• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z pomocą Odyna

Robert Jastrzębski
24 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
W gdańskim Porcie Północnym powstaje terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 1 mln TEU rocznie. Po zrealizowaniu wszystkich rozpoczętych inwestycji roczna zdolność przeładunkowa portów polskich wzrośnie do 2,33 mln TEU (w 2004 r. przeładunki wyniosły 449 075 TEU). Terminal ma zostać oddany do użytku we wrześniu 2007 r.

Inwestycja

Terminal buduje i przez najbliższych 60 lat zamierza użytkować angielska spółka DCT Gdańsk (Deepsea Container Terminal). Jak twierdzą fachowcy jest to największa konstrukcja hydrotechniczna od czasu budowy Portu Północnego. Przy terminalu planowane są dwa stanowiska postojowe (jedno o głębokości 16,5 m, drugie - 13,5 m); ale jest możliwość dobudowania trzecciego, wtedy zdolność przeładunkowa wzrośnie do 1,5 mln TEU. - Gdańsk to idealne miejsce na taką inwestycję - uważa prof. Bolesław Mazurkiewicz z Politechniki Gdańskiej. - Port gdański ma wystarczającą głębokość basenów, dużą liczbę miejsc postojowych, odpowiednią powierzchnię placów składowych i dobre połączenie z zapleczem lądowym.

Aby przybliżyć laikom wielkość prac dr Lechosław Bierawski z Katedry Budownictwa Morskiego Politechniki Gdańskiej podaje tylko jedną liczbę: z dna morza zostanie wydobyte 3,75 mln m sześc. piasku. Gdyby z usypać z niego wał o wysokości 1 m i szerokości 10 m - sięgnąłby z Gdańska do Warszawy.

Odin

Do tak ogromnych zadań konieczny jest specjalny sprzęt. Przedmiotem szczególnej dumy realizatorów jest budująca nabrzeże terminalu platforma Odin. (Nazwa ta nie ma nic wspólnego z rosyjskim liczebnikiem jeden. Odin - po polsku Odyn/Wotan, to w mitologii nordyckiej i germańskiej ojciec bogów.) Odyn pracujący w porcie gdańskim jest naprawdę imponujący. Jest to platforma o wymiarach 46x30 m, stojąca na czterech 60-metrowych kolumnach o przekroju 4 m kw., zaopatrzona w żuraw o wysokości 72 m, wysięgu 61 m i udźwigu 32 t, kafar wbijający w dno morza żelazne ścianki z siłą 9 tys. ton spadających z wysokości metra i system wyciągarek o uciągu 17,5 t każda. Ta potężna konstrukcja używana jest przy najcięższych pracach hydrotechnicznych na głębokości nie przekraczającej 45 m, ostatnio z jej pomocą budowano najdłuższe na świecie nabrzeże portowe w terminalu kontenerowym Bremerhaven.

Hochtief

Wykonawca tej wielkiej inwestycji - firma Hochtief Polska - jest polskim oddziałem znanej międzynarodowej (ale głównie niemieckiej) firmy budowlanej. Na rynku polskim Hochtief działa od 1990 r., a Hochtief Polska powstało w roku 1996. W 2005 roku Hochtief Polska osiągnęła przychody równe 828 mln PLN, co zapewnia jej czołową pozycję wśród firm budowlanych na polskim rynku. Ostatnio firma weszła na nasz rynek z dwiema prestiżowymi realizacjami (oprócz gdańskiego terminalu buduje Galerię Bałtycką - ogromny kompleks sklepów we Wrzeszczu u zbiegu Grunwaldzkiej i Kościuszki, na terenie dawnej mleczarni). Terminal podobnej wielkości powstaje w Gdyni (Bałtycki Terminal Kontenerowy - 1 mln TEU rocznie), jednak profesor Mazurkiewicz nie obawia się, że konkurencja pomiędzy Gdańskiem i Gdynią może zmusić te porty do stosowania dumpingowych stawek. - Wożenie drobnicy to już przeżytek. Wszystko wozi się w kontenerach. Co roku światowe obroty kontenerowe rosną o 10,3 proc. Na Bałtyku ta dynamika jest jeszcze wyższa. Kiedy w 1998 roku przewozy bałtyckie wyniosły 3 mln TEU, w 2004 - 5 mln TEU, na 2010 rok szacuje się wielkość przewozów na 10 mln TEU. Na pewno wystarczy kontenerów i dla Gdańska, i dla Gdyni, jednak pod warunkiem stworzenia dobrej infrastruktury komunikacyjnej pozwalającej te kontenery wywieźć z portów - zastrzega profesor.
Biznes TrójmiejskiRobert Jastrzębski

Opinie (9) 1 zablokowana

  • hmmm...

    ... Na pewno wystarczy kontenerów i dla Gdańska, i dla Gdyni, jednak pod warunkiem stworzenia dobrej infrastruktury komunikacyjnej pozwalającej te kontenery wywieźć z portów....
    cuudownie.a czy poza kontenerami i tirami które je muszą porozwozic do odbiorców,zwykły trójmieszczanin ma szansę na skorzystanie z takiej infrastruktury komunikacyjnej aby dojechac na południe nie lawirując pomiędzy rzeczonymi pojazdami?? wczoraj widziałem kolejna niepotrzebną śmierc na A7 warszawa-gdansk.
    Gdańszczanie ,Sopocianie i Gdynianie ... ile osób musi zginąc dojezdzając do naszych miast ,bądź wyjezdzając z naszych gościnnych progów ,aby zrozumiano jak bardzo są potrzebne drogi expresowe (broń boze autostrady..)???
    Zbliża się sezon turystyczny i już widzę przejazd na pólwysep naszych gości poprzez niedrozne trojmiasto..

    Chyba że w budowanej obecnie Galerii Bałtyckiej,Madisonie,Alfa Plaza,Centrum Kwiatkowskego powstaną wielopoziomowe parkingi na przyczepy campingowe ;)) prZecież wszystkie te centra zbudowane zostały w newralgicznych punktach komunikacyjnych miast...

    Nasze miasta są bardzo żle skomunikowane i z róznym efektem zarządzane.(czego efektem był problem z dojazdem zastępów strażackich do centrum Gdańska podczas Pożaru kościoła św.Katarzyny).Kiedy nasi włodzarze zrozumieją , że w trójmieście nie rozwinie się przemysł,handel i usługi ,jak nie powstaną drogi dojazdowe którymi można dostarczyc towar,ludzi,uslugi.Że żaden pszedsiębiorca nie zainwestuje, i nie da pracy w sytuacji w której ponosi potęzne koszty transportu oraz następuja opóżnienia w dostawach.

    uff ale pomarudziłem....
    ale bardzo kocham Trójmiasto i dlatego zakładam tu swoje firmy ,płacę podatki i mieszkam tu starając się cos zmienic.
    i nie zamierzam się nigdzie wyprowadzac.
    Pozdrawiam forumowiczów.
    bizzi

    • 0 0

  • Ciekawy jestem kto pierwszy zacznie narzekać....?

    :)

    • 0 0

  • TEU

    a co to jest
    reporterzyno z bozej laski
    sam moze nie wiesz

    • 0 0

  • pierwszy he he

    No nie niemcy to budują skandal.
    Najpierw Dziadek w wermahcie a teraz znowu ci niemcy

    • 0 0

  • ale A1 nie bedzie...

    bo politycy mają Trójmiasto głęboko gdzieś... więc budujemy i pewnie helikopterami będziemy potem przewozić

    • 0 0

  • jak widac paru głąbów się znalazło

    ponarzekajcie jeszce troszkę ! :)

    • 0 0

  • drogi teutonie -to dla Ciebie; -)

    TEU - (twenty-foot equivalent unit) - jednostka określająca standardowy wymiar kontenera o długości 20 stóp. Służy do określania pojemności kontenerowej portów i statków.
    Nazwa jednostki miary pochodzi od standardowego kontenera o wymiarach 20 × 8 × 8,5 stopy, czyli 6,10 × 2,44 × 2,59 metra lub mniej więcej 39 m3. Kontenery takie były w powszechnym użyciu od lat 60tych XX wieku. Obecnie standardem są kontenery dwakroć dłuższe i czasem za jednostkę przeliczeniową przyjmuje się tzw. FEU, czyli fourty-foot equivalent unit, równoważną 2 TEU. Tradycyjnie ponadgabarytowe kontenery o długości 45 stóp także określa się jako 2 TEU. Także wysokości kontenera (np. kontener HC - "high cube") typowo nie uwzględnia się przy wyliczaniu TEU.

    pozdrawiam!

    • 0 0

  • Hochtief buduje tez w Poznaniu, eee, tzn. w Posen.

    http://www.hochtief-construction.de/construction/1729.jhtml

    • 0 0

  • Polakowi nie mozna zarobić 3000zł, a niemcowi dajemy

    4000 Euro

    Bogaty kraj - 110mld długu - 50-lat do Europy, 100-lat do Żmudzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane