• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM kupuje dla Gdańska przegubowce

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Autobusami marki Mercedes pojedziemy na wiosnę przyszłego roku. Kilka miesięcy później dotrze do nas jeszcze osiem przegubowców, których markę poznamy pod koniec stycznia. Autobusami marki Mercedes pojedziemy na wiosnę przyszłego roku. Kilka miesięcy później dotrze do nas jeszcze osiem przegubowców, których markę poznamy pod koniec stycznia.

Do Gdańska nie dotarł jeszcze żaden z 14 mercedesów, które miasto zamówiło w październiku, a ZKM już rozpisał przetarg na osiem kolejnych autobusów.



Najlepszy środek transportu w mieście to

Tym razem zamówienie obejmuje wyłącznie pojazdy przegubowe. Mają one oferować pasażerom co najmniej 40 miejsc siedzących i 100 stojących.

Co ciekawe, przy wyborze producenta decydować będzie nie tylko cena (60 proc.), lecz także rozwiązania techniczne (40 proc.). Ważne będzie m.in to, ile siedzeń będzie w części niskopodłogowej. Wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację i system monitoringu. Autobusy pojawią się w Gdańsku do końca lipca przyszłego roku.

Dlaczego ZKM rozpisał przetarg już w dwa miesiące po rozstrzygnięciu poprzedniego? Czy nie lepiej byłoby zorganizować jeden większy przetarg, w którym - dzięki dużemu zamówieniu - można by uzyskać niższą cenę za autobus?

- Taka ilość zakupu autobusów nie ma wpływu na cenę - przekonuje Izabela Kozicka - Prus, rzecznik ZKM.

To nieprawda. Dwa najnowsze przetargi dotyczą w sumie 22 autobusów, a taka liczba już pozwala zbić cenę.

- Przy takiej ilości w naszej firmie można już uzyskać pewne zniżki wynikające z efektu tzw. skali zamówienia - przyznaje Mateusz Figaszewski, rzecznik Solaris Bus & Coach, największego polskiego producenta autobusów.

Zamówione już 14 mercedesów przyjedzie do Gdańska wiosną. Zwycięzcę przetargu na osiem przegubowców poznamy 20 stycznia 2011 roku.

Tabor autobusowy ZKM Gdańsk liczy 216 pojazdów. Wszystkie są niskopodłogowe, 83 proc. z nich ma klimatyzację. Średni wiek wynosi 8 lat i jest to najniższy wskaźnik w Polsce.

Opinie (250) ponad 20 zablokowanych

  • Dziwne

    "Dlaczego ZKM rozpisał przetarg już w dwa miesiące po rozstrzygnięciu poprzedniego? Czy nie lepiej byłoby zorganizować jeden większy przetarg, w którym - dzięki dużemu zamówieniu - można by uzyskać niższą cenę za autobus?

    - Taka ilość zakupu autobusów nie ma wpływu na cenę - przekonuje Izabela Kozicka - Prus, rzecznik ZKM.

    To nieprawda. Dwa najnowsze przetargi dotyczą w sumie 22 autobusów, a taka liczba już pozwala zbić cenę."

    Tzn., że mamy przekręcik?

    • 8 1

  • A pamięta ktoś Berliety...

    Lat temu wiele nowościa był Berliet. Jako dzieciaki czekaliśmy z godzinę żeby tylko sie taki "cudem" przejechać z Zaroślaka do Dworca....

    • 5 1

  • o

    Eutanazja lekiem na egzystencjalne rozterki potencjalnych wyborców PO

    • 1 2

  • W Gdańsku jeszcze 3 lata temu jeździły stare Ikarusy

    W Gdańsku jeszcze 3 lata temu jeździły stare Ikarusy. Teraz jest trochę lepiej ale jest jeszcze dużo do zrobienia. A co do nowych autobusów, to po co kupować mercedesy, które są kilka razy droższe od Solarisa? Nie lepiej wspierać polską gospodarkę?

    • 6 7

  • ZTM a nie ZKM!!!!!!

    w gdyni jest zkm a w gdańsku ztm :))

    • 4 7

  • te osiem lat to w końcu jest średni wiek czy najstarszy tyle ma? raz piszecie tak, raz tak?

    • 0 0

  • dlaczego dwa przetargi zamiast jednego

    bo to dwie podróże służbowe delegacji zkm ( pewnie z udziałem urzędników miejskich) bo to dwa ryczałtowe wynagrodzenia za przeprowadzenie przetargów a pewnie i dwie premie za ..... sprawność

    • 2 1

  • Spokojnie, bez emocji. Dzisiejsze pokolenie, które nie chce ustępować starszym, nie zdaje sobie sprawy jaka będzie młodzież kiedy oni sami będą już starzy i niedomagający. Jeszcze dostaną od losu dokładnie to na co zasługują. Albo wcześniej, kiedy na przykład dowiedzą się, że ich matka miała zawał w autobusie i nikt nie pomógł bo nie chciał stracić miejsca.

    ps. Ja sam ustępuję miejsca osobom na prawdę starszym, a nie każdemu kto jest chociaż trochę starszy ode mnie.

    • 4 0

  • prawda o skorumpowanym i nepotycznym UM Gdańsk (3)

    Niestety, ukłądy między ZKM a UM Gdańsk są tak silne, że nawet w umowie ZTM z ZKM znalazł się zapis, że łączna suma wszystkich kar nałożonych przez miasto (ZTM) dla jednego z przewoźników (ZKM) nie może przekroczyć 5% dochodu tego drugiego...
    Niestety, robi to ekipa Budynia, dopóki on będzie rządził to komunikacja będzie niepunktualna a wozy będą niszczeć pomału.

    • 9 4

    • (2)

      ZKM i ZTM to spolki miejskie, 2x wiecej urzednikow i rozmyta odpowiedzialnosc, same plusy

      • 3 0

      • (1)

        ZKM jest komunalny, tzn miasto ma kontrolę nad przewoźnikiem ale działa on na własny rachunek (tak jak PKA, PKM, PKT w Gdyni). Po Gdańsku jeżdżą jeszcze PKS Gdańsk oraz Warbus, z tym, ze są to firmy prywatne, wyłonione w otwartym przetargu.

        ZTM w imieniu miasta ogarnia całość komunikacji: bilety, rozkłady, trasy, egzekwowanie warunków umów z przewoźnikiem (kontrola i kary). I właśnie w tym ostatnim punkcie jest pies pogrzebany... ZKM z całych sił stara się niedopuścić do powstania nadzoru ruchu ZTM, co wiązało by się z kontrolami i karami za niedotrzymywanie warunków umów (od wyłączonej klimatyzacji po niesprawne kasowniki). Dlatego w umowie z ZTM powstał zapis o którym piszę wyżej... Kupowanie nowych wozów to rzecz chwalebna ale inaczej sprawa ma się, jeśli zagłębimy się w funkcjonowanie komunikacji jako całości.

        Gdy dzwoniłem do ZTM w sprawie niesprawnych drzwi, to wóz jeździł tak jeszcze 3 godziny zanim mechanicy jednego z przewoźników raczyli je naprawić.

        • 2 1

        • Miasto wydaje miliony na nowe pojazdy ale z burdelem nie walczy. Czemu? Bo ludzie nowe pojazdy mogą zobaczyć a o tym co się dzieje z ZKM i ZTM nie mają pojęcia.

          • 1 0

  • Dzięki za zlikwidowanie Planetobusa! (1)

    Co to, objazdowe akwarium?, ciekawe czy woda się nie rozleje na wybojach i zakrętach. Olać ZKM i innych koncesjonowanych przewoźników, dlaczego mają mieć monopol na usługi przewozowe? Dzięki temu mamy taką beznadziejną jakość usług, że nie dostaniemy się z punktu A do B bez 3-4 przesiadek.

    • 2 1

    • Planetobus sam się zlikwidował.

      Jak się okazuje, wożenie emerytów za pół darmo to kiepski biznes.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane