• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z pętli zniknęły wiaty, bo w planach jest parking

Krzysztof Koprowski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy. Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy.

Pętla autobusowa Jana z Kolna wkrótce ma zniknąć z obrazu miasta. Ma być tutaj parking na niemal pół tysiąca samochodów. I choć na rozpoczęcie budowy trzeba jeszcze poczekać, to już wcześniej zdemontowano wiaty przystankowe. Niebawem zamontowane zostaną ponownie.



Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem. Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem.
Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat. Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat.

Czy w centrum miasta powinny powstawać ogromne parkingi?

Wiaty na pętli zostały zdemontowane już w zeszłym roku, choć nawet wówczas rozpoczęcie prac budowlanych planowano na początek 2012 roku. Pasażerowie nie mieli nie tylko gdzie schronić się przed opadami deszczu czy śniegu, ale nawet usiąść, bo jednocześnie zniknęły również ławki.

- Rozpoczęcie budowy planowane było pierwotnie na pierwszą połowę 2012 roku. Po likwidacji wiat, na miejscu przyszłej inwestycji, miały rozpocząć się prace archeologiczne. Pod koniec roku otrzymaliśmy jednak pismo, iż inwestycja może się opóźnić o kilkanaście miesięcy. W związku z tym 14 października zamontowaliśmy dwie ławki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Taka decyzja to efekt podpisanego jeszcze wcześniej, bo w lipcu, porozumienia pomiędzy miastem a inwestorem biurowca Tryton (firmą Echo Investment z Kielc) planowanego do realizacji od kilku lat, naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z umową, dla zapewnienia realizacji niezbędnej ilości miejsc parkingowych (wg wyliczeń planistów niedobór dla tego obszaru miasta wynosi aż 600 stanowisk), powstanie nowy parking kubaturowy na terenie pobliskiej pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska.

- Pomiędzy miastem a spółką została podpisana przedwstępna warunkowa umowa o oddanie gruntu stanowiącego część pętli autobusowej w odpłatne użytkowanie. Spółka będzie ponosić opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania, tj. pierwszą opłatę płatną przed zawarciem umowy użytkowania oraz opłaty roczne. Wysokość opłat zostanie ustalona w przyrzeczonej umowie użytkowania - tłumaczy ustalenia umowy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W momencie otrzymania niezbędnych pozwoleń zostanie także podpisana ostateczna umowa między miastem a kielecką firmą na okres dwóch lat z jednoczesnym zobowiązaniem miasta do jej przedłużenia o 18 lat, pod warunkiem wybudowania przez firmę parkingu w ustalonym terminie. Inwestycja realizowana przez Echo Investment ma być gotowa w ciągu dwóch lat - dotyczy to zarówno parkingu, jak i biurowca.

Z informacji uzyskanych od kieleckiej firmy wynika, że prace budowlane mają ruszyć w tym roku, przypuszczalnie w drugiej połowie. Jednocześnie ma także powstawać parking na pętli przy ul. Jana z Kolna. Będzie on liczył co najmniej 493 ogólnodostępne miejsca parkingowe (pozostałe brakujące 107 planuje się zlokalizować w biurowcu, w kondygnacjach podziemnych).

Gigantyczny parking jak na warunki śródmiejskie, w których dąży się do eliminacji ruchu indywidualnego, zajmie ok. połowę pętli. Choć plan zagospodarowania dopuszcza jej funkcjonowanie w ograniczonym zakresie, zostanie ona przypuszczalnie całkowicie zlikwidowana. Zarząd Transportu Miejskiego już opracowuje nowe zasady ruchu autobusów.

- Planujemy powstanie nowej pętli na placu w rejonie ulic: Giełguda, 3 Maja oraz Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie utrzymana zostanie istniejąca pętla przy ul. Kolejowej. Rozważamy także skierowanie niektórych linii w głąb Śródmieścia, aby wykonywały pętle uliczne - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska, rozważana jest także możliwość stworzenia nowej siatki połączeń, tak by autobusy nie kończyły biegu w centrum, a jechały dalej np. z Wyspy Sobieszewskiej na górny taras, co jest w tej chwili niemożliwe z powodu ogromnych zatorów drogowych i braku możliwości stworzenia realnego, sztywnego rozkładu jazdy uwzględniającego opóźnienia na trasie.

Na szczęście nim dojdzie do rozpoczęcia jakichkolwiek zmian, na pętli ponownie pojawią się wiaty przystankowe. - Udało nam się porozumieć z prywatną firmą dysponującą wiatami, która zgodziła się postawić tam swoją wiatę. Postawimy ją, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Miejsca

Opinie (197) 3 zablokowane

  • No no no

    jak zwykle inwestycja spozniona z realizacja, ale co sie dziwic toc to Polska.
    Euro goscie przyjada i auta gdzie zostawia???? chyba ze radni udostepnili im swoje posesje, przeciez mamy tyle parkingow,drogi,autostrady ze trzeci swiat nam zazdrosci, korkow nie bedzie w czasie euro!!! (tu nawet bez protestu miasto bedzie stalo)
    Za 2 lata przytakiej polityce, nie bedzie stac ludzi na jazde autem, płaca w miejscu a wszystko inne w gore, to paliwo bedzie kosztowac 20zl/l .
    Ale grunt ze na wyborach bedzie mozna sie pochwalic jakie to inwestycje publiczne sa realizowane.

    • 1 3

  • Polska ciągle 40 lat za Europą - niestety, również mentalnie. (4)

    W Europie (zachodniej) robią wszystko, żeby wywalić samochody z centrum, ograniczyć ruch dla niezbędnych dostaw i transportu niepełnosprawnych. Wzmacnia się komunikację miejską, buduje infrastrukturę rowerową, zamyka samochodom osobowym wjazd do centrum, wprowadza strefy uspokojonego ruchu, priorytetem w organizacji ruchu staje się pozycja pieszego. Tymczasem w Gdańsku, zatłoczonym Gdańsku, gdzie samochodów jest za dużo, przez co korki robią się masakryczne, buduje się jeszcze parking w samym centrum. No dobra, to jeszcze ujdzie, 1 duży parking też się może przydać, kierowcy może przestaną parkować po chodnikach i drogach rowerowych. Ale, na miłość Boską, nie kosztem pętli autobusowej i słabego transportu publicznego!

    • 17 3

    • bredzisz człowieku. trasy rowerowe powstają, obwodnica i pare innych tras też, (3)

      pokaż mi duże miasto w europie zach gdzie nie ma korków. jedyną rożnice jaką ja widzę to jakość nawierzchni w centrum. u nas to jest poprostu dramat.

      • 4 8

      • nie bredź

        • 1 2

      • Gdy istnieje możliwość szybkiego/wygodnego dotarcia do centrum komunikacją zbiorową, rowerem, skuterem, segwayem, etc. to w korkach stoją głównie ochotnicy.

        • 3 0

      • w Europie jest kilka dużych miast gdzie korki nie są problemem

        wszystkie te miasta mają system pobierania opłat za parkowanie w centrum, rozwiniętą sieć komunikacji publicznej i jeszcze lepiej rozwinięty system dróg rowerowych i ulic wolnych od ruchu samochodowego (z dopuszczeniem dowozu do sklepów w określonych godzinach). Mam wymieniać?

        • 1 0

  • Ktoś komuś za coś robi dobrze,

    O ile pamiętam, jednym z warunków przetargu było zapewnienie przez inwestora około czterystu miejsc parkingowych w na terenie budynku. Po wygranym przetargu, na prośbę firmy miasto ochoczo zgodziło się na zmniejszenie ilości miejsc do około 150, co było wbrew warunkom przetargu, a teraz bokiem dostali grunt w odpłatne użytkowanie - bezprzetargowo, cichutko, pod stołem, nikt nic nie wie, przecież to normalne...
    Tak się robi interesy ciemny ludu.

    • 10 1

  • dlaczego w PL najpierw się robi a dopiero potem się myśli? (2)

    • 2 3

    • o, odezwał się jeden co nie myśli (1)

      • 1 1

      • no bo dzis za trudne warunki atmosferyczne na myślenie

        • 1 1

  • no cóż, w planie kolejny biurowiec dla pierdzistołków

    co potem biorą za to siedzenie odprawy albo premie a'la Kepler

    • 4 4

  • Tylko UMWELTZONE ! (3)

    W dużych miastach Polski należy wprowadzić jak w Niemczech Umweltzone. Dzięki temu 20. letnie szroty które Zenek z Heńkiem sprowadzili spod Hamburga za 200 euro nie będą mogły wjeżdżać do centrum miasta. Skończy się brak wolnych miejsc parkingowych, skończy się brudzenie chodników wyciekającym olejem z dziurawych misek olejowych, będzie też mniej smrodu.

    • 10 8

    • (2)

      A dlaczego akurat, 20 letnie szroty? zajmują więcej miejsca niż np. współczesne SUV-y ?

      • 4 2

      • większość z nich albo nie ma katalizatora albo ma zużyty (1)

        gniją też, przez co "znaczą teren". Ich spaliny są wyjątkowo szkodliwe, gdyż zawierają bezwodniki silnych kwasów.

        • 2 1

        • ale w dalszym ciągu stary 126p z małym silniczkiem będzie zabierał mniej miejsca i mniej smrodził, niż limuzyna z 3 litrowym silnikiem

          • 1 1

  • ....

    Na starym mieście powinno znajdować się stare miasto, a nie infrastruktura nie związna z nim w żaden sposób.

    • 9 2

  • Popieram wprowadzenie umweltzone

    • 4 3

  • ikarrrrr

    A gdzie ja będe IKARUSEM zawracac.......

    • 0 2

  • Winiety ekologiczne

    na wjazd do śródmieścia miasta, podobnie jak w Berlinie, są dobrym rozwiązaniem.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane