- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wysłużone tramwaje jadą na złom
Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.
W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.
- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.
Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.
- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.
Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.
Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.
Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca
Miejsca
Opinie (213) 1 zablokowana
-
2015-02-17 22:50
piękne były te 105
Łza się kręci
- 5 5
-
2015-02-17 23:05
ehh szkoda..... jednak łezka się kręci (1)
Na złom idą wspomnienia: pierwsza ucieczka przed kanarami, jazda na plaże po cało nocnym melanżu, pocałunki i przytulańce z dziewczyną. Teraz tylko auto.... praca dom praca dom praca dom kredyt pożyczka kredyt pożyczka.....
- 12 3
-
2015-02-18 11:36
To przestań brać pożyczki i kredyty, zacznij żyć na poziomie takim na jaki Cię stać, a zaraz zyskasz więcej czasu i życie stanie się piękniejsze Robercie.
- 4 1
-
2015-02-17 23:14
układarkami
a nie podnośnikami panie redaktorze.
- 0 2
-
2015-02-18 07:34
105 lepsza od Dortmunda
Każdy wie, że 105 jest wygodniejszy i ma więcej miejsca od tych Kassel z Dortmundu... Wymiana beznadziejna...
- 5 1
-
2015-02-18 07:55
ojej jaka szkoda......... gdzie teraz będzie nam tak bardzo zimno i tak bardzo ciepło ..........jak w 3 i 5.
- 2 3
-
2015-02-18 08:07
Nie zwiedzam zbyt wiele, ale po niedawnych podróżach tramwajem po Rzymie i Krakowie stwierdzam, że mamy w Gdańsku komunikacyjną Europę. Pewnie Budyń pokraśnieje z zachwytu, ale niech tam....
- 4 2
-
2015-02-18 08:25
tramwaje
Zniszczono zajezdnie na Łąkowej i nic w zamian.Dopóki będzie obecny Prezydent to wszystko w mieście pada.Czemu nie można puścić tramwaju Toruńską i dalej na Orunię itd.Ale nic się nie da zrobić w Gdańsku przy obecnym Prezydencie.Zobaczcie jak cenne zabytki w mieście idą w ruinę i co ? i nic.!!!!!!!!!!!!!!
- 5 1
-
2015-02-18 11:26
Do wszystkich pasażerów (1)
Ludzie ogarnijcie się proszę , bo przykro mi się robi gdy czytam te komentarze.105tki najbardziej awaryjne wozy. Codziennie psują się itd itp , więc dlaczego mają zostać?.Jesteście chorzy jak ten kraj.Tyle w temacie.Pojęcie zerowe o stanach technicznych pojazdów a do pisania bzdur bydło pierwsze leci
- 3 3
-
2015-05-20 20:46
Chory to ty (...) jesteś. 105na się najrzadziej psują i są najwygodniejsze
- 1 0
-
2015-02-18 11:29
Czy ci ludzie są durni?
Kto w ogóle wpadł na ten głupi pomysł na złomowanie dobrych POLSKICH wagonów 105Na i kupno za przeproszeniem d*pnych niemieckich Duewagów N8C(NF). Mimo, że jestem niepełnosprawny (mam chore nogi), to wolę wdrapać się po dwóch schodach, aniżeli jechać tym cholerstwem niemieckim, w którym w lato przewiewu nie ma, a zimą chłodno. Ludzie marudzą na 105-tki, że zimne. A nieprawda! Bo te niemodernizowane(np.: skład 1361-1362 wid. na zdj.) były ciepłe, ponieważ miały ogrzewanie cało pojazdowe, z kolei np bulwy mod w ZR Łódź, mają pięć skrzynek, które niby mają ogrzać cały wagon. W gdańsku pracują idioci...
- 4 3
-
2015-02-18 12:37
Gdynia ma za to trolejbusy!!! (1)
(kto to coś wymyślił?)
- 0 0
-
2015-02-18 12:43
pierwsze trolejbusy w Gdyni uruchomiła firma z Gdańska.
W 1943 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahnen AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna), w czasie II wojny światowej odpowiedzialna za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie okupowanej Gdyni, wybudowała i uruchomiła pierwszą linię trolejbusową na trasie Chylonia Centrum.
Obecnie w Gdyni eksploatuje się 111 pojazdów. Trwa stopniowa wymiana taboru średniopodłogowego Jelcz: PR110E, 120MT, 120ME, 120MTE na nowoczesny niskopodłogowy. Są to przede wszystkim pojazdy Solaris Trollino 12T/12AC/12M oraz Mercedes MB O405NE/N2E/N2AC trolejbusy budowane w Gdyni z wykorzystaniem aparatury elektrycznej z kasowanych pojazdów średniopodłogowych i zakupionych w drodze przetargu używanych karoserii autobusów MB O405N2. Jest także jeden pojazd zabytkowy Saurer 4T IILM z 1957 r. Trolejbusy obsługują 12 linii: 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 oraz dwie linie zjazdowe: 710, 723. Dwie linie (21 i 31) kursują również na terenie miasta Sopot.
Fragment tekstu z Wikipedii.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.