• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów bez parkingu na 500 aut?

Krzysztof Koprowski
19 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Nowy plan nie będzie wymagał budowy ogólnodostępnego podziemnego parkingu na Wyspie Spichrzów, miejscu otoczonym z trzech stroną wodą. Nowy plan nie będzie wymagał budowy ogólnodostępnego podziemnego parkingu na Wyspie Spichrzów, miejscu otoczonym z trzech stroną wodą.

Czy rezygnacja z budowy 500 miejsc parkingowych na Wyspie Spichrzów sprawi, że znajdzie się deweloper chcący tu inwestować?



Czy na Wyspie Spichrzów potrzebny jest wielki ogólnodostępny parking?

Trudno policzyć już ile było zapowiedzi zabudowy północnej części Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Po ostatnim nieudanym wspólnym zagospodarowaniu tego terenu przez miasto i firmę Polnord, przyszedł czas na zmianę strategii - głównie w zakresie miejsc parkingowych.

Opracowany w 2010 r. wraz z Polnordem plan zagospodarowania wyląduje wkrótce w koszu, a jego miejsce, po uchwaleniu przez Radę Miasta, zajmie nowy dokument, który jest właśnie wyłożony do publicznego wglądu.

I tak zamiast dużego podziemnego ogólnodostępnego parkingu na co najmniej pół tysiąca aut, projekt nowego planu zagospodarowania przestrzennego zakłada budowę miejsc tylko zgodnie z wymaganiami dla różnego rodzaju funkcji, a te zgodnie z polityką parkingową w centralnej części Gdańska są dość restrykcyjne.

Przykładowo dla jednego pokoju hotelowego maksymalnie dopuszcza się 0,6 miejsca parkingowego, na sto miejsc konsumpcyjnych w restauracji - maks. 20, zaś dla jednego mieszkania od 0,9 do 1,1 miejsca parkingowego.

- Decyzja o zmianie zapisu dotyczącego parkingu podjęta została ze względów biznesowych. Budowa takiego parkingu okazałaby się zbyt kosztowna i bardzo skomplikowana technicznie. Dlatego w drodze zmiany planu ten wymóg został zastąpiony odpowiednimi wskaźnikami - tłumaczy Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Zmiana zapisów ma na celu nie tylko zmniejszenie obciążenia finansowego dla potencjalnego inwestora, ale również łatwiejszą budowę nowych mieszkań. Dla tej funkcji parkingi są obligatoryjne, a w połączenie z ogólnodostępnym parkingiem podziemnym trudne do wykonania - oznaczałoby to bowiem przypuszczalnie stworzenie kilku kondygnacji poniżej poziomu "0" na terenie otoczonym z trzech stron rzeką.

Czytaj też: Parking dla biurowca powstanie w miejsce pętli autobusowej

- Poprzedniemu inwestorowi [firmie Polnord - dop. red.] zapis ten nie przeszkadzał, ale ostatecznie nie wiadomo z jakiego powodu [deweloper - dop. red.] się wycofał. Można tylko przypuszczać, że chodziło o sprawy finansowe - tłumaczy Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy nie wykluczają, że po uchwaleniu nowego planu nie będą szukać już tylko jednego inwestora do zagospodarowania całego miejskiego terenu na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, lecz kilku.

- Prowadzimy analizy, które odpowiedzą na pytania w jakiej formule, przy obecnej sytuacji na rynku, zagospodarowanie Wyspy Spichrzów byłoby możliwe. Analizy te pozwolą określić najkorzystniejszy wariant, m.in. dadzą odpowiedź, czy zagospodarowanie Wyspy będzie korzystniejsze przy podziale na mniejsze działki, czy z inwestorem na całość terenu - wyjaśnia Kuczyńska.

Dodatkową zachętą dla inwestorów ma być uzbrojenie terenu. Obecnie trwają prace koncepcyjne oraz rozmowy z gestorami sieci elektrycznej, wodociągowej, gazowej oraz teletechnicznej. W toku jest budowa nowych nabrzeży.

Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Plan obejmuje tylko grunty należące do gminy - nie są w nim zawarte tereny należące do spółki Ognisty Wóz, powiązanej z właścicielem Zakładów Mięsnych Nowak ani też działka, na której powstaje Puro Hotel.

Uwagi do projektu planu zgłaszać można do 17 marca. Warto dodać, że w przypadku planu z 2010 r. nie uwzględniono żadnej z 35 uwag. We wtorek, 18 lutego, odbyła się dyskusja publiczna nad projektem planu. Oprócz pracowników BRG udział wzięła w niej tylko jedna osoba - autor tego artykułu.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • czyżby szykowało się kolejne (nie wiadomo już dokładnie które) mieszkanko dla Budynia ?

    tylko bez wind proszę, wtedy nie trzeba będzie oswobadzać zatrzaśniętych w windzie zagranicznych studentów.

    • 16 1

  • Ograniczanie inwestycj (2)

    Wskaźnik miejsca parkingowego dla hoteli 0,6 na jeden pokój, 20 miejsc parkingowych dla restauracji to paranoja, szczególnie na Starówce. Przez te durne urzędnicze obostrzenia brakuje na starówce nowych tanich hoteli i pensjonatów oraz lokali gastronomicznych!
    Byłem ostatnio w Pradze, praktycznie każda kamienica na Starówce to hotel, hostel, restauracja i nikogo nie interesuje, że przyjechałeś do Pragi samochodem, to twój problem gdzie zaparkujesz. Ale spałem za to w porządnym pensjonacie za 140 zł , pokój dwuosobowy ze śniadaniem:). Samochód zostawiłem trzy kilometry od pensjonatu, na parkingu strzeżonym i przez cały tydzień nie poruszałem się nim. Dokładnie tak samo jest w Paryżu, chociaż tu znaleźć miejsce parkingowe jest chyba najtrudniej.

    • 14 5

    • to jest ograniczenie od góry, nie od dołu.

      "dla jednego pokoju hotelowego _maksymalnie_ dopuszcza się 0,6 miejsca parkingowego, na sto miejsc konsumpcyjnych w restauracji - _maks._ 20"

      • 2 0

    • Racja, ale jak masz metro

      W (mojej ukochanej) Pradze masz metro, które objeżdża całe miasto, dzięki czemu bez samochodu tam jest nawet szybciej. U nas plan miasta to taka larwa i takie też są szlaki komunikacji miejskiej (SKM i tramwaje). Ale i u nas da się to lepiej zrobić, m.in. postawić most którym możnaby by się tramwajem przedostać z jednej strony wrzeszcza na drugą, bo możliwość jest tylko jedna - skrzyżowanie przy oprze bałtyckiej. A autobusy w Gdańsku? Cholera wie gdzie jedzie 1/3 autobusów, jak nie jeździsz nimi na codzień to nie wiesz czym jechać. Na przystankach są mapki tras a nie naniesione na mapę gdańska. Turysta wie jako tako gdzie jedzie, ale jesli ulica ktorej szuka nie ma tak samo nazwanego przystanku to trzeba na google maps na telefonie i szukać po zdjęciach satelitarnych. To są jaja jakieś. Mi jako mieszkańcowi to utrudnia życia a co dopiero turyście.

      • 3 0

  • A jak wszystko ładnie wybudujecie za swoje pieniądze to zrobię wam kolejną strefę płatnego parkowania

    • 7 1

  • KOC odcinek 36347

    to jak planowali w 2010 wspólnie z developerem to nie zdawali sobie sprawy z kosztów takiej inwestycji ??? ja wolałbym wiedzieć ile kosztowały w sumie liczne projekty zagospodarowania tego terenu. dla mnie najlepsza opcja to obsianie tego terenu ładną zieloną trawką, ławki, śmietniki, dobrze wyglądające oświetlenie, sprawny najlepszej jakości monitoring żeby można było posiedzieć bezpiecznie samemu czy z kimś i TYLE !!! a tu kombinują od 100 lat i ciągle taki sam efekt. poleca jakieś głowy za to ??? oby Króla Budynia ...

    • 14 2

  • po co parkingi

    niech kajakami zapodają

    • 13 4

  • ? (2)

    Wszędzie gdzie spędzałem wakacje każdy pensjonat w najmniejszej miejscowości miał swój parking gdyż bez tego nie otrzymałby zgody na działanie, a w Gdańsku jest odwrotnie. Właśnie kierunek takich działań przysparza popularności władzom miasta i wzbudza zachwyt u przyjezdnych

    • 14 5

    • no tak

      • 0 0

    • na prawdę nie widzisz różnicy pomiędzy najmniejszymi miejscowościami a dużym miastem?

      no tak, wychowałeś się pewnie w tym pierwszym...

      • 5 4

  • Parking musi być !!!

    Parking musi być - i to na tyle blisko by starsi turyści - mogli stąd dojść o własnych siłach zobaczyć Fontannę Neptuna, ratusz , no i napić się koźlaka na Długim Targu !!!

    • 12 6

  • Jeśli ktoś myśli... (1)

    ... że jak nie będzie parkingu to nikt samochodem nie przyjedzie tylko wszyscy grzecznie przyjadą mityczną komunikacją miejską, albo hipsterskim rowerem.... to gratuluje dobrego samopoczucia. Samochody będą.... będą wszędzie gdzie tylko się uda zaparkować, albo... albo będzie pustynia bez ludzi bo nikt nie przyjedzie. Powinien być cywilizowany, spory, podziemny, płatny parking ORAZ dobra komunikacja miejska.

    • 22 6

    • a ja bym proponował alternatywę

      zamiast budować drogi podziemny parking, niech będzie parking naziemny, kilkupoziomowy. zawsze taniej to wyjdzie, a i pomieści więcej aut (pod ziemię można zejść góra 1-2 kondygnacje, ale budując w górę nie ma prawie żadnych ograniczeń). w wielu współczesnych miastach są takie rozwiązania.

      • 1 0

  • biuro prasowe gdańskiego magistratu (1)

    to już nie wystarczy rzecznik / bo wiadomo broda za długa i zwisa/ to już nie wystarczy piekna i młoda asystentka teraz juz musi byc biuro

    • 10 1

    • W biurze pomieści się kanapa i parę asystentek. Zawsze to wygodniej i przyjemniej :)

      • 4 1

  • Równowaga (4)

    Może to faktycznie przesada, żeby w tym miejscu oczekiwać podziemnego parkingu, tym bardziej, że ze względu na uwarunkowania geologiczne byłby to drogi parking. Natomiast obawiam się, że teraz nastąpi przegięcie w drugą stronę i parkingów będzie mniej niż potrzebują instytucję tam się znajdujące. Gdańsk potrzebuje dużego parkingu na obrzeżu centrum i dobrej komunikacji publicznej ze ścisłym centrum. Inaczej centrum umrze.

    • 16 2

    • Nie umarlo przez 1000 lat to i nadal nie umrze (3)

      a jesl bedzie mniej ruchu to i tak sciagna tutaj najlepsi, ktorzy do pracy beda jezdzic obwodnica. Poki co ruch samochodowy psuje to cale centrum. Mozna sobie wyobrazic w lecie szeroka pelna roznych stolikow, dzieci grajace w klasy, na rowerach. Zima sanki bez zasolonego asfaltu i piasku. No i rzeczywiscie kajaki i jachty.

      • 3 6

      • Ale odlot!

        Te jachty i kajaki to też byś widział/a na szerokiej? Nie wiem co wciągasz, ale zmniejsz dawkę.

        • 6 2

      • Pytanie

        skąd te dzieci skoro polityka budynia i jego przydupasów dąży do wyludnienia śródmieścia.

        • 2 3

      • Dzieci to jest podstawa

        to rzeczywiscie problem, ale dla egoistow. Nie ma w tej chwili dobrego klimatu dla dzieci w Polsce i oczywiscie budyn ma na glowie tunel, stadion, kilka mieszkan itp. Dzieci nie sa kochane, wystarczy zobaczyc jak wygladaja szkoly, zabiegani rodzice. A wystarczyloby zmienic myslenie, zaglosowac odpowiednio - zobaczmy Wegry. Wybudowanie parkingu w srodku miasta - zostaniemy z tym problem. Dzieci nie maja przestrzeni, popatrzmy na place zabaw na Przymorzu plac zabaw odniosl sukces. Na szerokiej tez mogloby cos takiego powstac. Zaloze sie, ze po przyjezdzie do Gdanska takie dziecko wrociloby po latach ponownie ze swoim.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane