• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM tnie kursy linii 148, by... poprawić jej punktualność

Maciej Korolczuk
30 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (301)
Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery. Linia 148 kursuje między Szańcem Zachodnim w Nowym Porcie a Żabianką SKM. Od 1 grudnia podczas popołudniowego szczytu zamiast pięciu kursów na godzinę - będą cztery.

W piątek 1 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku wprowadzi zmiany na sześciu liniach autobusowych. Cięcia rozkładów na jednej z nich (148) tłumaczy nietypowo: chce w ten sposób poprawić jej punktualność. - To absurd - komentują radni dzielnicy. - Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność? Naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery.



Decyzja o cięciu kursów, by zwiększyć punktualność linii, jest:

Zmiany na sześciu liniach autobusowych (szczegóły w ramce pod artykułem) zaczną obowiązywać od piątku 1 grudnia. Dotyczą one pasażerów na co dzień korzystających z linii autobusowych: 148, 158, 166, 189, 258 i 289.

Najważniejsze z nich dotyczą linii 289, kursującej między centrum Gdańska a osiedlem Maćkowy. Pojawią się na niej po trzy nowe kursy (dwa w porannym szczycie i jeden w popołudniowym).

Od piątku inaczej niż zwykle będą kursować też autobusy linii 258. Aby zapewnić dojazd do nowego zakładu pracy przy ul. Andruszkiewicza, nastąpi zmiana trasy w kierunku Stogów.

Rozkłady jazdy na żywo



Mniej kursów a punktualność



Jednak największe emocje budzi korekta rozkładu jazdy linii 148 z Nowego Portu na Żabiankę. I choć zmiana wydaje się drobna - z popołudniowego rozkładu wypadnie jeden z pięciu kursów - to na uwagę zasługuje argumentacja ZTM, dotycząca powodów cięć w rozkładzie jazdy.

- Jako radni jesteśmy bardzo ciekawi, na czym ZTM opiera opinię, jak zmniejszenie ilości kursów wpływa na punktualność - naszym zdaniem jedynie na tym, że zamiast pięciu autobusów spóźnionych na godzinę będą tylko cztery - mówi Jarosław Sobolewski, radny dzielnicy Nowy Port. - Władze Gdańska tak mocno zachęcają do korzystania z komunikacji, prezydent Borawski regularnie wstawia zdjęcia z nowych pojazdów, tymczasem mieszkańcom Nowego Portu sukcesywnie utrudnia się i zniechęca do korzystania z komunikacji. Kilka lat temu zlikwidowana została linia 188, następnie ucięto liczne kursy linii tramwajowej nr 5, teraz sięgnięto po obleganą linię 148. Władze tak głośno mówią o mieście 15-minutowym, jednak myślę, że nie o to chodzi w tym projekcie, aby 15 minut czekać na autobus - dodaje.

ZTM tłumaczy: efekt kuli śniegowej



ZTM pytany o zależność opóźnień do liczby kursów wyjaśnia, że dłuższe postoje na końcowych przystankach zwiększają szanse na zminimalizowanie opóźnień.

- Linię 148 w dni powszednie obsługuje obecnie siedem autobusów. Po zmianach liczba ta nie zmieni się. Wydłużając postoje na pętlach przy nieznacznie zmniejszonej częstotliwości, z 12 na 15 minut zwiększamy punktualność, autobusy będą miały szansę odjechać zgodnie z rozkładem jazdy. Bo obecnie jeżeli opóźnienie jest większe niż postój na pętli, to przenosi się ono na kolejne kursy i kolejne. Następuje efekt kuli śnieżnej, a to chcemy zlikwidować - wyjaśnia powody cięć Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Aby wyjaśnić na czym to polega w praktyce, ZTM posługuje się przykładem.

- Obecnie autobus linii 148 odjeżdża z Nowego Portu o godzinie 14:44, a następny kurs tego pojazdu z Nowego Portu jest zaplanowany na godzinę 16:08. W tym czasie autobus wykonywał dwa kursy (łącznie 70 minut jazdy) i miał dwa postoje na przystankach końcowych (w sumie 14 minut.). Po zmianach ten sam autobus odjedzie z Nowego Portu o godz. 14:41, a następny kurs z Nowego Portu rozpocznie się dopiero o godzinie 16:26. To nadal 70 minut jazdy, ale już 35 minut postojów - dodaje Szajda.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.
  • Najwięcej czasu autobusy linii 148 tracą w korkach na Czarnym Dworze.

Autobusy nie jeżdżą wypełnione



Jak wynika z danych ZTM, linia 148 nie jest mocno obłożona. Średnio z jednego autobusu korzysta 70 pasażerów, tymczasem na trasę wypuszczane są pojazdy przegubowe mogące pomieścić 150 osób.

- W popołudniowym szczycie przewozowym a więc między 14:00 a 18:00 pomiary wykazały, że średnie napełnienie wynosi 33 osoby. To oznacza, że w autobusie przegubowym wszyscy mieli miejsca siedzące i jeszcze kilka było wolnych - tłumaczy Szajda. - Największe wypełnienie badania wykazały na przystankach: "Krasickiego", "al. Płażyńskiego", "Przymorze Wielkie". Wyniosło ono 71 osób.

Szczegółowe zmiany w rozkładach jazdy od 1 grudnia:



Linia 148
W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień zmieniona zostanie częstotliwość kursowania w popołudniowym szczycie komunikacyjnym z co 12 na co 15 minut.

Linia 158
Kursy z pętli "Stogi":
  • o godz. 05:48 zostanie przesunięty na godz. 05:52;
  • o godz. 19:44 do al. Płażyńskiego będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 20:04 do Wrzeszcza PKP;
  • o godz. 20:14 zostanie przesunięty na godz. 20:24 i skrócony do przystanku "al. Płażyńskiego" 03.

Kurs z pętli "Wrzeszcz PKP" o godz. 11:35 będzie zastąpiony kursem linii 258 o godz. 11:20.

Linia 166
Kursy ze Sztutowskiej:
  • o godz. 14:15 (do Muzeum II Wojny Światowej) zostanie skrócony do Wałów Piastowskich;
  • o godz. 15:45 (do Dworca Głównego) będzie wydłużony do Wałów Piastowskich.

Kurs z przystanku "Muzeum II Wojny Światowej" o godz. 15:15 będzie wykonywany od Dworca Głównego o godz. 15:23.

Linia 189
Kurs z Dworca Głównego o godz. 16:33 zostanie przyspieszony o minutę, na godz. 16:32. Kurs z przystanku "Maćkowy" 02 o godz. 17:00 zostanie opóźniony o dwie minuty i będzie o godz. 17:02.

Linia 258
Zmiana trasy w kierunku Stogów. Od przystanku "Terminal DCT" 01 autobusy pojadą ulicami: Kontenerową - Grabarczyka - Andruszkiewicza - Sucharskiego - Kontenerową - Sucharskiego - Wosia Budzysza - Stryjewskiego - Nowotną - Stogi. Na nowej trasie zatrzymają się na przystanku "Andruszkiewicza" 03 przy ul. Andruszkiewicza (w pobliżu biurowca "Koga").

Godziny odjazdów z Wrzeszcza PKP pozostaną bez zmian. Przyjazdy na Stogi będą 5 minut później w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy.

Uruchomione zostaną dwa nowe kursy:
  • z pętli "Wrzeszcz PKP" 05 o godz. 11:20;
  • z pętli "Stogi" o godz. 20:04.

Linia 289
Dodatkowe kursy w dni nauki szkolnej.

Z Dworca Głównego:

  • o godz. 05:57 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 06:20);
  • o godz. 06:56 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 07:22;
  • o godz. 16:20 (przyjazd na przystanek "Maćkowy" 02 o godz. 16:46), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

Z przystanku "Maćkowy" 02:

  • o godz. 06:22 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 06:47);
  • o godz. 07:24 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 07:49);
  • o godz. 16:47 (przyjazd na Dworzec Główny o godz. 17:08), ten kurs będzie we wszystkie dni powszednie, również wolne od nauki szkolnej.

W kierunku Maćków uruchomiony zostanie nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia" 02 "na żądanie" przy ul. Kampinoskiej. Znajduje się przy bramie wjazdowej do obiektu o tej samej nazwie, między przystankami "Nowiny" (n/ż) 04 a "Kampinoska" 02.

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Standard ZTM. Jak linia jest oblozona to tniemy kursy albo sztucznie wydluzamy trase aby ludzie zrezygnowali z autobusu. To damo zrobili ze 111 i mowia, ze coraz mniej ludzi jezdzi

    • 13 1

    • W ten sam sposób wygasili linię 188

      • 6 1

  • Dla kogo będzie ten nowy przystanek "Zbiornik Wodny Orunia 02" (2)

    Kto tam będzie wsiadać/wysiadać? Nie lepiej przesunąć go ciut dalej, bliżej osiedli na Aliny Pieńkowskiej?

    • 9 0

    • (1)

      przecież 289 mieli zlikwidować bo droga nie spełnia standardów, a oni przystanki dokładają w środku pola

      • 0 1

      • Najpierw to niej usuną te chore progi w poprzek drogizwalniające

        Które zgodnie z prawem nie powinny znajdować się na trasie autobusów i być wymienione na zwykłe platformy lub żadne. Z tych działek Rod prawie nikt nie wyjeżdża, a mają progi i parkingi na Kampinoskiej jakby dziki tłum tam przyjeżdżał

        • 3 0

  • A możeby tak... (1)

    ...wydłużyć czas przejazdu z końca do końca ? Korku przy rynku na Przymorzu , wiele osób starszych wsiada i wysiada powoli , korki w szczycie na Zielonej Drodze - to zabiera czas. ZTM z działania to uwielbia rano przy bramie wyjazdowej autobusów z bazy robić łapanki kierowców o byle drobiazg. Ale już na trasie....ooo , to nieeee. My nic nie możemy. Na wielu liniach czas przelotu jest zaniżony , ale nikt nic z tym nie robi bo to ...koszty. i na to nie ma kasy !

    • 7 1

    • przecież wiedzą kiedy są na rynku dni targowe,można dać więcej kursów.

      • 0 0

  • jak nic znikna erlektryczne autobusy z tej lini. od cala prawda o tych cieciach kursow.

    • 5 1

  • Autobus co 15 minut to w tym mieście jeszcze luksus, u nas chyba co 20 jedzie, a ładują się jak sardynki

    • 4 1

  • Dawac wyzsze podwyzki kierowca to punktualnosc spadnie do zera. efekt kuli snieznej im wiecej dostaja kierowcy tym mnier im (1)

    zwolnic wszystkich kirrowcow w jeden dzien i przeczekac na nowych mniej upasionych na podwyzkach pensji.

    • 0 6

    • Normalnie zemdlałem z wrażenia. Przenikliwy komentarz

      • 2 0

  • od razu kolejna propozycja dla niesłabnących ulepszaczy gdańskiej komunikacji

    z lisickim i borawskim na czele : w związku z niedomaganiem nowych autobusów elektrycznych, których baterie nie wystarczają na codzienne trasy, należy po prostu te trasy odpowiednio skrócić! Możecie nie dziękować:)

    • 10 1

  • (3)

    Do pracy mam 8 km w jedną stronę. W tygodniu dajmy na to do pracy robię, juz zaokraglam do gory, 100 km. W miesiącu 400 km. Na 100 km auto spala 10 l gazu czyli 30 zł, w miesiącu 120 zł na gaz na dojazd do pracy. Bilet miesięczny 117 zł. Już się rozpędzam żeby jeździć notorycznie spóźniona komunikacja miejska, często zapchana bez miejsc siedzących, niejednokrotnie w smrodzie żuli czy bezdomych. Dziękuję wybieram auto. Festyniarze podziękuję na wyborach. Bardzo żaluzje oddanego na nią głosu.

    • 12 1

    • (2)

      tanie auto 100tys, polisa kilka tys, garaż, płatności za parking, serwisy, naprawy. Rzeczywiście taniej.

      • 1 5

      • Nikt cię nie zmusza do kupowania samochodu z salonu. Można kupić używany. Wiedziałeś?

        Nikt cię nie zmusza do wykupienia polisy za kilka tysięcy, możesz wykupić samo OC za kilkaset złotych.
        Nikt cię nie zmusza do płatności za parking - możesz szukać miejsc bezpłatnych (skąd wiesz, że autor nie ma miejsca parkingowego u siebie w pracy/pod domem?). Serwisów i napraw nie przeskoczysz, bo to robić trzeba, ale też nikt nie korzysta z samochodu tylko na dojazdy do pracy, bo wykorzystuje się go również do innych wyjazdów, np. wakacyjnych (co wypadałoby doliczyć w twoim przypadku do podsumowania 'biletu miesięcznego'). O straconym czasie w komunikacji i podziwianiu przystanków już nawet nie wspominam.

        • 4 0

      • Tylko ze po pracy tym samochodem pojedziesz spedzac wolny czas w miejsca, gdzie zbiorkom nie dojezdza. Samochod i tak musisz mieć, wiec te koszty i tak już ponosisz.

        • 3 0

  • (4)

    Pracowałem wiele lat jako kierowca autobusu. ZTM ma wyrąbane na pasażerów , kierowców i motorniczych. Najważniejsze aby na papierze się zgadzało . Miasto nigdy nie miało ani kasy ani pomysłu na komunikację. Bez pieniędzy to pudrowanie trupa.

    • 149 5

    • Zmiana wprowadzona ewidentnie dla kierowców (1)

      kosztem pasażerów, więc chyba kierowcy zadowoleni?

      • 12 16

      • Dlaczego zmiana pod kierowców ? Jeśli czasy kursu wydłużymy to pasażer będzie o czasie a kierowca będzie miał przrwę. Korzyść obopólna.

        • 13 3

    • Musze powiedzieć, że po przeczytaniu artykułu

      odniosłam takie samo wrażenie - wszechobecna teoria, która z praktyką nie ma nic wspólnego. A gdzie tu funkcjonalność dla pasażerów? Za małe obłożenie autobusów?, to je skrócić, a dać więcej (takie krótsze autobusy są tańsze, łatwiej się je prowadzi, szczególnie po dość wąskich ulicach i nieprzystosowanych rondach oraz skrzyżowaniach). Poza tym sztywny rozkład jazdy dla autobusów, które utykają w korkach w godzinach szczytu absolutnie nie ma sensu - częstotliwość odjazdów podyktowana liczbą kursów, a nie stanem posiadania autobusów, to jest klucz do dobrze funkcjonującej komunikacji miejskiej. A jeśli komunikacja będzie sprawnie funkcjonować to zwiększy się liczba pasażerów, tylko to jest długotrwały proces.

      • 7 2

    • pelna zgoda, dodam ze to jest w pelnym zakresie - nie tylko ZTM, tak samo - ulice, deogi rowerowe, chodniki, wszystko. Komunikacja to jest cos na co Miasto Gdansk ma wyrabane i tyle!

      • 3 1

  • Pudrowanie dziury budżetowej w ztm

    Ta spółka była zarządzana przez mentalnego 5 latka? Jak można doprowadzić komunikację miejską do takiego zera

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane