- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (61 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (382 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (337 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Z kamerą w centrum dowodzenia SKM
Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.
Hala napraw i rewizji
Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.
Myjnia
W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.
GCA, czyli nastawnia
A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.
Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania
W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.
- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Dyspozytura eksploatacji
To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.
W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.
- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.
Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.
Opinie (63) 2 zablokowane
-
2017-01-01 16:28
nie 80 mln tylko to sa ci sami ludzie liczeni po 1000 razy. kto pisze te teksty?
"40 mln pasażerów rocznie "
tylu to nawet w calej Polsce nie ma ludzi. jezdzi gora 8 tys. I to liczac sezon letni.- 5 20
-
2017-01-01 16:42
Dlaczego trasa skm nie została rozbudowana do dzielnic południowych? (2)
Była na to możliwość przy renowacji połączenia Gdynia-Warszawa, teraz już jest za późno Orunia mimo że ma 3 km od śródmieścia nigdy nie doczeka się połączenia skm. Tak samo Pruszcz Gdański. Tunele które zbudowalo PKP pod torami nigdy na to nie pozwalą bez mega wysokich kosztów.
- 8 3
-
2017-01-01 16:45
przeciez nawet polikwidowano czesc polaczen, np nowy port
a ty chcialbys jeszcze cos dobudowywac? niby za co? prezesi nie maja na nowe samochody.
- 3 3
-
2017-01-02 11:17
Orunia i Poludnie
Niestety, Orunia zostala zostawiona sama sobie. Nie ma nawet przelotowki, nie mowiac o komunikacji. Autobbusy zlikwidowano , tramwaj jezdzi dookola tylko przez Havla. Reszta - jak na glebokiej wsi. Plus - wszystkie inwestycje sa blokowane przez zycliwych krezusow z miasta, ktorzy maja tam domki jednorodzinne...
- 0 1
-
2017-01-01 16:42
Z tym "szybka" w nazwie SKM to jednak przesada (2)
- 23 2
-
2017-01-01 18:49
Bo to jest Spacerowa Kolej Miejska
- 6 2
-
2017-01-01 20:28
Ale tu chodzi o przednią szybę, tam gdzie maszynista siedzi...
- 6 0
-
2017-01-01 16:53
(1)
Normalnie jak filmu Bitwa o Midway hahaha. Co za skansen.
- 9 9
-
2017-01-01 18:49
Nie skansen cieciu
W wieży kontroli lotów jest podobnie
- 4 2
-
2017-01-01 17:21
ani
szybka ani miejska tylko wolna i podmiejska
- 20 1
-
2017-01-01 17:22
a co z peronami w Gdyni ?
Własnie pamiętają te wspomniane w artykule lata 50. Wstyd, bo ze znajomymi odwiedzającymi nasze piękne miasto muszę omijać SKM - pokazywać piękne trolejbusy, gazo-busy, hybrydy. Fakt czasami przystanki też nie wyglądają najlepiej i w tym względzie miasto powinno popracować nad estetyzacją.
- 7 2
-
2017-01-01 18:02
gdzie??? (1)
A gdzie Kwatera Główna SOK SKM ???
- 12 0
-
2017-01-07 12:59
A maja jakas petaki w różowych mundurkach????
- 0 0
-
2017-01-01 18:37
a organista?
Nie bylo wypowiedzi organisty,lidera wartosci i specjalisty od nieudanych rozkladow jazdy.
- 7 0
-
2017-01-01 18:40
A gdzie podpis artykuł sponsorowany?
- 8 2
-
2017-01-01 18:47
Tyle. Elektroniki
A luje i tak palą w ostatnich przedziałach
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.