kierunku tunelu, po południu w stronę Zaspy i Przymorza) sprawiają, że drogowcy szukają pomysłu na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Dotychczas rozpatrywano kilka propozycji: jedną z nich była budowa ronda na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II. Później opisywaliśmy też pomysł poszerzenia jezdni tak, aby między Przymorzem a al. Hallera można było przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach. Na razie jednak oba pomysły odłożono na półkę.

  • Jednym z pomysłów na skrócenie korków i upłynnienie ruchu była budowa ronda na skrzyżowaniu Czarnego Dworu i al. Jana Pawła II.
  • Kolejną propozycją było dobudowanie po jednym pasie w każdym kierunku, by przez skrzyżowanie można było przejechać dwoma pasami w każdą stronę.
Teraz propozycję upłynnienia ruchu przedstawił jeden z naszych czytelników. Według pana Marka przepustowość skrzyżowania jest znacznie zmniejszona w wyniku połączenia wzajemnej uprzejmości i niepewności niektórych uczestników ruchu. Zdaniem naszego czytelnika wiele samochodów przy zamiarze jazdy w kierunku Przymorza wykorzystuje do tego na dużym odcinku lewy pas służący do skrętu w lewo.

Czytelnik: wyłączenie fragmentu pasa usprawni ruch



- Zmianę pasa na środkowy do jazdy prosto kierowcy wykonują tuż przed ciągłą linią i sygnalizacją świetlną. Zmiana pasa w tym miejscu wymaga uprzejmości kierowców na pasie środkowym, związaną z opóźnieniem ruszenia lub hamowaniem. Takie działanie powoduje zwiększanie odstępów między samochodami i zmniejsza liczbę pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie w danej fazie. Do tego utrudnia to pokonanie skrzyżowania pojazdom skręcającym w lewo oraz powoduje frustrację u kierowców utrzymujących prawy pas od początku zatoru - opisuje pan Marek.
Jego zdaniem rozwiązaniem sytuacji mogłoby być utworzenie w odległości 100-120 m od skrzyżowania na lewym pasie odcinka wyłączonego z ruchu zmuszającego wszystkich użytkowników drogi do zajęcia pasa prawego, z wykorzystaniem nowo obowiązujących klarownych przepisów jazdy na zamek.

- Na drugim końcu odcinka wyłączonego z ruchu lewy pas stanowiłby już wyłącznie lewoskręt, a prawy rozdzielałby się na pasy do jazdy prosto i w prawo. Koszt rozwiązania nie jest duży, a pozwoliłby na wcześniejsze segregowanie ruchu - na konkretnych pasach znajdowałyby się pojazdy zmierzające w kierunkach zgodnie z przeznaczeniem pasa, co w konsekwencji przełożyłoby się na mniejsze odstępy między samochodami - wyjaśnia czytelnik. - Samochody skręcające w lewo na tym skrzyżowaniu wbrew pozorom nie pogorszą swojej sytuacji, bo obecnie i tak są blokowane przez pojazdy w ostatnim momencie zmieniające pas na ten do jazdy prosto. Rozwiązanie zwiększyłoby też przepustowość skrzyżowania al. Płażyńskiego z al. Hallera, gdzie obecnie częstą sytuacją jest wykorzystywanie przez kierowców do jazdy na wprost głównie prawego pasa.

Drogowcy: pomysł czytelnika jest trafny



Propozycję czytelnika przesłaliśmy gdańskim drogowcom. Po kilku dniach otrzymaliśmy odpowiedź, z której wynika, że pomysł wydaje się "trafny"

- Temat omówiliśmy w większym gronie, przy udziale zespołu ds. zarządzania ruchem - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu GZDiZ. - Samo rozwiązanie, biorąc pod uwagę argumenty przedstawione w propozycji, jest trafne. Stosujemy takie m.in. w ciągu ul. Marynarki Polskiej, w relacji do ul. Śnieżnej, za skrzyżowaniem z al. Macieja Płażyńskiego. Rozwiązania takie wpływają pozytywnie na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Co do zasady lepszą jest sytuacja, gdy ewentualna konieczność przeplatania realizowana jest w dalszej odległości od skrzyżowania, a przez samo skrzyżowanie pojazdy już jadą po pasach dla siebie dedykowanych.
Jednak, jak przyznaje Krasowski, rozwiązanie takie jest uwarunkowane występującymi natężeniami ruchu. Jak tłumaczy, powyższe rozwiązanie sprawdza się tylko w warunkach umiarkowanego natężenia. Przy dużym ruchu istnieje ryzyko powstawania zatorów, które w przypadku Czarnego Dworu mogą odłożyć się do skrzyżowania z al. Hallera.

- W efekcie w ocenie działu i zespołu takie rozwiązanie w analizowanym miejscu nie jest korzystne - przyznaje Krasowski.

Wiosną zmiana oznakowania poziomego



Ale to nie wyklucza zmian, jakie wkrótce zostaną wprowadzone na tym skrzyżowaniu.

- Wskazane przez czytelnika uwagi i sytuacje prawdopodobnie uda się rozwiązać inną projektowaną już zmianą w organizacji ruchu. Obecnie, około 80-90 metrów przed skrzyżowaniem, zlokalizowana jest tablica typu F wskazująca, który z pasów ruchu jakiej relacji służy. Jest to duża odległość, która daje kierowcy możliwość płynnej zmiany pasa w zależności od potrzeb. Tuż za znakiem typu F na jezdni rozpoczyna się oznakowanie poziome wskazujące strzałki w lewo na lewym pasie. Aby jeszcze bardziej wskazać zasadne relacje i wymusić wśród kierujących wybór pasa w znacznej odległości od skrzyżowania, co rzeczywiście poprawia przepustowość samego skrzyżowania, w sezonie wiosenno-letnim, w czasie odświeżania oznakowania poziomego przedłużeniu ulegnie linia ciągła między pasem do jazdy w lewo a pasem do jazdy na wprost. Obecnie linia ciągła poprowadzona jest na odcinku około 25 metrów od linii warunkowego zatrzymania. Zgodnie z projektem będzie miała ona długość około 60 metrów. Wymusi to wśród kierujących zmianę pasa i wybór tego odpowiedniego w znacznej odległości od skrzyżowania - podkreśla Krasowski.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Miejsca

Opinie (206) 2 zablokowane

  • Należy zlikwidować wszystkie pasy i wprowadzic jazdę na zamek...

    w Malborku

    • 9 0

  • Problem polega na... (2)

    ... Uczynieniu z dróg dojazdowych, łączących osiedla, trasy tranzytowej, zasilanej przez strumień pojazdów z tunelu. Pojazdy te nie jadą na Zaspę czy Przymorze, lecz głównie do Gdyni, Sopotu, a może via Oliwa do Osowy. Żadne ronda czy pasy problemu nie załatwią. Konieczna jest np. budowa nowej Kościuszki i trasy tranzytowej do Gdyni (zwanej trasą czerwoną). Pozwoli to na wypchnięcie ruchu tranzytowego poza osiedla.

    • 20 1

    • 80% ruchu w tym rejonie to mieszkańcy Zaspy, Przymorza i Żabianki. (1)

      Tam nie ma żadnego tranzytu, może parę aut do Sopotu na dolny taras.

      • 2 6

      • Jasne.

        Dlatego korki po południu na Chłopskiej (na wysokości kołobrzeskiej) w kierunku zaspy. Mieszkańcy ewakuują się z Przymorza. Wielu pewnie z dobytkiem, bo dużo jedzie ciężarowek. Reszta o tej porze ewakuuje się przez Żabiankę. No i reszta mieszkańców w tym czasie wraca przez tunel, I jedzie w kierunku żabianki...

        • 5 1

  • Ciężko o głupszy pomysł próby (1)

    usprawnienia ruchu, jak ten zaproponowany przez czytelnika.

    Jak dla mnie rondo, albo wydłużenie pasa (a w zasadzie jakieś trwalsze wymuszenie, jak na przykład krawężniki między pasami) są sensownymi rozwiązaniami. Dodatkowe pasy zachęcają kolejnych do jazdy tą trasą i powodują jeszcze większe problemy, przerabiamy to przecież za każdym razem.

    • 13 2

    • Rondo sprawdza się gdy wszystkie drogi dojazdowe są oblegane w tym samym stopniu. Jeśli jakiś kierunek (droga) znacznie przeważa, to ten kierunek może zablokować możliwość wjazdu innym kierunkom.

      • 1 0

  • (3)

    Należałoby nie wpuszczać do miasta starych rzęchów z rejestracjami z poza Trojmiasta i od razu zrobi się luzniej

    • 4 8

    • Nie zrobi sie luzniej, powstanie po prostu usluga rejestracji samochodu na gdanskie blachy, tak jak na podkarpaciu mozna bylo zarejestrowac ukrainski samochod na polaka.

      • 2 0

    • I wywalić sivy i terenówki z miasta. (1)

      Zachód już to robi.

      • 0 1

      • Nie robi. Dopiero planują. Jeździłem ostatnio

        furą i pociągiem po Hamburgu. Tam to dopiero są koreczki mimo, że większość ulic ma po trzy pasy. Cały czas przebudowują wyloty na autostradę. Kolej leci tunelami i po słupach ze stali nad ulicą. Są też tramwaje wodne. M2 apartamentów nad kanałem 12 000 ale euro. Długo jeszcze nie dogonimy zachodu....

        • 0 0

  • Nie linia ciągła ale szeroka przerywana "autostradowa" sygnalizująca, że to są osobne kierunki

    Do tego kilka razy znak pionowy, że lewy skręca a prawy jedzie prosto. Przewężenie to słaby pomysł. Ale lepszy jest pomysł by też dać dwa pasy do skrętu i osobne światła na skręt.

    • 2 0

  • Dwa pasy na wprost w każdym kierunku to jedyny sposób. Reszta to pudrowanie trupa. (2)

    • 13 4

    • no i mamy wówczas coś w rodzaju

      obwodnicy, WZ-ki czy Żołnierzy Wyklętych - droga szybkiego ruchu przez park

      • 0 3

    • Korek przeniesie sie na kolejne skrzyzowanie

      z Kaczynskiego

      • 0 0

  • Czytelnik ma za dużo czasu wolnego

    Że takie głupie pomysły rodzą mu się w głowie?

    • 10 3

  • Oznakowanie.

    Pomysł może i dobry, ale do tego należy przesunąć znak drogowy w kierunku ul. Hallera informujący, że lewy pas jest do skrętu w lewo, a prawy na wprost. Obecnie jest on za blisko skrzyżowania Al. Jana Pawła II i Czarnego Dworu!!! Po drugie dwa pasy w każdą stronę i problem załatwiony! Miasto powinno ścignąć deweloperów i sprawa załatwiona!!!

    • 5 3

  • Chyba cie gosciu porąbało..

    Wtedy ten kto będzie chciał skręcić w lewo będzie stał w korku od samych świateł. Bo "miłośników" wymuszania pierwszeństwa tym na pasie prawym i "oj nie wiedziałem że tu jest lewoskret" jest tam na pęczki, łącznie z kierowcami autobusów.

    • 13 0

  • wielka inwestycja

    kilka metrów malowanej linii.
    Czad.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane