• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyższa prędkość na Grunwaldzkiej, estakady na Armii Krajowej - pomysły PiS na korki w Gdańsku

Maciej Korolczuk
13 marca 2024, godz. 14:00 
Opinie (660)
Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście. Sekundniki na skrzyżowaniach, wyższa prędkość i audyt Tristara - to kilka z pomysłów Prawa i Sprawiedliwości na poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Gdańsku i zmniejszenie korków w mieście.

Koniec "walki z kierowcami", audyt Tristara, dodatkowe znaki i sekundniki na skrzyżowaniach, przywrócenie wyższej prędkości na głównej arterii Gdańska i budowa estakad na Armii Krajowej - to pomysły Tomasza Rakowskiego, kandydata PiS na prezydenta Gdańska. Tymczasem władze Gdańska, Sopotu i Gdyni ogłosiły, że w dniu wyborów (7 kwietnia) komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.



Który z pomysłów PiS powinien zostać zrealizowany w pierwszej kolejności?

Komunikacja miejska i problemy, jakie ją trapią to - posługując się nomenklaturą piłkarską - stałe fragmenty gry każdej kampanii wyborczej.

Na 3,5 tygodnia przed wyborami swoimi pomysłami na uzdrowienie transportu zbiorowego w Gdańsku podzielił się Tomasz Rakowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Gdańska.

Z dziennikarzami spotkał się przed siedzibą Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. WyspiańskiegoMapka we Wrzeszczu, gdzie mieści się centrum sterowania systemem Tristar, do którego pracy Rakowski ma wiele zastrzeżeń.

- Korki w Gdańsku są ogromne i coraz większe, dlatego przygotowaliśmy pakiet zmian, jakie chcemy wprowadzić w pierwszym roku po wygranych wyborach - mówi Rakowski.
Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem. Tomasz Rakowski swoje pomysły przedstawił we Wrzeszczu przed siedzibą GZDiZ i centrum sterowania Tristarem.



Pięć propozycji PiS na uzdrowienie komunikacji i zmniejszenie korków w Gdańsku:

1. Koniec walki z kierowcami



Rakowski chce zaprzestać zwężania dróg w mieście i wprowadzania na nich ograniczeń prędkości - szczególnie na głównych arteriach komunikacyjnych. Jedną z pierwszych decyzji ma być likwidacja zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie między Kaprów a DerdowskiegoMapka (rozwiązanie to wprowadzono w czasie pandemii, by dać więcej przestrzeni pieszym i rowerzystom).

Kandydat PiS nie chce też utworzenia buspasa na al. Grunwaldzkiej, między Uniwersytetem Gdańskim a osiedlem Garnizon. Deklaruje, że po zasięgnięciu opinii policji będzie chciał wrócić do wyższej dopuszczalnej prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej (obecnie wynosi ona 50 km/h, wcześniej była o 20 km/h wyższa).

Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h. Kandydat PiS chciałby przywrócenia wyższej dopuszczalnej prędkości na głównej arterii Gdańska do 70 km/h. Obecnie wynosi ona 50 km/h.

2. Audyt systemu Tristar



Zdaniem Rakowskiego system zarządzania ruchem w Trójmieście Tristar nie spełnia swojej roli i potrzebny jest jego audyt. Celem kontroli ma być usprawnienie lub naprawa stosowanych w nich rozwiązań, a jeśli nie przyniosłyby one pożądanych efektów - kupno innego systemu.



3. Znaki i sekundniki na skrzyżowaniach



Jednym z pomysłów na upłynnienie ruchu w Gdańsku miałoby być także przywrócenie zlikwidowanych znaków na każdym skrzyżowaniu, informujących kierowcę, z jaką dopuszczalną prędkością musi jechać, by na następnym skrzyżowaniu nie stać na czerwonym świetle.

Rakowski chce też montażu sekundników odliczających czas do zmiany świateł przy sygnalizatorach. Zapowiada także zamontowanie na skrzyżowaniach instalacji, które wysyłałyby posiadaczom nowoczesnych aut informacje o dopuszczalnej prędkości czy czasie pozostałym do końca czerwonego czy zielonego światła.

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście? Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

4. Przegląd skrzyżowań i sygnalizatorów



Audyt miałby wykazać, które skrzyżowania są wąskimi gardłami w Gdańsku oraz gdzie sygnalizacja jest zbędna. Rakowski chciałby też przywrócenia na przejściach przycisków dla pieszych, by kierowcy nie musieli zatrzymywać się przed zebrą, po której nikt nie przechodzi.

5. Budowa estakad nad al. Havla i Łostowicką



Ostatnim pomysłem kandydata PiS na zmniejszenie korków i upłynnienie ruchu na ulicach Gdańska jest budowa estakad w ciągu Armii Krajowej, nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką i al. Havla. Rakowski wskazał ten projekt jako kluczowy i obiecał, że już w przyszłorocznym budżecie znajdzie środki na taką inwestycję. Nie podał jednak jej kosztu.

- Nasze pomysły są spójne i przede wszystkim zdroworozsądkowe - podkreślał Rakowski. - Wiele z tych idei to pomysły mieszkańców, którzy na co dzień poruszają się po mieście i mówią o tych problemach od wielu lat. Chcemy skończyć z ideologicznym podejściem do ruchu kołowego, a zastąpić go filozofią zdrowego rozsądku.
Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką. Korki na al. Armii Krajowej miałyby - zdaniem Rakowskiego - zmniejszyć nowe estakady nad skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką.

W dniu wyborów komunikacja bezpłatna



Kilkadziesiąt minut po konferencji Tomasza Rakowskiego na pętli w Oliwie z dziennikarzami spotkali się prezydentki i prezydent Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Aleksandra Dulkiewicz, Magdalena Jachim i Wojciech Szczurek ogłosili, że - podobnie jak podczas jesiennych wyborów do Sejmu i Senatu - w dniu wyborów w niedzielę, 7 kwietnia, komunikacja miejska we wszystkich trzech miastach będzie bezpłatna.

Rozkłady komunikacji w twoim telefonie



Brak obowiązku posiadania ważnego biletu w tym dniu ma się - zdaniem rządzących - przyczynić do zwiększenia frekwencji wyborczej i ułatwić poruszanie się po mieście osobom starszym i niepełnosprawnym.

Porozumienie nie dotyczy pociągów na linii SKM i PKM. Tam - jak każdego innego dnia - sprzedaż biletów będzie utrzymana.

Nie ma korków tam gdzie widzi je Rakowski (15 opinii)

Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej
Tak jest w tym miejscu codziennie. Godzina 15:30 - wtedy wykonano zdjęcie i zrzut ekranu z map.
W miejscu zwężenia Grunwaldzkiej w Oliwie do 2 pasów korków nie ma bo nie ma co je tworzyć. Kolejne skrzyżowanie z Derdowskiego nie generuje dużego ruchu i jest lokalne.
Problem jest po drugiej stronie gdzie mamy przedsmak lewo- i prawoskrętów w Rybińskiego i Piastowską.

Przywrócenie 3 pasów uczyniłoby zieloną linię w nawigacjach jeszcze bardziej zieloną. Stracili by piesi i rowerzyści a i miejsc parkingowych byłoby mniej.

Czysta demagogia i populizm dla zdobycia poklasku
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (660) ponad 10 zablokowanych

  • Lubię PiS, jednak te pomysły nie są trafione

    Lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie strefy wyłączonej z ruchu indywidualnych prywatnych aut.
    Jedynie taxi, VIP i służby oraz dostawy / usługi wyłącznie w określonych godzinach.
    Wywłaszczenie mieszkańców Śródmieścia i stworzenie przestrzeni przyjaznej dla biznesu.
    Malkontenci - wyjazd za obwodnicę albo gdzieś do zapadłego Szemud, tam będziecie mieli spokój.
    Miasto to biznes i jak każdy biznesmen musi zatroszczyć się o swój interes (interes mieszkańców) tak by swoją pracą generować przychody pozwalające zapewnić podstawowe potrzeby mieszkańców.
    Dodatkowe ulepszenia dla kierowców, zachęcą jedynie do tego by wozić d**e autem dosłownie wszędzie - nawet na kibel - a przecież nie o to chodzi.
    Zachęcam do korzystania ze ścieżek rowerowych i jazdy rowerem, bowiem to wyjdzie nam tylko na zdrowie.
    Autobusy, tramwaje, skm, pkm, regio czy trolejbusy dają świetne możliwości podróży. Korekta rozkładu i budowa buspasòw jedynie usprawni ruch transportu publicznego. Eliminacja samochodów przyczyni się do poprawy sytuacji na drogach, zmniejszenia korków, redukcji emitowanych spalin w ramach FitFor55 a także poprawia naszą sprawność fizyczną poprzez wzmożony ruch pieszy, rowerowy czasem biegowy za uciekającym tramwajem.
    Gorąco polecam.

    • 0 10

  • 2 pasy na spacerowej

    Aż do obwodnicy

    • 1 0

  • To zdroworozsądkowe podejście

    Podwaliny pod 2 (3) poziomowe skrzyżowanie zostały ujęte jeszcze za wczesnego Jaruzelskiego, kiedy nie było zachodnich dzielnic i 10 razy mniej samochodów. Dlaczego Po-wscy włodarze wolą wydawać kasę na marsze równości zamiast na budowę tego skrzyżowania?
    Co do manii zwężania drogi ( Kartuska, Hallera) z 2 pasów do jednego, to jest poprostu chore. Podobnie jak budowa nowej nawierzchni i co 100 m wałków na tej drodze. Najlepszy strzał to wałki na ul. bodajże Słupskiej ( nierównej jak na Ukrainie, gdzie jechać się nie da szybciej niż 20/godz, ale kasa na wałki sie znalazła.
    Jest jeszcze jedna metoda relatywnie taniej poprawy przepustowości skrzyżowań z jedną drogą : odseparowanie bezkolizyjnego pasa.

    • 5 0

  • Zagłosuję na Tych ludzi, mając nadzieję, spełnią swoje obietnice.

    • 6 1

  • Naszym pomyslem jest kontynuacja... (1)

    ... rozkradania. I tyle.

    • 1 4

    • Oprócz hasełęk z soku buraka powiesz nam coś konstruktywnego?

      • 2 0

  • na pana z pisu nie zagłosuję, ale pomysły ma bardzo rozsądne (3)

    • 3 4

    • (2)

      Nie zagłosujesz, bo od wielu lat oglądasz tvn i mówisz jak lemyngwyznawca. Przestań na chwilę, po kilku tygodniach zobaczysz poprawę

      • 1 2

      • 8 lat rządu pisu dość (1)

        Jak ktoś nie widzi ile napsuli to chyba przedawkował tvpis

        • 1 2

        • ty za to na bank nie widziałeś co było za PO bo wtedy pewnie w majtki robiłeś

          • 0 0

  • Hmmm tylko czy Dutkiewicz pomyślała trochę o posiadaczach kart miejskich.

    • 2 0

  • Nikt wam nie da tyle ile wam Pis obieca, pamiętamy ostatnie 8 lat (1)

    Nigdy wiecej kaczyzmu

    • 2 8

    • dawaj paliwo po 5.19 i nie stękaj

      • 1 0

  • Moze

    Moze czas na zmiany w Gdansku..mysle ze mozna zaryzykowac bo obecnie rzady to dno..

    • 4 0

  • Noo Panie Rakowski! (1)

    Na takie właśnie propozycje czekają Gdańszczanie!
    Nie wiecznie zawężanie pasów, budowanie nielogicznych bus pasów jak ta ich nowa propozycji w ciągu Al.Grunwaldzkiej gdzie kilka tysięcy przejeżdża samochodów a autobusy 2 na godzinę?
    Czy nie przepisowe odległości przejść dla pieszych można powiedzieć, że one są nielegalne. Czy zabranie pasa na Al. Marynarki Polskiej gdzie żaden rowerzysta nawet tam nie chce jeździć, sam jestem zmotoryzowany i cyklistą ścieżki rowerowe tak, ale logiczne a nie jak pr

    • 1 1

    • Sam jestem zmotoryzowany i cyklistą ścieżki rowerowe tak, ale logiczne a nie jak przy dworcu PKS gdzie zrobili ścieżkę, a za torami jest bezpieczniejsza i od lat.
      Właśnie takich propozycji Gdańszczanom są potrzebne by nie walczyć z mieszkańcami a współpracować z nimi. I nie zwalać wszystko na bezpieczeństwo jak to Olka robi. Tym buspasem przy Al.Grunwaldzkiej u mnie ma wielką czarną krechę!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane