• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzięli pod lupę punktualność SKM. Zaskakujące wyniki. Niemal najlepsi w kraju

Piotr Weltrowski
28 marca 2024, godz. 13:30 
Opinie (117)
Okazuje się, że SKM, na którą często narzekamy, w skali kraju jest wręcz rekordowo punktualna. Okazuje się, że SKM, na którą często narzekamy, w skali kraju jest wręcz rekordowo punktualna.

Często zdarza nam się narzekać na punktualność kolejek SKM, okazuje się jednak, że pociągi tego przewoźnika są niemal najbardziej punktualne w Polsce. Niemal, bo minimalnie wyprzedziły je pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej, które jednak w 2023 r. funkcjonowały w formie mocno okrojonej.



Jak często jeździsz kolejkami SKM?

Punktualność działających w Polsce połączeń kolejowych pod lupę wziął Urząd Transportu Kolejowego, który 27 marca opublikował raport dotyczący opóźnień pociągów w 2023 r.

Praktycznie wszystkie zaprezentowane dane wskazują na trójmiejską SKM, jako jedną z najbardziej punktualnych w kraju.

- Dane za cały rok wskazują, że najlepszy wynik punktualności odnotowały pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej z parametrem na poziomie 98,66 proc. Kursowanie pociągów tego przewoźnika w 2023 r. było ograniczone m.in. w związku z remontem dworca Warszawa Zachodnia. Drugie miejsce pod względem punktualności zajął przewoźnik PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Jego pociągi kursowały z punktualnością na poziomie 98,03 proc. Żaden z pozostałych przewoźników pasażerskich (nie wliczając dwóch przewoźników uprzywilejowanego ruchu tranzytowego) nie przekroczył pułapu 95 proc. punktualności - czytamy w opracowaniu.

Do 6 minut to nie opóźnienie



Trzeba tu jednak zaznaczyć, że przyjęta przez UTK metodologia określa mianem pociągów opóźnionych te składy, które kończą swój przejazd z rzeczywistym opóźnieniem przynajmniej 6 minut.

Krótko mówiąc, kolejki, które jechały np. z Wejherowa do Gdańska i dojeżdżały do ostatniej stacji 5 minut po czasie, w raporcie traktowane były jako punktualne.

Aktualny rozkład SKM



Metodologia ta wydaje się premiować przewoźników lokalnych i regionalnych, bo na krótszej trasie trudniej złapać duże opóźnienie, jednak sami przedstawiciele SKM zaznaczają, że np. awaria pociągu krajowego to opóźnienie jednego składu, zaś awaria kolejki SKM przełożyć może się na opóźnienie aż kilku jadących za sobą kolejek.

Punktualność przewoźników w skali kraju. Punktualność przewoźników w skali kraju.
Warto też pamiętać, że wszystkie dane wskazują też na wyższą punktualność SKM Trójmiasto od innych podobnych przewoźników z Polski.

Rekordowe opóźnienie SKM: 134 minuty



Jakie dane dotyczące funkcjonowania SKM w Trójmieście można wyciągnąć z raportu UTK?

W 2023 r. na tory wyjechało 70 861 pociągów obsługiwanych przez SKM. Ile z nich złapało opóźnienie powyżej 6 minut?
  • 1 379 kolejek miało opóźnienie nie większe niż godzinę. Średnio było to 16 minut opóźnienia.
  • 13 kolejek złapało opóźnienie większe niż godzinę, ale mniejsze niż dwie godziny. Średnio było to 76 minut.
  • 1 kolejka miała opóźnienie większe niż dwie godziny. Była opóźniona o 134 minuty.

Warto tu zaznaczyć, że łącznie w Polsce w 2023 roku było aż 7322 pociągów opóźnionych o więcej niż dwie godziny.



Ciekawe są też dane dotyczące punktualności w poszczególnych miesiącach. Okazuje się, że najbardziej punktualne kolejki SKM były w miesiącach wiosennych i letnich (rekordowy był maj z punktualnością na poziomie 99 proc.), a najczęściej spóźniały się jesienią: we wrześniu, październiku i listopadzie (w każdym z tych miesięcy punktualnych było poniżej 97 proc. kolejek).

Osobną kategorią w raporcie są pociągi odwołane, czyli takie, które w ogóle nie wyjechały na trasy, choć znajdowały się w rozkładach. Tu SKM Trójmiasto też wypadło całkiem dobrze. W skali całego roku odwołano u nas 356 kolejek (w 2022 roku było ich 475, w 2021 - 601, a w 2020 - 365).

Sama punktualność kolejek SKM w zestawieniu kilkuletnim prezentuje się podobnie.
  • 2020 rok - 99,05 proc. punktualnych składów,
  • 2021 rok - 98,00 proc. punktualnych składów,
  • 2022 rok - 96,66 proc. punktualnych składów (widać natężenie remontów),
  • 2023 rok - 98,03 proc. punktualnych składów.

W skali kraju wskaźnik punktualności wszystkich przewozów pasażerskich w 2023 r. wyniósł 90,1 proc., co oznacza wzrost tego wskaźnika o 1,47 punktu procentowego w porównaniu z 2022 rokiem.

Opinie (117) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • To osiagniecie ze jezdza zgodnie z rozkladami? Coś wiadomo kiedy Fala bedzie w skm?

    Szykuje się tu jeszcze większą wtopa niż komunikacji miejskiej. System całkowicie się wykrzaczy. Aplikacja Fala nie działa.

    • 29 5

  • SKM jeździ punktualnie a w PKP notorycznie kursy są opóźnione. O co chodzi ja się pytam? :)))))) (8)

    • 10 12

    • Słupsk - Lębork teraz budują drugi tor (3)

      • 5 0

      • ??? (1)

        Ale ten drugi to to nie buduje SKM

        • 0 3

        • Ale dwa tory mają być dla SKM.

          Nieważne czyja będzie linia, ważne kto będzie po niej jeździł.

          • 1 1

      • Noo to by sie przydało

        1 rypnie, 2gi czeka..
        Chyba jeszcze nie jechałem na tym odcinku beż opoznienia.;]

        • 1 0

    • SKM to tez PKP

      • 2 0

    • Kiełbasa Wyborcza (1)

      Porównanie SKM do PKP to jak porównać Wąchock z Nowym Jorkiem . Jedna linia SKM na lini do Rebięchowa SKM nie dała rady utrzymać taktu i wszystko musiało przejąć Polregio

      • 0 4

      • i bardzo dobrze...

        Czyż nie jest odpowiedzialnym zachowaniem (SKM) nie wchodzić w spółki z partnerem (Regio), z którym zleceniodawca omawia strategię i działania operacyjne przy niedzielnym obiedzie??!

        • 0 0

    • Słupsk- Lębork dopiero teraz budują drugi tor

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Dobrze że mamy SKM, (7)

    Stare składy nie mają znaczenia, choć przydałaby się większą liczba drzwi tak jak to miało miejsce w wycofanych EW58 (te pociągi w kolorze jajecznicy) do tego trasa na południe Gdańska i rewitalizacja linii do Kolbud z elektryfikacja i pociągi w trakcie co najmniej pół godzinnym...rozmarzylem się

    • 78 10

    • Jak to, nie mają znaczenia? (2)

      Jeśli chcemy, żeby ludzie rezygnowali z aut, to trzeba im zaproponować jakiś standard, a nie śmierdzący złom, nawet bez toalety.

      Nie bez powodu, w SKM-ce jest największy odsetek patusów i różnych dziwnych zdarzeń, spośród całej komunikacji trójmiejskiej - syf to przyciąga.

      • 8 13

      • Patusy wybierają SKM, bo ta ma najdłuższy kurs, przez co najrzadziej trzeba się przesiadać, gdy chce się jeździć w kółko

        • 6 2

      • Jakich dziwnych zdarzeń?

        • 2 0

    • (2)

      wsiadasz 5 sekund, a jedziesz długo. ważniejsza liczba miejs a nie zamiana ich w przedsionki

      • 2 7

      • no wlasnie nie jedziesz dlugo (1)

        najczesciej do 15-20 minut, a wiecej drzwi to szybsza wymiana pasażerów i krótsze postoje na stacjach

        • 14 2

        • powiedz to mieszkzańcom Wejherowa jadącym 70 minut tym tramwajem udającym pociag

          najpierw potrzebne szybkie pociągi regionalne kursujące z dużą częstotliwością do Wejherowa, potem ograniczenie trasy SKM do odcinka Gdańsk - Cisowa/Rumia a potem dopiero tabor z dużą ilością miejsc stojących

          • 2 1

    • A z Kolbud dalej na Kaszuby.

      • 7 0

  • Niech wezma pod lupe lepiej burakow z ZKM!!! (1)

    • 12 3

    • nie ma czegos takiego jak zkm

      • 1 2

  • Milena (6)

    Są punktualne ,tanie i czyste.Nie ma co narzekać na SKM-ki.Jedymym mankamentem jest załatwienie potrzeb fizjologicznych.
    Wsiadłam na stacji Gdańsk Śródmieście.Juz przy dworcu głównym czułam bulgoty w brzuchu i silne parcie.
    Niestety przeszedłem cały skład mocno zaciskając zwieracze.
    Na stacji Gdańsk Oliwa stało się najgorsze.

    Polecam Szybka Kolej Miejska.Jest szybko i tanio,tylko te toalety...

    • 14 20

    • Toalety są na dworcach. Trzeba było skorzystać. (2)

      • 2 3

      • Milena (1)

        Niby jak? Jak na stacji Gdańsk Śródmieście było ok.Dopieto przy dworcu głównym zaczeka się rewolucja.
        Miałam wysiąść we Wrzeszczu i szukać toalety?
        Pewnie byłoby to dobre rozwiązanie.Niestety nie myślałam wtedy racjonalnie.Zwieracze były u kresu możliwości.
        To był bardzo traumatyczny dzień.
        Ludzie się na mnie gapili i taksówka nie chciała mnie zabrać do domu z Oliwy.
        Miałam pełne portki i daleko do domu
        Wracałam z Oliwy do Przegaliny piechotą w nocy ,bo za dnia ukrywałam się w krzakach.
        Szłam 9 godzin z pełnymi rajstopami .

        • 3 2

        • mozesz sobie zartowac...

          Ale takie rzeczy sie zdazaja.
          Z toaletami na dworcach rozowo nie jest...

          Ale na Glownym jest nowa i bezplatna.
          Promocja?

          • 3 0

    • Milena, chyba przeszłaś a nie przeszedłeś? (1)

      • 0 0

      • Bo to jest on albo ono.

        • 0 0

    • A w metrze, tramwaju czy autobusie masz toalety?

      • 1 1

  • 6 minut opóźnienia przy 7 minutowym takcie (5)

    to prawie to samo, co anulowany pociąg. Jak już przyjedzie to będzie musiał zabrać wszystkich którzy czekali na punktualne połączenie i większość pasażerów, którzy szli na następny kurs. Stosowanie tej samej metodologii dla pociągów miejskich (gdzie w dodatku przewoźnik sam zarządza własną linią kolejową) i dalekobieżnych to żart.

    • 55 1

    • (1)

      To samo pomyślałem. Jak można przeprowadzić statystykę PKP Intercity i SKM według tych samych zasad. Gdzie SKM ma krótszą trasę, przystanki co 1,5-2 km i jedzie po wydzielonym torze, z którego nie korzysta żaden inny tabor.

      • 9 1

      • Tym razem się mylisz. Na trasie od Rumii do Wejherowa to nie są tory zarządzane przez SKM I kursują tam równie pic IC I Polregio. I to jest przyczyną częstych opóźnień gdyż pociagi InterCity maja pierwszeństwo.

        • 1 1

    • (1)

      opóźnienie 6 minut przy 7 minutowym takcie to jeden pociąg odwołany ale za to 50 kolejnych minuta przed czasem - pasuje?

      • 2 2

      • Tak to się robi - pociąg odwołany, opóźnień brak.

        Następny jedzie planowo a ty czekasz 15 minut.

        • 2 1

    • Doucz się. od Rumi do Leborka skmki jadą po lini PLK.

      I muszą tam przepuszczać wszystkie pozostałe pociągi pasażerskie. Ile razy człowiek czekał w Luzinie na bocznym torze w skmce pełnej pasażerów, bo spóźnione Intercity z kilkoma osobami na pokładzie musiało nadrabiać. Chore te przepisy.

      • 1 1

  • Autor artykułu kolejki.... (1)

    Kolejki to do sklepu w latach 80tych były żenada....

    • 4 5

    • widać że ze wsi przyjechałeś.
      Kolejki to potoczna nazwa SKM od zawsze

      • 5 0

  • hahaahahaha)))

    • 9 2

  • jak w sobotę kursują co 30 minut to trudno żeby jeszcze się spóźniały (4)

    choć i tak się zdarzyło

    • 38 0

    • W sobotę co 10 min, w niedziele co 20. (1)

      Chyba,że są jakieś prace to w niedziele co 30.

      • 1 2

      • Rozumiem, iz deklarujesz zgodę na wyższe ceny biletow bo wożenie powietrza kosztuje.

        • 1 2

    • to jest jakiś skansen europy.

      Co pół godziny w tłoku. Masakra jakaś

      • 1 1

    • one przede wszystkim wtedy się spóźniają gdy jeżdżą co 30 minut

      bo są wtedy prace na torach a do tego tłok straszny bo przecież większe pociągi dać w takiej sytuacji to nie łaska, 2xEN71 powinno być standardem w soboty gdy jest pociąg co 30 minut

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeżdżę z G. PRzymorze-Uni do Głównego prawie codziennie, w godzinach popołudniowego szczytu (2)

    Muszę przyznać że z punktualnością jest całkiem spoko. Do tego o tej porze jest znacznie szybciej niż autobusem, autem czy tramwajem, bo na Grunwaldzkiej korki. Szybciej można dojechać jeszcze Regio/IC, ale one tak często nie kursują.

    • 37 17

    • Regio i IC nie zatrzymuja sie na Przymorzu. Niezly farmazon i laurke sami sobie piszecie z SKM S.A.

      • 5 2

    • I tak będzie zawsze

      Monopol oznacza brak konkurencji a brak konkurencji słynne robta co chceta.
      Masz w Trójmieście opcje? Nie a no właśnie to po co narzekać

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane