• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Gdańska do Elbląga w 25 minut, ale za 5 lat

Maciej Naskręt
30 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Droga krajowa nr 7 - jezdnia w kierunku Elbląga. Węzeł drogowy pod Nowym Dworem Gdańskim. Droga krajowa nr 7 - jezdnia w kierunku Elbląga. Węzeł drogowy pod Nowym Dworem Gdańskim.

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy drogi ekspresowej S7 między Koszwałami a Kazimierzowem. W 2017 r. z Gdańska do Elbląga samochodem dojechać mamy w 25 minut.



Planowany przebieg drogi S7 między Koszwałami a Kazimierzowem. Planowany przebieg drogi S7 między Koszwałami a Kazimierzowem.
Most nad Wisłą w Kiezmarku. Został on gruntownie przebudowany na początku tego wieku w ramach wzmocnienia drogi krajowej nr 7 na Żuławach. Na północ od istniejącego mostu powstanie nowy, podobny obiekt. Most nad Wisłą w Kiezmarku. Został on gruntownie przebudowany na początku tego wieku w ramach wzmocnienia drogi krajowej nr 7 na Żuławach. Na północ od istniejącego mostu powstanie nowy, podobny obiekt.
Planowane miejsce budowy nowego mostu nad Wisłą, a także koncepcja przyszłego Węzła Dworek, zlokalizowanego po stronie wschodniego brzegu Wisły. Elementy zakreskowane to obiekty inżynierskie przeznaczone do budowy. Planowane miejsce budowy nowego mostu nad Wisłą, a także koncepcja przyszłego Węzła Dworek, zlokalizowanego po stronie wschodniego brzegu Wisły. Elementy zakreskowane to obiekty inżynierskie przeznaczone do budowy.
Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie projektu budowlanego dla budowy drogi ekspresowej S7 między Koszwałami zobacz na mapie Gdańska a Kazimierzowem. Biura projektowe na składanie ofert mają czas do końca lutego.

Sprawdziliśmy, kiedy, za ile i jak będzie budowana nowa droga ekspresowa na Żuławach.

Plany budowy

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S7 zaczyna się w miejscowości Koszwały, gdzie połączony będzie z Południową Obwodnicą Gdańska. Trasa w przyszłości kończyć będzie się w miejscowości Kazimierzowo i dowiązana będzie do obwodnicy Elbląga. Inwestycja zakłada budowę 40-kilometrowej drogi o przekroju dwóch jezdni, z której każda ma mieć dwa pasy ruchu. W przypadku dużego natężenia ruchu, będzie możliwość poszerzenia ekspresówki do trzech pasów.

W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał zbudować nowy most nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej i posłuży wtedy jako nitka ekspresówki w kierunku Warszawy. Skrajnia pionowa szlaku żeglugowego dla Wisły po wybudowaniu mostu będzie wynosić 8 m. Większe żaglówki nie przecisną się i będzie trzeba składać ich maszt. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada powstanie ponadto pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" wraz zapleczem drogowców, "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark".

"Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw, i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Natężenie ruchu

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA informują, że średnioroczne natężenie ruchu w 2010 r. na drodze krajowej nr 7 wyniosło do ok. 21 tys. aut na dobę. Co ciekawe drogowcy przewidują, że w 2038 r. po odcinku z Kazimierzowska do Koszwał pojedzie nawet 55 tys. pojazdów na dobę. Dziś podobną liczbę samochodów odnotować można na Obwodnicy Trójmiasta, między Węzłem Matarnia zobacz na mapie GdańskaWęzłem Karczemki zobacz na mapie Gdańska.

Termin realizacji

Gdański oddział GDDKiA szacuje, że do końca 2013 r. zostanie im przekazana dokumentacja projektowa. Wtedy kilka miesięcy zabierze drogowcom uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji i wyłanianie w przetargu wykonawcy. Budowa nowej drogi może zająć ponad trzy lata przy założeniu, że znajdą się pieniądze na jej realizację.

Co zmieni nowa droga między Gdańskiem a Elblągiem?

Finansowanie

Pieniądze na budowę drogi będą pochodzić z budżetu państwa. Na razie zagwarantowano finansowanie wyłącznie na wykonanie projektu budowlanego, dlatego można było uruchomić przetarg. Zgodnie z obowiązującym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 inwestycja drogowa na Żuławach trafiła do drugiego koszyka - przedsięwzięć priorytetowych do realizacji do 2013 r. Żadna inwestycja w tym koszyku nie doczekała się jeszcze wbicia pierwszej łopaty.

Ile ma kosztować budowa drogi? Kwota robi wrażenie, bo według wyliczeń gdańskiego oddziału GDDKiA wynosi ok. 3,555 mld zł. Jest to druga wśród najdroższych inwestycji planowanych do budowy do 2013 r. Pierwsze miejsce zajmuje Trasa Kaszubska z kwotą 4,1 mld zł.

Jeśli chodzi o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, wiadomo, że drogowcy będą się ubiegać o środki zaplanowane w budżecie na lata 2014-2020. Nie wiadomo jeszcze, w ilu procentach inwestycja będzie dofinansowana z unijnej kasy.

Ochrona środowiska

W ramach budowy przyszłej drogi ekspresowej przewidziano budowę 22 odcinków ekranów akustycznych o łącznej długości 5,8 km. Zaplanowano też 30 przejść pod drogą ekspresową dla małych i dużych zwierząt. Głównie mają się one pojawiać pod mostami i w miejscach naturalnych szlaków migracji. Ponadto inwestycja drogowa przetnie obszar Natura 2000 - "Dolinę Dolnej Wisły".

Jaki będzie efekt końcowy?

Dzięki rozbudowie "siódemki" na Żuławach w 2017 r. kierowcy dojadą dwiema jezdniami aż do Warszawy. Warunkiem jednak jest realizacja ekspresówki z Nidzicy do Płońska (aktualnie uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach) oraz między Miłomłynem a Olsztynkiem (na tym odcinku wstrzymano przetarg).

Gdańsk i Elbląg po 2017 r. będzie dzielić odległość ok. 50 km. Przy założeniu, że ekspresówką można mknąć 120 km/h, odległość między tymi miastami pokonamy samochodem w ciągu ok. 25 minut. Aktualnie przejazd zajmuje niecałą godzinę.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Tymczasem pociąg do Elbląga jedzie 2,5 godziny. Czy to nie żałosne? Tuż obok tej drogi nie zaszkodziłaby nowa linia kolejowa. (3)

    Żeby z dotychczasowej korzystali tylko ci co jadą do Malborka, Warszawy... A do Elbląga bezpośrednio. A wtedy... Wtedy mógłbym mieszkać tutaj i codziennie do pracy w jechać Elblągu. I odwrotnie. A tak Elbląg ledwo zipie. Jak upadnie jeden pracodawca, cierpi na tym każdy mieszkaniec jak nie bezpośrednio to pośrednio. Dla Trójmiasta nowa linia także byłaby dobra: Więcej potencjalnych pracodawców, więcej potencjalnych klientów, więcej potencjalnych pracowników...

    Nie byłoby źle, gdyby pociąg jeździł tam 200 km/h. Więcej nie trzeba. 204 km/h już byłoby przesadą. Ale czego ja oczekuję? To nie Szwajcaria.

    • 7 0

    • no i ten pociąg by budowali 50 lat.. daj spokój.

      • 1 0

    • Myslałem, że tylko samochody popierasz (1)

      • 2 0

      • Popieram każdy transport na który jest popyt.

        • 1 0

  • bez przesady

    auto to nie samolot po kiego tak szalec?

    • 0 1

  • rusza spychacze to pogadamy , narazie to palcem na wodzie pisane

    • 2 0

  • w 20 minut to i teraz da się przejechać ;-)

    • 0 1

  • POczekamy zobaczymy

    jak na razie to PO kawałek po kawałeczku obcina plan budowy dróg a to czego nie obetnie odkłada na 2015, 20 ,30 ...

    • 1 2

  • Po co budowac drogi do takich wichur jak Elblag, szkoda kasy. (2)

    • 1 3

    • Znaczy się mówisz że znasz jakiś objazd do Warszawy ? (1)

      jeśli tak to nawet lepiej że wieśniaki trójmiejskie przestaną się tu plątać

      • 0 1

      • Wieśniakiem to ty jesteś śmieciu .

        • 0 0

  • robienie apetytu

    Świetna wiadomość! Niestety minimum o 5 lat za wcześnie... Nie mogę do tej pory zrozumieć że od II Wojny Światowej nie powstała dwupasmowa droga ekpresowa port-stolica na bardzo uczęszczanej trasie Gdańsk-Elbląg-Olsztyn-Warszawa oraz trasa północna, majaca wspólny fragment z wyżej wspomnianą, czyli Szczecin-Gdańsk-Ełk-Białystok. Sieć dróg na północy Polski, zwłaszcza na północnym wschodzie, to istny skansen drogownictwa. Piękne aleje lipwe i dębowe są ok. ale od czasu jak kolej zaniemogła a TIRy zajmujące 70% szerokości drogi pojawiły sie na świecie, nie ma szans na normalne poruszanie sie po tym regionie.

    • 5 0

  • wyobraźcie sobie ten burdel na całym tym odcinku jak wjadą tam buldożery i kopary przez 10 lat budowy.....

    • 0 1

  • Realista

    Ludzie czy wy jesteście tacy pewni że ta droga powstanie? Euro 2012 się skończy zaczną się cięcia w budżecie i pewnie jeszcze trudniej będzie sięgnąć po środki finansowe. Nawet Unia nie chce za bardzo dawać pieniędzy bo sama musi walczyć z kryzysem. Potem okaże się że rząd wycofa się bo okaże są inne bardziej potrzebne rzeczy do zrobienia, albo okaże się że budowa znacznie przewyższa zaplanowaną do wydania kwotę i co? I nie będzie. Zresztą od gadania do roboty jest jeszcze daleka droga. Nie chcę myśleć pesymistycznie ale spójrzmy na to realnie. Dopóki nie wkopią pierwszych łopot pod budowę nie uwierzę.

    • 1 0

  • question:

    a co z małorolnymi i rowerzystami gdy most na wiśle będzie epresówką? jak przejechać ciagnikiem na drugą strone wisełki? objazd przez tczew? 50km :) a nie, bo tam też most nieczynny, no to przez bałdowo 70km :)

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane